Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaali syöminen hämärtynyt? Syön muka epäterveellisesti!

Vierailija
27.04.2016 |

Tuntuu että jos EN SYÖ maitorahkaa ja siemeniä sellaisenaan taikka surauta viherpirtelöä aamuisin ja jos SYÖN salaattia kastikkeen kanssa, puuron teelusikallisella sokeria ja suurustan kastikkeen 1rkl jauhoja (kastike jostasyödään 4 kertaa+) niin jotkut kauhistekevat että miten voi,hyi miten epäterveellistä. Joku jopa sanoi että et laihdu tuolla. Joo en ehkä hujauksessa, tarkoitukseni on pudottaa nämä 30-35 ylimääräistä kiloa hitaasti puoli kiloa viikossa. Tässä muutaman päivän esimerkit:

Ap: 2 ruisleipää,leikkelettä 2 per pala,salaatinlehtiä,oivariinia, lasi 100% täysmehua

Lounas: makaroonilaatikkoa ja kasviksia lautasmallin mukaan, vettä

Vp: jokin hedelmä,joskus myös pieni kourallinen n.12kpl casew pähkinöitä

Päivällinen: kanakastike ja riisiä,kasviksia lautasmallin mukaan

Ip: maustamatonta jugurttia hedelmän kanssa esim. Turkkilainen tai ihan normirasvainen tai rahkaa tehty hedelmä/marja/mehusoppa smoothie

Ap: lähes aina sama tai kaurapuuro,nokare oivariinia,1tl sokeria,kevyt maitoa lasi, hedelmä

Lounas: jauhelihakeitto,1-2palaa ruosleipää rasvalla ja juustolla

Vp:hedelmä

Päivällinen: täyslihanakki munakas ja kasviksia. Sinaappia

Ip: saman tyylinen kuin ed tai 1leipä ja teetä

En liiku paljoa,hyötyliikuntaa, kerran viikossa lenkki ja jooga. Ikää 28v.paino 110 ja pituus 166cm

En tahdo liian tiukkaa kuuria, en totaalikieltäytymistä. Herkkupv 1-2x viikossa pieni annos

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt, mutta sä syöt oikeasti paljon sokeria. Mehua, mehukeittoa, ne on pelkkää sokeria. Samoin leipää sulla menee paljon, myös pastaa ja riisiä. Herkkupäivä 2 kertaa viikossa? Vähän epäilyttää mikä se "pieni annos" on. Etkä harrasta liikuntaa. Luulen että myös sun annoksissa on tarkastamisen varaa. Olet tottunut ilmeisen suuriin annoksiin, koska painoa on noin paljon. Ei se lautasmallin mukaan syöminen ole mikään taikasana, jos se lautanen on iso, ja lastattu täyteen tavaraa.

Ei sun syöminen varsinaisesti epäterveellistä ole, mutta ei se myöskään ole sellaista, millä huomattavasti laihtuisi. Tai ainakin kestää kauan.

Vierailija
2/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka sanoo, ettei ole teveellistä? Tuoremehua ei kannata kamalasti kyllä juoda, koska siinä on paljon sokeria. Muuten vaikuttaa aika samanlaiselta ruokavaliolta kuin itselläni (165 cm, 54 kg). Itse käytän lisäksi vielä viherjauhetta esim. smoothieen ja joskus puuron sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu siitä, miten isoja annoksia syöt, mutta ei toi valitettavasti minustakaan kuulosta sellaiselta ruokavaliolta, jolla voisi laihtua kovinkaan paljoa varsinkin, kun painat noin hirveästi. Siis joo normaalipainoiselle ihan okei perusruokavalio ja jos sun ruokavalio on aikasemmin ollut tyyliä valmisateriat/roskaruuat/jokapäivä herkkuja niin saattaa tolla jonkun verran pudota, mutta en usko, että normaalipainoon pääset noin. Leipää sulla ainakin menee tosi paljon ja siihen päälle rasvainen juusto ja leikkele niin siitäkin tulee jo melkoisesti kaloria ja rasvaa yhdessä hiilarin kanssa, mikä ei kyllä edesauta laihtumista. Jokainen tietysti tyylillään ja saattaahan toi sulla pidemmällä aikavälillä toimiakin, mutta on niitä muitakin tapoja syödä tuotakin terveellisemmin ja laihtua ilman kitukuuria.

Vierailija
4/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla pitäisi onnistua kunhan annoskoot on pieniä. Minä syön aika samalla lailla ja yhtä paljon pudotettavaa, tosin liikun joka päivä 3-4 tuntia. Painoa on lähtenyt tasaisesti 0,5-2kg viikossa.

Vierailija
5/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaasti laihduttaen on hyvä juttu. Itse olen nyt vuoden aikana laihduttanut 12 kg, toiset 12kg seuraavan vuoden tavoite. Näin siihen uuteen elämäntapaan pääsee sisälle ja muutos on pysyvä. En usko ns.laihdutuskuureihin vaan pysyvään muutokseen. Minusta syöt ihan ok, kunhan kalorit pysyy hiukan miinuksilla koko ajan niin hiljaa hyvä tulee. Itse olen karsinut suurimman osan hiilareista, saan ne pääsääntöisesti vihanneksista, salaateista, hedelmistä ja marjoista. Mutta mulle ei ole maailman loppu esimerkiksi viikon kestävällä lomareissulla vetää jäätelöä ja vaaleaa leipää päivittäin, palaan sitten takaisin ruotuun.

Kaikki aiemmat "kuurit" on kaatunut ennemmin tai myöhemmin, nyt olen löytänyt sen oman tyylin, en myöskään liiku normaalia hyötyliikuntaa enemmän, pyöräilyt kirjastoon, kävellen kauppaan, perheen kanssa uiminen yms. on ne mun jutut. En ole pakottanut itseäni mihinkään liikunnalliseen harrastukseen, ei ole mun juttuni.

Olen kerännyt näitä kiloja toistakymmentä vuotta, ei ole mielestäni aika eikä mikään jos pudotan ne 2-3 vuodessa pois.

Vierailija
6/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja herkut erikseen?

Vierailija
7/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraateissa ei ole mitään vikaa. Turha kauhistella pastaa, riisiä tai leipää, ovat ihan hyvää ja normaalia ruokaa osana tasapainoista ruokavaliota.

Vierailija
8/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo epäterveellistä ole, tavallista kotiruokaa jne. jos on paljon vihanneksia mukana. Ja jos ruokavaliosi on ollut ennen huomattavasti epäterveellisempää/isompia annoskokoja/paljon herkkuja jne. niin paino varmasti jonkun verran putoaakin.

Ruokavaliosi kuulosta aika lailla samalta kuin omani, tosin syön usein lounaaksi salaatin/täytetyn patongin tms. eli en lämmintä ruokaa enkä yleensä syö iltapalaa. Tällä ruokavaliolla en ole päässyt laihtumaan. 160cm/58kg.

Vierailija
9/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ihan ok terveelliseltä vaikuttaa, et varmaan tuollaisella ruokavaliolla ole ainakaan noihin nykyisiin mittoihisi yltänyt. Tosin on ihan totta, että lautasmalli ei kerro lautasen kokoa :) Olen aina yrittänyt välttää "ääriliikkeitä", mutta myönnän, että olen nykyisin kallellani karppauksen suuntaan (maltillisesti). Jos syön vaikka makaronilaatikkoa, olo on sen jälkeen kuin löysällä makaronilla ja kohta syöpöttää, kun väsyttää niin kamalasti. Toki nämä ovat yksilöllisiä juttuja, mutta itse korvaisin riisiä kasviksilla ym. karpimpaa. Mutta itse tietysti tiedät, mikä sinulla toimii. Miltä nykyinen syömistapa tuntuu? Jaksatko noilla ruoilla vai onko ruoka mielessä vähän väliä? Jos olosi on energinen, eikä syömistapa edellytä mitään hirveää pinnistelyä ja tahdonvoimaa, niin hyvältähän tuo kuulostaa.

Vierailija
10/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri Tämä! Huomaa että normaali syöminen on hämärtynyt ja ihmiset jojoilee. AP: ateriat kuulostaa täysin normaalille. Hiilarit on OK ja eihän tuossa ole leipää kuin 2-4 palaa päivässä. Täysmehuihin ei ole lisätty sokeri,vaikkei se toki kunnon tuoretta hedelmää voita,mutta on mielestäni pieni paha?

Vierailija
11/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kalorit ja mitä päivässä kulutat.Sitten syöt vähemmän mitä kulutat niin alat laihtua.Tadaaa! Laskureita löytyy netistä.

Tsemppiä

Vierailija
12/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi puuroon täytyy laittaa sokeria!! Mut joku tässä sairaalloisten ylipainoisten ruokavaliossa mättää. Aina ne kertovat syövänsä kuin varpuset ja painavat kumminkin yli satakiloa ja paino ei vaan tipu. Mitä tieteen ihmeitä nämä tonnikeijut ovat? Mä syön triplasti tuon verran joka päivä ja paino pysyy siinä 55-58kg välillä (pituus 165). Joo mä liikun myös pari tuntia päivässä. Tänään vedin aamulla 0,5l kahvia maidolla, Lidlin Iskiä vadelmilla ja pellavarouhetta. Lounaaksi aion mättää lounasbuffetissa mahan täyteen. Välipala varmaan proteiinipatukka ja kahvia, saatan napara leivoksen/viinerin mukaan. Illalla joko pakastepitsa, munakas tai pasta-annos kun avattu ruokakerma jääkaapissa. Jos mä tästä vähentäisin niin kuihtuisin varmaan pois. 

Vierailija
13/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö päivällinen myöhemmin ja jätä iltapala pois. Sinun iltapalasi on n. 300 kilokaloria ja jo sen pois jättämällä laihdut puoli kiloa kuukaudessa.

Vierailija
14/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio tuntuu sopivalle,tuossa tosiaan vain 2 päivän esimerkki mutta antaa hyvän kuvan että peruskotiruokaa, hiilareitakin,hedelmiä,kasviksia,maitotuotteita. Mikään tietyn jutun karsiminen täysin ei onnistu, olen elämässäni kokeillut jos ja vaikka mitä!!! Ottakaa huomioon että 110kg ihminen voi lihoamatta syödä jo paljon kaloreita, joten 64kg painavan ihmisen on ihan turha sanoa että et laihdutus tuolla kun en minäkään. Tämä tuntuu usein unohtuvan. Toki kalorimäärät kuuluu hieman laskea kun paino putoaa,koska kuluttuakin laskee. Näillä mitoilla voisin syödä n.2300kcal lihoamatta...mutta herkut on ollut mun ongelma,ei normaali syöminen. Litra jäätelöä ja Pitko pullaa päivässä ennen meni helposti ja Siinähän kaloria on jo yli tuon 2300 ja siihen muu syöminen päälle. Lautanen on tavallinen ruokalautanen,tiedoston mikä on iso koko ja mikä liian vähän, syön ehkä jopa liian pieniä annoksia joka johtaa mieli tekoihin illasta. AP

Vierailija
15/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko minkään verran vettä ja lisäksi sinun kannattaisi lisätä liikuntaa, etkö ehdi käydä esim. lenkillä 3 krt/vko??  Tai onko mahd. mennä työmatkat kävellen/pyörällä??

Vierailija
16/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei välttämättä tarvitse riisiä tai pastaa aterialla. Leipäkin joka päivä syötynä voi olla liikaa. Kannattaa ottaa kalorit proteiineista ja rasvasta ja sitten täydentää milloin milläkin. Itse en helposti laihdu tuollaisella ruualla, vaikka kiloja 140. Mutta tarpeeksi pitää syödä ja säännöllisesti. Jos ko. ruokavalio on muutos edelliseen niin varmasti laihdut. Ei kannata yrittää "täydellistä" ruokavaliota heti ekasta viikosta.

Vierailija
17/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös täysmehun lopettamista. Laita puuroon mustikoita, älä sokeria ja margista. Mieti kasvisvaihtoehtoa joskus lounaalla, niissä joskus itsessään paljon kasviksia (ratatouille, kasvisvuoka) ja ovat hyviä!

Leikkeleet kandee myös skipata. Pienen pienillä muutoksilla menee paremmin, ja saat hyvällä omallatunnolla herkutella välillä.

Vierailija
18/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa. Pointti on siis se, että itse mietit, mikä sinulle sopii, ja vaikka tietysti voi kuunnella muiden vinkkejä vaikka täällä av:lla, itse tiedät, millä painosi putoaa ja putoaa nimenomaan niin, että jaksat sellaista elintapaa loppuelämäsi. Olen tosiaan pitkälle yrittänyt noudattaa ns. tervettä järkeä mm. syömisissä, mutta olen vähän joutunut nöyrtymään ja todella miettimään asioita. Mitä se on se perinteinen maalaisjärki tässä asiassa? Mitä se on se isoäitien ruoka, josta eräs kirjailija kirjoitti, että osta kaupasta vaan sellaista, minkä isoäitisi tunnistaisi ruoaksi? Olen tämän monesti täällä av:lla kirjoittanut, mutta v. -40 syntynyt äitini söi lapsuudessaan ja nuoruudessaan perunoita ja kastiketta (jauhoja, rasvaa, vaihteleva määrä sianlihaa) ja opetteli vasta aikuisiällä laittamaan jotain muutakin (vähän kärjistäen, mutta valitettavasti vain vähän). Tämäkö se on se terve järki, jota me tavoittelemme, se isoäitien ruokavalio? Meillä on Suomessa upeita marjoja, sieniä, kalaa jne., mutta valitettavasti en näe, että se, millä mahat Suomessa on perinteisesti täytetty (hiilaria toisensa perään) olisi kovin autuaaksi tekevä ruokavalio. Eli kyllä tässä täytyy vaan itse ajatella ja kokeilla, eikä epämääräisesti vain viitata johonkin normaaliin kotiruokaan, mikä voi tarkoittaa käytännössä lähes mitä vain.

Vierailija
19/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ensinnäkin se valkoinen sokeri kookossokeriin, intiaanisokeriin, hunajaan yms..

Syö öljyjä: oliiviöljy, hamppuöljy, kookosöljy, camelinaöljy jne..

Vierailija
20/83 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt  järkyttävän epäterveelliseltä vaikuta. Mutta jos laihtua haluaa eikä liikuntaa tule harrastettua niin valitettavasti vaan joutuu jostain kiristämään. Vaihda oivariini leivän päältä vähärasvaiseen tuorejuustoon, opettele syömään lihat hyvin maustettuna ilman kastikkeita kasvisten kera (esim. wok), vaihda täyslihanakit kalkkunanakkeihin, jne. Ja tosiaan mehut ja sokeroidut mehukeitot ym. kannattaa jättää kokonaan pois.

Itse olen lähellä normaalipainoa ja paljon liikkuen laihduttanut kalorilaskureiden avulla ja todella pieneksi piti ateriat karsia. Tämä onnistuu parhaiten lisäämällä kasvisten määrää ja jättämällä riisit, pastat ja muut energiapitoiset lisukkeet kokonaan pois sekä tekemällä pieniä viilauksia vähäkalorisempiin vaihtoehtoihin. Kaupassa kannattaa opetella vertailemaan tuotteiden ravintosisältöjä ainakin kalorimäärän ja sokereiden osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi