Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arman-päihdeongelmaiset keskustelu

Vierailija
26.04.2016 |

Tämän iltaisen ohjelman jälkeen on luultavasti tulossa selkeä piikki siinä, että päihdeongelmaista yritetään parantaa rakkaudella.

Kommentit (290)

Vierailija
81/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaamen ylempi! Kaikilla on samat mahdollisuudet. Turha kitistä kun on alkanut käyttämään aineita ja rötöstellyt.

No kun ei ole! Jos on synnäriltä asti potkittu päähän niin mahdollisuudet selvitä on aivan erit kuin sillä joka tulee sieltä normaalista perheestä. Ei tarvitse edes mennä kuin varallisuuteen kun huomaa, että sillä opiskelijalla joka viettää lomat Kanarialla on aivan eri mahdollisuudet selvitä kuin sillä joka painaa duunia illat, lomat ja viikonloput saati sitten sellaisella joka on taistellut elämästään syntymästään asti.

82/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai päihteiden käyttäjilläkö ei ole ihmisarvoa ja heitä ei pitäisi kohdella tasavertaisesti.. Heilläkö ei olisi oikeutta terveydenhuoltoon ja heidätkö pitäisi laittaa kokonaan pois tästä yhteiskunnasta. Ongelmat pitäisi sulkea silmistä ja tuomitaan heti ihmiset keillä ei ole mennyt niin hyvin kun teillä.. Todellako on monikin tätä mieltä.. :o Aivan käsittämätöntä..näillä ahdasmielisillä ajatuksilla ei pitkälle pötkitä ja suomi vaan eriarvoistuu. Miksei pidetä kaikki yhtä ja edesauteta ihmisoikeuksien toteutumista. Moniko luulee ongelmien poistuvan sillä että ne sulkee ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainoa josta tuntui että osa noista ohjelmassa esiintyneistä päihderiippuvaisista valehteli lapsuuttaan todellista rankemmaksi oikeuttaakseen päihteiden käyttönsä? Esim. se yks nainen joka selitti että äitinsä oli yrittänyt itsemurhaa hänen silmiensä edessä, mutta sitten kuitenkin kertoi että oma tyttärensä asuu juurikin tämän saman äidin kanssa ja kuinka tytär elää niin hyvää elämää. Ja se tyyppi jota haastateltiin rautatieasemalla kertoi että isänsä hakkasi häntä ja äitiään, mutta sitten isä olikin ollut 21 vuotta pojan elämästä vankilassa. En myöskään usko että kyseinen henkilö kärsii paniikkihäiriöstä.

84/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaihtoneulat ja rokotteet tai kondomit käy veronmaksajan kukkarolle vaan poliisin kirjoittama sakko ja heidän tuntipalkkansa narkomaanien kiinnisaantiin. Me maksamme oikeudenkäyntikulut ja asianajajien palkat. Kieltolaki tässä maksaa helvetisti ja apua tarvitsevat eivät saa apua. Naurettavaa ulinaa vaihtoneuloista... kuinka tyhmä voi olla?

Samaa mieltä! Poliisien pitäisi käyttää resurssinsa vähän muunlaisiin rikoksiin, kuin huumeiden käyttäjiin.. Kieltolakia pitäisi muuttaa ja ajatella näitä asioita suuremmissa mittakaavoissa. Mutta tässäkin on takana liikaa korruptiota ja kapeakatseista ajattelua.

Vierailija
85/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Arman! Vilpittömyyttä ja hyvyyttä tässä kylmässä maailmassa tarvitaan. Ja nistit kuolee nuorina teitä häiritsemästä. Tosin uusia tulee aina.

Vierailija
86/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä tässä on todella PELOTTAVAA on se, että myös ns hyvissä oloissa kasvaneet lapset ja nuoret voivat ajautua väärään seuraan ja kokeilujen kautta päihderiippuvaisiksi. Jotkut addiktoituvat nopeammin ja helpommin kuin toiset, eikä sitä voi etukäteen tietää kumpaan joukkoon sitä itse tai oma lapsi kuuluu. Heikommista pitää huolehtia niin, että voivat elää ihmisarvoisesti vaikka olisivatkin päihderiippuvaisia.

Vierailija
87/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katariinanen kirjoitti:

Ai päihteiden käyttäjilläkö ei ole ihmisarvoa ja heitä ei pitäisi kohdella tasavertaisesti.. Heilläkö ei olisi oikeutta terveydenhuoltoon ja heidätkö pitäisi laittaa kokonaan pois tästä yhteiskunnasta. Ongelmat pitäisi sulkea silmistä ja tuomitaan heti ihmiset keillä ei ole mennyt niin hyvin kun teillä.. Todellako on monikin tätä mieltä.. :o Aivan käsittämätöntä..näillä ahdasmielisillä ajatuksilla ei pitkälle pötkitä ja suomi vaan eriarvoistuu. Miksei pidetä kaikki yhtä ja edesauteta ihmisoikeuksien toteutumista. Moniko luulee ongelmien poistuvan sillä että ne sulkee ulkopuolelle.

Hieno kommentti, kiitos. Toivottavasti äänetön enemmistö ajattelee näin.

Vierailija
88/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Askolan tapaus, eikös ne nuoret ole ihan "hyvistä" perheistä?!

Vierailija
89/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää on kyllä terveydenhuollossa, kun nimenomaan siellä tuntuivat nämä päihdeongelmaiset saaneen kohtelua b-luokan kansalaisena. Samaa kuulee tapahtuvan mielenterveysongelmaisten kohdalla. Ihmisestä tulee pelkkä ongelma tai diagnoosi ja sen perusteella evätään normaali hoito, jonka ei-päihteidenkäyttäjä ja ei-mielenterveysongelmainen saisi ihan tuosta vaan. Kyllä ihmiset pitäisi silti osata kohdata yksilöllisinä ja ennenkaikkea ihmisinä. Ihan sama jos jotain astmaatikkoa kohdeltaisiin tylysti ja jätettäisiin kunnolla tutkimatta kun se nyt on tommoinen astmaatikko...

Vierailija
90/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Arman oikeasti herkkä vai vaan teatraalinen? 

Olen itsekin ollut aina tuomitsemassa ihmisiä ensimmäisenä. Mies sanoi minulle että katsotaanpa näitä jaksoja jos avaisi vähän silmiä... No nämä jaksot eivät sitä tehneet. Mutta ymmärsin että lähipiirissäni on yksi alkoholisoitunut ja yhteiskunnasta syrjäytynyt sekä päihderiippuvainen. Vaikka heillä kummallakin on ollut hyvä lapsuus, paljon rakastavia läheisiä ei se ole kuitenkaan riittänyt. Surullista. (Vaikka näissä jaksoissa annetaankin ymmärtää että on jaettu huonot kortit elämässä ja varmasti näin monella onkin)

Minä pyrin nyt elämässäni siihen että hyväksyn jokaisen sellaisena kuin ovat, enkä arvostele. Me ollaan kuitenkin kaikki ihmisiä, eläviä olentoja. Ja jokainen meistä kai haluaa samaa katon pään päälle, ruokaa masuun ja vähän rakkautta. Jokainen meistä on joskus ollut pieni avuton vauva. Syntynyt tänne vailla tietoa kaikesta pahasta mitä elämässä voi kohdata.. Jokaisella meistä on äiti ja isä, jossain. Ja jokainen kuolee.

Vierailija
91/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä silmiä avaava jakso. Itse turvallisen lapsuuden rakastavien vanhempien kanssa eläneenä, oli järkyttävää kuunnella noiden tarinoita omasta lapsuudestaan. Ihmiset täällä av:llakin on kovia tuomitsemaan, mutta olkaa rehellisiä; kuinka vahva pitää ihmisen olla, jos jo vauvana on kortit jaettu niin paskasti, että esim. oma äiti vetää huumeita ja yrittää itsemurhaa sun silmiesi edessä ja isä istuu vankilassa...ja tällaisilla eväillä pitäisi sitten kasvaa kunnon mallikansalaiseksi?

Nämä ihmiset ovat täysin rikki, ei kukaan huvikseen ala itteään piikittämään.

Olen työssäkäyvä, itseasiassa yrittäjä eli maksn veroja enemmän kuin moni palkansaaja. Silti mun mielestä näitä kuuluu auttaa. Ei hyysätä, mutta auttaa.

Psykiatrille on kyllä aivan liian vaikeaa päästä. Sielläkin saataisiin varmasti ennaltehkäistyä monta ongelmaa, jos ihmiset pääsisivät terapiaan pelkän lääkereseptin sijasta.

Tämä oli viisasta tekstiä.Nuo joiden mielestä addiktit ovat ihmiskunnan pohjasakkaa ja eivät ansaitse inhmillistä kohtelua,eivät selvästikään ole itse kokeneet kovia tai edes omaa sen vertaa eläytymiskykyä,että voisivat kuvitella,mikä saa ihmisen sellaiseen tilanteeseen,että vain pään turruttaminen tuntuu auttavan.Ei ketään pidä tietenkään loputtomasti paapoa ja hyysätä,mutta ihmisiä huumeidenkäyttäjätkin ovat.Ihmisiä,joilla on ehkä jo pienestä asti ollut niin raskas elämä,että ovat päätyneet hoitamaan itseään itsetuhoisilla tavoilla.Paras ystäväni ja minä juttelimme kerran siitä,miten - vaikka itse kamppailemme "vain" -alkoholiongelman kanssa - ymmärrämme huumeidenkäyttäjän ajatusmaailmaa.Sitä on paska olo,ja haluaa saada vähän paremman olon,sitten vielä vähän enemmän,toleranssi kasvaa,sitten sitä onkin jo koukussa.Apua ei ole niin helposti saatavilla kuin pitäisi(katkaisuhoitoon,korvaushoitoon ym.on jonoa,samoin mielenterveyspalveluihin)eikä näin tuomitsevassa ilmapiirissä välttämättä ole helppo edes myöntää olevansa päihdeongelmainen.Eli,en hyväksy huumeita,mutta ymmärrän mikä saa ihmisen turvautumaan niihin,kun ei yksinkertaisesti koe että olisi muita mahdollisuuksia hoitaa ongelmiaan.

Vierailija
92/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden mielestä yhteiskunta kohtelee heitä tylysti. Silti tää yhteiskunta auttaa näitä ihmisiä miljoonilla euroilla vuodessa. Kovin on tylyä kohtelua. Mikään muu ihmisryhmä ei saa niin paljon tukea kuin päihderiippuvaiset, siihen päälle vielä kaikki lieveilmiöihin menevät rahat niin puhutaan melkoisista rahoista. Että näin tylysti näitä kohdellaan. Kun ei anneta kaikkea kultalautasella vaan oletetaan heidän itsensäkin vähän tekevän jotain.

Juuri näin. Päihderiippuvaiset ovat äärimmäisen itsekeskeisiä ihmisiä, jotka onnistuvat oman elämänsä lisäksi tuhoamaan myös lähiomaistensa elämän. Apua heille on kyllä tarjolla, joten turha syyttää yhteiskuntaa tai ketään muutakaan. Tosiasia on, että suuri osa narkomaaneista ei ole millään tavalla motivoitunut hoitamaan omaa ongelmaansa, mutta sitäkin innokkaampana he syyttelevät muita omasta ongelmastaan. Ei ole epäempaattista tai julmaa todeta asia suoraan, sillä se on totta ja jokainen narkkarin omainen sen tietää. Samoin ammattilainen. Ne, jotka eivät ole tämän porukan kanssa olleet missään tekemisissä, toki voivat muodostaa mielipiteensä televisio-ohjelman kautta. Mutta pumpulin vuoraamasta katsomosta on helppo huudella, se olisi hyvä muistaa.

Voimia niille, jotka ovat narkomaanien/juoppojen omaisia: tiedän monta tapausta, jotka ovat menettäneet näiden vuoksi henkisen terveytensä ja vähät rahansakin. Lapsista puhumattakaan. 

Vierailija
93/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma vaan vahvisti mun näkemystä siitä, että mielenterveyspalveluita tarvitaan enemmän. Päihdeongelma saa usein alkunsa siitä, että niitä ongelmia lähdetään hoitamaan päihteillä ja sitten mennäänkin aina vaan syvemmälle. Surullinen ohjelma, mutta onneksi siinä nähtiin paljon niitä, jotka selvästi yrittävät jättää päihteet taa. Ja jokainen joka on oikeasti huumeongelmia nähnyt näkee varmasti sen, että siellä oli niitä, jotka tosissaan yrittää. Enemmän valitusta oli asunnottomien jaksossa.

Ja ennen kun mutkin leimataan nistiksi niin kaveripiirissä on läheltä tullut nähtyä näitä, mutta itse omalla kohdalla huumeet on jäänyt kahteen kannabiskokeiluun.

Vierailija
94/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jakso sai taas itseni heräämään. Kuinka kiitollinen saan olla, etten aikanaan lähtenyt samalle tielle. Päihdeongelmaisessa/väkivaltaisissa oloissa lapsuuteni elänyt, tiedän kuinka helppoa tuolle tielle on ajatua. Se tunne kun juot,kokeilet jotain ainetta. Se hetkellinen vapaus siitä kaikesta paskasta, kun ei pelkää mitään, kun saa sen hyvän olon hetkeksi. Ei sitä silloin ajattele mihin se tie voi viedä, helpotus on pääasia.

Minun pelastukseni oli pikkusiskoni, minun piti olla esimerkkinä hänelle,siksi mun kokeilut jäi pariin kertaan. Jos siskoa ei olisi, olisin varmasti nyt muualla kuin tässä.

Sen verran haluan sanoa. Älkää tuomitko, ihmistä kenen kengissä ette ole kulkeneet. Älkää kuvitelko että te tai teidän lapsenne olisi jotenkin suojassa, paska lapsuus ei tarkoita paskaa tulevaisuutta,eikä hyvä lapsuus hyvää tulevaisuutta.

Itsekin olen juoppo/sekakäyttöperheessä kasvanut ja voin tunnustaa ihan suoraan, että inhoan päihderiippuvaisia ihmisiä lapsuuteni kärsimysten vuoksi. En tunne heitä kohtaan minkäänlaista empatiaa, ainoastaan hyytävää inhoa ja ihan suoranaista vihaa. Siksi en katsonut koko ohjelmaa, koska en halunnut nähdä lapsuuteni painajaismaisia varjoja ruudussa.

Vierailija
95/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätä jaksoa voitu näyttää ensimmäisenä? Nuo päihdeongelmat ovat kuitenkin oiva lähtökohta juurikin edellisissä jaksoissa nähdyille vankilatuomioille sekä asunnottomuudelle.

Vierailija
96/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin itsekin jakson ja alkoholistin läheisenä on todettava, että aika yksipuolisen kuvan Arman antaa katsojille. Voisi haastatella päihderiippuvaisten omaisia, niin selviää miksi nämä riippuvaiset jäävät lopulta oman onnensa nojaan. Kun toisella ei ole mitään halua päästä riippuvuudestaan eroon, valehdellaan ja käytetään läheisiä hyväksi saadakseen rahaa nautintoaineeseensa, interventioita yrittäessä saat kuulla oleva täysi paska joka sekaantuu asioihin jotka eivät sulle kuulu jne ja homma jatkuu vuosia. Kyllä siinä vahvempikin lopulta luovuttaa, vetäköön sitten sitä viinaa jos niin kovasti haluaa..

Kaikkein törkeintä tuossa jaksossa oli se, kun syyllistettiin erään haastatellun sukulaisia eristämisestä, kun eivät pienine lapsineen halua olla tämän aineidenkäyttäjän kanssa tekemisissä. Hei haloo, vanhemman ensisijainen tehtävä on suojella lapsiaan ja pitää heidät erossa tuollaisesta elämästä.

Vierailija
97/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden mielestä yhteiskunta kohtelee heitä tylysti. Silti tää yhteiskunta auttaa näitä ihmisiä miljoonilla euroilla vuodessa. Kovin on tylyä kohtelua. Mikään muu ihmisryhmä ei saa niin paljon tukea kuin päihderiippuvaiset, siihen päälle vielä kaikki lieveilmiöihin menevät rahat niin puhutaan melkoisista rahoista. Että näin tylysti näitä kohdellaan. Kun ei anneta kaikkea kultalautasella vaan oletetaan heidän itsensäkin vähän tekevän jotain.

Tietenkin näiden ihmisten tulisi arvostaa saamaansa apua,mutta voihan sen tylyn kohtelun tulkita niinkin,että yhteiskunnassa vallitsee joidenkin mammojen täällä esiin tuoma narkkareiden lynkkausmieliala.Olisi ehkä heidänkin helpompi hakea apua,jos eivät kokisi olevansa niitä "B-luokan kansalaisia,jotka pitäisi viedä saunan taakse".Tai niin minä ymmärtäisin yhteiskunnan tylyn asenteen:ihmisellä on ongelmia,joita hän yrittää hoitaa huonolla tavalla,sitten tämä ihminen leimataan luuseriksi,yhteiskunnan loiseksi,tyypiksi joka ei ansaitse ihmisarvoista kohtelua.

Oletteko muuten kuulleet biisin Väkivalta ja päihdeongelma:https://www.youtube.com/watch?v=Udmex9dmAQE

Moni tässä ketjussa tylysti kommentoinut voisi vetää pään perseestä ja miettiä,miksi päihteidenkäyttäjät ovat ratkaisuunsa päätyneet,sen sijaan että vain leimaa heidät joksikin epäihmisiksi,joka ei ansaite mitään.

Vierailija
98/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käydääs vaan reippaana töissä että verovaroilla saa nistit uusia neuloja. voi vittu.

Tulee halvemmaksi ostaa uusia neuloja kuin hoitaa päihdeongelmaisten tartuntatauteja. Yhdenkin c-hepatiitti- tai hiv-potilaan hoitojen hinnalla ostetaan aika läjä neuloja.

Kun vielä päästäisiin siihen tilanteeseen että käytettäviä huumeita - joista siis ollaan riippuvaisia - olisi tarjolla laillisesti ja kohtuuhintaan niin oltaisiin todellisessa yhteiskunnallisessa win-win -tilanteessa.

Järjenkäyttöä - ja huumeiden käyttöön liittyvän rikollisuuden laskua -  odotellessa.

Vierailija
99/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään tuosta sarjasta on itselleni välittynyt vain kuva siitä, miten HYVIN meillä on asiat. Monessako maassa jaetaan ilmaisia puhtaita neuloja, saadaan vieroituslääkkeitä ja on ilmaisia kuntoutumispisteitä (vai mitä nuo paikat jaksossa nyt olivat)? Vankilajaksossa yhden hengen selleissä oli kahvinkeitintä, tv:tä ja pleikkaa, saat kouluttautua ja työskennellä lusimisen aikana. Asunnottomienkin jaksossa nähtiin monta erilaista tukitointa, kuten yömajat ja yökiitäjät, jotka etsimällä etsivät asunnottomia.

Vierailija
100/290 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitäs tulla vastaan... No, milloin Hra. päihdeongelmainen tulee yhteiskuntaa vastaan?

Mitä tarkoitat?

Ryhdistäytyy.  Seuraavaksi alkaa se lässyn lässy, että "Ei voi käskeä ryhdistäytymään, kun se on sairaus." Vittu, itse on aloitettu, itse se pitää lopettaakin.

Aivan samaa mieltä. Päihderiippuvuus ei ole sairaus, vaikka niin väitetäänkin. Se on itse aiheutettu tila, josta pääsee eroon jos vain itse niin haluaa. Näin sanoin myös entiselle naisystävälleni, joka piikitti kaiken maailman sotkut suoniinsa ja itki vieroitusoireissa. Kyllä hän sitten lopettikin, joksikin aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme