Kesällä ei saa opintotukea, voiko saada toimeentulotukea?
Amk opiskelija. Kesäkuukausina ei saa opintotukea enkä ole saanut töitä joko kesälle, keikkaluontoista hommaa vain ja pelkään etten saa vuokraa jne maksettua, olen yh.Muutenkin eletty tiukalla kun ei olekaan töitä ollut niin paljon kun luulin. Voinko hakea toimtulotukea? Vai pitääkö olla työnhakijana? Pitääkö mun todistaa jotenkin että olen etsinyt töitä? Voisinko hakea takautuvasti toimeentulotukea? En saa opintolainaa.
Kommentit (21)
Toimeentulotukea voi saada, mikäli sinulla ei ole mitään säästöjä tms. Asumistukea ilmeisesti saat? Onko sinun mahdollista suorittaa kesäopintoja?
Jos olet päätoiminen opiskelija niin sossulta ei silloin tipu mitään...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tippuu jos ei saa töitä eikä kesällä ole tarjolla kursseja mitä.ei ole vielä tehnyt.
Kesäisin pitää elää opintolainalla velaksi, jollet töitä saa etkä opiskele kesäisin. Sossuilta et saa mitään, ellet salakavalasti nosta koko lainaa kerralla tililtäsi pois puijataksesi niitä.
Mun aikoinani 90-00-luvulla oli niin, että piti ensin nostaa opintolainaa jos oli siihen oikeutettu. Vasta sen jälkeen sossu tuli apuun. Kelan yleistä asumistukea voit toki saada.
Tämän vuoksi suosittelen kaikille opiskelijoille luottotietojen menettämistä opiskeluajaksi, tällöin saa toimeentulotukea ilman lainanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tippuu jos ei saa töitä eikä kesällä ole tarjolla kursseja mitä.ei ole vielä tehnyt.
Eikä tipu, kokemusta on, lol.
Vierailija kirjoitti:
Kesäisin pitää elää opintolainalla velaksi, jollet töitä saa etkä opiskele kesäisin. Sossuilta et saa mitään, ellet salakavalasti nosta koko lainaa kerralla tililtäsi pois puijataksesi niitä.
Ap:n tapauksessa ilmeisesti luottotiedot menneet kun ei saa opintolainaa. Mikäli sitä ei saa, niin varmaan on mahdollista saada toimeentulotukea, jos rahavaroja ei muuten ole.
Toimeentulotukea ei opiskelijat usein saa.. Yleensä kaupungin sivuilla on opiskelijoille erikseen oma lomake tähän.
Itse opiskelen myös amk:ssa, omistan auton (myyntiarvo tuskin riittäisi yhden kuun menoihin) jonka perusteella en tukea tietenkään saa. Ja silloin kun saan töitä, tarvitsen autoa kulkemiseen ja halvemmalla en saa yhtä hyvää, joten turha myydä pois.
Olen myös kuullut, että lasten tilitkin pitää olla tyhjinä ennen kuin saa sossusta mitään? Voiko tämä olla totta??
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei opiskelijat usein saa.. Yleensä kaupungin sivuilla on opiskelijoille erikseen oma lomake tähän.
Mikä lomake?
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi jo, ettei saa opintotukea. Opintolaina on osa opintotukea. Kesälläkään opiskelija ei kai saa yleistä asumistukea. Eli jos ei saa opintotuen asumislisää, ei saa asumistukea. Hae toimeentulotukea, jos et saa mistään muualta rahaa eikä säästöjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tapauksessa ilmeisesti luottotiedot menneet kun ei saa opintolainaa. Mikäli sitä ei saa, niin varmaan on mahdollista saada toimeentulotukea, jos rahavaroja ei muuten ole.
Aa hups, en lukenut ajatuksella loppuun. Joo, tuossa tapauksessa sit varmaan saakin.
Vierailija kirjoitti:
olen yh./quote]
Tässä ongelmasi. Mene töihin, jos rahaa haluat äläkä ulise. Köyhyydestä ja työttömyydestä valittavat ovat lähet poikkeuksetta huonoon elämäntilanteeseen lapsia hankkineita ja omistavat vielä tyyliin hevosen tai pari koiraa ja asuvat aivan liian kalliissa kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lomake?
http://www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/opiskelijat&nb…;
Esimerkiksi Jyväskylä toimii näin, oikeassa reunassa "Opiskelijan toimeentulotukihakemus".
Ainakin minun olisi pitänyt nostaa sen vuoden opintolaina ensin, ennen kuin olisin saanut toimeentulotukea. Ja kun en nostanut koko opiskeluaikana opintolainaa (hain sen aina nostovalmiiksi hätätilanteen varalta), niin piti elää sitten koko yliopisto-opintojen ajan sillä 470e/kk. Kesällähän tuota ei saanut, mutta onneksi sain aina töitä.
Pointti siis, että jos olet nostanut sen 2700e (vai liekö nykyään jo eri summa) opintolainaa, niin sitten voit saada rahaa. Mutta jos et ole nostanut, niin sitten rahaa ei tipu.
Opintolaina lasketaan tuloksi, vaikka sitä ei olisi nostanut, eli se tietty kuukausiosuus. Jos sen jälkeen jää alle rajan, niin saa toimeentulotukea. Luulisi, että YH:a olisi ihan mahdollista ihan opiskelukuukausinakin? Jos opintolainaa ei voi nostaa (eli luottotiedot menneet), niin silloin sitä ei sossu voi laskea tuloksi. Toisaalta jos on tilillä säästöjä tms niin toimeentulotukea ei heru.
Minä olin yksinhuoltajana ja opiskelijana ollessani toimeentulotuella työllistettynä koulun loma-ajan.
Onneksi samassa päiväkodissa jossa lapseni oli niin ei tarvinnut olla kesääkin kaikkia päiviä erossa.
Luultavasti ap:n tapauksessa toimeentulotukea saa, kun kerran opintolainaa ei ole saanut. Minä hain kerran opiskelijana yhdeksi kesäksi ja hakemukseen piti silloin laittaa, mistä on hakenut töitä ja piti myös perustella, miksi ei voinut opiskella eli elää opintotuella (muistaakseni riitti kun kirjoitti että koulussa ei ollut sopivia kursseja kesällä).
Toimeentulotukea saa opiskeija vain silloin kuin on opintolaina nostettu (jos se siis on mahdollista nostaa) ja/tai muut toimeentulotuen myöntämisen edellytykset täyttyvät. Jos opiskelijalla edes jonkin verran säästöjä, niin voi olla, ettei sossu silloin anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saa opiskeija vain silloin kuin on opintolaina nostettu (jos se siis on mahdollista nostaa) ja/tai muut toimeentulotuen myöntämisen edellytykset täyttyvät. Jos opiskelijalla edes jonkin verran säästöjä, niin voi olla, ettei sossu silloin anna mitään.
Opintolainaa ei ole pakko nostaa. Se vaan katsotaan tuloksi, mutta käytännössä sitä ei siis tarvitse nostaa. Opintolainahan on osa opintotukea, jos ei siis ylipäätään saa opintotukea, ei tietenkään saa opintolainaakaan.
Etkö muka edes siivousta saisi? Mansikan poimintaa/myyntiä?