Hakisitko tyttäresi baarista yöllä?
Maalla missä julkisia ei kulje, matkaa n. 20km.
Lähtisitkö hakemaan vai ajattelisitko että hankkikoot itse kyytinsä, melkein aikuinen ihminen kun on sinne baariin päässytkin?
Mä kerron hetken päästä miksi kyselen.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tytär alaikäinen ja asuu kotona, niin todellakin hakisin. En altistaisi häntä vaaroille, jotka voi tulla epämääräisten kyytien hankkimisesta.
Miten alaikäinen voisi olla baarissa?
Itse joko hakisin tai kustantaisin taksin.
Kaverin, serkun, siskon, naapurin Sirpan papereilla. Tai sitten antamalla portsarille kympin.
Tuosta hyvästä ilmoittaisin alkoholitarkastajalle (tai mikä virallinen nimitys onkaan) ja voisi anniskelukiellon jälkeen baari alkaa hoitamaan asioitaan hiukan paremmin. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pari kaveria, joiden vanhemmat hakevat heitä baarista kotiin ja muutenkin kuskaavat. Eivät asu enää kotona, mutta silloin kun ovat vanhempien luona käymässä. Olemme kolmekymppisiä ja kyse on suurehkosta kaupungista, eivät edes asu missään kauimmaisessa lähiössä vaan max 5km päässä keskustasta. Pakko sanoa, että olen hieman ihmetellyt tätä, mutta en ole koskaan viitsinyt sanoa mitään, omapahan on asiansa. Ja toki olen ollut joskus kateellinenkin, kun meillä ei ole koskaan ollut autoa ja olen joutunut aina sompailemaan itseni julkisilla hankalienkin matkojen ja kantamusten kanssa. Mutta ehkä sitä kolmekymppisen olettaisi jo hoitava omat yökyytinsä kun kaupungissa asutaan...
Yhdellä miespuolisella kaverillani oli joskus tapana soittaa aivan umpikännissä äitinsä kuskaamaan porukkaa baarista jatkoille, itsekin olin joskus kyydissä. Kaveri asui silloin vielä kotona ja äiti käytti kaverin autoa näillä reissulla, mutta oudolta se tuntui silti. Olen yli kolmenkymmenen, enkä ole ikinä ollut humalassa vanhempieni nähden, jos nyt ei jotain muutaman lasillisen pikkuhiprakkaa sukulaisten häissä lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Hakisin ja tämän jälkeen liikkuisin matkassa niin kauan, kunnes oikeasti ollaan täysi-ikäisiä..
No, mun mielestäni juuri 18v täyttänyt ei ole aikuinen vaikka täysi-ikäinen onkin.
No kyllä minäkin ihmettelisin jos baari-ikäinen ihminen osoittautuisi vielä asuvan vanhempiensa luona. Ehkä mies ihmetteli enemmän sitä, eikä kyytiä. Saattoihan hän pitää tytärtä esim jo yli 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin ihmettelisin jos baari-ikäinen ihminen osoittautuisi vielä asuvan vanhempiensa luona. Ehkä mies ihmetteli enemmän sitä, eikä kyytiä. Saattoihan hän pitää tytärtä esim jo yli 20-vuotiaana.
Kyllähän aika moni baari-ikäinen asuu vielä vanhempien luona. Ehkä jossain k20 tai k22 -paikassa vanhempien luona asuvat nuoret ovat harvinaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aika moni baari-ikäinen asuu vielä vanhempien luona. Ehkä jossain k20 tai k22 -paikassa vanhempien luona asuvat nuoret ovat harvinaisempia.
Itse en kyllä kovin montaa sellaista tunne, selkeä vähemmistö varmaan yleensä. Ja tytöt saa meikillä helposti itsensä vanhemman näköiseksi, ei mies välttämättä olettanut että tytär on vasta juuri 18.
No eiköhän suurin osa lukiolaisista asu kotona lukion loppuun saakka ja silloin ollaan yleensä lähempänä 19 kuin 18 vuotta.
Ihan oikein teit ap. Ja upeaa, että ajattelet noin omien vanhempiesi käytöksestä huolimatta.
Me asuimme pikkukaupungissa, kun olin nuori. Ei julkista liikennettä ja matkaa keskustasta kotiin muutamia kilometrejä. Isä haki minut, tyttärensä, kotiin autolla aina kun halusin ja minusta se oli ihanaa, koska olisin pelännyt kävellä yksin kotiin. Taksi oli toki toinen vaihtoehto, mutta isä tuli mielellään hakemaan.
Aion ehdottomasti jatkaa samaa käytäntöä omien poikieni kanssa, kun he tulevat siihen ikään (jos vain kelpaan kuskiksi). Vaikka asumme pääkaupunkiseudulla ja julkinen liikenne toimii. Minusta se on välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisitkö hakemaan vai ajattelisitko että hankkikoot itse kyytinsä, melkein aikuinen ihminen kun on sinne baariin päässytkin?
Mä kerron hetken päästä miksi kyselen.
Mitähän tuokin tarkoittaa, melkein aikuinen? Jos pääsee baariin, niin on lain mukaan täysi-ikäinen eli aikuinen (ellei mene väärennetyillä papereilla). Se on taas toisen keskustelun paikka kuka mieltää minkäkin ikäisen aikuiseksi, joten vähän hämäävä ap:n sanavalinta on. Mutta miksi ap kirjoittaa noin? Saadakseen väittelyä vai ajattelemattomuuttaan. Anyway, typerää.
Hakisin ja olen hakenutkin. Tosin meiltä on matkaa keskustaan 12km, mutta ei se paljon tilannetta muuta jos olisi 20km.
Siihen en montaa kertaa suostuisi että haku pyyntö tulisi yöllä ennalta sopimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron hetken päästä miksi kyselen.Mitähän tuokin tarkoittaa, melkein aikuinen? Jos pääsee baariin, niin on lain mukaan täysi-ikäinen eli aikuinen (ellei mene väärennetyillä papereilla). Se on taas toisen keskustelun paikka kuka mieltää minkäkin ikäisen aikuiseksi, joten vähän hämäävä ap:n sanavalinta on. Mutta miksi ap kirjoittaa noin? Saadakseen väittelyä vai ajattelemattomuuttaan. Anyway, typerää.
Tällä palstalla saa väittelyn aikaiseksi ihan mistä tahansa. Tämänkin avauksen kysymyksen tajus varmaan kaikki. Silti muutama jankkaa ettei ikinä asuisi maalla, osa takertuu täysi-ikäisyyteen jne. Eli täysin epäoleellisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Teoreettinen kysymys, koska en ikimaailmassa asettuisi asumaan nuoren kanssa tuollaiseen persläpeen.
Resurssisi eivät kuitenkaan riittäneet teoreettiseen vastaukseen? Etkö ole koskaan ollut 20km päässä baarista?
Maalla asumisestahan avausviestissä ei puhuttu mitään.
Juu ja haenkin. Tuon samalla myös kavereitaan koteihinsa. Olen varmaan ainoa ajokuntoinen vanhempi viikonloppuisin 😄. Toki ottaisin vaikka lasillisen viiniä ruuan kanssa viikonloppuna, mutta lapsen saaminen turvallisesti kotiin on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
En hakisi, mutta varmistaisin, että tyttärelläni on varattuna 40 euroa taksirahaa kotimatkaa varten. En itsekään odota, että mieheni tulisi minua hakemaan, jos olen viihteellä. Meillä on keskustasta kotiin 20 kilsaa ja hiukan alle 40 euroa se taksimatka maksaa. Kyllä sen raaskii maksaa, kun harvoin käy.
Esimerkiksi pikkujouluaikaan se taksin saaminen ei ole välttämättä niin helppoa ja ehkä koko baarireissun vaarallisin paikka on muutenkin juuri taksijono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron hetken päästä miksi kyselen.Mitähän tuokin tarkoittaa, melkein aikuinen? Jos pääsee baariin, niin on lain mukaan täysi-ikäinen eli aikuinen (ellei mene väärennetyillä papereilla). Se on taas toisen keskustelun paikka kuka mieltää minkäkin ikäisen aikuiseksi, joten vähän hämäävä ap:n sanavalinta on. Mutta miksi ap kirjoittaa noin? Saadakseen väittelyä vai ajattelemattomuuttaan. Anyway, typerää.
Pidän 22 vuotiastakin tytärätäni melkein aikuisena. Kyllä hän on lapsi niin pitkään kun asuu kanssani samassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä haen jos on tarvetta, haen myös 17v poikani kotibileistä jos on tarve. En halua altistaa tytärtä pyytelemään kyytiä miltään epämääräiseltä tyypiltä, taksin maksaminen ei myöskään välttämättä toimi( sen saaminen voi kestää pahimmillaan tunnin) En ole nähnyt tässä mitään ongelmaa.
ap.
Varmasti hakisin jos asiasta on sovittu etukäteen, mutta opetan myös tyttärelle että sen takia ei kannata lähteä kenenkään matkaan että taksia saattaa joutua odottamaan jopa tunnin tai puolitoista. Sitä paitsi helposti hän joutuisi odottamaan vastaavan ajan vaikka hakisin hänet jos asiasta ei ole sovittu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän suurin osa lukiolaisista asu kotona lukion loppuun saakka ja silloin ollaan yleensä lähempänä 19 kuin 18 vuotta.
Ja aika moni käy vielä jatko-opinnotkin "kotona asuen". Monella se hinku omana tulee vasta vakavamman parisuhteen myötä ja niitähän hankitaan nykyisin vasta josku 40 vuotiaana.
Tottakai hakisin. Prioriteetti ykkösenä mulla on, että lapset pääsevät turvallisesti kotiin.
Hakisin ja tämän jälkeen liikkuisin matkassa niin kauan, kunnes oikeasti ollaan täysi-ikäisiä..