Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun saan lapsen, hän ei tule alle 8-vuotiaana:

Vierailija
26.04.2016 |

Syömään karkkia/suklaata, käyttämään älylaitteita, katsomaan yli puolta tuntia televisiota päivässä, kiroilemaan tai valvomaan (vauvaikää lukuun ottamatta) yli klo 22. Mitä sinä et anna/antanut lapsesi tehdä? Nyt viidennellä kuulla itse raskaana.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerittomuus mahdollisimman pitkään, ehdottomasti. Mun lapsi tulee saamaan ekan kännykän ehkä ekaluokalle mennessä. Mun lapsi tulee liikkumaan ja leikkimään paljon luonnossa, eikä ostella jatkuvalla syötöllä uusia leluja. Kuuntelin nimittäin juuri yhden pariskunnan riitelyä lapselle hankitusta lelusta. Koska lapsi oli kipeenä (aika monet lapset on joskus kipeenä...) se sai jonkun 150e maksaneen lelun. Toinen oli sitä mieltä, että ihan ansaittu lelu ja toinen ei ymmärtänyt sitä yhtään, miksi sille hankittiin se lelu... Sittenhän ne sisaret tajus, että hei mekin oltiin kipeenä eikä me saatu mitään! Kyllä nauratti! :) Niin ja mun lapsi oppii käyttämään jalkoja ja polkupyörää, joka paikkaan ei autoilla. Ja mopoautoa ei tule. Ikinä.

Vierailija
42/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku Kakkonen kestää noin tunnin, mikä kannattaa ottaa jo tässä vaiheessa huomioon. Siinä ajassa ehtii hyvin mm. tekemään ruuan (tai siivoamaan keittiön ruokailun jälkeen), ripustamaan pyykit kuivamaan sekä hieman siivoamaan. Noin niinkuin esimerkkinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömään karkkia/suklaata, käyttämään älylaitteita, katsomaan yli puolta tuntia televisiota päivässä, kiroilemaan tai valvomaan (vauvaikää lukuun ottamatta) yli klo 22. Mitä sinä et anna/antanut lapsesi tehdä? Nyt viidennellä kuulla itse raskaana.

Tabletit tulee ensi syksynä eskarin opetusohjelmaan, tämän vuoden eskarit jo harjoittelevat niiden käyttöä mm. Espoossa, varmaan monessa muussakin kunnassa. Se niistä säännöistäsi.

Mitään noin naurettavia sääntöjä 100% ajasta täysillä ja ilman joustovaraa en ole keksinyt enkä noudattanut. Joitakin tärkeämpiä asioita meillä korostettu ja sovittuja asioita on noudatettu.

Vierailija
44/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap suunnittele noin tarkkaan. Menee heti suorittamiseksi. Ei se lapsi ole mikään äidin itse ilmaisu -projekti. Syntymättömältä lapselta on niin helppo kieltää kaikenlaista. Sitten kun se oikeasti on siinä, se saattaa kuitenkin tuntua siltä että haluat nähdä sen ilmeen kun työnnät ensimmäisen lusikallisen jäätelöä sille suuhun. Elämä on nauttimista varten.

Vierailija
45/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan...

Vierailija
46/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näe se vaiva, että opit tuntemaan oman lapsesi ja toimi sen mukaan mikä on hänelle ominaista. Korosta vahvoja piirteitä ja häilytä huonot. Elämä ja vanhemmuus ei ole ulkoa opittavaa suoritusta, josta voi tehdä muistiinpanoja, että kaikki menisi tismalleen oikein niin kuin niissä sanotaan. Muista kohtuus ja terve järki. Äitiys on maailman kurjiin rooli, jossa pitää sietää tulla opetetuksi. "

Tälläinen löyty ensinmäisen lapsen kun olit pieni kirjan välistä.

Sitten vaan toivotaan, että lapsella on sellaiset vanhemmat, jotka osaavat arvioida lapsen piirteitä oikein. 

Miten lapsen piirteitä voi tulkita väärin? Ei ihmislogiikka mitään amerikantiedettä ole. :D

Vierailija
47/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan aina sen kun serkkuni julisti ettei 5v. poikansa mene autokouluun 18v. täytettyään. Hän ei sellaista turhuutta maksa eikä poika muutenkaan korttia halua, koska hän kasvattaa tämän niin. 

Arvata saattaa miten siinä kävi, poika meni autokouluun ja hommas sen kortin 18v. Ei siinä äidiltä kyselty lupia. Ja mamma maksoi kortin ilman rähinöitä, ei varmaan enää edes muistanut mitä oli joskus julistanut. Opin jo silloin että lasten kanssa ei kannata julistaa ääneen suuria suunnitelmia, varsinkaan raskausaikana, kun ei yhtään tiedä millainen lapsi sieltä tulee.

Ap:lle sanoisin, että joudut kyllä pitämään lapsen kotona sinne 8v:ksi asti. Päiväkodissa on herkkupäiviä, muut tuo jotain herkkua syntymäpäivinä, vappuna oli lapsille munkit jne. Koulussa samoin, nytkin on ekaluokkalaisella perjantaina vappuhulinat joihin saa tuoda vähän herkkuja. Onpa meidän lapsen opettaja ostanut lapsille tikkarit kun olivat jossain käyttäytyneet hyvin. Muilla lapsilla on synttäreitä, joihin lapsesi saa kutsun. Pistätkö sille aina porkkanatikut mukaan? Menet mukaan ja valvot silmä tarkkana, ettei se vaan koske synttäripöydän herkkuihin? Vai kiellätkö kaverisynttärit kokonaan? Lapset myös haluavat käydä yksin kaupassa just tossa ekalla. Meilläkin on sitä harjoiteltu. Kiellätkö tämän? Menet mukaan vahtimaan, ettei lapsi vaan osta mitään sopimatonta? Miltä luulet lapsestasi tuntuvan, kun hän on se poikkeus joka syö porkkanatikkuja muiden saadessa karkkia, pullaa jne? Luuletko että se lapsi ei sitten 8v. täytettyään ala kiskoa niitä herkkuja oikein olan takaa kun viimein niitä saa? Sillä niinhän siinä aika usein käy, kun vanhemmat on liian tiukkoja.

Ja kuten muut on sanoneet, älylaitteita on jo eskarissa ja vähintään koulussa. Meidänkin ekaluokkalainen on käyttänyt iPadia ja tietokonetta. Ja just eilen menin lupaamaan noille koululaisille (myös ekaluokkalaiselle) että saavat kesälomalla kokeilla valvoa koko yön. Se kun houkuttaa noita nyt jostain syystä ihan mahdottomasti. No, kokeilkoon sitten kun mieli tekee, ei ne siitä rikki mene :)

Vierailija
48/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyrkinyt menemään kultaista keskitietä pitkin. Välillä saa syödä herkkuja (ei siis vain synttäreillä tms. vaan ihan arkenakin). Välillä saa valvoa (jos ei ole koulua tai hoitopäivää seuraavana päivänä). Pelatakin saa kohtuudella. Kiroilua en tietenkään siedä, siihen puutun aina.

Tabletit ja älypuhelimet ovat minusta täysin turhia mutta olen alkanut ymmärtää, että ne nyt vain ovat osa nykypäivää. Koulussa viimeistää oppilaille lyödään tabletit käteen, kokemuksesta tiedän.

Vierailija
49/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommat teini-iän juuri ohittaneet sisarukset eivät polta eivätkä juo. Pienempi ei tietenkään tahdo olla ainut, joka niin tekisi.

En kyllä epäillyt hetkeäkään, että meidän teinitkään olisivat murrosiässä tehneet tuon sortin typeryyksiä. Kyllä lapsensa tuntee hyvin ja se ei  tarkoita silti, että saisivat ilman valvontaa kotibileitä järjestää. Eivät he tosin tahtoisi edes, koska tietävät, että tulisi kutsumattomia vieraita ja pahimmillaan joku luokkakaverikin toisi huumeita ja rikkoisi ja varastaisi kodissamme!

t. 8 v on ihana!

Kyllä minunkin 10 ja 12v. on edelleen sitä mieltä, että eivät isompana tupakoi eivätkä juo alkoholia. Vaan en ole niin sinisilmäinen, että uskoisin tuon ihan varmasti toteutuvan. Jokainen lapsi on erilainen ja jokaisella on omat kaverinsa. Siinä voi lapsena tehdyt päätökset muuttua moneen kertaan.

Vierailija
50/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pyrkinyt menemään kultaista keskitietä pitkin. Välillä saa syödä herkkuja (ei siis vain synttäreillä tms. vaan ihan arkenakin). Välillä saa valvoa (jos ei ole koulua tai hoitopäivää seuraavana päivänä). Pelatakin saa kohtuudella. Kiroilua en tietenkään siedä, siihen puutun aina.

Tabletit ja älypuhelimet ovat minusta täysin turhia mutta olen alkanut ymmärtää, että ne nyt vain ovat osa nykypäivää. Koulussa viimeistää oppilaille lyödään tabletit käteen, kokemuksesta tiedän.

Minä taitaisin nyt sietää jopa sitä kiroilua. Se on jo niin arkipäivistynyt, että on kärsinyt inflaatiosta liiallisen toiston seurauksena, eikä ole enää niin tabuna niin voimakas jota se oli kun omat lapseni oli pieniä. 

Vierailija
51/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan aina sen kun serkkuni julisti ettei 5v. poikansa mene autokouluun 18v. täytettyään. Hän ei sellaista turhuutta maksa eikä poika muutenkaan korttia halua, koska hän kasvattaa tämän niin. 

Arvata saattaa miten siinä kävi, poika meni autokouluun ja hommas sen kortin 18v. Ei siinä äidiltä kyselty lupia. Ja mamma maksoi kortin ilman rähinöitä, ei varmaan enää edes muistanut mitä oli joskus julistanut. Opin jo silloin että lasten kanssa ei kannata julistaa ääneen suuria suunnitelmia, varsinkaan raskausaikana, kun ei yhtään tiedä millainen lapsi sieltä tulee.

Ap:lle sanoisin, että joudut kyllä pitämään lapsen kotona sinne 8v:ksi asti. Päiväkodissa on herkkupäiviä, muut tuo jotain herkkua syntymäpäivinä, vappuna oli lapsille munkit jne. Koulussa samoin, nytkin on ekaluokkalaisella perjantaina vappuhulinat joihin saa tuoda vähän herkkuja. Onpa meidän lapsen opettaja ostanut lapsille tikkarit kun olivat jossain käyttäytyneet hyvin. Muilla lapsilla on synttäreitä, joihin lapsesi saa kutsun. Pistätkö sille aina porkkanatikut mukaan? Menet mukaan ja valvot silmä tarkkana, ettei se vaan koske synttäripöydän herkkuihin? Vai kiellätkö kaverisynttärit kokonaan? Lapset myös haluavat käydä yksin kaupassa just tossa ekalla. Meilläkin on sitä harjoiteltu. Kiellätkö tämän? Menet mukaan vahtimaan, ettei lapsi vaan osta mitään sopimatonta? Miltä luulet lapsestasi tuntuvan, kun hän on se poikkeus joka syö porkkanatikkuja muiden saadessa karkkia, pullaa jne? Luuletko että se lapsi ei sitten 8v. täytettyään ala kiskoa niitä herkkuja oikein olan takaa kun viimein niitä saa? Sillä niinhän siinä aika usein käy, kun vanhemmat on liian tiukkoja.

Ja kuten muut on sanoneet, älylaitteita on jo eskarissa ja vähintään koulussa. Meidänkin ekaluokkalainen on käyttänyt iPadia ja tietokonetta. Ja just eilen menin lupaamaan noille koululaisille (myös ekaluokkalaiselle) että saavat kesälomalla kokeilla valvoa koko yön. Se kun houkuttaa noita nyt jostain syystä ihan mahdottomasti. No, kokeilkoon sitten kun mieli tekee, ei ne siitä rikki mene :)

Hahhah, meillä esikoinen teki tuon tempun viime kesänä. Tai siis yritti. Jostain syystä hänellä oli tokalla luokalla kova hinku valvoa koko yö. En tajua tätä! :D No, lomalla annoin luvan ja oliko ihan puoleenyöhön asti jaksanut valvoa. Mies sanoi, että siellä poika nukkui sohvalla kun hän kello 01 kävi katsomassa. :D

Vierailija
52/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pimeetä tehdä jotain listoja! tsiisus.

Vierailija
53/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva aikana saa siis kiroilla. Ok. Milloin se vauva aika loppuu. Onko sille joku hyvinkin tarkka limitti vai ehkä liukuma?

Vierailija
54/54 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah ;D. Niinhän sä luulet. Welcome to reality.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi