Kun saan lapsen, hän ei tule alle 8-vuotiaana:
Syömään karkkia/suklaata, käyttämään älylaitteita, katsomaan yli puolta tuntia televisiota päivässä, kiroilemaan tai valvomaan (vauvaikää lukuun ottamatta) yli klo 22. Mitä sinä et anna/antanut lapsesi tehdä? Nyt viidennellä kuulla itse raskaana.
Kommentit (54)
Toivotan onnea! Toivottavasti sulla on kärsivällisyyttä ja lapsestasi tulee ns. Helppo tapaus.. meillä poika niin kovapäinen ja kovatahtoinen että välillä vaan helpompi antaa periks.. mutta toivon siis että sä onnistut!
Ja pikku kakkonen kestää tunnin.. eli meinaatko antaa kattoo vaan puolet siittä vai??
Onhan se hyvä että on tavoitteita ja halua kasvattaa lasta ettei elä kuin pellossa. Mutta jos on liian tiukkis niin lapsihan elää kuin vankilassa. Lapsuuden on kuitenkin tarkoitus olla ihanaa aikaa eikä kellontarkkaa suorittamista.
Teillä nähtävästi ei koskaan käy vieraita eikä juhlita mitään häitä, synttäreitä, joulua, juhannusta ym jos lapsi ei saa KOSKAAN valvoa myöhään?
Mutta elämä opettaa myös äitiä...
Vierailija kirjoitti:
Syömään karkkia/suklaata, käyttämään älylaitteita, katsomaan yli puolta tuntia televisiota päivässä, kiroilemaan tai valvomaan (vauvaikää lukuun ottamatta) yli klo 22. Mitä sinä et anna/antanut lapsesi tehdä? Nyt viidennellä kuulla itse raskaana.
Ihanan naiivia.
Vierailija kirjoitti:
Jää koulutehtävät tekemättä sit, noh, kun äiti kerran haluaa... Mut aika väsynyt silti. Mun luojalla on 3-9lk tyttö jonka: ei saanut käydä kaupungilla, ei sanut katsoa telkkaa, ei saanut kännykkää, ei saanut lähteä leirikouluihin eikä riparille ym. Äiti oli hirviö. Tyttö muutti lukion jälkeen uöko aille opiskelemaan ja latlaisi ymmärrettävästi välit äitiinsä, isäkin on löytänyt uuden vaimon :)
Itse et käynyt sitä ysiluokkaa loppuun?
Tärkeintä on opettaa lapselle, että mikä on moukkamaista ja huonoa käytöstä, niin tekee näitä juttuja vain pienessä perhepiirissä. Lapseni on vieraskorea ja olen ylpeä hänestä! Se ettei tarvitse olla täydellinen tuo rentoutta elämään. Lapseni ei ole se, jolle opettaja ei saa asetettua rajoja. Rajatkin on tehty rikottavaksi siltä osin kuin ne ovat turhia ja rikkominen tehdäänkin kotona turvallisessa ympäristössä. Lapsillani on niin hyvä itsetunto ja huumorintajua, että eivät kyllä sekoile tupakan ja alkoholin kanssa. Karkkikin on, että kyllä äiti, syön ensin ruokaa. Hyvin säilyy karkit kotona. Karkkipäivänkarkitkaan eivät tahdo loppua. Alkoivat syömään niitä vähän kerrallaan jälkiruoaksi. Tavoite on syödä vain karkkipäivänä, mutta joudun auttamaan lapsiani karkkien syönnissä, jotta se onnistuisi. tupakan polttoa en kyllä kokeile.
Joo-o, hyvähän sitä on suunnitella.. Sitten kun sai sen alle 3 kiloisen nyytin kainaloonsa, niin tuntui ettei muulla ole väliä, kunhan vaan saa sen pysymään hengissä. Tuolla se nyt mopoilee 15 v ja 180cm, hengissä on, ja jotain sääntöjäkin on noudatettu.
Toivon, että tulostat tuon listan, jotta voit vetää siitä yli kaikki ne kohdat, jotka olet rikkonut ennen kuin lapsi täyttää 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että älylaitteille laitetaan rajoituksia. Uskon että niitäkin äitejä on ketkä laittavat lapselle käteen iphonen tai ipadin kun mielummin puhuisivat tai leikkisivät itse lapsen kanssa.
Paljon myös nykyään näkee vanhempia, jotka mieluummiin räpläävät älylaitettaan, kuin seurustelevat lastensa tai yleensä kenenkään muunkaan kanssa. Muistakaa esimerkin voima.
Hyvä se on olla tavoitteita. Parempi niin kuin että ihan sama, lapseni saa tehdä mitä vaan kun ei se kuitenkaan mitään opi.
Isommat teini-iän juuri ohittaneet sisarukset eivät polta eivätkä juo. Pienempi ei tietenkään tahdo olla ainut, joka niin tekisi.
En kyllä epäillyt hetkeäkään, että meidän teinitkään olisivat murrosiässä tehneet tuon sortin typeryyksiä. Kyllä lapsensa tuntee hyvin ja se ei tarkoita silti, että saisivat ilman valvontaa kotibileitä järjestää. Eivät he tosin tahtoisi edes, koska tietävät, että tulisi kutsumattomia vieraita ja pahimmillaan joku luokkakaverikin toisi huumeita ja rikkoisi ja varastaisi kodissamme!
t. 8 v on ihana!
"Näe se vaiva, että opit tuntemaan oman lapsesi ja toimi sen mukaan mikä on hänelle ominaista. Korosta vahvoja piirteitä ja häilytä huonot. Elämä ja vanhemmuus ei ole ulkoa opittavaa suoritusta, josta voi tehdä muistiinpanoja, että kaikki menisi tismalleen oikein niin kuin niissä sanotaan. Muista kohtuus ja terve järki. Äitiys on maailman kurjiin rooli, jossa pitää sietää tulla opetetuksi. "
Tälläinen löyty ensinmäisen lapsen kun olit pieni kirjan välistä.
Ihan kuin lapset olisivat koiria, joille opetetaan sitä ja tätä ja oppii olemaan tekemättä sitä ja tätä. Kyllä se arki karaiseen, kun huomaa että se oma lapsi onkin yksilö, jolla on omaa tahtoa ja saattaapa niitä ärräpäitäkin vilahtaa, vaikka kuinka äiskä ei itse kirjoile. :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä se on olla tavoitteita. Parempi niin kuin että ihan sama, lapseni saa tehdä mitä vaan kun ei se kuitenkaan mitään opi.
8., 24. ja 29. on sama
t. 8 v on ihana!
Olen samaa mieltä siinä, että tavoitteita on hyvä olla.
Joskin tuon listan pitäminen tulee olemaan hyvin haastavaa, koska muut ihmiset saattavat toimia listaasi vastaan.
Varoitan nyt kuitenkin: vauvaiän jälkeenkin se lapsi saattaa valvoa/valvottaa - nukahtamaan kun ei voi pakottaa.
Esikoinen ei saanut karkkia, pullaa ym. alle 3-vuotiaana. Edes suurimmissa haaveissani en ajatellut, että sen kauemmin pitäisi varjella sokerilta. Toka taas...no. Sai herkkuja hieman aiemmin jo.
Se mistä olen pitänyt kiinni on, että lapset eivät ole olleet yöhoidossa (tai edes isänsä kanssa erossa minusta) alle vuoden ikäisenä, eivätkä yli yötä per ikävuosi hoidossa. Ja saavat paljon vanhempiensa aikaa, ja rauhallista yhdessäoloa (lapset nyt 7 ja 3).
Se mistä en täysin ole pitänyt kiinni on, että ajattelin, että kaikkiin lapsen tunteisiin ja vastoinkäymisiin suhtaudutaan aina ymmärryksellä ja hellyydellä ja vältetään tätä "ei sattunut!" (pidin sitä pöyristyttävänä lapsen tunteiden kieltämisenä)...Esikoisen kohdalla toimin aika pitkälti noin, mutta olen huomannut että se ei välttämättä tehnyt hyvää vaan joskus ja joillekin lapsille tuo "ei sattunut!" voi olla ihan hyvä palaute.
Mulla on 8-vuotias tyttö ja tietokoneella/älylaitteella se on sen verran, mitä koulussa harjoitellaan ja kotona pari tuntia viikossa. Älypuhelinta ei omista, mitä se sillä tekisi? Tuon ikäinen ei saa vielä rekisteröityä mihinkään sosiaalisen median palveluihin ja turhanpäiväisiä puhelinpelejä nyt on ainakin ihan ajanhaaskausta pelata. Pelatkoon pelikoneella, jos tahtoo, mutta useimmiten tahtoo ihan leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
"Näe se vaiva, että opit tuntemaan oman lapsesi ja toimi sen mukaan mikä on hänelle ominaista. Korosta vahvoja piirteitä ja häilytä huonot. Elämä ja vanhemmuus ei ole ulkoa opittavaa suoritusta, josta voi tehdä muistiinpanoja, että kaikki menisi tismalleen oikein niin kuin niissä sanotaan. Muista kohtuus ja terve järki. Äitiys on maailman kurjiin rooli, jossa pitää sietää tulla opetetuksi. "
Tälläinen löyty ensinmäisen lapsen kun olit pieni kirjan välistä.
Sitten vaan toivotaan, että lapsella on sellaiset vanhemmat, jotka osaavat arvioida lapsen piirteitä oikein.
Tuo on tärkeää, että lapsi ei joudu liian aikaisessa vaiheessa nukkumaan erossa "laumastaan" Yökylät meilläkin vasta 4-5 vuotiaana. Vieläkin saa yöllä kömpiä samaan sänkyyn. Lapset nukkuivat pienenä huonosti omissa sängyisssään, joten laitoimme heille yhteisen sivusta levitettävän sängyn, jossa nukkuivat poikittain 2 m leveydeltä, koska olivat niin pieniä, että mahtuivat noinkin päin. Eipä tullut vanhemmille yhtä usein yövieraita.
hmmm.. ei millään pahalla, mutta tuota sinun listaa voi olla lievästi sanottuna aika vaikea toteuttaa.. :D Joskus se pikkuinen taapero ei vaan nuku, vaikka makaat sen vieressä kaksi tuntia, tai kun lapsi menee kouluun niin eikö sielläkin käytetä nykyään älylaitteita. Ja no meidän 1 v. oli saanut hoidossa pienen piparin joulun alla. En ole mainostanut etteikö sokeria saisi antaa. mutta en nyt mene pienestä piparista sekaisin kun muutkin lapset saavat yhdet. Ja kun olimme tutustumassa hoitopaikkaa kävimme pph:n mukana kirkon perhekerhosa, jossa oli lapsille tarjolla kaupan sokeroitua hedelmäsalaattia.. hoitajat (2 kpl) lappasivat jokaisen hoitolapsen eteen salaattia.. niin kauan kun lapsi on kotona kieltolistaa on helppo toteuttaa.
Eskarissa lapset käyttävät älylaitteita, tekevät videoita, napsivat kuvia, pelaavat oppimispelejä jne. Sinuna heräisin tähän päivään.