Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava osti hometalon ja on asunut siinä kohta 10 vuotta!

Vierailija
26.04.2016 |

Aivan tarkoituksella osti talon, koska se oli kauan myynnissä ja edullinen. On pintaremontoinutkin sen tietäen, että ei se homeen haju mihinkään katoa. Vähän oli nolon oloinen hajusta, mutta muuten ei välitä. Sai ison talon, isomman kuin muuten olisi ollut varaa, kertoi. On lapsiakin ja ei taida pelätä, että kukaan sairastuisi. Ei ole nuhaa eikä mitään. On suotuisat geenit! Minulla alkaa oireet kun vierailen. Otan siksi antihistamiinia. Kotiin tultua käyn suihkussa ja pesen vaatteet saman tien.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
22/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Hesarissa uutinen aiheesta. "Sadattuhannet suomalaiset altistuvat homeille – tutkijat ymmällään, miksi vain pieni osa oireilee"

http://www.hs.fi/tiede/a1463111543063

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valtion pitäisi maksaa homekorjauksesta suurin osa. On väärin, että yksittäinen perhe joutuu sattumanvaraisesti menettämään omaisuutensa, kun talo onkin homeinen.

Sitä ei edes kunnolla tiedetä, mikä se on, joka sairastuttaa. Ei pysty mittaamaan, että tässä ilmassa sairastut ja tuossa toisessa et.

Lapseni koulu päätettiin yhtäkkiä purkaa sisäilmaongelmien takia. Kesken syyslukukauden. Mitään erityistä ei mittauksissa löytynyt. Ei kerrassaan yhtään mitään mainittavaa. Ainoastaan joissain tiloissa ilman hiilidioksidipitoisuus oli hieman korkea. (Sehän tulee hengityksestä ja tuulettamalla olisi hoitunut). Alimman kerroksen viemäriroilossa oli hyvin vähän hometta. Sen olisi helposti putsannut. Ihan vaan kondenssikosteudesta tullutta. Seurasin putkutöitä aina ohi kulkiessani. Seinärakenteet olivat aivan puhtaat. Puu ja mineraalivilla oli normaalia.

Homehysteriaakin on aivan liikaa. Hometta pelätään liikaa. Olen rakennusinsinööri ja ollut homekartoitustöissäkin.

Vierailija
24/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeesta sairastuu varmimmin mitä kauemmin altistuu. Sen vaikutusta et voi estää kehossasi, vaikka et heti oireile. Hometoksiinit vaikuttavat uuden suomalaisen tutkimuksen mukaan mm. valkosolujen toimintaan.

Suurin osa ihmisistä ei tajua sairastavansa sisäilmasta. Koska ei ymmärretä/tiedetä, että mitä kaikkea huono sisäilma voi aiheuttaa.

Omat kokemukset homeisella työpaikalla osoittivat selvästi, että ainakin nämä sairaudet liittyvät homeeseen:

- syöpä

- kilpirauhassairaudet

- reuma

- astma

- päänsäryt

- ihottumat (mutta myös esim. psoriasis pahenee huomattavasti)

- verenpurkaumat

- verenvuoto nenästä

- poskiontelontulehdukset

- muistiongelmat

- huimaus

- hengitystietulehdukset

- virtsatientulehdukset

On varmasti muutakin. Kaikkia en muista, mutta nämä sairaudet olivat siinä rakennuksessa yliedustettuina. Homeen kanssa ei ole leikkimistä. Itse kun aloin kaivaa tutkimuksia asiasta, sitä löytyi paljon. Suomessa homeen vaaroja hyssytellään, jopa TTL:n ja THL:n taholta. Se on mielestäni erityisen paheksuttavaa.

Vierailija
25/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on hysteerisiä homeen suhteen

Kaikki homeet eivät ole samanlaisia, osasta tulee vain ikävä haju asuntoon ja tarttuu kaikkiin vaatteisiin ja tavaroihin. Osa on haitallisia monin eri tavoin, ei voi tietää hajun perusteella mikä home on kyseessä ja mitä ongelmia se on aiheuttanut talossa. Hysteria ei ole terveellistä, mutta kriittinen suhtautuminen hometaloon pitää ihmisen todennäköisesti terveempänä.

Vierailija
26/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hyssytellään kirjoitti:

Homeesta sairastuu varmimmin mitä kauemmin altistuu. Sen vaikutusta et voi estää kehossasi, vaikka et heti oireile. Hometoksiinit vaikuttavat uuden suomalaisen tutkimuksen mukaan mm. valkosolujen toimintaan.

Suurin osa ihmisistä ei tajua sairastavansa sisäilmasta. Koska ei ymmärretä/tiedetä, että mitä kaikkea huono sisäilma voi aiheuttaa.

Omat kokemukset homeisella työpaikalla osoittivat selvästi, että ainakin nämä sairaudet liittyvät homeeseen:

- syöpä

- kilpirauhassairaudet

- reuma

- astma

- päänsäryt

- verenpurkaumat

- verenvuoto nenästä

- muistiongelmat

- huimaus

- hengitystietulehdukset

- virtsatientulehdukset

On varmasti muutakin. Kaikkia en muista, mutta nämä sairaudet olivat siinä rakennuksessa yliedustettuina. Homeen kanssa ei ole leikkimistä. Itse kun aloin kaivaa tutkimuksia asiasta, sitä löytyi paljon. Suomessa homeen vaaroja hyssytellään, jopa TTL:n ja THL:n taholta. Se on mielestäni erityisen paheksuttavaa.

Tässä on esimerkki hysteerisestä suhtautumisesta. Jos rakennuksessa on hometta, kaikki sairaudet johtuvat vain ja ainoastaan homeesta.

Vierailija
27/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat talot/mökit ovat monesti harvoja, joten niissä painovoimainen tuuletus pelaa ellei sitä ole pilattu remonteissa. Nykyajan talot taas ovat melkein pulloja, joissa ilmastointi vetää partikelit liikkeelle eristämättä jääneistä seinien raoista ja pitää liikettä yllä.

Toinen syy on että kaikki eivät välttämättä sairastu homeesta ja homeita on erilaisia.

Onko niin että muualla maailmassa ei ole hometta ja homesairaita? Miten esim. Keski-Euroopassa ei ole hometta, siellä kun joen rantojen talot kastuvat muutamien vuosien välein  kokonaan. Tai jossain jenkeissä joissa harvemmin laitetaan mitään kunnollisia kosteussuojia kylppäriin. Entä Kanada joka on samoilla leveysasteilla kuin Suomi?

Miten esim. Venäjän puolella Karjalassa vain muutamia kilometrejä Suomen rajasta lapset ovat vähemmän allergisia kuin Suomessa?

Vierailija
28/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suomalainen geeniperimä on jotenkin erityisen herkkä homeille. Minä uskon, että useimmat ihmiset, jotka väittävät sairastuneensa homeista, tosiaankin ovat niille yliherkkiä. Suomessa tämä on ihan selvästi yleisempää kuin vaikka Englannissa, jossa kukaan ei edes tiedä, että homeista voisi sairastua. Itsekin olen asunut Englannissa sellaisissa taloissa, joissa home kasvaa sisäseinissä ja rakenteet ovat umpikosteat. Ei meistä kukaan sairastunut onneksi.

Suomessa tiedän monta perhettä, jotka asuvat terveinä hometaloissa. Mutta tämä voi johtua siitä, että osa näistä on ulkomaalaissyntyisiä tai ehkä näissä taloissa kasvavat homeet eivät ole erityisen myrkyllisiä.

Vierailija
29/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haju on kyllä pistävä, on se sitten homeen tai minkä vanhan haju.

Eilen juuri kaupassa ohi kulki homeperhe ja se toden totta jäi leijumaan oikein se haju.

Olimme myös kassajonossa samaan aikaan ja vaikka oli ihmisiä välissä niin se homeen haju tuli taas tosi vahvana.

Toivottavasti olivat juuri jostain tulossa tai mökillä eivätkä asu tuollaisessa hajussa.

Jokaisessa kodissa tuoksuu erilaiselta ja itsehän sitä tuoksua ei tunne, mutta vieras tuntee... eihän tarvitse olla kuin kaalikeittopäivä niin vaatteetkin jo lemuaa niin ettei juttelemaan voi mennä. Yksi syö paljon valkosipulia ja koko kämpässä on se pistävä haju. Aina se haju ei ole hometta tai vaarallista.

Vierailija
30/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyssytellään kirjoitti:

- syöpä

- kilpirauhassairaudet

- reuma

- astma

- päänsäryt

- verenpurkaumat

- verenvuoto nenästä

- muistiongelmat

- huimaus

- hengitystietulehdukset

- virtsatientulehdukset

Tässä on esimerkki hysteerisestä suhtautumisesta. Jos rakennuksessa on hometta, kaikki sairaudet johtuvat vain ja ainoastaan homeesta.

Sinun vastauksesi on taas tyypillinen esimerkki siitä, kun ei oikeasti tiedä mitään, mutta mielipiteitä riittää. Ymmärrätkö sellaisesta käsitteestä mitään kuinka paljon keskimäärin tiettyjä sairauksia esiintyy väestössä? Ja, kun nämä keskimääräiset esiintyvyydet ylittyvät moninkertaisesti tai kuinka rakennuksen tutkimisen jälkeen selviää, että kaikki syöpään sairastuneet ovat istuneet pahimmissa huoneissa (ja näissä huoneissa pitkään istuneista jokainen työntekijä sairastui syöpään).

Että toistaiseksi sinä luulet ja minä tiedän. Lue tutkimuksia, niitäkin löytyy paljon. Tyhmyys on synti vasta sitten, jos asialle ei te mitään...

Vierailija
31/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suomalainen geeniperimä on jotenkin erityisen herkkä homeille. Minä uskon, että useimmat ihmiset, jotka väittävät sairastuneensa homeista, tosiaankin ovat niille yliherkkiä. Suomessa tämä on ihan selvästi yleisempää kuin vaikka Englannissa, jossa kukaan ei edes tiedä, että homeista voisi sairastua. Itsekin olen asunut Englannissa sellaisissa taloissa, joissa home kasvaa sisäseinissä ja rakenteet ovat umpikosteat. Ei meistä kukaan sairastunut onneksi.

Suomessa tiedän monta perhettä, jotka asuvat terveinä hometaloissa. Mutta tämä voi johtua siitä, että osa näistä on ulkomaalaissyntyisiä tai ehkä näissä taloissa kasvavat homeet eivät ole erityisen myrkyllisiä.

Kuinka monessa englantilaisessa talossa on koneellinen ilmanvaihto?  Lisäksi Suomeen ovat rantautuneet ilmalämpöpumput, jotka pitävät ilman liikeellä.

Vierailija
32/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä aiheuttaa kuolemista.

Vierailija
33/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monessa englantilaisessa talossa on koneellinen ilmanvaihto?  Lisäksi Suomeen ovat rantautuneet ilmalämpöpumput, jotka pitävät ilman liikeellä.

En tiedä, mutta nuo englantilaiset talot, joissa itse olen asunut, ovat niin vanhoja, että seinistä tuulee läpi, joten niissä edes ilmanvaihtoa tarvita. :)

Vierailija
34/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan linjoilla UK:sta, jossa suomalaisnenään joka hotellikin on homeessa? Onko siellä yhtä paljon homeongelmaisia ihmisiä/sairauksia kuin Suomessa? Vai onko Suomen ongelma liian tiiviit hometalot eli muualla vedon ja huonon eristyksen  = paremman ilmanvaihdon takia homeet ei aiheuta yhtä paljon ongelmia?

Olen asunut UKssa melkein 20v ja seuraavat asiat on pistänyt silmään

- Kaikissa taloissa missä olen asunut on ollut hometta. En tosin ole ikinä asunut uudisrakennuksessa

- Kaupan hyllyltä löytyy hyvä valikoima aineita joilla putsata näkyvä home pois

- En muista, että mediassa olisi ikinä huudeltu homeen terveyshaitoista. Sitä pidetään enempi likaisuuden merkkinä kuin vaarana

- Olen allerginen ja asmaattinen mutta en ole saanut oireita

Homeita on erilaisia. Brittihome taitaa olla sitä vaaratonta

Vierailija
35/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se haju on ihan kamala, eräät sukulaiset asuvat juuri tälläisessä haju-talossa ja lemuavat pitkän matkan päähän. Jos siellä käy hetkenkin niin haju tarttuu kaikkiin vaatteisiin. Aina pitää miettiä mitä sinne laittaa päälle en pistä ikinä parhaita vaatteita esim. nahkatakkia, vaan sellaista minkä voin heittää pesukoneeseen heti kun tullaan sieltä. Hiukset pitää tietty pestä myös niihin se haju vasta tarttuukin.

Vierailija
36/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se haju on ihan kamala, eräät sukulaiset asuvat juuri tälläisessä haju-talossa ja lemuavat pitkän matkan päähän. Jos siellä käy hetkenkin niin haju tarttuu kaikkiin vaatteisiin. Aina pitää miettiä mitä sinne laittaa päälle en pistä ikinä parhaita vaatteita esim. nahkatakkia, vaan sellaista minkä voin heittää pesukoneeseen heti kun tullaan sieltä. Hiukset pitää tietty pestä myös niihin se haju vasta tarttuukin.

Jep, tämä sama juttu myös meillä parin sukulaisen kanssa. Kesällä on onneksi helppoa, kun on pestävänä yleensä vain sisävaatteet, mutta talvella ei ole mukavaa teknisten toppavaatteiden kanssa (kun niitä ei kovin usein viitsi pestä eikä kuumilla lämpötiloilla)...

Vierailija
37/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei homeisessa asunnossa asuminen ihan vaaratonta ole. Meillä asuttiin 4 vuotta ja seurauksena astmaa lapsille. Mä olin sittemmin hometyöpaikassa mutta jouduin lopettamaan työn kun tulin jo muutaman tunnin oleskelusta hometiloissa ihan hirveän väsyneeksi ja sairaaksi. Me kaikki oireillaan herkästi tiloissa missä on huono ilma ja voimakkaat hajut ärsyttää. 

Näitä vaivoja tuli vain siitä 4 vuoden asumisesta. Tosi nopeasti siis.  Eli mun mielestä kannattaa olla varovainen.

Vierailija
38/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava ei ole korjannut, koska korjaaminen on kallista ja olisi ehkä parempi rakentaa uusi talo. Kosteus on sokkelissa ja joissain seinissäkin. Laittoi hyvin peittäviä levyjä ja lasikuitutapetetteja joihinkin huoneisiin ja maalasi ne. Purkukuntoinen. Ei näy home, mutta haisee kyllä. Hän tahtoo vain, että seinät pysyvät pystyssä ja katto ei vuoda. Sisäilmanlaatu ei ole hänelle tärkeää. Kaipa hän sitten tuntee itsensä ja perheensä. Suhtauduin epäileväisesti hänen projektiinsa, mutta ei ole tullut oireita ja sen sentään uskon, kun omin silmin olen nähnyt. Ei ole lapsilla ylimääräisiä korvatulehduksia ollut, eivätkä ole muutenkaan allergioihin ja keuhkosairauksiin taipuvaisia. Isovanhemmat tupakoivat menestyksekkäästi vielä. Ts. eivät ole kovin tupakkayskäisiä hekään. Minä en asuisi päivääkään tuolla, mutta meitä on erilaisia ihmisiä.

ap

Tunnen perheen joka asuu samanlaisessa talossa, ilmanvaihto olematon, perustukset pielessä ym. Pienellä pintaremontilla menty 15 vuotta. Se haju on jotain aivan kamalaa, kaikki vaatteet takkeja myöten on pestävä kyläilyn jälkeen. Pesu ja tuuletusrumba on nikn älyyön homma isossa perheessä, että eipä tule paljon käytyä. Perheen lapset säälittää, ei heillä varmaan paljon kavereita kylässä käy. Mutta piti saada halpa omakotitalo isolla pihalla, viis muusta.

Vierailija
39/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se taida olla hometta, vaan vanhan talon hajua. Vanhassa talossa haisee ne seinän eristeet, jotka on siellä ollut kauan.

SEIS SEIS SEIS!

Lopeta tuollaiset puheet. Joku tomppeli oikeasti pian alkaa uskomaan, että on joku ihmeen "vanhan talon haju". Sellaista ei vain ole... Jos seinässä olleet eristeet ovat homeessa niin kyllähän ne haisee.. Jokainen voi varmaan maalaisjärjelläkin päätellä, että jos puuseinän sisälle laittaa villaa tai vaikka purua, niin ei se yhtäkkiä ala 30-50 vuoden päästä sieltä mitään hajua lykkäämään.. Uusi tavara voi haista, mutta vanhasta mahd haju jo haituneet... 

Vierailija
40/44 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme vanhassa talossa, jossa arvelen, että voi olla homeongelmaa. Voisi joskus kutsua homekoiran tms., käymään.

Mut mikä on jännä, niin en muista, koska viimeksi olisimme olleet flunssassa ja koko perheessä kenelläkään ei ole mitään allergioita, astmaa, toistuvia poskiontelotulehduksia tms. Tuttavaperheiden lapsilla on lähes kaikilla ja sairastavat paljon; ovat vuoden aikana useamman viikon sairaana pois koulusta. Vaikka asuisivat uusissa tai uudehkoissa taloissa. 

Olemme asuneet talossa 12 vuotta ja kuusivuotias kuopus on syntynytkin talossa asuessamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme