Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Länsimäinen feminismi polkee naisten omaa etua

Paksumaha
25.04.2016 |

Olisitko mieluummin syntynyt japanilaiseksi naiseksi kuin tasa-arvoiseksi suomalaiseksi?

Yksi syy japailaisten naisten passiivisuuteen tasa-arvokysymyksissä lienee, että he ovat elämäänsä melko tyytyväisiä. Naiset katsovat yleisesti elämänsä olevan laadullisesti parempaa kuin miesten. Tasa-arvo länsimaisittain ei ole heidän tavoitteensa: jos tasa-arvo on kovaa työtä, eikä lainkaan muuta omaa elämää, niin ei kiitos, sanoo japanilainen nainen! Naiset eivät halua menettää vapauttaan ja he tyytyvät pieniin uudistuksiin. -Miehet eivät Japanissa vielä vaadi, että naisten olisi osallistuttava perheen elättämiseen, jotta heillä olisi helpompaa. Sinä päivänä, kun he sen huomaavat tehdä, loppuu naisilta se valinnan vapaus, josta he nyt nauttivat.

Japailaiset naiset ovat paljon fiksumpia kuin länsimaiset kanssasisarensa. Eli mies käy töissä, tuo rahan kotiin ja antaa sen naiselle. Nainen päättää mitä rahoilla tehdään. Mies saa vaimoltaan pientä taskurahaa. Miehen rooli on olla töissä mahdollisimman paljon. Japanilaisen sanonan mukaan:”Hyvä aviomies on terve ja poissa kotoa”.

Ajattelemisen aihetta länsimaiselle feministille…

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutaman japanilaisen naisen.

Ovat sitä mieltä että japanilainen kulttuuri on ahdistava ja varsinkin naisille todella epäreilu.

Ap ei taida tietää, että Japanissa on nykyään iso ongelma se, että naiset eivät halua mennä naimisiin. He haluavat pitää oman elämänsä. Ei heillä ole mitään hinkua hakeutua alistetun vaimon rooliin.

Höpö höpö.

Vierailija
42/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutaman japanilaisen naisen.

Ovat sitä mieltä että japanilainen kulttuuri on ahdistava ja varsinkin naisille todella epäreilu.

Ap ei taida tietää, että Japanissa on nykyään iso ongelma se, että naiset eivät halua mennä naimisiin. He haluavat pitää oman elämänsä. Ei heillä ole mitään hinkua hakeutua alistetun vaimon rooliin.

Höpö höpö.

No mitä nyt? Muistan lukeneeni jutun samasta aiheesta, japanilainen kulttuuri on muuttumassa. Lapsia myös syntyy todella vähän siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luinko minä nyt oikein? Palstalassukan mielestä lompakkoloisinta on täysin suotavaa, jopa toivottavaa, koska se tapahtuu Suomen ulkopuolella? Eikö se agendan pitänyt mennä niin että loisivat ämmät töihin eikä miehiltä saa vaatia mitään, mutta kun kyseessä on Japani niin se muuttuukin ihanneyhteiskunnaksi :D 

Vierailija
44/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas potaskaa. Japanissa eletään murrosvaihetta. Valtio tekee kaikkensa, jotta naiset saataisiin töihin. 80% nuorista miehistä ja n. puolet naisista haaveilee avioliitosta jossa molemmat käyvät töissä. Onnellisimpia gallupeissa ovat parit joista molemmat käyvät töissä ja molemmat tekevät kotitöitä.

Vanhanaikaiset ja luutuneet asenteet ovat suurin este naisten työllistymiselle ja se syy miksi moni nainen mieluummin jää kotiin. Sihteerillä saattaa olla korkeampi koulutus kuin pomollaan, mutta kelpaa silti vain vastaamaan puhelimeen, tarjoilemaan teetä ja hymyilemään nätisti. Kotona tietysti odottavat ne kotityöt ja työaikataulu pitää sovittaa lasten ja miehen aikataulun mukaan, joten urakehitykselle välttämättömät pakolliset karaokeillat managerin kanssa jäävät väliin.

Vierailija
45/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japsikulttuuri on sairas, säälin kaikkia osapuolia.

Vierailija
46/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mä kun olen aina luullut ja myös kuullut että Japanissa naiset kouluttautuu mahdollisimman korkeasti ja tekevät uraa ja ovat tasa-arvoisemmassa asemassa työelämässä.

Vierailija
47/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas potaskaa. Japanissa eletään murrosvaihetta. Valtio tekee kaikkensa, jotta naiset saataisiin töihin. 80% nuorista miehistä ja n. puolet naisista haaveilee avioliitosta jossa molemmat käyvät töissä. Onnellisimpia gallupeissa ovat parit joista molemmat käyvät töissä ja molemmat tekevät kotitöitä.

Vanhanaikaiset ja luutuneet asenteet ovat suurin este naisten työllistymiselle ja se syy miksi moni nainen mieluummin jää kotiin. Sihteerillä saattaa olla korkeampi koulutus kuin pomollaan, mutta kelpaa silti vain vastaamaan puhelimeen, tarjoilemaan teetä ja hymyilemään nätisti. Kotona tietysti odottavat ne kotityöt ja työaikataulu pitää sovittaa lasten ja miehen aikataulun mukaan, joten urakehitykselle välttämättömät pakolliset karaokeillat managerin kanssa jäävät väliin.

Unionin propagandaa ;)

Vierailija
48/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Jotkut suomalaiset naiset eivät millään tajua omaa parastaan. Pointsit japanittarille!

Vierailija
49/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismiä voisi verrata lähetyssaarnaajiin. Hekin mielestään tiesivät mikä muille kansoille on oiken ja mitä he tarvitsevat. Sama tässä. Naistutkimus automaattisesti olettaa että yhteiskunnat jotka eivät toimi länsimaisen tasa-arvokäsityksen mukaisesti ovat taantumuksellisia joita pitää valistaa ja pelastaa. Liike-elämässä on slogan. "I am from the headquasters and I am here is help you"  Tämän kuulessaan voit olla varma että kaikki tulee menemään pieleen.

Vierailija
50/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut suomalaiset naiset eivät millään tajua omaa parastaan. Pointsit japanittarille!

Kyllähän jotkut suomalaisnaisetkin tekevät noin. Sitten palstamiehet vetävät täällä hysteeristä huutoitkua lompakkoloisista... Miksi tämä käytös onkin yhtäkkiä hirveän ihqu-upeeta koska se tapahtuu jossain muualla? 

Vierailija
51/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tää aloitus sillälailla totta on,että meillä naisilla esim. täällä Suomessa on täysi oikeus(oikeastaan valvollisuus/pakko) käydä täysipäiväisesti töissä ja sen lisäksi monessa taluodessa yksin tehdä kaikki kotityöt ja hoitaa lapset. Mies ehkä joskus imuroi ja kuvittellee sillä kotityöt kuitatuksi. Itelläkin oli useampi lapsi ja pienellä aikavälillä. Töitä olisi riittänyt vaikka olisin ollut  "vain"kotona, mutta kävin töissä ja tein ne kotityöt iltaisin, miehen käydessä  omissa harrastuksissaan. Rankka oli.  Kyllä  minäkin välillä ajattelin ,että onko tässä järkeä, raataa itsensä kuoliaaksi. Monet ihmettelee, että miten ne naiset ennen ehtivät kotityöt tehdä kun ei ollut koneitakaan, mutta silloin ne naiset olikin kotona koko päivän ja pyykkipäivänä saattoi uhrata sille pyykinpesulle koko päivän. Ja monessa taloudessa oli piikoja jne. Ennen työt tehtiin paljolti käsin, mutta silloin sitä oltiin kotona ne päivät. Ja vaatteitakin oli jokaisella yksi vaateparsi,ei paljoa pyykättävää ollut. Plus tavataa ei taloissa juurikaan, helponpi järjestää paikat. Astoita muutama ja leluja ei pyörinyt lattoilla kun ei niitä ollut. Eikä oikein muutakaan. kyllähän länsimaissa naiset oikeasti on kovilla, ei siitä mihinkään pääse. Mutta sitten taas jos ei ole perhettä, naisen elämä on parempaa länsimaissa kuin jossain muualla. Saa tehdä mitä haluaa,eikä tarvii orjailla suvun miehiä. Voi opiskella, käydä töissä, matkustella, mennä ravintolaan jne.

Vierailija
52/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun täällä miesten kyky ja halu elättää on aika vähäinen. Pakko tehdä itsekin työtä. Ja sitten toki siihen omaan vapauteen ja valtaan ihastuu eikä siitä osaa enää sen jälkeen irrottaa. 

Vierailija
53/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti aikanaan opetti, että omaa rahaa pitää olla niin paljon, että suhteessa ollaan vapaasta halusta eikä taloudellisesta pakosta. 

Vierailija
54/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti aikanaan opetti, että omaa rahaa pitää olla niin paljon, että suhteessa ollaan vapaasta halusta eikä taloudellisesta pakosta. 

Niinhän ne äidit opetti. Suomen ongelma aikoinaan oli se, että kumppani valittiin suhteellisen pienestä joukosta eikä valinnanvaraa juurikaan ollut. Toisinaan kävi sitten niin että kumppaniksi sattui se juoppo psykopaatti naisenhakkaaja. Tässä valossa äitisi neuvo oli ymmärrettävä. Japanin ratkaisu tähän ovat järjestetyt avioliitot jotka automaattisesti karsivat psykopaatit pariutumismarkkinoilta. Eli saat kelvollisen kumppanin eikä se että et rakasta häntä haittaa, koska loppuisi se rakkaus jossain vaiheessa kumminkin. Pelimerkit ovat alusta lähtien selvät molemmin puolin.

Vierailija
55/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi ymmärtämättä, miksi naisen etu olisi olla kotona ja hoitaa lasta ja käsitellä perheen rahoja. Meidän talouteen tulisi iso aukko, jos puolet tuloista jäisi saamatta. Samoin jäisi eläketurva hoitumatta. 

Vierailija
56/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, että Suomessa saa vaikuttaa elämänsä kulkuun sukupuolesta riippumatta. Meillä esimerkiksi mies haaveilee koti-isyydestä, minusta taas kotiäitiys kuulostaa todella ahdistavalta. Niinpä minä menen töihin melko pian lapsen syntymän jälkeen, ja isä jää lapsen kanssa kotiin. Eipä onnistuisi esimerkiksi Japanissa.

Vierailija
57/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi ymmärtämättä, miksi naisen etu olisi olla kotona ja hoitaa lasta ja käsitellä perheen rahoja. Meidän talouteen tulisi iso aukko, jos puolet tuloista jäisi saamatta. Samoin jäisi eläketurva hoitumatta. 

Naiset synnyttävät ja imettävät lapsia, joten monille naisille on helpompaa ja luontevampaa jäädä itse hoitamaan kotiin lapsiaan. Tätä edesauttaisi miesten parempi palkka.  Tiedän kokemuksesta miten raskasta ja vaikeaa on yhdistää kokoaikainen työ ja pienet lapset.  En tajua miksi naiset Suomessa niin innokkaasti tätä haluavat. Itse ainakin olin niihin aikoihin suunnattoman väsynyt.

Vierailija
58/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset synnyttävät ja imettävät lapsia, joten monille naisille on helpompaa ja luontevampaa jäädä itse hoitamaan kotiin lapsiaan. Tätä edesauttaisi miesten parempi palkka.  Tiedän kokemuksesta miten raskasta ja vaikeaa on yhdistää kokoaikainen työ ja pienet lapset.  En tajua miksi naiset Suomessa niin innokkaasti tätä haluavat. Itse ainakin olin niihin aikoihin suunnattoman väsynyt.

Minä ainakin haluan, että mies hoitaa oman osuutensa omien lastensa hoidosta. En halua, että minun pitää valita joko ura tai lapset, kuten esimerkiksi Japanissa on tilanne. Haluan voida olla riippumaton yhdestäkään miehestä. Ruotsin malli on huomattavasti parempi kuin Japanin, sillä monet miehet ovat aidosti kiinnostuneita lapsistaan ja monet naiset taas työnteosta ja uran luomisesta. Vaikka sinä halusitkin jäädä kotiin lasten kanssa, älä kuvittele muiden haluavan samaa vain siksi, että heillä sattuu olemaan samat sukupuolielimet.

Vierailija
59/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan, että mies hoitaa oman osuutensa omien lastensa hoidosta. En halua, että minun pitää valita joko ura tai lapset, kuten esimerkiksi Japanissa on tilanne. Haluan voida olla riippumaton yhdestäkään miehestä. Ruotsin malli on huomattavasti parempi kuin Japanin, sillä monet miehet ovat aidosti kiinnostuneita lapsistaan ja monet naiset taas työnteosta ja uran luomisesta. Vaikka sinä halusitkin jäädä kotiin lasten kanssa, älä kuvittele muiden haluavan samaa vain siksi, että heillä sattuu olemaan samat sukupuolielimet.

Sinä et halua mutta joku muu minun lisäkseni voi halutakin. Mutta nyt te viette itsekkyydessänne meiltä muilta mahdollisuuden jäädä kotiin. Pidän eurooppalaista mallia parhaimpana missä naiset ovat yleensä kotona kun lapset ovat pieniä ja sitten vasta myöhemmin menevät työelämään. Ja osa-aikatyön mahdollisuuskin on monissa muissa maissa parempi.

Mutta vain Suomessa kaikkien on aina pakko tehdä kaikki samalla tavalla! 

Vierailija
60/103 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et halua mutta joku muu minun lisäkseni voi halutakin. Mutta nyt te viette itsekkyydessänne meiltä muilta mahdollisuuden jäädä kotiin. Pidän eurooppalaista mallia parhaimpana missä naiset ovat yleensä kotona kun lapset ovat pieniä ja sitten vasta myöhemmin menevät työelämään. Ja osa-aikatyön mahdollisuuskin on monissa muissa maissa parempi.

Mutta vain Suomessa kaikkien on aina pakko tehdä kaikki samalla tavalla! 

Miten se vie keneltäkään mahdollisuutta mihinkään, että perhe saa itse valita, kuka jää kotiin? Minun puolestani sinä saat olla kotona niin kauan kuin haluat, mutta älä pakota minua siihen. Mainitsinkin tuossa Ruotsin mallin, missä esimerkiksi osa-aikainen hoitovapaa on huomattavasti yleisempi kuin Suomessa. Me molemmat siis voitamme siinä, että kaikilla on mahdollisimman suuri valinnanvapaus.