Järkytyin, kun kuulin tutun perheen peseytymistottumuksista!p
Vietettiin eilen ystäväni synttäreitä ja mukana oli tuttuja ja vähemmän tuttuja. Mä en tiedä mistä tämä asia tuli puheeksi, mutta tod näk taloyhtiön saunavuoroista. Tämän yhden tutun perhe siis peseytyy, tai ainakin lapset peseytyy VAIN kerran viikossa. Heillä on siis sellainen kylpypäivä tiistaisin, kun on saunavuoro. Lapsien iät ovat 2,7 ja 10. Herranjestas oikeesti, jos 10v. murkkuikänen pääsee kerran viikossa pesulle?! Ja kyllä noi nuoremmatkin sais käydä useemmin pesulla. Mä en tiedä onko heillä joku säästökuuri meneillään, mutta miltään vähävaraisilta eivät vaikuta ainakaan ulkokuoren ja asuinalueen perusteella.
Minä ja perheeni ei todellakaan olla mitään varakkaita, mutta kyllä meillä saa suihkussa käydä vaikka kaksi kertaa päivässä, jos tahtoo!
Ei lasten kuulemma tartte käydä suihkussa niin usein... Minusta kyllä tarttee lähes päivittäin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (50)
Eikö monessa kodissa ole käsisuihku? Meillä ei ainakaan erikseen mennä suihkuun joka päivä, jotta intiimihygienia saadaan pois alta. Voi kai sen sit niinkin, mut jotenkin turhaa. Päivittäinen suihku kuivattaa ihoa ja päänahkaa, mutta pakko tietysti, jos tekee fyysistä työtä tms.
-7
Omaa elämää etsien, suihkussa käymistä kytäten..
Porvoolainen
Vierailija kirjoitti:
Ja sun johtopäätös siis oli, että lapset eivät SAA mennä pesulle muutoin kuin tiistaisin?
Sulla on tästä aiheesta ollut toinenkin aloitus - viimeksi se oli lapsesi teini-ikäinen kaveri...
vähän nyt variaatiota trolli hinta, kiitos.
Mä olen tätä ennen tänne palstalle kirjottanut tasan kaksi kertaa, eikä ole liittynyt kenenkään suihkussa käyntiin! Anteeksi vain!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sun johtopäätös siis oli, että lapset eivät SAA mennä pesulle muutoin kuin tiistaisin?
Sulla on tästä aiheesta ollut toinenkin aloitus - viimeksi se oli lapsesi teini-ikäinen kaveri...
vähän nyt variaatiota trolli hinta, kiitos.Mä olen tätä ennen tänne palstalle kirjottanut tasan kaksi kertaa, eikä ole liittynyt kenenkään suihkussa käyntiin! Anteeksi vain!
Ap
Saat anteeksi, mutta vain tämän kerran.
Miksi jo pienten lasten kohdalla iho pitäisi totuttaa ja altistaa jatkuvaan lotraukseen? Meillä lapset pestään kerran viikossa saunassa, tarpeen mukaan käyvät suihkussa, alapäät pestään joka päivä. Puhtaat vaatteet joka päivä päällä. Ei ole iho-ongelmia, allergioita, kutinoita tai muutakaan. Lasten iho ei kaipaa rasvausta tai öljyämistä. Vanhin lapsista 5-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
10 v ei ole murkkuikäinen.
Mä tiiän kans näitä paskalta haisevia perheitä, ei ihmetytä enää, mutta kenen mielestä 10vee ei muka ole murkku? Kyllä varmasti on varhaismurkkuiässä ton ikänen! Eikö se jo kerro, että menkat ovat alkaneet, että murrosikä on myös alkanut? Lasten bilsan kirjoissakin taitaa olla, että tyttöjen murkkuikä alkaa 9-13v. Tosin ap ei kertonut onko kyseessä tyttö vai poika 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiiän kans näitä paskalta haisevia perheitä, ei ihmetytä enää, mutta kenen mielestä 10vee ei muka ole murkku? Kyllä varmasti on varhaismurkkuiässä ton ikänen! Eikö se jo kerro, että menkat ovat alkaneet, että murrosikä on myös alkanut? Lasten bilsan kirjoissakin taitaa olla, että tyttöjen murkkuikä alkaa 9-13v. Tosin ap ei kertonut onko kyseessä tyttö vai poika 10v.
Kyllä tänäpäivänä 10v tyttö on jo murkku.
Meillä on tytöillä alkanut menkat noilla tienoin ja rintsikat on jouduttu ostamaan jo 3. Luokalla. Yksilöllistä tietty, mutta yleisesti mä kyllä mieltäisin 10vuotiaan jo murkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö kyseessä!
Ja joo kyllä siis ton ikänen on minustakin murkku. Kyllä 10v voi hyvin olla jo menkat ja rinnat kasvaneet yms. Ja kyllähän se alapää alkaa haista nuoremmallakin, jos ei pese!
Ap
Ei minustakaan 10 v ole murkku. Vaikka jollakin onkin alkaneet menkat sen ikäisenä tai tissit kasvaneet. Tytön kehossa tapahtuu paljon muutoksia jo ennen varsinaista murkkuikää.
Pikainen suihku päivittäin kuuluu perushygieniaan. Minäkin tiedän perheen, jossa käydään kerran viikossa suihkussa. Ei muka tarvitse useammin mutta noiden lapset kyllä haisevat ja tukat roikkuu rasvaisina. Eivätkö he itse näe lastensa nuhjuisuutta?
Ja mitä ihottumiin tulee, meillä on atopiaa ja ollaan huomattu, että nimenomaan hiki liikunnan jälkeen kutittaa ihoa ja laittaa raapimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö kyseessä!
Ja joo kyllä siis ton ikänen on minustakin murkku. Kyllä 10v voi hyvin olla jo menkat ja rinnat kasvaneet yms. Ja kyllähän se alapää alkaa haista nuoremmallakin, jos ei pese!
Ap
Ehkäpä ne osaa pestä alapään menemättä suihkuun. Toiset kykenee :D
Vierailija kirjoitti:
Pikainen suihku päivittäin kuuluu perushygieniaan. Minäkin tiedän perheen, jossa käydään kerran viikossa suihkussa. Ei muka tarvitse useammin mutta noiden lapset kyllä haisevat ja tukat roikkuu rasvaisina. Eivätkö he itse näe lastensa nuhjuisuutta?
Ja mitä ihottumiin tulee, meillä on atopiaa ja ollaan huomattu, että nimenomaan hiki liikunnan jälkeen kutittaa ihoa ja laittaa raapimaan!
Mullakin on atopia ja en kyllä vois edes kuvitella päivittäistä suihkua, sillä iho menee niin pilalle. Varsinkin talvella on kaikki taipeet auki, jos joutuu lotraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin kiva kun kaikenmaailman atoopikoilta, allergikoilta, ihottumaisilta ja ties miltä hilseilijöiltä tulee aina tämä kommentti että kyllä pitää käydä suihkussa päivittäin, me käydään ja hyvä on. No eihän ole kun teillä nimenomaan on niitä iho-ongelmia!
Me käydään tarpeen mukaan ja tadaa, eipä ole minkäännäköstä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minustakaan 10 v ole murkku. Vaikka jollakin onkin alkaneet menkat sen ikäisenä tai tissit kasvaneet. Tytön kehossa tapahtuu paljon muutoksia jo ennen varsinaista murkkuikää.
Mitenhän sinä murrosiän mahdat sitten määritellä jos ei fyysisten ja psyykkisten muutosten perusteella? Ihme ajattelutapa
Vierailija kirjoitti:
Olette oikein huomanneet, että hiki ärsyttää atooppista ihoa... Se on ihan yleistietoa mun mielestä. Ja perintötekijöiden ohella ylisteriili ympäristö voi olla yksi syy atooppisen ihottuman syntyyn ja pahentavana tekijänä kuivattava peseytyminen.
Kai nyt alapäät ja kasvot on joka päivä pestävä, mutta suihku 1-2 krt viikossa on ihan riittävä. Meillä teinitytär käy kylläkin lähes joka päivä, poika sen pari kertaa, mutta ei sen persauksen pesua varten tarvitse suihkuun mennä kun on nuo alapesusuihkut keksitty. Liika peseminen kuivattaa ihoa.
Atoopikon iholle ei tee hyvää joka päiväinen suihkussakäynti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on liikuntaa, niin koulussahan pitää silloin peseytyä eikä kotona. Ihmiset peseytyvät liian usein. Esim hiuksia suositellaan pestäväksi enintään 2-3 kertaa viikossa. Jos ne rasvoittuvat nopeammin, niin päänahassa on ongelma. Itse pesin ennen joka päivä, mutta sitten hoidin päänahan kuntoon ja nyt kerran viikossa tai harvemmin shsmpoolla. Suihkussa tulee käytyä parin päivän välein urheiluharrastuksen puolesta.
Kerrotko meille muillekin, MITEN "hoidit päänahan kuntoon"? Ihan aikuiset siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö kyseessä!
Ap
Sinäkö se olet kärpäsenä kyyläämässä katossa, että tyttö EI SAA pestä alapäätänsä, kainaloitaan, hiuksiaan etc kuin kerran viikossa? Voi siitä hygieniasta huolehtia muutenkin kuin joka päiväisellä suihkulla.
Meillä nuoret käy joka päivä suihkussa, se on itsestään selvää. Ja on hienoa, että he sen ovat omaksuneet rutiiniksi ja se hoituu ihan automaattisesti.
Puhtaus on kaiken a ja o.