Miksi facebookissa tykätään vain, ei juuri kommentoida?
Onko kukaan muu kiinnittänyt samaan asiaan huomiota, että facebookissa nykyään painellaan lähes vaan tykkää-nappia, mutta kommentteja jätetään harvemmin? Olen kiinnittänyt muiden tilapäivityksissä samaan huomiota ja äsken piti ihan laskea oman seinäni tilanne puolen vuoden ajalta; kahdeksaan päivitykseen yhteensä 172 tykkäystä ja viisi kommenttia.
Itse jotenkin tykkään enemmän kommenteista kuin tykkäämisistä, siitä "tykkää" on vaan niin helppo klikata ja kommentointi voi herättää jotain keskustelua mistä itse pidän. Yksi noista päivityksistäni koski laserleikkauksessa käyntiä ja se keräsi 38 tykkäystä, mutta ketään ei kiinnostanut esimerkiksi että miltä se tuntui tai onnitella "uudesta" näöstä, nolla kommenttia.
Mulla ei ole instagramia, mutta kun selaimella joskus jotain tuttujen kuvia katselen, niin olen huomannut siellä saman ilmiön - joku saattaa esimerkiksi laittaa kuvan jostain reissusta ja siitä tykkää kymmeniä, vain yksi tai kaksi kommentoikin jotain.
Kommentit (26)
Itse olin aiemmin päivittäin facessa, tykkäilin, kommentoin jne. Sitten alkoi ärsyttämään jatkuvat mainokset ja NNN tykkää kohteesta ravintola pärttyli. Minua alkoi ärsyttämään sekin että siellä ei kukaan oikeasti kerro mitä hänelle kuuluu. Alkuaikoina oli erilaista kun kavereiksi hyväksyttiin lähinnä vain hyvät ystävät. Mutta nyt kun on kaikki työkaverit ja uskovaiset sukulaiset jne, kaikki kirjoittaa vain siirappista ihanaa viikonloppu perheen kanssa- päivityksiä vaikka oikeasti olisivat eron partaalla...
Nyt käyn facessa vain silloin kun käyn 2:ssa minua kiinnostavassa ryhmässä. En katso yhdenkään ihmisen tilapäivityksiä, en myöskään itse julkaise mitään. Arvatkaapa moniko on kysellyt perääni? Ei yksikään. Kenelläkään ei kiinnosta mihin "hävisin". Tottakai hyvien ystävien ja perheen kanssa ollaan muuta kautta yhteyksissä ja he tietävät miksi minua ei näy facessa. Mutta ne muut, ei niillä kiinnosta yhtään.
Tein päätelmän että facessa tykkäillään siksi koska niin kuuluu tehdä. Päivitys ei kuitenkaan kiinnosta sen vertaa että siihen vaivautuisi kirjoittamaan mitään.
En kommentoi, koska en halua kenenjään näkevän niitä. Outoa varmaan, mutta samasta syystä en päivitä statustani ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta tuli mieleeni tästä ketjusta, että mitä kun innoissanne teette jonkun päivityksen ja myöhemmin huomaatte ettei se kiinnostanutkaan juuri ketään ja oli oikeastaan aika turha edes kirjoittaa? Minä hämmästyin kun kuulin joskus että noita postauksiaan ihmiset vähin äänin poistelee. Joskus tulee huteja kirjoiteltua itsekin mutten poistamaan ala, kuka niitä edes kauaa muistaa muuta kuin itse?
No todella harvoin "innoissani" teen mitään päivitystä, mutta hyväksyn niin harvat fb-kavereiksi eikä niitä ilmeisesti mun päivitykset kiinnosta tai eivät paljon siellä notku, joten yleensä saan vaan muutaman tykkäyksen, paitsi profiilikuviin, kun jaksan joskus vaihtaa, useemman.
Mutta siivoan seinäni aina välillä, eli piilotan sivulta, harvemmin deletoin, ellei joku ole laittanut siihen jotain todella ärsyttävää kommenttia ( on pari sellasta kaveria, jotka aina kommentoi jotain tyhmää). En jaksa mitään draamaa. Ei siis riipu tykkäyksien määrästä. Sillon poistan, koska kokemusta on ihmisten koohotuksesta.
Yhdellä kaverilla on kaikki työkaverit ja kumminkaimat fb-kamuina, ja jos se päivittää "kävin vessassa" tai muuta yhtä banaalia, tulee heti ainakin 80 tykkäystä. Ei oo viestin sisällöstä kiinni.
Olen kerran lähtenytkin Naamasta, deletoinut koko tilin, eikä sitäkään kaikki huomanneet vaikka olin monta kk poissa. Nyt vois päivittää seuraavan kerran esmes jouluna. Facebook on niiiiiiiiiin last season.
Mutta omasta mielestä tykkäys parempi kuin tyhmä kommentti. Eikä se "tykkäys" ikävään uutiseen (siis nythän tätä varten on se surunaama) tarkota, että tykkäis jostain marsun kuolemasta tai avioerosta, vaan se tarkottaa, että uutinen on mielestäni tärkeä.
Mä kommentoin kyllä myös, jos tiedän tai edes aavistan, että on jollekin kaverille iso juttu se, mistä hän on kirjoittanut faceen. Ei kaikki käy läheskään töissä, heille face on linkki sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sekin olisi mielestäni hyvä huomioida.
Aina ei tarvitse jaksaa, aina ei tarvitse ymmärtää kaverin aivoituksia, mutta kohdellaan edes toisia niin kuin haluttaisi, että itseä kohdeltaisi.
Fb menos jo unholaan. Kyllä siellä tuli oltua paljon aktiivisempi 2009-2011 mutta sen jälkeen paikka alkanut hiipua ainakin nuorempien keskuudessa. Harvat oman ikäiset tuttuni päivittävät enää mitään muuta kuin isommat jutut. Aktiivisimmat fb-kaverini on keski-ikäisiä sukulaisia ja tuttuja :D toki heidänkin joukossaan hiljaisia.