Yllätysraskaus 46-vuotiaana, mitä tehdä?
Meillä on kaksi lasta, joista nuorempi pääsee kesällä ripille. Aikomuksena ei ole ollut hankkia enää lapsia, mutta kun mies ei ole halunnut laittaa piuhoja poikki, eikä ole sitten halunnut, että minäkään joudun leikkaukseen ehkäisyn vuoksi, olemme käyttäneet muuta ehkäisyä.
Luulin, että kuukautiset ovat jääneet pois vaihdevuosien takia... Mutta oireet ovat kuin raskaudessa ja tänään ostin hetken mielijohteesta kauppareissulla testin. Ja plussahan se on. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Lapset on teini-iässä ja elämä on ihan ok, toisinaan raskasta. Leski-isälläni on muistisairaus.
En ole kertonut vielä miehelle. Olenko kamala ihminen, kun toivon, että tämä menisi kesken? En tiedä mitä ajatella. En halua enää vauvaa. Onko se lapsellekaan reilua, että kun hän on teini, vanhemmat ovat eläkeiässä? En jotenkin usko, että jaksaisin enää hoitaa pientä, en jaksa yövalvomisia, en koliikkia, en uhmista. Toisaalta hävettää, että miten voi tämän ikäisenä tulla vahingossa raskaaksi. En halua sitäkään, että meistä puhutaan ihan varmasti pahaa selän takana, jos pidämme lapsen. Monen mielestä on itsekästä hankkia lapsi näin vanhana. Minä mietin, että olenko hirveän itsekäs, kun tuntuu, etten halua lasta.
Fiksuja mielipiteitä kaipaan. Abortti on murha -huutelijat voivat mennä pihalle huutelemaan.
Kommentit (77)
Aika selvää varmaan mitä teet.
Yksi iso ryhmä ketkä teettää abortteja on kuulemma juuri menopaussi-ikäiset naiset, jotka on laiminlyöneet ehkäisyn muka tarpeettomana, kertoi gynekologini. Sitä sattuu muillekin, ap. Rohkeutta.
Jotenkin niin väsynyt ja kulunut höpöjuttu. Vain tällä palstalla voi viikosta toiseen tapahtua tätä. Vaihdevuosi-ikäinen nainen tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Juu ei.
Kerro rohkeasti miehelle ja pohtikaa yhdessä! Abortti on tietysti järkevin silloin jos ei lasta halua tai muuten vain ei sovi elämän tilanteeseen. Kannattaa ehkäsy asiat miettiä uusiksi.
Tietysti teet abortin. Sen saa sen kummempia selittelemättä, kun ikää on yli 40-v. Ei kannata asettaa toivoa sille, että raskaus menisi itsekseen kesken. Kerrot toki miehelle .
N51
Ainakin kerrot miehellesi. Sopikaa yhdessä mitä teette. Tee abortti jos et halua enää lasta. Tai pidä lapsi jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niin väsynyt ja kulunut höpöjuttu. Vain tällä palstalla voi viikosta toiseen tapahtua tätä. Vaihdevuosi-ikäinen nainen tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Juu ei.
Kuule vaihdevuodet alkaa 45-55 tyypillisesti. Eli 46-vuotias voi hyvinkin tulla raskaaksi. Jokunen vuosihan sitten uutisoitiin 55-vuotiaana raskaaksi tulleesta naisesta, joka synnyttikin vauvan.
Minä en kyllä tekisi aborttia. Lapsen synnyttyä en kuitenkaan hetkeäkään katuisi että päätin pitää lapsen. Mutta keskenmenoriskihän on tuon ikäisellä varsin suuri...
Miksi täällä sanotaan, että tee abortti? Eihän sitä itse tarvitse tehdä, kun voi teettää ihan terveydenhuollon kautta.
On kyllä ikävä tilanne, olen miettiny mitä tekisin jos noin kävisi. Ennen olin aina aborttia vastaan, mutta kyllä nyt jos tulisin raskaaksi, niin en pystyisi lasta pitämään. Olen kyllä pari vuotta vanhempi kuin sinä ja elämässä paljon raskaita asioita vaikka onneksi paljon hyvääkin.
Mikä ihmeen "yllätysraskaus"? Teillä ei ole minkäänlaista ehkäisyä käytössä ja silloin voi tulla raskaaksi niin pitkään kuin ovuloi.
Onneksi olkoon!
Itse olen 45v. Nuorin on 6v, joten sain hänet just ennen kuin täytin 39v. Itse raskaus oli tosi helppo ja vähemmällä vaivoilla pääsin kuin edellisissä. Vauva oli myös helppo ja aivan ihana eskarilainen nykyään:) Niin , ja raskaus ei ollut suunniteltu, ei kuitenkaan vahinkovauvakaan, koska ehkäisystä ei huolehdittu, oli vaan keskeytetty yhdyntä ja sillä periaatteella, että jos vauva tulee, on tervetullut.
Olen miettynyt välillä, että mitäs nyt, jos tulisin raskaaksi. Aborttia en tekisi, en pystyisi siihen. Mutta kyllä siinä olisi sulattelemista, lähinnä iän takia. Jaksamista en pelkäisi, mutta ikä muuten mietityttäisi. Mutta onhan noita iäkkäämpiä vanhempia ollut iät ja ajat.
Joten aapee, tsemppiä vaan :) kyllä sinä jaksat ja selviät. Se, mitä muut mahdollisesti ajattelevat, ei ole teidän murheenne, vaan muiden häpeä. Uskon, että kaikella on tarkoituksensa, myös tällä tulevalla vauvalla :)
No empä minäkään ajatellut, että näin voisi käydä. Mutta ilmeisesti on jollekin muullekin käynyt, jos täällä on jatkuvasti avauksia samasta aiheesta.
Nyt kun sain kirjoitettua noita ajatuksia tuohon avausviestiin, niin ihan selvähän se on, mitä mieltät tilanteesta olen. En halua enää lasta. Nyt täytyy vaan toivoa, että mies on samaa mieltä. Surullistahan tämä tavallaan on. Jotenkin vaan tuntuu, että henkilökohtaisella tasolla en jaksa, ja en jaksa, kun nykyhallistus vaan kurjistaa tavallisen kansalaisen elämää. En halua enää vaikeuttaa elämäntilannettani tästä. Abortti on ehkä itsekäs ratkaisu, mutta siihen nyt päädyn.
ap
Palsta ei pysty sinua tässä auttamaan. Päätös on teidän. Tai viime kädessä tietysti sinun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen "yllätysraskaus"? Teillä ei ole minkäänlaista ehkäisyä käytössä ja silloin voi tulla raskaaksi niin pitkään kuin ovuloi.
Onneksi olkoon!
Ehkäisy on käytössä. Etkö osaa lukea vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa?
Minun kahdelle kaverille on käynyt noin. Toinen oli tosin vasta 44 ja toinn 47. Molemmat päätti synnyttää vauvan, mutta molempien raskaukset meni kesken ennen 3-4 kk kuluttua.
Kahden uhmaikäisen äitinä en todellakaan ihmettele että et halua enää tähän rumbaan uudelleen
Oma äitini kuoli syöpään 42 vuotiaana. Olin 10 v. Isäni on täysin terve 75 vuotias ja todella nuorekas ja aktiivinen. Nykyihmisen ikä ja terveys on eri kuin ennen. Ihmiset ei kuole ennen 60 v .
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaan tuntuu, että henkilökohtaisella tasolla en jaksa, ja en jaksa, kun nykyhallistus vaan kurjistaa tavallisen kansalaisen elämää. En halua enää vaikeuttaa elämäntilannettani tästä. Abortti on ehkä itsekäs ratkaisu, mutta siihen nyt päädyn.
ap
No tuo nykyhallituksen toimiin viittaminen nyt ei kuulosta tilanteessasi millään muotoa johdonmukaiselta. Vai mikä niistä kurjistaa tilannettasi niin, että lapsen saaminen 46-vuotiaana olisi mahdotonta tai liian raskasta?
t. 46-vuotias
Itse tekisin abortin. Ei ole järkeä lähteä taas alusta vauvarumbaan..