Yllätysraskaus 46-vuotiaana, mitä tehdä?
Meillä on kaksi lasta, joista nuorempi pääsee kesällä ripille. Aikomuksena ei ole ollut hankkia enää lapsia, mutta kun mies ei ole halunnut laittaa piuhoja poikki, eikä ole sitten halunnut, että minäkään joudun leikkaukseen ehkäisyn vuoksi, olemme käyttäneet muuta ehkäisyä.
Luulin, että kuukautiset ovat jääneet pois vaihdevuosien takia... Mutta oireet ovat kuin raskaudessa ja tänään ostin hetken mielijohteesta kauppareissulla testin. Ja plussahan se on. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Lapset on teini-iässä ja elämä on ihan ok, toisinaan raskasta. Leski-isälläni on muistisairaus.
En ole kertonut vielä miehelle. Olenko kamala ihminen, kun toivon, että tämä menisi kesken? En tiedä mitä ajatella. En halua enää vauvaa. Onko se lapsellekaan reilua, että kun hän on teini, vanhemmat ovat eläkeiässä? En jotenkin usko, että jaksaisin enää hoitaa pientä, en jaksa yövalvomisia, en koliikkia, en uhmista. Toisaalta hävettää, että miten voi tämän ikäisenä tulla vahingossa raskaaksi. En halua sitäkään, että meistä puhutaan ihan varmasti pahaa selän takana, jos pidämme lapsen. Monen mielestä on itsekästä hankkia lapsi näin vanhana. Minä mietin, että olenko hirveän itsekäs, kun tuntuu, etten halua lasta.
Fiksuja mielipiteitä kaipaan. Abortti on murha -huutelijat voivat mennä pihalle huutelemaan.
Kommentit (77)
Lapsen näkökulmasta: äitini sai minut ollessaan 46-vuotias. Uutinen raskaudesta oli hänelle tiettävästi silloin raskas, mutta vain muutamaa vuotta aiemmin hän oli tehnyt abortin, eikä halunnut pitää sitä enää vaihtoehtona. Olen kuitenkin silti saanut aina kuulla, että olen ollut yksi parhaimmista asioista mitä perheelle on tapahtunut, ja että syntymän jälkeen oli selvää, kuinka iloinen asia syntymiseni oli.
Olen kuitenkin huomioinut joitakin seikkoja iäkkäästä vanhemmuudesta, sellaisia, jotka ovat vaikuttaneet kokemukseeni ja kasvamiseeni.
Ikäero seuraaviin lapsiin on iso. Tunnen kasvaneeni kuin ainoana lapsena, vaikka meitä on monta. Välit jäävät varsinkin teiniksi ja aikuiseksi tullessa helposti hieman etäisiksi, kun kokemukset lapsuudenajoistakin ovat niin erilaiset. Toisaalta vanhemmista sisaruksista on paljon hoitoapua. Minua myös pidetään aina ja ikuisesti perheen vauvana, joka on ollut etenkin itsenäistymisen kynnyksellä tietynlainen taakka.
Sukupolvikokemus. Omat vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, minä 90-luvun alla. Kokemukset elämästä ovat olleet sosiaalisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti valtavan erilaiset. Ehkä tullessa lähemmäs tätä päivää nämä erot ovat hieman tasoittuneet.
En osaa sanoa, onko lapsen saaminen vanhalla iällä kannattavaa vai ei. Se riippuu niin paljon vanhemmista. Pieni lapsi väsyttää aina, mutta uskon, että se antaa myös voimavaroja ja energiaa, jopa pitää nuorena, kun eläkeiän rutinoituminen siirtyy kauemmaksi. Lapselle ei ole väliä, minkä ikäinen äiti tai isä on. Sillä on väliä, millainen äiti ja isä on, ja kuinka he näkevät itsensä ja maailman ympärillä.
Ymmärrän myös aborttiin päätyviä. Päätös on viime kädessä sinun, ei miehen. Uskoisin, että minkä tahansa päätöksen teetkin, se on ollut teille juurikin hyvä, vaikka katsoisit sitä aikojen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lakien mukaan kenenkään miehen ei tarvitse jäädä liittoon jos nainen tekee abortin vastoin miehen tahtoa. ....
Naurettavaa!! Mieskö sitten kantaa lapsen ja kivulla synnyttää? Ja on pois töistä ja eläke pienenee ja on sitten sen miehen lompakkoloisena? Niinhän täällä sanotaan kun nainen jää kotiin synnyttämään lasta ja hoitaaan sitä. Mikä niille miehille sitten käy? Ei sovi se,että nainen tekee sen lapsen ja hoitaa, se on miehen lompakolla loisimista. Ja jos nainen ei tee sitä lasta niin sekin on väärin? Aina vaan mies sitä ja mies tätä. Silloin kun mies kantaa ja synnyttä lapsen ja kantaa sen hoidosta päävastuun, miehellä on oikeus päättää syntyykö lapsi vai ei. Ja tässä tapauksessa mieskin olisi voinut hoitaa ehkäisyn, eli piuhat poikki tai edes kannustaa vaimoaan menemään sterilisoitavaksi. Hullua leikkiä tälläisella asialla tuossa iässä.Ehkäisystä on aina huolehdittava jos lasta ei haluta. Mies voi toki lähteä jos abortti ei miellytä, mutta kyllähän se mieskin osasyyllinen on tapahtumaan. Ja entä jos miehelle annetaan mahdollisuun ottaa lapsi vastaan, mutta yksin. Eli vaimo synnyttää lapsen, mutta jättää sen miehen vastuulle täysin? Kuinka moni mies jaksaa vielä tuossa(yleensäkään missään iässä) hoitaa vauvan itse yövalvomisineen? nainen kuitenkin joutuu jos lapsen tekee, kun se tahtoo aina naiset harteille jäädä se lapsen hoito. Aborttia en kannata, mutta kohtuutonta sekin on ,että mies lähtee, vaikka itse on osasyyllinen tapahtumaan.
Itselläni oli 2 aikuista lasta, kun raskauduin 42 vuotiaana uuden kumppanini kanssa. Kumppanille lapsi oli ensimmäinen ja toivottu. Minulle itselleni tämän kuopukseni vauva-aika ja taaperoikä on ollut paljon helpompaa ja stressittömämpää kuin silloin kakskymppisenä. Nyt on vakaa talous ja hyvä parisuhde, aikaa keskittyä lapseen. Näiden kahden ensimmäisen kanssa oli huolta rahasta, työstä, opiskelusta, asumisen ahtaudesta ja kaikesta muusta. Elämä oli yhtä selviytymista ja epävarmuutta kaikesta. En pystynyt nauttimaan silloin vauva-ajasta samalla tavoin kuin nyt.
Kuopuksen kanssa ollaan reissattu jo monessa maassa ja nyt on ollut oikeasti mahdollisuus päättää, kuinka kauan olen lapsen kanssa kotona. Ei ole pakko rahan takia hätäillä työelämään. Kyllä minä ainakin tällä kokemuksella voin suositella äitiyttä kypsemmällä iällä. Tietenkin terveys täytyy olla ok ja halu saada lapsi. Ilmeisesti ap:lla ei näin ole. Ja jos tuntee itsensä vanhaksi ja väsyneeksi, niin parempi jättää homma sikseen. Kaikki riippuu yksilöstä. Oma äitini on yli 70 ja täysin terve. Hänellä on nyt paremmin aikaa keskittyä tähän lapsenlapseen, kun on eläkkeellä.
Ap selvästi sanoi että toivottavasti mies on samaa mieltä abortista. Joten ainakaan mies ei ole sitä ainakaan tuputtamassa. Muuten ap kirjoittaisi että uskoo miehenkin olevan abortin kannalla.
Ei sinun ole tietenkään pakko pitää lasta jos et halua. Mutta jos haluat niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin teet abortin. Ei kai kukaan halua pitää enää tuossa iässä huom. EI TOIVOTTUA lasta? Itsekin tein 42-vuotiaana abortin eikä ole kaduttanut yhtään. Miehelle olin aina sanonut etukäteen, että juu ei-toivottuja raskauksia ei sitten jatketa. Mies kun tykkäsi vedellä ilman kortsua.
N43
Kaksi idioottia ovat löytäneet toisensa.
Abortti. Kolmetoistavuotiaalla kuusikymppinen äiti, huh...
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tuossa iässä mitään vahinkoraskauksia, jos luotettava ehkäisy on käytössä.
Mikäs maho lehmä siellä huutelee?
Kyllä pitää olla vahva ihminen, jos tulee äidiksi vielä 46-vuotiaana. Kuusikymppisenä äitinä lapsen teini-ikä... Ap on osansa jo maailman lasten eteen tehnyt, itse tekisin ainakin abortin. Haluaisin nauttia kypsän ihmisen elämästäni ilman pikkulapsen tuomia ongelmia.
Sillä kolmetoistavuotiaalla on kolmekymppiset sisarukset turvana. Täysin eri asia jos olisi ainokainen.
Ap menköön sterilisaatioon. Mies ei halua omia piuhoja poikki eikä halua vaimonsa piuhoja poikki ja sitten itketään raskautta, aikuiset ihmiset 😨
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla vahva ihminen, jos tulee äidiksi vielä 46-vuotiaana. Kuusikymppisenä äitinä lapsen teini-ikä... Ap on osansa jo maailman lasten eteen tehnyt, itse tekisin ainakin abortin. Haluaisin nauttia kypsän ihmisen elämästäni ilman pikkulapsen tuomia ongelmia.
Minkä ikäisenä saa heikko ihminen tulla raskaaksi? 😈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin teet abortin. Ei kai kukaan halua pitää enää tuossa iässä huom. EI TOIVOTTUA lasta? Itsekin tein 42-vuotiaana abortin eikä ole kaduttanut yhtään. Miehelle olin aina sanonut etukäteen, että juu ei-toivottuja raskauksia ei sitten jatketa. Mies kun tykkäsi vedellä ilman kortsua.
N43Kaksi idioottia ovat löytäneet toisensa.
Ei ole idiotismia vältellä turhia hormoneja, vedä sä vaan pillereitä naamaasi XD
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttakaa vaan mutta on kyllä tärkeyden huippu jos abortti tehdään vaikka toinen vanhempi haluaa lapsen pitää. Onnea loppuelämälle. Suurella todennäköisyydellä mies jättää.
Eikö sinusta ole törkeää pakottaa toinen ihminen synnyttämään? Päätä sä vain v*jakki omasta kehostasi ja pidä turpa kiinni toisten päätöksistä.
Itselleni ei tulisi mieleenkään kysellä tälläista asiaa av mammoilta, pitäisikö tästä oikein äänestää?
Ainoa millä on merkitystä on ap:n ja hänen miehensä välinen keskustelu.
Tärkeää olisi, että pienet lapset sosiaalistetaan siitä huolimatta, että lasta hoidetaan pitkään kotona. Kun muut lapset ovat jo isoja eikä hoitoon tarvitse mennä, lastenkeskinen kanssakäyminen jää liian vähille. Ennen kouluikää pitäisi olla paljon kokemuksia toisten lasten kanssa olemisesta, jakamisesta ja kaveruuden rakentamisesta. Tämä koskee tietenkin kaikkia, ei vain vanhoja vanhempia.
T. 42 ja kotiäidin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43Kaksi idioottia ovat löytäneet toisensa.
Ei ole idiotismia vältellä turhia hormoneja, vedä sä vaan pillereitä naamaasi XD
Jokaisella valinnalla on hintansa.
Uskon, että ap on epäterveellistä elämää viettävä sohvaperuna, jonka elinikäennuste elämäntavoillaan on 25 vuotta keskimääräistä suomalaista naista alhaisempi. Jos arvelee kuolevansa 60- v, ei kannata hankkia lapsia. Suomalaisnaiset elävät kuitenkin keskimäärin lähes 90 vuotiaiksi ja terveys on suurimmalla osalla hyvä vielä 75 vuotiaina. Ap ei ei todennäköisesti jaksaisi ylipainoisena ja liikuntaa harrastamattomsna siiderivalaana enää vauvaa hoitaa toisin kuin sporttiset ikätoverit.
Kun itse aloitin uudessa työpaikassa, 2 kollegaani oli raskaana. Arvelin heidän iäksi toisen 30 ja toisen yli 40. Yllätyin kun kuulin oikeat iät. Tämä vanhemmaksi luulemani olikin 32 ja nuoremmaksi luulemani 41. Tämä nuorempi oli huomattavan ylipainoinen ja todella väsyneen oloinen. Vanhempi sporttinen ja reipas. Tällä ylipainoisella oli paljon raskauden aikaisia poissaoloja töistä ja jäi sairaslomalle ennen varsinaista äitiylomaa. 41 Vuotias oli normaalisti töissä ja sai terveen lapsen. Tämä nuorempi ei ole vielä palannut takaisin töihin.
Mikä ihme ketjuun kirjoittaneita vaivaa? Eihän ap ole kirjoittanut miehestä yhtään mitään, ja jo ketju on pullollaan viestejä, joissa kerrotaan miehen varmasti haluavan lapsen ja ap ei saa tehdä aborttia tämän selän takana. Oletteko ihan höpsähtäneitä, kun vedätte noin övereitä johtopäätöksiä?