Mies ei osaa mitään
Hitto kun osaa ottaa päähän taas kerran miehen toilailut... Tarkoitti hyvää ja yritti pestä keittiön (uuden!) komposiittitason, mutta tuhosi sen väärällä aineella peruuttamattomasti :(
Tämä on meillä jatkuvaa, mies on täystuho. Ei todellakaan mikään käytännöllinen tyyppi, ja onnistuu jotenkin mokaamaan kaikki hommat, mihin ryhtyy. Ja nyt en siis puhu mistään "vessapaperirulla väärinpäin telineessä" vaan ihan oikeista mokista, jotka maksavat rahaa ja ovat joskus vaarallisiakin. Ei kuitenkaan tajua kysyä neuvoa tai osaa ottaa sitä vastaan, jos satun huomaamaan että perse edellä on menossa puuhun...
Tämä on ongelma, koska:
a) en uskalla antaa miehen tehdä mitään hommia ja mulle kasaantuu hommia kamalasti
b) miestä ärsyttää olla näin tunari ja että ei "saa" tehdä ihan normaaleja hommia
c) ilmapiiri kotona jatkuvasti negatiivinen näistä syistä.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ja ei, ero ei ole se ratkaisu, kun rakastan tuota tunaria ihan tosi kovasti ja lapset myös. Minkä sille voi, jos on syntynyt peukalo keskellä kämmentä.
Kommentit (55)
Mun mies on ihana ja tekee paljon hommia kotonakin, mutta saa ihan käsittämättömän paljon rikottua tavaroita "ihan normaalissa käytössä". Muovikauhoja esimerkiksi katkoo vähän väliä. Ei onneksi ole kalliita, mutten käsitä, miksi sitä puuroa pitää kauhoa semmoisella voimalla... Työkalut ovat kuulemma ihan paskoja, koska eivät kestä käyttöä. Hankkii kalliimman, "ammattilaisen" vehkeen, ja kappas, sekin on kohta hajalla. Kolasin viime talvena lumet, koska olin kotona lasten kanssa. Yhtenä päivänä jätin kolaamatta pihan, mies lähti ulos, tuli hetken päästä sisälle ja totesi, että pitää hankkia uusi lumikola, koska vanha on rikki. Ei voi perässäkään kulkea koko ajan, mutta kyllähän tuo harmittaa, varsinkin jos on kalliimmista hankinnoista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin keskusteluihin vedetään mukaan nerokortti ja Einsteinit! Voi hohhoijaa, ap:n mies onkin varmaan joku Nobel-palkittu tutkija, joka ei osaa edes vettä keittää. Kauhea stereotypia muutenkin.
Jotkut ihmiset nyt vain ovat kömpelöitä, hölmöjä ja onnettomia, jopa tyhmiä. Ja se ei ole miesvihaa, että näistä asioista puhutaan. Miehet ovat mukamas niin fiksuja, mutta silti oudon kyvyttömiä hoitamaan asioita kunnolla. Sen todistaa kyllä nämä lukemattomat aloitukset aiheesta.
Mulla on just tollainen mies, joka ei osaa vettä keittää, ollaan ratkaistu tämä niin että keitän itse ison kattilallisen vettä edellisenä iltana ja miehen tarvitsee vain lämmittää se seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen miesvihaketju. Uhriulinaa, nainenonainauhri, pahat miehet ja sitä rataa.
Hei, kerro sinä puolestaan, missä vaimosi on tyrinyt! Jos et tähän kirjoita, niin aloita uusi ketju.Siitä olisi kiva lukea, ärsyttääkö jossain miehessä joku tapa, mitä itse teen, vaikka oma mies ei valita.
Seiskaluokan kotitalouden kirjat on hyviä. Ostakaa uusi sellainen. Ei tarvi ryhtyä gourmetkokiksi, mutta perustaitojen osaaminen on tärkeää.
Jos on mahdollista miehesi mennä vaikka viikon tai kahden kurssille missä opetetaan/harjoitellaan perus kotitöitä tai jotain muuta tarpeellista taitoa. Voisi ainakin vähä vähentää sitä tunaroitia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen miesvihaketju. Uhriulinaa, nainenonainauhri, pahat miehet ja sitä rataa.
Hei, kerro sinä puolestaan, missä vaimosi on tyrinyt! Jos et tähän kirjoita, niin aloita uusi ketju.Siitä olisi kiva lukea, ärsyttääkö jossain miehessä joku tapa, mitä itse teen, vaikka oma mies ei valita.
Ai mikä vaimo?
Kyllä ihminen kumman paljon oppii, kun sen vain antaa tehdä. Mun puoliso oli ihan kädetön kotitaloushommissa, mutta kun mun oli pakko jättää kaikki kotityöt sen kontolle, niin kyllä vain alkoi sujua.
Monta kertaa alkuun sai purra kieltä, etten olis mennyt arvostelemaan työn jälkeä, mutta nykyisin ei tartte kun jo sujuu kaikki ihan hyvin. Ja ihan ilman mun loistavia ohjeita. :)
Suosittelen, että mies koulutetaan osaajaksi. Hommat opetetaan miehelle yksi kerrallaan niin hyvin, että kaikki työhön kuuluvat osa-alueet ovat hallussa sekä teoriassa että käytännön tasolla. Sitten kun osaamistaso todetaan riittäväksi, mies päästetään hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo ei osaa tehdä mitään, paitsi käyttää pesukonetta ja olla iloinen. Siksi hoidan itse kodin talouden, siivoukset, ruuanlaiton, korjaushommat, jne.. Molemmat on näin tyytyväisiä ja iloisia.
No tuossahan hänellä onkin syytä olla iloinen :)
Kannattaa miettiä tulokulmaa kovin haasteellisiin koulutustavoitteisiin. Yleensä miehet tekevät hyvin niitä hommia joista ovat kiinnostuneita.
Minkähänlaisen avautumisen mies tekisi tästä aloittajasta? Siinäpä taas palstamammoille, itse täydellisyyksille vähän mietittävää.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisen avautumisen mies tekisi tästä aloittajasta? Siinäpä taas palstamammoille, itse täydellisyyksille vähän mietittävää.
Sen kun teet. Luulenpa, että ihan empatialla suhtaudutaan, jos maltat pitäytyä vaimossasi etkä yleistä hänen ominaisuuksiaan kaikkiin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on , ap, toi sama mies ja tiedän sun tilanteen ja ongelmat ihan täsmälleen. Mies ei opi, ei muista ja tekee nekin mitkä osaa huolimattomasti. Ihan nyt kahden viime viikon sisään renkaiden vaihto, ilmansuodattimuwn vaihto ja kanankoipien paistaminen uunissa. Hirveä pelko, että vaihtaa renkaat väärin/ unohtaa kiristää pultit uudelleen. Usein olen ostanut uudet renkaat ja vaihdattanut ne liikkeessä alle, jolloin olen puoli vuotta turvassa. Ilmanvsihtokoneeseen pitäis vaihtaa suodattimet ja asetukset, mitä hän ei ole koskaan tehnyt. Pelkään, että ryssii sen jotenkin. Laittoi eilen kanat uuniin litteänä, reunattomalla uunipellillä jolloin kaikki kanarasvat valuivat uuniin ja paloivat sinne. Hirveä sotku, haju ja käry. Me on näitä koipia paistettu 7 vuoden aikana varmaan 50 kertaa uunissa ja on ihan vuoat sitä varten. Mies ei opi, ei tajua, ei ajattele eikä muista. Sanoin vaan aika vaisusti, että itse saat siivota. En enää edes opeta kun ei mitään opi.
No et sinäkään mikään penaalin terävin kynä kyllä ole jos ostelet uusia renkaita vain koska epäilet, että miehesi on vaihdon tyrinyt. Vaihda itse tai tarkista jälkikäteen että renkaat on asiallisesti paikallaan. Tai vie liikkeeseen vaihdettavaksi ja säilytettäväksi, rengashotelli vaihtoineen on halvempi kuin rengassetti...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa käyttää pesuaineita oikein, niin en antaisi kyllä koskea. Voi oikeesti saada vaarallista tuhoa aikaan muullekin kuin materialle... jos esim pesee saunan kloriitilla. Ne jämät sit höyrystyy kuumassa saunassa ja se höyry on myrkyllistä! Saa vielä keuhkopöhön ja hengen pois :)
Oon aina miettinyt, miksi niiden ohjeiden lukeminen on joillekin niin vaikeaa? Ihan sana onko kyseessä huonekalun kasaus, pesuaineen käyttöohje tai mikä vaan.
Eiköhän se kloriitti sieltä haihdu. Jossei saunaa pidä pesun aikana päällä ja vahingossa heitä kiukaallekin, ei ole vaaraa.
Hommaa sille kirja nimeltä Kemikaalikimara, kertaheitolla kaikki tarvittava tieto helposti omaksuttavassa paketissa.