Vanhemmat! Missä asiassa koette ylemmyydentuntoa muita vanhempia kohtaan?
Ja jos et tunne, niin tämä ei ole sinun ketjusi.
Omia hetkiä: kun Ikeassa oma vauva nukkuu tyytyväisenä kantoliinassa ja viereisessä kassajonossa vauva huutaa naama punaisena turvakaukalossa. Tai kun itse imetän ja toinen äiti ruokkii pullolla. Ja (tämä on kaikkein naurettavin ja pahin, mutta en voi itselleni aika ajoin mitään): kun bussissa meidän vauvan vaunut on kalliimmat ja hienommat kuin vieressä olevan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen ylemmyydentunnetta siitä, että minun ei tarvitse rehellisesti kilpailla muiden vanhempien kanssa. Esim. meille ostettiin kaupasta halvimmat vaunut, mitkä tuntuivat hyviltä, ei tarvinnut maksaa satoja euroja ekstraa jostakin merkistä (vaikka siihenkin olisi toki ollut varaa), lapselleni on varmasti aivan sama millaisissa vaunuissa häntä kärräillään. En tunne tästä minkäänlaista alemmuutta enkä ota stressiä turhasta. Esim. myös imetyksessä tähtään puoleen vuoteen mutta jos se ei onnistu niin sekään ei haittaa, teen asiat niin hyvin kuin pystyn, mutta mikään superäiti minun ei tarvitse olla joka vaikka imettää väkisin kyyneleet silmissä. Olen näistä asioista ylpeä ja tunnen suurta ylemmyydentuntoa.
Mua vieläkin jaksaa naurattaa, kun sain täältä hirveen huutomyrskyn kun hain mahdollisemman edullisia vaunuja, niin huudettiin, että muista jälleenmyyntiarvo ja muuta paskaa. Ostin Carenat 199,-, joista myytäessä sain 80,-. Jos olisin ostanut yli 1000,- vaunut ja myytäessä saanut alle 500,-, niin olisin vissiin voittanut palstan logiikan mukaan.
Ei niistä 1000 euron vaunuista olisi saanut takaisin lähellekään 500 euroa, joku 240 euroa olisi realistisempi. Katsokaa vaikka mitä ja millä hinnalla vaunuja on esim tori.fi:ssä, jos ette usko.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika... Mä osaan pumpata sinne pulloon, tunnen itse ylemmyyttä kun katson meijereitä, jotka isket julkisella paikalla tiskiin. Kantoliinoja käyttää köyhät hippiäidit, muilla on kalliit reput:)
Onko sulla mitään käsitystä, paljonko vähän paremmat kantoliinat maksaa? Niissä puhutaan sadoista euroista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Mä olen imettänyt yksi vuotiaaksi asti
- Lapset menneet päiväkotiin yli kaksi vuotiaana
- Mä en käy baareissa, joten olen aina laittamassa lapset nukkumaan.
- En polta, enkä käytä alkoholia
- Mies on ollut hoitovapaalla pidempään
- Me kävellään tai pyöräillään päiväkodille eli kilometri suuntaan.
- Meillä on metsä ihan vieressä ja lähes päivittäin käydään siellä.
Etkä myöskään osaa kirjoittaa.
Te, joiden sisäinen ädikielen opettaja hohkaa täysillä, niin voitteko selittää mullekin missä niitä kirjoitusvirheitä tuli. Tai miten sama sanottaisiin paremmalla suomenkielellä. Että mä oppisin, jos se on enää tällä univelalla mahdollista.
Univelka ja väsymys, siitä kilpaillaan ihan helvetisti. Toinen pää kilpailee siitä kuka on hehkein lapsista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika... Mä osaan pumpata sinne pulloon, tunnen itse ylemmyyttä kun katson meijereitä, jotka isket julkisella paikalla tiskiin. Kantoliinoja käyttää köyhät hippiäidit, muilla on kalliit reput:)
Onko sulla mitään käsitystä, paljonko vähän paremmat kantoliinat maksaa? Niissä puhutaan sadoista euroista ;)
No jos roikotat vauvaasi jossain rievussa niin et kovin hyvää kuvaa anna. Saati että maksat itsesi kipeäksi rievusta, jollaisen voit huitaista vaikka mummon evakkokuorman mukana tulleesta huivista.
Köyhät pls
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää provoilua, onhan?:)
(t: lapseton)
Tuskin, valitettavasti... Lapsen saatuani olen huomannut miten kaikki on kilpailua: Kenen vauva oli pienin, kenen vauva oppii jutut nopeiten, kuka imettää pisimpään jne..
Naurettavin juttu oli pari päivää sitten, kun täällä jopa kilpailtiin siitä että tarvitseeko vauvalle hoitolaukkua vai ei -.-
Ei tosiaan paljoa jaksa olla tekemisissä muiden äitien kanssa, ei vaan järki enää kestä tuota ihan joka asiasta kilpailua.Eiku sehän on kenen vauva on suurin :D
Itse olen törmännyt vain kilpailuun siitä kenen vauva oli pienin. Varmaan siksi kun oma vauva oli reilu 4kg syntyessä niin helpompi voittaa sillä pienin kilpailulla 😂
Ei mutta oikeasti, en vaan ymmärrä.Juu mullakin on ollu syntyessään jo yli 4kg ja ruoka aina maistunu hyvin ja melko pyöreitä oli vauvana ja mä aina niin ylpeä niistä :D ja sitten nää "sirojen" ja huonosti syövien äidit aina voivotellee ettei niillä ruoka maistu eikä lapset kasva tarpeeksi. Niin ollu vähä sellanen fiilis että ne ollu vähä kateelliset :D
Mulla on ollut myös yli nelikiloisia lapsia, mutta kasvaessaan niistä on tullut pieniä ja siroja ja olen siitä ihan pirun ylpee.
Mä lisään tämän myös mun listaan :D
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ylpeä siitä että lapseni lukee kaksoistutkintoa yliopistossa. Vauva-ajoista en juuri muista enään mitään.
Ohis, mutta mitä "kaksoistutkintoa" opiskellaan yliopistossa? T.Lehtori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen ylemmyydentunnetta siitä, että minun ei tarvitse rehellisesti kilpailla muiden vanhempien kanssa. Esim. meille ostettiin kaupasta halvimmat vaunut, mitkä tuntuivat hyviltä, ei tarvinnut maksaa satoja euroja ekstraa jostakin merkistä (vaikka siihenkin olisi toki ollut varaa), lapselleni on varmasti aivan sama millaisissa vaunuissa häntä kärräillään. En tunne tästä minkäänlaista alemmuutta enkä ota stressiä turhasta. Esim. myös imetyksessä tähtään puoleen vuoteen mutta jos se ei onnistu niin sekään ei haittaa, teen asiat niin hyvin kuin pystyn, mutta mikään superäiti minun ei tarvitse olla joka vaikka imettää väkisin kyyneleet silmissä. Olen näistä asioista ylpeä ja tunnen suurta ylemmyydentuntoa.
Mua vieläkin jaksaa naurattaa, kun sain täältä hirveen huutomyrskyn kun hain mahdollisemman edullisia vaunuja, niin huudettiin, että muista jälleenmyyntiarvo ja muuta paskaa. Ostin Carenat 199,-, joista myytäessä sain 80,-. Jos olisin ostanut yli 1000,- vaunut ja myytäessä saanut alle 500,-, niin olisin vissiin voittanut palstan logiikan mukaan.
Ei niistä 1000 euron vaunuista olisi saanut takaisin lähellekään 500 euroa, joku 240 euroa olisi realistisempi. Katsokaa vaikka mitä ja millä hinnalla vaunuja on esim tori.fi:ssä, jos ette usko.
Mun 1000€ bugoboot meni 800€ vaikka olivat käytössä 2,5v noissa vaunuissa maksaa muukin kuin merkki, esim materiaalit, suunittelu, laatu.. Mä halusin panostaa hyviin vaunuihin jotka siis todellakin oli hintansa väärti. Kokemusta oli ensimmäisen lapsen kohalta myös paskavaunuista missä ei toiminu mikään. Nitinää ja natinaa, kumit puhkeis, kankaat haalistu. Vaikka maksoin niistä 250€ kukaan ei halunnut niitä edes ilmaiseksi ja käytössä 8kk.
Kun joku puhuu jostain melkein ysin keskiarvosta tosi hyvänä todistuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ylpeä siitä että lapseni lukee kaksoistutkintoa yliopistossa. Vauva-ajoista en juuri muista enään mitään.
Ohis, mutta mitä "kaksoistutkintoa" opiskellaan yliopistossa? T.Lehtori
Eikö double degree ole suomeksi kaksoistutkinto?
http://www.gooduniversitiesguide.com.au/Latest-news/Getting-into-univer…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos roikotat vauvaasi jossain rievussa niin et kovin hyvää kuvaa anna. Saati että maksat itsesi kipeäksi rievusta, jollaisen voit huitaista vaikka mummon evakkokuorman mukana tulleesta huivista.
Köyhät pls
Kuule kumman luulet olevan enemmän vauvan mieleen, yksin turvakaukalossa/vaunuissa/sitterissä istumisen vai isän tai äidin sylissä liinassa olemisen? Vauvat tarvitsevat fyysistä läheisyyttä, se on niiden kasvamiselle ja hengissä selviytymiselle ensiarvoisen tärkeää.
Tietämättömät pls
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää provoilua, onhan?:)
(t: lapseton)
Tuskin, valitettavasti... Lapsen saatuani olen huomannut miten kaikki on kilpailua: Kenen vauva oli pienin, kenen vauva oppii jutut nopeiten, kuka imettää pisimpään jne..
Naurettavin juttu oli pari päivää sitten, kun täällä jopa kilpailtiin siitä että tarvitseeko vauvalle hoitolaukkua vai ei -.-
Ei tosiaan paljoa jaksa olla tekemisissä muiden äitien kanssa, ei vaan järki enää kestä tuota ihan joka asiasta kilpailua.Eiku sehän on kenen vauva on suurin :D
Itse olen törmännyt vain kilpailuun siitä kenen vauva oli pienin. Varmaan siksi kun oma vauva oli reilu 4kg syntyessä niin helpompi voittaa sillä pienin kilpailulla 😂
Ei mutta oikeasti, en vaan ymmärrä.Juu mullakin on ollu syntyessään jo yli 4kg ja ruoka aina maistunu hyvin ja melko pyöreitä oli vauvana ja mä aina niin ylpeä niistä :D ja sitten nää "sirojen" ja huonosti syövien äidit aina voivotellee ettei niillä ruoka maistu eikä lapset kasva tarpeeksi. Niin ollu vähä sellanen fiilis että ne ollu vähä kateelliset :D
Mulla on ollut myös yli nelikiloisia lapsia, mutta kasvaessaan niistä on tullut pieniä ja siroja ja olen siitä ihan pirun ylpee.
Mä en vielä osaa sanoo millasia näistä tulee isomina, mutta toinen on 3v ja pituuskäyrällä +2 ja pituus-painokäyrällä 0 toinen on 1,5v enkä mittoja osaa sanoo mutta sopusuhtanen kumminkin. Muillä syödään hyvää ja terveellistä kotiruokaa. Ei pieneys tai sirous ole mikään hyve :D
Vierailija kirjoitti:
No kun rehelliseksi ruvetaan, niin kyllä mä katson vähän kieroon niitä, jotka syöttävät lapselle valmisruokaa siihen asti että lapsi menee parivuotiaana hoitoon. Miten voi olla liian vaivalloista tehdä lapselle niitä sössöjä mössöjä... ja kun lapsi on vuoden niin syö sitä mitä muukin perhe.
Joo, noin mäkin ajattelin siihen asti kun ne omatekemät soseet ei vaan kelvannut muksulle. Ei maistunut perunamössöt eikä mitkään muutkaan soseet rintamaidolla eikä korvikkeella, ei edes vedellä. Piltin mangososeella sitten alotettiin soseet ja koko soseaika mentiin loppuun kaupan soseilla. Kivittäkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät pls
Kuule kumman luulet olevan enemmän vauvan mieleen, yksin turvakaukalossa/vaunuissa/sitterissä istumisen vai isän tai äidin sylissä liinassa olemisen? Vauvat tarvitsevat fyysistä läheisyyttä, se on niiden kasvamiselle ja hengissä selviytymiselle ensiarvoisen tärkeää.
Tietämättömät pls
Nyt on niin paksua roskaa että varo ettet tukehdu.Lukemattomien tutkimusten mukaan kantoliina nimenomaan lisää lapsen pelkotiloja, koska kun ei ole liinassa niin kokee turvattomuutta. Tämä siksi koska tottunut roikkumaan vanhemman vieressä. TÄllaisista lapsista kasvaa säikkyjä ja kiusaamiselle alttiita pirpanoita, jotka eivät oikein elämässä pärjää.
- kun kannan tyytyväistä lasta liinassa ja toisilla ne nököttää vaunussa.
-kun toiset antaa purkkiruokaa ja meillä on omatekemät mukana. Samoin jos joku antaa pullosta ja itse imetän.
-jos jonkun lapsi puhuu frozeneista tai tyttöjen jutuista, niin tunnen ylpeyttä siitä että meillä ei mennä markkinavirran mukana.
-jos lapseni on erityisen rohkea, ja toisen lapsi ujostelee (tosi loogista, ihan kuin tämä ei olisi sekunnin päästä toisin päin...)
Kaikki osastoa "vain idiootti sanoisi ääneen", mutta nämä on näitä äidin ylpeyksiä, uskon että kaikilla omansa :) tiedosti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
- kun kannan tyytyväistä lasta liinassa ja toisilla ne nököttää vaunussa.
-kun toiset antaa purkkiruokaa ja meillä on omatekemät mukana. Samoin jos joku antaa pullosta ja itse imetän.
-jos jonkun lapsi puhuu frozeneista tai tyttöjen jutuista, niin tunnen ylpeyttä siitä että meillä ei mennä markkinavirran mukana.
-jos lapseni on erityisen rohkea, ja toisen lapsi ujostelee (tosi loogista, ihan kuin tämä ei olisi sekunnin päästä toisin päin...)
Kaikki osastoa "vain idiootti sanoisi ääneen", mutta nämä on näitä äidin ylpeyksiä, uskon että kaikilla omansa :) tiedosti tai ei.
Vain idiootti tuntee näin. Minulla on facessa yksi kaveri, jonka päivitykset ovat tekstisi mukaisia. Aina kaikki on niin ihmeellistä ja oma piltti parempi kuin muiden, vaikka tekee vain ihan samat jutut kuin muut samanikäiset.
Ei kai kenellekään pelkkä lapsen alulle saaminen ole mikään meriitti? Ehkä turhin kortti on
"äitinä minä..."
"no tiedän koska olen äiti..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät pls
Tietämättömät pls
Nyt on niin paksua roskaa että varo ettet tukehdu.Lukemattomien tutkimusten mukaan kantoliina nimenomaan lisää lapsen pelkotiloja, koska kun ei ole liinassa niin kokee turvattomuutta. Tämä siksi koska tottunut roikkumaan vanhemman vieressä. TÄllaisista lapsista kasvaa säikkyjä ja kiusaamiselle alttiita pirpanoita, jotka eivät oikein elämässä pärjää.
Just. Et taida olla aiheeseen perehtynyt. Vai oletko kovinkin vanha? Ennenhän ajateltiin että itku vahvistaa keuhkoja jne.
Nimim. Yhden kantoliinalapsen jo kouluikään saanut, säikky ei ole ja yökyläilytkin sujunut pienestä asti helposti. Toki jos vauvaa tarkoitat niin joo on "annettu tottua" roikkumiseen :D huhhuh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Mä olen imettänyt yksi vuotiaaksi asti
- Lapset menneet päiväkotiin yli kaksi vuotiaana
- Mä en käy baareissa, joten olen aina laittamassa lapset nukkumaan.
- En polta, enkä käytä alkoholia
- Mies on ollut hoitovapaalla pidempään
- Me kävellään tai pyöräillään päiväkodille eli kilometri suuntaan.
- Meillä on metsä ihan vieressä ja lähes päivittäin käydään siellä.
Etkä myöskään osaa kirjoittaa.
Te, joiden sisäinen ädikielen opettaja hohkaa täysillä, niin voitteko selittää mullekin missä niitä kirjoitusvirheitä tuli. Tai miten sama sanottaisiin paremmalla suomenkielellä. Että mä oppisin, jos se on enää tällä univelalla mahdollista.
Ymmärränkö nyt oikein, että ap:n lapsi ei nuku kiltisti öisin?! Minä en kyllä ikinä antaisi lapseni riekkua yökausia hereillä!
Oikeasti olen vasta raskaana, ja tällainen vertailu kuvottaa minua melkein pahemmin kuin raskauspahoinvointi. En kuitenkaan ole alentunut oksentamaan, kuten jotkut ilmeisesti tekevät. Ei kaikille tarpeille tarvitse antaa periksi! (Ps. Tuo oli sarkasmia.)
Vierailija kirjoitti:
Ja jos et tunne, niin tämä ei ole sinun ketjusi.
Omia hetkiä: kun Ikeassa oma vauva nukkuu tyytyväisenä kantoliinassa ja viereisessä kassajonossa vauva huutaa naama punaisena turvakaukalossa. Tai kun itse imetän ja toinen äiti ruokkii pullolla. Ja (tämä on kaikkein naurettavin ja pahin, mutta en voi itselleni aika ajoin mitään): kun bussissa meidän vauvan vaunut on kalliimmat ja hienommat kuin vieressä olevan.
Tuo kuulostaa narsistisen luonnehäiriöiseltä puheelta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät pls
Tietämättömät pls
Just. Et taida olla aiheeseen perehtynyt. Vai oletko kovinkin vanha? Ennenhän ajateltiin että itku vahvistaa keuhkoja jne.
Nimim. Yhden kantoliinalapsen jo kouluikään saanut, säikky ei ole ja yökyläilytkin sujunut pienestä asti helposti. Toki jos vauvaa tarkoitat niin joo on "annettu tottua" roikkumiseen :D huhhuh
Eikö lastasi kiusata koulussa kun viet sen kantoliinassa opinahjoon?
Perehdypä itse aiheeseen. Ylemmyydentuntosi hohtaa vihreänä tänne asti, varsinkin ikäkortin mukaanvetäminen vei kyllä pohjan uskottavuudeltasi.
Tää on muuten pitkälti äitien juttu. En ole koskaan törmännyt siihen että isät vertailisivat lapsiaan tai ainakaan ääneen toisiaan. Korkeintaan jossain urheilutreeneissä pari yli-innokasta hokifaijaa saattaa äityä kehuskelemaan joka saa loppujen kulmat hetkellisesti siirtymään lähemmäs vetäytyvää hiusrajaa.