Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kasta lastani, äitini ja anoppi suuttuivat

Vierailija
20.04.2016 |

Esikoislapseni laskettu aika on parin viikon päästä. Miehelleni ja minulle on itsestäänselvyys, että lasta ei kasteta kun emme kuulu kirkkoon (molemmat erosi joskus viimeistään parikymppisenä).
Nyt anoppi ja äitini ovat saaneet kuulla tästä ja ovat raivoissaan. Juuri äsken OMA ÄITINI soitti minulle ja haukkui lyttyyn ja muun muassa syytti minua siitä, että lasta tullaan kiusaamaan. Tiedän että valinta on minun ja mieheni, mutta en jaksa jatkuvaa syyllistämistä. Mitä tekisitte?
Ja en ole mikään kilariateisti, jos lapsi haluaa vanhempana liittyä kirkkoon niin en sitä estä. En vaan koe kastetta millään lailla meille sopivana.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasta nyt vaan se niin säästytään sukulaisten mielipahalta.

Vierailija
2/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin äitiä tarkistamaan tietonsa. Lasta ei kasteta, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin äitiä tarkistamaan tietonsa. Lasta ei kasteta, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

Ehtiihän tässä vielä liittyä, ainakin noiden mukaan...

Ap

Vierailija
4/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän valinta, ei äitienne. Tossa tilanteessa mä tekisin niin kuin itse ja puoliso haluaa.

Vierailija
5/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa, eiköhän ne mummelit vielä joku päivä oivalla ettei asia kuulu heille. Tossu olet jos et tee oman halusi mukaan!

Vierailija
6/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin sukulaisten suuttua ihan rauhassa. Minun nuorinta lastanikaan ei ole kastettu, kyllähän se aiheutti silloisessa anopissa sydämen tykytystä hetken aikaa. Lapsi on nyt jo aikuinen, eikä häntä kukaan ole koskaan kiusannut siitä ettei ole kastettu.

Vierailija
7/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamaan? Minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, eikä minua ole siis kastettu. Ei kukaan ole koskaan kiusannut minua sen takia.

Sinuna pitäisin pääni, enkä kastaisi lasta. Lapsi saa sitten itse aikanaan päättää, liittyykö kirkkoon vai ei.

Vierailija
8/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko isossa kaupungissa? Jostain varmaan löytyisi tieto kuinka suuri osa lapsista/ihmisistä ei kuulu kirkkoon, joten ainakin tuon argumentin pystyt kumoamaan helposti: Isoissa kaupungeissa tuskin on vaaraa kiusaamisesta tuon vuoksi, kun suuri osa muistakaan lapsista ei kuulu kirkkoon, joten se ei ole lapsista mitenkään erikoinen juttu.

Vierailija
9/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisitte?? Aikuinen ihminen tietää kyllä ihan itse mitä tekisi. Meinaatko oikeasti että teillä ei ole oikeutta päättää lapsen kastamisesta, vaan tarvitset sen oikeutuksen av-raadilta?

Vierailija
10/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtiihän tässä vielä liittyä, ainakin noiden mukaan...

Ap

En hyväksyisi äidiltäni uskovaisuuteen painostusta. Hänen tulee aikuisena ymmärtää, että ne asiat kukin päättää omalta kohdaltaan. Pyytäisin häntä olemaan ottamatta yhteyttä perheeseeni niin kauan, kunnes hän pääsee eroon halustaan sekaantua asiaan johon hänellä ei ole päätösvaltaa. 

Minä niin inhoan öykkäreitä. Toivottavasti ap vaan jekuttaa meitä.

Vierailija
11/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kasta ja pakota lasta liittymään kirkkoon, anna itse valita myöhemmällä iällä

Vierailija
12/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän lapsenne, ei isovanhempien, eli siinä ei ole muilla mitään sanomista. Eikä ainakaan Helsingissä kiusata lasta tuon takia. Aikovatko äitisi ja anoppi alkaa kiusaamaan lastanne?

Vierailija
13/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aika molempien tulevien isoäitien ymmärtää, etteivät he tee lasta koskevia päätöksiä, vaan lapsen omat vanhemmat.

Vierailija
14/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekisitte?? Aikuinen ihminen tietää kyllä ihan itse mitä tekisi. Meinaatko oikeasti että teillä ei ole oikeutta päättää lapsen kastamisesta, vaan tarvitset sen oikeutuksen av-raadilta?

Aamen, sisko!

Vierailija
15/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl ne leppyy. Kokemusta on. Mä kyl kattodin omaa äitiäni huuli pyöreenä kun hänen kuulemma tarttee nyt ajatella tätä asiaa. Et häh. Mutsi ollut aina uskontoo vastaan ja hänellä on siit jopa jotain traumoja lapsuudesta. Ja hän on ajatteleva ja avarakatseinen ihminen. Ja sit hän on tyrmistynyt ettei lasta kasteta.

No kyl se leppy ku pyysin tekeen pojalle juhlavaatteet ja pyysin apua nimijuhlan järjestelyissä.

Nyt olen iloinen et pääni pidin. Syksyl mennään eskariin ja siellä myös oppiaineena et. Poeni kyläkoulu mutta joskus heidänkin on tajuttava et kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
16/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen vanhemmista täytyy kuulua kirkkoon, että lapsi voidaan kastaa.

Vierailija
17/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä kiusata jollei kuulu kirkkoon. Ei todellakaan. Nykyään on ihan tavallista ettei lasta kasteta. Ihan typerää kastaa lasta vaan siks ku niin on ennenkin tehty. Ehtiihän lapsi liittyy kirkkoon myöhemmällä iällä jos tahtoo.

Vierailija
18/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tulevilla isoäideillä perusteluita vaatimukselleen? Muuta kuin kiusaaminen ja kuinka sen argumentoivat?

Miksi heille on niin tärkeää että lapsi kastettaisiin?

Jos jotain inhoan niin (tietysti vallankäyttöä ja toisten rajojen rikkomista) asioiden tekemistä vain siksi että kaikki muutkin tekevät niin ja niin on aina tehty.

Ja ihan olen itse uskossa eli  en yllytä ketään olemaan kastamatta mutta kastoi tai ei pitää olla selvät perusteet itselle ja niitä tulee noudattaa, muilla ei ole mitään oikeutta tulla päsmäröimään.

Vierailija
19/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta tullaan kiusaamaan? Olipa typerä argumentti. En muista 80-luvulla joutuneeni kiusatuksi, miksi nyt sellaiseen asiaan tartuttaisiin? Lapsista uskovaisuus tai uskonnottomuus nyt mielenkiinnottomin asia maailmassa muutenkin. 

En tiedä mitä muuta voit tehdä kuin yrittää itse pysyä rauhallisena ja asiallisena. Ja kun ei asian edes pitäisi olla mikään ylllätys, jos ette kumpikaan kuulu kirkkoon. Eivätköhän nuo toivu, kun lapsi syntyy. 

Vierailija
20/39 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko äidillä ja anopilla nyt parempaakin tekemistä tukeakseen uutta äitiä ja tulevaa lasta kuin määräillä kastamisista ja kirkkoon liittymisistä, ei kovin hyvä alku näytä olevan.

Jos ap:n kertomus on totta.