Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yli lentopelosta?

Vierailija
20.04.2016 |

Onko kukaan onnistunut voittamaan lentopelkoaan? Onko mitään vinkkejä? Auttaako mikään lääke tai viina kestämään matkaa? En haluaisi jäädä maailmasta paitsi, lentäminen tuntuu kuitenkin mahdottomalta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pelkosi nimenoman lentopelkoa, vai ahtaanpaikankammoa?

Suosittelen lentopelkoon Finnairin järjestämää lentopelkokurssia. Sukulaiseni pääsi tällä eroon todella hyvin lentopelostaan, joka esti matkustelun kymmeneksi vuodeksi. Nykyään matkustelee paljon.

Itselläni myös jonkin asteista lentopelkoa ja sain siihen aikanaan rauhoittaviakin. Pari konjakkia ennen lennolle lähtöä ajaa tosin minulla saman asian, joten käytän nykyään sitä. Rentouttaa riittävästi.

Vierailija
2/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämällä kait. Itse kärsin lentopelosta, mutta toistaiseksi pelko on pysynyt sillä tasolla ettei se ole estänyt lentämistä. Pahinta mulle on itse lentokorkeudessa oleminen ja pieninkin turbulenssi. Heti kun tulee vähänkin töyssyä tai tärinää, olen vakuuttunut siitä että kone tippuu alas. Itse nousut ja laskut eivät pelota ollenkaan.

Itse pakotan itseni lentämään ja antamaan itselleni siedätyshoitoa. Toistaiseksi pelko ei ole hälvennyt, vaikka yhtenä kappaleena ja turvallisesti ollaan aina alas tultu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen, vähän alkoholia ja lääkitystä.

Vierailija
4/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pelkosi nimenoman lentopelkoa, vai ahtaanpaikankammoa?

Suosittelen lentopelkoon Finnairin järjestämää lentopelkokurssia. Sukulaiseni pääsi tällä eroon todella hyvin lentopelostaan, joka esti matkustelun kymmeneksi vuodeksi. Nykyään matkustelee paljon.

Itselläni myös jonkin asteista lentopelkoa ja sain siihen aikanaan rauhoittaviakin. Pari konjakkia ennen lennolle lähtöä ajaa tosin minulla saman asian, joten käytän nykyään sitä. Rentouttaa riittävästi.

Luulisin lentopelkoa. Pelkään että kone tippuu ja kuolen. Ennen ei ollut mitään, alkoi kun oli kerran paha turbulenssi. Ap

Vierailija
5/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös lentopelkoinen, joka matkustelee jatkuvasti. Minulla ei auta mitkään Finnairin kurssit ym., koska ymmärrän kyllä järjellä miten harvinaista on, että lentokoneessa käy jotain. Kuitenkin koneeseen mennessä järki katoaa ja pelko nousee. Suosittelen hankkimaan rauhoittavia, niin ei jää elämä elämättä turhan pelon vuoksi. Lisäksi minusta on parempi syödä lääkärin määräämiä lääkkeitä kuin kiskoa alkoholia samaan vaivaan. Mukavampaa muillekin matkustajille kun olet unessa etkä haise viinalle ja häiriköi muita.

Vierailija
6/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelko taitaa olla itsekyyttä. Kuvitellaan että juuri minulle tapahtuu asioita.

Vierailija
7/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös lentopelkoinen, joka matkustelee jatkuvasti. Minulla ei auta mitkään Finnairin kurssit ym., koska ymmärrän kyllä järjellä miten harvinaista on, että lentokoneessa käy jotain. Kuitenkin koneeseen mennessä järki katoaa ja pelko nousee. Suosittelen hankkimaan rauhoittavia, niin ei jää elämä elämättä turhan pelon vuoksi. Lisäksi minusta on parempi syödä lääkärin määräämiä lääkkeitä kuin kiskoa alkoholia samaan vaivaan. Mukavampaa muillekin matkustajille kun olet unessa etkä haise viinalle ja häiriköi muita.

Kaksi konjakkia tai pari lasia viiniä on minusta pienempi paha kuin mieltä sumentavat lääkkeet. Eihän sitä tarvitse itseään sentään känniin juoda.

Vierailija
8/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentopelko taitaa olla itsekyyttä. Kuvitellaan että juuri minulle tapahtuu asioita.

Noh, jokainen jolle tapahtuu asioita on itselleen "juuri minä."

Vierailija
9/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta laivalla.

Vierailija
10/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis käynyt lentopelkokurssin, eikä auttanut?

Vierailija
11/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1mg Xanor. Pitemmällä lennolla sitten lisää tarvittaessa.

Vierailija
12/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, koska se on kallis enkä näe sitä omaan pelkooni sopivaksi. Tiedän miten lentokone toimii ja tiedän tilastot, seuraan myös aina luotettavien lentoyhtiöiden listaa. Finnairin kurssi ei myöskään oikein auta siihen asiaan, että kyydissä on hullu pommin kanssa. Mutta siis suosittelen kurssia kyllä kaikille niille, joita oikeasti epäilyttää koneen ilmassa pysyminen, itseäni tämä ei epäilytä. Saan vain lentokoneessa ahdistuskohtauksen kun ollaan kuin sillit purkissa vieraiden ihmisten kanssa ilman pakotietä. Mutta kuten sanoin, en anna tämän pelon kaventaa elämääni, vaan matkustelen jatkuvasti. Ja ainakaan itselleni määrätyt lentopelkorauhoittavat eivät sumenna päätä niin etten esim. osaisi toimia yllättävässä tilanteessa tai tehdä itse check-iniä tms asioiden hoitoa. Riippuu tietysti siitä kuinka suuren annoksen ottaa. Ja alkoholihan ei lentokorkeudessa vaikuta samalla tavalla kuin maan tasalla, ja en muutenkaan ole innokas holin käyttäjä.

Vierailija
13/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, koska se on kallis enkä näe sitä omaan pelkooni sopivaksi. Tiedän miten lentokone toimii ja tiedän tilastot, seuraan myös aina luotettavien lentoyhtiöiden listaa. Finnairin kurssi ei myöskään oikein auta siihen asiaan, että kyydissä on hullu pommin kanssa. Mutta siis suosittelen kurssia kyllä kaikille niille, joita oikeasti epäilyttää koneen ilmassa pysyminen, itseäni tämä ei epäilytä. Saan vain lentokoneessa ahdistuskohtauksen kun ollaan kuin sillit purkissa vieraiden ihmisten kanssa ilman pakotietä. Mutta kuten sanoin, en anna tämän pelon kaventaa elämääni, vaan matkustelen jatkuvasti. Ja ainakaan itselleni määrätyt lentopelkorauhoittavat eivät sumenna päätä niin etten esim. osaisi toimia yllättävässä tilanteessa tai tehdä itse check-iniä tms asioiden hoitoa. Riippuu tietysti siitä kuinka suuren annoksen ottaa. Ja alkoholihan ei lentokorkeudessa vaikuta samalla tavalla kuin maan tasalla, ja en muutenkaan ole innokas holin käyttäjä.

Fobiasi kuulostaa enemmän ahtaanpaikan kammolta, kuin lentopelolta. Tämähän liittyy todella usein myös lentopelkoon.

Vierailija
14/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, jokainen jolle tapahtuu asioita on itselleen "juuri minä."

Finnair ei ole pudottanut yhtään konettaan. Vääristynyt minäkuva jos oikein pelkää että nyt se tippuu kun minä olen koneessa.

Vierailija
15/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä lentopelkokurssilla opetetaan pähkinänkuoressa on se että HYVÄKSY MAHDOLLISUUS ETTÄ LENTOKONE PUTOAA JA SINÄ KUOLET, TÄMÄ MAHDOLLISUUS PITÄÄ HYVÄKSYÄ.

Tietysti se todennäköisyys että näin tapahtuu on äärimmäisen pieni, paljon pienempi kuin vakavan auto-onnettomuuden mahdollisuus.

Olennaista on kuitenkin hyväksyä se mahdollisuus. Paniikki johtuu siitä että ihminen kokee olevansa tilanteessa jota ei itse hallitse ja johon sisältyy vakavan onnettomuuden vaara ja samalla ihminen ei hyväksy tätä tilannetta.

Käytännössä varmaan voi olla hyvä ottaa jotain rauhoittavaa niin ei sitten turhaa sydän hakkaa 200 kertaa minuutissa.

Vierailija
16/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fobiasi kuulostaa enemmän ahtaanpaikan kammolta, kuin lentopelolta. Tämähän liittyy todella usein myös lentopelkoon.

Minulla ei ole ahtaanpaikan kammoa. Kyse on nimenomaan siitä, että tuntuu luonnottomalta olla ilmassa ja samassa koneessa voisi teoriassa olla joku hullu. Eli yhdistyy terrorismin pelko ja lentopelko. Myös salaman isku koneeseen tai myrskyyn lentäminen on pelkoni vakio aiheita. Mutta siis tiedostan kyllä, että turha pelko kyseessä. Mutta ei ole ahtaanpaikan kammoa, koska se ei ilmene mitenkään muuten.

17/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en pelännyt lentämistä, ennen kuin sain lapsia. Sen jälkeen olen pelännyt joka kerta lasten kanssa koneessa. Lapsille ei voi tietysti mitään näyttää, eikä lasten kanssa voi ottaa rauhoittavia yms. Nousu on minulle se kaikista pahin. Pyrin pitämään ajatukset käytännön asioissa ja selitän itselleni ajatuksissani mitä tehdä: silitä lapsen hiuksia, varmista, että turvavyöt on molemmilla kiinni, hymyile, sano että katsovat ikkunasta ulos, hengitä rauhallisesti, kysy onko kuopuksen paita mukavasti jne. 

Lisäksi, kamalaa ja omituista; mutta minua lohduttaa, että mies on ollut lento-onnettomuudessa. Jotenkin voin "kuitata" meidän perheen "osuuden" lentoturmista, vaikka rationaalisesti toki ymmärrän, ettei se mitään auta :D

Vierailija
18/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se todennäköisyys että näin tapahtuu on äärimmäisen pieni, paljon pienempi kuin vakavan auto-onnettomuuden mahdollisuus.

Olennaista on kuitenkin hyväksyä se mahdollisuus. Paniikki johtuu siitä että ihminen kokee olevansa tilanteessa jota ei itse hallitse ja johon sisältyy vakavan onnettomuuden vaara ja samalla ihminen ei hyväksy tätä tilannetta.

/quote]

Tuossa yllä nämä tosiasiat ovat pähkinänkuoressa. Pelkästään Suomessa tieliikenteessa kuolee yli 200 ihmistä vuosittain, silti hyvin harva jättää menemättä auton tai bussin kyytiin pelon takia. Eurooppalaisilla lentoyhtiöillä on viimeisen 10 vuoden aikana tullut se alle 200 kuolonuhria vuosittain.

Jos sinulla on lentoliput vaikka kesäksi, niin kyseinen lentokone ehtii tekemään  30-60 lentoa ennen sinun vuoroasi, jos se pysyy ne ilmassa niin eiköhän se kone pysy senkin kerran kun sinä olet kyydissä.

Ota huomioon myös se, että 99% lentäjistä ja lentoemännistä saavuttaa eläkeiän, vaikka ovat koneissa jatkuvasti.

Vierailija
19/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ahtaanpaikan kammoa. Kyse on nimenomaan siitä, että tuntuu luonnottomalta olla ilmassa ja samassa koneessa voisi teoriassa olla joku hullu. Eli yhdistyy terrorismin pelko ja lentopelko. Myös salaman isku koneeseen tai myrskyyn lentäminen on pelkoni vakio aiheita. Mutta siis tiedostan kyllä, että turha pelko kyseessä. Mutta ei ole ahtaanpaikan kammoa, koska se ei ilmene mitenkään muuten.

Ok, joo. Toi sillit suolassa -kommentti vaan jotenkin sai ajatuksen, että et pidä siitä ahtaasta umpinaisesta tilasta, josta ei pääse pois kun haluaa. Ystävälläni myös tämä tunne liittyi lentopelkoon, mutta hänellä oli myös ahtaanpaikan pelko, ei esim. ikinä käyttänyt hissiä tms.

Mutta joo. Itse en siis myös mitenkään pidä lentämisestä, mutta mulla pelkotila liittyy lentokoneen nousuun. Edes kovin suuri turbulenssi ei saa mua kauheasti pelkäämään. Tähän on auttanut se pari konjakkia aika hyvin.

Vierailija
20/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lentokoneessa ekan kerran vasta 29-vuotiaana ja pelotti tosi paljon. Mulla auttoi kun mietin lennon aikana mitä kaikkea kivaa kohteessa on ja mitä on tarkoitus tehdä. Ja myös se auttoi kun mietin sitä että todennäköisempää olisi joutua onnettomuuteen matkalla kentälle kuin että kone putoaa. Mulla kävi korviin laskuvaihe niin pahasti että tärykalvo puhkesi. Sen jälkeen onkin pelottanut enää vaan nuo korvat... Tsemppiä ap, toivottavasti pääset pelostasi jotta voit nauttia matkustelusta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan