voiko vegaani syödä ikinä lihaa
Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutunjuusto eli vuohenjuusto ei kuitenkaan ole tehotuotettua vaan sopii siinä mielessä paremmin vegaanin juustovalinnaksi. Tofu on ihan eri asia, se tehdään maailman toiselta puolelta lennätetystä soijasta eikä vegaanin pitäisi siihen koskea pitkällä vegaanisella tikullakaan.
Nyt oikeasti... vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Ei kutun, orangin, murmelin eikä gnuantiloopin juustoa, oli luomua tai ei. Tofuakaan ei ole kenenkään pakko syödä, mutta se nyt kuitenkin on kasvisperäistä.
Jos joku haluaa syödä kutunjuustoa niin siitä vaan, mutta ko. henkilö ei sitten vain ole vegaani, eikä kaikkien tarvitse ollakaan.
Onko nyt väännetty riittävästi luomurautalangasta?!?Nyt kun jo kertaalleen ehdin hikeentyä, niin jatkan vielä tämän verran: tuo jankutus soijan sun muiden vegaanituotteiden kuljettamisesta toiselta puolelta maailmaa on NIIN väsynyt argumentti. Joo, kyllähän kuljetus kuluttaa luonnonvaroja, mutta kun täällä pohjoisesa nyt vaan on pakko ihan kaikkien, myös sekasyöjien, turvautua tuontitavaraan. Muuten täällä järsittäisiin pettua ja jäkälää talvisin. Otapa vaikka ihan itse selvää paljonko eläinmaatalous tuhoaa ilmakehää verrattuna KAIKKEEN kuljettamiseen maapallolla, ei siis ainoastaan vegaanien tofupakettien. Saatat yllättyä.
Kyllähän sekasyöjä pärjää tosi hyvin lähiruoalla. Lihaa ja vihanneksia. Ei tarvitse lämmittää ilmastoa oman erikoisuudentavoittelun vuoksi! Eri asia jos on vaikka keliakia.
Otapa joskus selvää paljonko sillä lihalla lämmität ilmastoa. Tofu jää kakkoseksi vaikka toisit yksityiskoneella sen ruokapöytääsi.
On tutkittu tosiasia, että suomalainen nauta on hyvin ympäristöystävällinen elintarvike. Esimerkiksi https://www.newsbrokers.fi/wp-content/uploads/2017/01/2017-01-10-Ilmast….
En ota kantaa tutkimukseen, mutta mielelläni syön kotimaista luomulihaa joskus sillä se myös työllistää suomalaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutunjuusto eli vuohenjuusto ei kuitenkaan ole tehotuotettua vaan sopii siinä mielessä paremmin vegaanin juustovalinnaksi. Tofu on ihan eri asia, se tehdään maailman toiselta puolelta lennätetystä soijasta eikä vegaanin pitäisi siihen koskea pitkällä vegaanisella tikullakaan.
Nyt oikeasti... vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Ei kutun, orangin, murmelin eikä gnuantiloopin juustoa, oli luomua tai ei. Tofuakaan ei ole kenenkään pakko syödä, mutta se nyt kuitenkin on kasvisperäistä.
Jos joku haluaa syödä kutunjuustoa niin siitä vaan, mutta ko. henkilö ei sitten vain ole vegaani, eikä kaikkien tarvitse ollakaan.
Onko nyt väännetty riittävästi luomurautalangasta?!?Mutta jos syö yksin kotona kutunjuustoa, niin kestääkö silloin vegaanina?
Sulla taitaa kutunjuustokiintiö olla täynnä :)
Kuttu on synnyttänyt vuohi. Vuohi taas on märehtivä sorkkaeläin. Se on siis eläinkuntaa eikä sen maito, sen maidosta tehty juusto, saippua eikä voide, sarvet, nahka jne kuulu vegaaniksi itsensä määrittelevien kulutuskäyttäytymiseen.
Entäs jos sammuttaa valot?
Sulla taitaa olla himmennin käytössä 24/7 :)
Tai sitten sen verran kirkkaat valot, että pystyn ärsyttämään vegaanin kuttujuustolla 😂
Kuka nyt kutunjuustosta ärsyyntyisi? Sehän on oiva tuote, sopii lähes kaikille, myös vegaaneille! Ja on kotimainen. Ja kutut ovat kilttejä.
Kutut on ihania, kaikki ei kyllä oo kotimaisia niitä on melkein kaikkialla maapallolla. Mut ei ne vegaanisia ole vaikka vegaaneja taitavatkin olla ;)
Siis eihän juusto sisällä lihaa missään muodossa. Yhtään kuttua ei tapeta kutunjuuston valmistuksessa, joten miksi sitä ei saisi syödä??
Samalla periaatteella vegaanit eivät voisi käyttää niitä iänikuisia villapaitojaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vegaanin juustovalintaa sen enempää kuin pihvivalintaakaan. Vegaani ei syö juustoa. Vegaanisia juustonkorvikkeita kyllä on olemassa, mutta niihin minä puolestani en koske pitkällä vegaanisella tikullakaan.
Ihan hypoteettisenä kysymyksenä: jos äidinmaidosta tehtäisiin juustoa, voisiko vegaani tai hänen lapsensa syödä sitä?
Jos vegaani syö tarkoituksella lihaa, vaikka vain kerran vuodessa tmv, hän ei ole mielestäni varsinaisesti vegaani. Mutta toisaalta en ymmärrä onko sillä nimityksellä niin kauheasti väliä. Itse en ainakaan koskaan sano olevani vegaani tai mikään näistä miljoonista erilaisten kasvissyöjien nimityksistä vaan sanon, että suosin kasvisperäistä ruokavaliota. Koen sen olevan selkein ja järkevin ilmaisu. Eipä tarvitse selitellä sitä, että pari kertaa vuodessa haluan syödä kalaa ja juustoja (esim. jouluna), koska ne on mun suurimpia herkkuja. Eikä tarvitse vääntää siitä, että mitä se nyt merkitsee, kun käytän silloin tällöin hunajaa ja jotkut harvat kosmetiikkatuotteeni saattavat olla eläimillä testattuja, vaikka pyrinkin suosimaan muita vaihtoehtoja.
Mä en koe tätä minään kilpailuna, en jaksa sitä, että pitää vertailla kuka on paras vegaani tai muu vastaava ja tuomita ja puuttua toisten ratkaisuihin. Mulla on riittävän hyvä olo näin, että pääosin teen valintoja, jotka on eettisiä ja mä myös koen, että olen saanut riittävät terveyshyödyt tästä ruokavaliomuutoksestani. Muutama vuosi eli noin 4 vuotta sitten ryhdyin tähän ja ennen sitä kulutin aika paljon lihaa sekä maitotuotteita, joista kumpikaan ei tehnyt hyvää mun fyysisille hyvinvoinnille loppujen lopuksi. Nykyään on paljon vähemmän vatsakipuja ja vatsan turvotusta, ihoni on parantunut todella paljon, olen energisempi, olo on kevyempi jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaani syö tarkoituksella lihaa, vaikka vain kerran vuodessa tmv, hän ei ole mielestäni varsinaisesti vegaani. Mutta toisaalta en ymmärrä onko sillä nimityksellä niin kauheasti väliä. Itse en ainakaan koskaan sano olevani vegaani tai mikään näistä miljoonista erilaisten kasvissyöjien nimityksistä vaan sanon, että suosin kasvisperäistä ruokavaliota. Koen sen olevan selkein ja järkevin ilmaisu. Eipä tarvitse selitellä sitä, että pari kertaa vuodessa haluan syödä kalaa ja juustoja (esim. jouluna), koska ne on mun suurimpia herkkuja. Eikä tarvitse vääntää siitä, että mitä se nyt merkitsee, kun käytän silloin tällöin hunajaa ja jotkut harvat kosmetiikkatuotteeni saattavat olla eläimillä testattuja, vaikka pyrinkin suosimaan muita vaihtoehtoja.
Mä en koe tätä minään kilpailuna, en jaksa sitä, että pitää vertailla kuka on paras vegaani tai muu vastaava ja tuomita ja puuttua toisten ratkaisuihin. Mulla on riittävän hyvä olo näin, että pääosin teen valintoja, jotka on eettisiä ja mä myös koen, että olen saanut riittävät terveyshyödyt tästä ruokavaliomuutoksestani. Muutama vuosi eli noin 4 vuotta sitten ryhdyin tähän ja ennen sitä kulutin aika paljon lihaa sekä maitotuotteita, joista kumpikaan ei tehnyt hyvää mun fyysisille hyvinvoinnille loppujen lopuksi. Nykyään on paljon vähemmän vatsakipuja ja vatsan turvotusta, ihoni on parantunut todella paljon, olen energisempi, olo on kevyempi jne.
Tuo kuulostaa todella järkevältä suhtautumiselta asiaan.
Olen itsekin miettinyt, että joskus vielä jossakin tilanteessa haluaisin syödä juustoa (ei sitä h*lvetin kutunjuustoa nyt kuitenkaan!). Eikö siitä mene elimistö ihan sekaisin, jos ei vuosiin tai kuukausiin ole syönyt yhtään eläinproteiinia?
[/quote]Kutut on ihania, kaikki ei kyllä oo kotimaisia niitä on melkein kaikkialla maapallolla. Mut ei ne vegaanisia ole vaikka vegaaneja taitavatkin olla ;)[/quote]
Kiitos, kun toit tähän kaipaamaani tietoa. Olen tähän asti ymmärtänyt asian niin, että kutunjuusto on vegaanista nimenomaan siksi, että kuttu on vegaani. Näin ei sitten ilmeisestikään ole asian laita ?
Samalla logiikalla olen ajatellut, että kaloista esimerkiksi ahven, hauki ja kuha ovat kiellettyjä, mutta lohi, säynävä ja ankerias eivät. Ja lihoista vaikkapa karhu, susi ja ilves, mutta rauhalliset vegaanit kuten lammas, lehmä ja vuohi eivät. Sika on tässä ajattelussa vähän rajatapaus, koska se syö kyllä lihaakin, jos sitä on tarjolla.
Ilmeisesti olen ymmärtänyt nämä vegaanisuusasiat jotenkin pieleen ja minulla on ollut tosi tietämättömiä opastajia.
Aloitteleva vegaani kirjoitti:
Kutut on ihania, kaikki ei kyllä oo kotimaisia niitä on melkein kaikkialla maapallolla. Mut ei ne vegaanisia ole vaikka vegaaneja taitavatkin olla ;)
Kiitos, kun toit tähän kaipaamaani tietoa. Olen tähän asti ymmärtänyt asian niin, että kutunjuusto on vegaanista nimenomaan siksi, että kuttu on vegaani. Näin ei sitten ilmeisestikään ole asian laita ?
Samalla logiikalla olen ajatellut, että kaloista esimerkiksi ahven, hauki ja kuha ovat kiellettyjä, mutta lohi, säynävä ja ankerias eivät. Ja lihoista vaikkapa karhu, susi ja ilves, mutta rauhalliset vegaanit kuten lammas, lehmä ja vuohi eivät. Sika on tässä ajattelussa vähän rajatapaus, koska se syö kyllä lihaakin, jos sitä on tarjolla.
Ilmeisesti olen ymmärtänyt nämä vegaanisuusasiat jotenkin pieleen ja minulla on ollut tosi tietämättömiä opastajia.
Pikkasen pieleen juu. Ei ole siellä Porvoossa oikein osattu opastaa tähän hommaan.
Ilmeisesti olen ymmärtänyt nämä vegaanisuusasiat jotenkin pieleen ja minulla on ollut tosi tietämättömiä opastajia.[/quote]
Olet tosiaan saanut väärää opastusta. Oikeata tietoa ruokavaliosta saat esimerkiksi Vegaaniliiton kotisivuilta. Jos sikäläinen ohjeistus tuntuu liian tiukalta, lohdutan sillä, että kyllä minäkin toisinaan napostelen pienen palasen kutunjuustoa, vaikka en vuoden 2000 jälkeen ole lihaan koskenutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät syö mitään juustoa.
Olen ymmärtänyt, että on erillisiä vegejuustoja. Kutunjuusto ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole sellainen?
Vegaanivuustoja on, ne tehdään kasvirasvoista, ei tissimaidosta.
Vegaani on nimike sellaiselle henkilölle joka ei syö mitään millä on ollut silmät, mitään mikä menee pakoon tai piiloutuu kuoreensa, mitään millä on hermosto, verisuonia, aivot, mitään mikä pullahtaa eläimestä ulos(muna) tai mitään eritteitä(maitotuotteet). Eli ei mitään muiden eläinten maitoja tai munia tai esim. hyönteisistä peräisin olevia lisäaineita kuten väriaineita(kokkiniili) tai kiillotustainetta(sellakka) irtokarkeissa.
Jos syö silloin tällöin eläintuotteita esim. juhlissa niin mielestäni voi kutsua itseään arkivegaaniksi tai kotivegaaniksi, itse ainakin ymmärrän mitä tuolla tarkoitetaan.
Jos on kiinnostunut vegaaniruokavaliosta niin facebookista löytyy erilaisia keskusteluryhmiä joissa voi kysellä lisää. Eläinperäisiä aineita lisäillään mitä mielikuvituksellisimmin ruokiin, esim. viineihin, ja jos on aloitteleva kasvissyöjä niin asia voi tuntua vaivalloiselta. Ei kannata vaatia itseltään liikoja, kannattaa vaan tutustua ruokavalioon herkutellen uusilla resepteillä.
Tässä esim. lista eläinperäisistä lisäaineista
http://www.vegaanituotteet.net/category/valmistusaineet/
vegaanihaaste
https://vegaanihaaste.fi/miten-aloittaa-kasvissyonti
tuolta löytyy myös mainioita reseptejä, samoin animalian sivuilta.
Ja alkuperäinen kysymys, voinko vegaanina syödä ikinä lihaa? Itse en voisi, en myöskään hyönteisiä. Kuvottava ajatus. En myöskään näin aikuisena halua syödä ihmismaitotuotteita enkä esim. syödä linnunpesäkeittoa tai hämähäkin seittiä tai majavan anaalieritettä(vanilja/vadelma-aromi) tai muuta kuvottavaa. Itse en kaipaa eläintuotteita, en edes juustoa vaikka siitä oli vaikeinta luopua kun aloin vegaaniksi. Niin se maku muuttuu.
Joo joo, seuraavaksi kysytään voinko niellä mutta siihenpäs jätän vastaamatta lällällää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa todella järkevältä suhtautumiselta asiaan.
Olen itsekin miettinyt, että joskus vielä jossakin tilanteessa haluaisin syödä juustoa (ei sitä h*lvetin kutunjuustoa nyt kuitenkaan!). Eikö siitä mene elimistö ihan sekaisin, jos ei vuosiin tai kuukausiin ole syönyt yhtään eläinproteiinia?
Mitä vikaa kutunjuustossa on??
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ymmärtänyt, että kutunjuusto olisi nimenomaan vegaanien suosiossa.
Eli silloin myös vuohenmaito olisi ok?
Ihmetyksen vallassa olen lukenut näitä viimeviikkoisia kirjoituksia, joissa määritellään, mitä vegaani ”saa” tehdä ja mitä ei. Itsekin joskus retkahdan eläinkunnan tuotteisiin, ja se nyt sitten ilmeisesti tarkoittaa, että en ole oikea vegaani. Niinpä on selkämpää ja yksinkertaisempaa, että palaan lihansyöjäksi. Eipä vastaavasti tarvitse kenellekään selitellä, jos ajoittain syö vegeruokaa. Pitäkää tunkkinne :)
Jokainen vegaani vetää itse rajat, miten tiukasti noudattaa elämäntapaa. Minulla on ystäviä, jotka ovat olleet vegaaneja pitkään, eikä tulisi mieleen sanoa, ettei joku ole vegaani, jos käyttää mummolta perittyä villapaitaa joskus talvella. Nykyään on paremmat valikoimat monenlaista vegaanista, mutta silloin kun esim. makeisia oli heikommin tarjolla, eräs ystäväni totesi, ettei jaksa vältellä täysin mehiläisvahaa karkeissa. Jos itse olisin vegaani, en luultavasti jaksaisi aina selvittää kaikkia lisäaineita tarkasti, vaan söisin, jos minulla ei olisi mitään syytä olettaa, että tuote sisältää jotain eläinperäistä. Ja tietenkin joskus voi päätyä syömään eläinperäisiä aineita ihan vahingossa. Ei ole mitenkään tavatonta, että jossain saa väärää tietoa siitä, sisältääkö ruoka jotain eläinperäistä tai kiireinen kahvilatyöntekijä laittaa kahviin lehmänmaitoa, vaikka pyysit soijamaidolla.
Äidinmaito muuten katsotaan vegaaniruokavalioon sopivaksi. Vaikka ihminenkin on eläin, äiti imettää lastaan ihan vapaasta tahdosta ja pystyy sen ilmaisemaan, joten siinä ei käytetä ketään hyväksi. Vegaanit usein pyrkivät imettämään lapsiaan pitkään, jotta ei olisi tarvetta korvikemaidoille vauvana. Jos joku onnistuisi tekemään äidinmaidosta bisneksen, jossa esim. köyhiä naisia riistettäisiin erikoisherkkujen tuottamiseksi rikkaille, olisi tietenkin eri asia. Oman tai vaikka naapurin äidin maidon juominen sopii vegaanilapselle oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyksen vallassa olen lukenut näitä viimeviikkoisia kirjoituksia, joissa määritellään, mitä vegaani ”saa” tehdä ja mitä ei. Itsekin joskus retkahdan eläinkunnan tuotteisiin, ja se nyt sitten ilmeisesti tarkoittaa, että en ole oikea vegaani. Niinpä on selkämpää ja yksinkertaisempaa, että palaan lihansyöjäksi. Eipä vastaavasti tarvitse kenellekään selitellä, jos ajoittain syö vegeruokaa. Pitäkää tunkkinne :)
Itse olin laktovegetaristi 10 vuotta. Halusin olla vegaani, mutta retkahdin aina juustoon ja maitosuklaaseen. Ei tullut mieleenkään kutsua itseäni vegaaniksi. En ymmärrä mikä ongelmasi on. Jos syöt välillä eläintuotteita niin saat syödä, eihän kukaan sitä kiellä mutta miksi haluat kutsua itseäsi vegaaniksi? Voithan sanoa että pyrit vegaaniseen ruokavalioon tai että syöt pääsääntöisesti/yleensä vegaanisesti, ei sinun tarvitse selitellä muille repsahduksia tai tuntea kovasti syyllisyyttä, syöt niin kuin sulle itselle parasta on. Mutta aiheutuu epäselvyyksiä muille ihmisille jos esim. sanot kaikille että olet vegaani ja sitten esim. kutsuilla otatkin munakakkua ja kutunjuustoa, niin muut ihmiset luulevat että vegaani voi syödä noita asioita.
Vegaani ollaan eläimiä ja luontoa varten, ei muita ihmisiä.
Nyt siis olen ollut täysin vegaani 15 vuotta ja kutsun itseäni vegaaniksi sillä se kuvaa ruokavaliotani.
Miten jotkut ei vaan tajua tätä äidinmaito asiaa???!!
Oman äidin rintamaito on luonnollisin ja terveellisin vaihtoehto jälkeläiselle.
Luonto sen on niin tarkoittanut.
Mutta onko luonto tarkoittanut ,että ihminen menee imemään lehmän utaretta tai juo rotan, kamelin tai apinan maitoa?
No ei.
Vegaanit eivät hyödynnä eläimiä tai eläintuotteita ravinnossaan, piste.
Selittäisikö joku innokas sekasyöjä, että millä periaatteella on terveellistä tai järkevää juoda lehmän maitoa, joka on täynnä suuren nautaeläimen kasvuhormoneita ja seksihormoneita?
Miksi kukaan haluaisi niitä kehoonsa.
Ei ihme, että maidon juonti ja maitotuotteet tutkitusti lisäävät varsinkin hormonaalisia syöpiä ihmisellä (rintasyöpä, eturauhassyöpä, munasarjasyöpä)
Lisäksi, vielä sekin että maito ei vahvista luita.
Ihmistä ei ole tarkoitettu juomaan toisen eläimen maitoa. Ei ihme, että lapsilla lisääntyy kokoajan diabetes, allergiat, astma, korvatulehdukset, reuma yms.
Tämä "äidinmaito ei ole vegaanista" keskustelu on ihan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut ei vaan tajua tätä äidinmaito asiaa???!!
Oman äidin rintamaito on luonnollisin ja terveellisin vaihtoehto jälkeläiselle.
Luonto sen on niin tarkoittanut.
Mutta onko luonto tarkoittanut ,että ihminen menee imemään lehmän utaretta tai juo rotan, kamelin tai apinan maitoa?
No ei.
Vegaanit eivät hyödynnä eläimiä tai eläintuotteita ravinnossaan, piste.
Selittäisikö joku innokas sekasyöjä, että millä periaatteella on terveellistä tai järkevää juoda lehmän maitoa, joka on täynnä suuren nautaeläimen kasvuhormoneita ja seksihormoneita?
Miksi kukaan haluaisi niitä kehoonsa.
Ei ihme, että maidon juonti ja maitotuotteet tutkitusti lisäävät varsinkin hormonaalisia syöpiä ihmisellä (rintasyöpä, eturauhassyöpä, munasarjasyöpä)
Lisäksi, vielä sekin että maito ei vahvista luita.
Ihmistä ei ole tarkoitettu juomaan toisen eläimen maitoa. Ei ihme, että lapsilla lisääntyy kokoajan diabetes, allergiat, astma, korvatulehdukset, reuma yms.Tämä "äidinmaito ei ole vegaanista" keskustelu on ihan naurettavaa.
Ja lisäksi, mistä te kuvittelette että se kalsium tulee siihen maitoon?
Se tulee siitä ruohosta ja rehusta mitä se lehmä syö. Eli kalsium on kierrätetty lehmän kautta.
Vegaaniruokavaliossa on useita kalsiumin lähteitä jos syö fiksusti.
Kalsiumin riittävä päiväsaanti vegaaniruokavaliossa on n. 525mg vrk.
Jos ruokavalio sisältää runsaasti eläinproteiinia ja maitoa, jossa on liikaa fosforia, elimistö liuottaa kalsiumia pois luista.
Terveellisellä, kasvipohjaisella ruokavaliolla tätä vaikutusta ei tapahdu.
Linkki ei toimi?