Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko vegaani syödä ikinä lihaa

Vierailija
19.04.2016 |

Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?

Kommentit (238)

Vierailija
61/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa aiheutan pörriäisille syödessäni hunajaa?

Ei vaan voi ymmärtää.

Mäkin mietin. Kai se on sama kuin esim lehmänmaidossa ”kun se tulee eläimestä”

Etkö tosiaan tiedä, että maitoa boikotoidaan samasta syystä kuin lihaakin, eli siksi että lehmien kohtelua pidetään liian huonona.

Siis lehmäthän asuu kai pääosin pihattonavetoissa, joissa saavat kulkea vapaasti sisään ja ulos ja asioida rehuautomaatilla ja lypsyautomaatilla kun haluavat. Eikö tuo nyt ole suurin piirtein kylpylämeininkiä?

Vierailija
62/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit kutsua itseäsi sekasyöjäksi, joka pääosin syö vegaanista ruokaa. Eli tuttavat tietää ettei sinun luota löydy lehmänmaitoa mutta jos menet heille kylään voit kyllä käyttää sitä kahvissa. Ja ravintolassa otat vegaanisen annoksen mutta jos esim. juhlissa tarjotaan kalakeittoa voit syödä sitä.

Itse pyrin syömään vegaanisesti mutta jos vaikka kananmunat on tarjouksessa päiväyksen takia saatan ostaa niitä ettei mene hukkaan.

Tuo on vain niin pitkä ja hankala nimitys. Paljon helpompi sanoa vain että on vegaani. Ja jos täyttää jonkin konferenssi-ilmoittautumisen ruokavaliokohtaa niin tietenkin laitan vegaani, jotta saan vegaanista ruokaa. Ihmeissään varmaan olisivat, jos lomakkeessa olisikin jokin selostus pääasiallisuudesta ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista maitotiloista 70 % on parsinavettoja, joissa lehmä on kytketty kettingillä kaulastaan, eikä edes luomulehmät välttämättä pääse koskaan ulos. Parsinavetassa lehmä ei pysty juuri liikkumaan ja sen on vaikea puhdistaa itseään. Jotta lehmä tuottaa maitoa, sen on saatava vasikka. Lehmä keinosiemennetään ja vasikka viedään yleensä heti sen synnyttyä. Äitilehmä huutaa vasikkansa perään pitkään. Lypsylehmä vasikoi kerran vuodessa, kunnes se noin 5 vuoden iässä tapetaan (luonnollinen elinikä olisi n. 20 vuotta). Lypsylehmä on jalostettu niin, että sen utareet ovat valtavat, sen nivelet eivät jaksa kannatella sen omaa painoa, lehmät kärsivät paljon utaretulehduksista jne. 1970-luvulla huippulehmä lypsi 4000 litraa vuodessa, nyt 16 000 litraa.

Kaikista tärkeintä lehmälle, kuten monelle muullekin lajille, on saada pitää sen oma lapsi turvassa, mutta maidontuotannossa me pakotamme lehmän epäonnistumaan tässä tehtävässä yhä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
64/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa aiheutan pörriäisille syödessäni hunajaa?

Ei vaan voi ymmärtää.

Mäkin mietin. Kai se on sama kuin esim lehmänmaidossa ”kun se tulee eläimestä”

Etkö tosiaan tiedä, että maitoa boikotoidaan samasta syystä kuin lihaakin, eli siksi että lehmien kohtelua pidetään liian huonona.

Siis lehmäthän asuu kai pääosin pihattonavetoissa, joissa saavat kulkea vapaasti sisään ja ulos ja asioida rehuautomaatilla ja lypsyautomaatilla kun haluavat. Eikö tuo nyt ole suurin piirtein kylpylämeininkiä?

Vastaus siis tähän.

-64

Vierailija
65/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vegaani kaikkien liha-aterioiden väliset ajat. Oikeastaan voisi sanoa minun olevan 99,9 % vegaani. Lihan syömiseen kulutan aikaa hyvin vähän verrattuna vegaanina oloon.

Aamupalapekonin jälkeen olen ollut monta tuntia ihan täysin vegaani.

Vierailija
66/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vegetaristihan on kasvissyöjä. Nyt oli puhe veganismista ja siitä, voiko kutsua itseään vegaaniksi vaikka olisi joskus syönyt lihaa.

Vierailija
67/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on, jos joku itseään vegaaniksi kutsuva ajoittain retkahtaa liha-ateriaan?

Vierailija
68/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätietoinen kirjoitti:

Olen lukenut asiantuntevasta lähteestä, että vegaani ei saa syödä mitään eläinperäistä, mutta hyönteisiä ja hämähäkkieläimiä ei lasketa eläimiksi. Maitoa ja maitotuotteita ei myöskään saa nauttia, mutta jostain syystä kutunjuustoa ei luokitella eläinperäiseksi maitotuotteeksi.

Kaipaisin asiaa paremmin tuntevilta selvitystä tähän. Eläimiähän ne hyönteisetkin ovat. Ja kutunjuusto on nisäkkästä peräisin, eihän se sen ihmeellisempää ainetta ole kuin lehmänmaitojuustotkaan.

Asia on askarruttanut minua aika lailla, mutta mitään selvyyttä siihen ei googlettamalla ole saanut. Jos täällä on oikeasti vegaaniudesta tietäviä, niin olkaa kilttejä ja vastatkaa asiallisesti.

Myöskään äidinmaito ei ole kasvisruoka.

Vierailija
69/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epätietoinen kirjoitti:

Olen lukenut asiantuntevasta lähteestä, että vegaani ei saa syödä mitään eläinperäistä, mutta hyönteisiä ja hämähäkkieläimiä ei lasketa eläimiksi. Maitoa ja maitotuotteita ei myöskään saa nauttia, mutta jostain syystä kutunjuustoa ei luokitella eläinperäiseksi maitotuotteeksi.

Kaipaisin asiaa paremmin tuntevilta selvitystä tähän. Eläimiähän ne hyönteisetkin ovat. Ja kutunjuusto on nisäkkästä peräisin, eihän se sen ihmeellisempää ainetta ole kuin lehmänmaitojuustotkaan.

Asia on askarruttanut minua aika lailla, mutta mitään selvyyttä siihen ei googlettamalla ole saanut. Jos täällä on oikeasti vegaaniudesta tietäviä, niin olkaa kilttejä ja vastatkaa asiallisesti.

Kutunjuusto on kai kuitenkin luomua eli siinä mielessä vegaanista.

Luomu = vegaani, vegaani = luomu?

Ook-kei... Juu juu, mikä ettei vaikka silla lailla siinä mielessä, että näin... Ihan miten vaan...

Vierailija
70/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään kutunjuusto ei ole vegaanista, mistähän tuollaista olet lukenut? Ei ole äidinmaitokaan, mutta se on silti imeväisikäiselle parasta ravintoa, aivan niin kuin lehmänmaito on sille vasikalle (ei ihmiselle). Ei vauvan tarvitse olla vegaani.

Eivät hyönteisetkään kuulu vegaaniruokavalioon, mutta ne tulevat olemaan kuitenkin tulevaisuudessa tärkeä osa ihmisravintoa, eettinen, ekologinen, riittoisa ja halpa proteiinin lähde. Luulen että veganismin ja hyönteisruuan yhdistelmästä vii tulla hyvinkin suosittu (insektoveganismi?).

Vierailija
71/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
72/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sillä hetkellä kun päättää alkaa normaaliksi

Vierailija
73/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaani syö tuhatjalkaisia eikä toukkia. Ei eläviä eikä kuolleita. Pieni pala kutunjuustoa esimerkiksi sunnuntaisin ja keskiviikkoisin sopii kyllä, mutta hyönteiset ovat eläimiä siinä kuin vaikkapa kanit ja myyrätkin.

Vierailija
74/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniksi haluava kirjoitti:

Onko paikalla ketään ravitsemusasiantuntijaa, joka voisi kertoa, mitä juustoja ja hyönteisiä vegaaniruokavalioon voi sisällyttää. Täällä on niin paljon ristiriitaista tietoa, että tässä joutuu ihan eksyksiin.

Entä pitääkö paikkansa, että vegaanin on syötävä hyönteiset elävinä ? Kaikki tuhatjalkaiset ja toukat ovat minusta inhottavia, niitä en elävinä syö vaikka kuinka olisivat vegaaniravintoa.

Itse en ole vegaani, ennemminkin syön "plant based" ja kyllä eläinten oikeudet koskettavat minua todella paljon ja myös ekologiset seikat.

Syön arkena aina vegaaniruokaa, (ei munia/maitotuotteita myöskään siis) mutta jos menen vaikkapa kaverin häihin tai joihinkin juhliin, niin voin syödä siellä lohta tai vaikkapa äyriäisiä ja palan pullaa.

Mutta kotiin en osta itselleni mitään eläinkunnan tuotteita.

Lihaa (possua, nautaa, kanaa) en syö koskaan eikä edes tee mieli, kun on nähnyt missä oloissa ne eläimet elävät, minkä lian ja paskan keskellä, ilman mahdollisuutta kääntyä, peloissaan ja ahdistuneina teuraalle vietäessä. Siinä ei mikään luomuliha tai "niittyliha" paljon paina, kun normaalisti 20~30 vuotta elävä lehmä tapetaan 4~vuotiaana.

Nuo eläimet eivät halua kuolla ja ihminen on terveempi ilman eläinkunnan tuotteita .

Vegaanit eivät käytä hunajaa, niin oletan että myös hyönteiset ovat tällöin kiellettyjä.

Itse käytän flunssassa hunajaa.

Vegaanit eivät syö mitään juustoa.

Vierailija
75/238 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla ketään ravitsemusasiantuntijaa, joka voisi kertoa, mitä juustoja ja hyönteisiä vegaaniruokavalioon voi sisällyttää. Täällä on niin paljon ristiriitaista tietoa, että tässä joutuu ihan eksyksiin.

Entä pitääkö paikkansa, että vegaanin on syötävä hyönteiset elävinä ? Kaikki tuhatjalkaiset ja toukat ovat minusta inhottavia, niitä en elävinä syö vaikka kuinka olisivat vegaaniravintoa.

Itse en ole vegaani, ennemminkin syön "plant based" ja kyllä eläinten oikeudet koskettavat minua todella paljon ja myös ekologiset seikat.

Syön arkena aina vegaaniruokaa, (ei munia/maitotuotteita myöskään siis) mutta jos menen vaikkapa kaverin häihin tai joihinkin juhliin, niin voin syödä siellä lohta tai vaikkapa äyriäisiä ja palan pullaa.

Lihaa (possua, nautaa, kanaa) en syö koskaan eikä edes tee mieli, kun on nähnyt missä oloissa ne eläimet elävät, minkä lian ja paskan keskellä, ilman mahdollisuutta kääntyä, peloissaan ja ahdistuneina teuraalle vietäessä. Siinä ei mikään luomuliha tai "niittyliha" paljon paina, kun normaalisti 20~30 vuotta elävä lehmä tapetaan 4~vuotiaana.

Nuo eläimet eivät halua kuolla ja ihminen on terveempi ilman eläinkunnan tuotteita .

Vegaanit eivät käytä hunajaa, niin oletan että myös hyönteiset ovat tällöin kiellettyjä.

Kiitos selvityksestä, tunnut tietävän paljon. Oletko ihan varma tuosta kutunjuustosta ? Siitä puhutaan niin paljon nykyään.

Vierailija
76/238 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ymmärtänyt, että kutunjuusto olisi nimenomaan vegaanien suosiossa.

Vierailija
77/238 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?

En usko, että tähän kysymykseen on yhtä vastausta. Eri ihmiset määrittelevät vegaanisuuden eri tavoin. Joillekin on tärkeää tuo aatteen palo, että ei halua esimerkiksi syödä lihaa vaan pitää sitä vastenmielisenä. Itse ajattelen, että vegaani on henkilö, joka ylipäänsä välttää eläinperäisten tuotteiden käyttämistä. Riippumatta siis siitä, tekeekö lihaa sinänsä mieli vai ei. Itse olen syönyt vegeruokaa muutaman päivän kerrallaan, tämä on ehkä niin lyhyt aika ettei sitä voi varsinaisesti vegaanikaudeksi kutsua.

Vierailija
78/238 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvityksestä, tunnut tietävän paljon. Oletko ihan varma tuosta kutunjuustosta ? Siitä puhutaan niin paljon nykyään.

Mitä ihmeen jankutusta tämä nyt on tuosta kutunjuustosta! Usko jo, se on eläinperäistä, eikä taatusti kuulu vegaanin ruokavalioon. Joko sinua on vedätetty tai sitten sekoitat sen tofuun.

Vierailija
79/238 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutunjuusto eli vuohenjuusto ei kuitenkaan ole tehotuotettua vaan sopii siinä mielessä paremmin vegaanin juustovalinnaksi. Tofu on ihan eri asia, se tehdään maailman toiselta puolelta lennätetystä soijasta eikä vegaanin pitäisi siihen koskea pitkällä vegaanisella tikullakaan.

Vierailija
80/238 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Olen vegaani, mutta saan syödä mitä haluan. Mitään nollautumista ei ole olemassakaan. Jos haluan, voin olla huomenna sekasyöjä, torstaina vegetarist ja perjantaina taas vegaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan