Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko vegaani syödä ikinä lihaa

Vierailija
19.04.2016 |

Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?

Kommentit (238)

Vierailija
41/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitteleva vegaani kirjoitti:

Heinäsirkat ovat uusi ja kovassa nousussa oleva ruokatrendi. On sirkkaleipää, sirkkapizzaa ja paahdettuja heinäsirkkoja jne...

Kysynkin paremmin tietäviltä, voiko aito vegaani syödä heinäsirkkoja. Muistelen, että koulussa biologian tunnilla opetettiin, että heinäsirkat eivät ole eläimiä.

Tuo vanhan vegaanin ajatus lankeemuksesta ja armosta on jotenkin kaunis ja liikuttava. Lohduttaa tosi paljon ainakin minua.

Heinäsirkathan on hyönteisiä?

Vierailija
42/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa en suostu syömään. En edes ruokaa josta vaan otetaan lihat pois esim huoltissämpylää josta poistetaan kinkkusiivu, ei pysty koska haju ja maku siinä edelleen olisi. Mielummin näen nälkää.

Maitotaloustuotteet, hunaja ja kananmuna satunnaisesti menee jos vegaanista ruokaa ei ole, mutta lakto-ovo ruokaa olisi. Vähän ällöttää, mutta söisin. Esim viime viikolla juhlissa söin maitoon tehtyä perunamuusia ja kakkuja yms joissa oli kermaa ja kananmunia.

Ei vegaanius mitenkään nollaannu, jos lihaa söis. Mutta ällöttäisi syödä eläimen lihaa yhtä paljon kuin esim syödä palanen äidistäni eli ihmislihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama miksi kukin itseään kutsuu, paitsi silloin kun asia vaikuttaa minunkin toimiini. Jos joku vegaaniksi ilmoittautuva tulee syömään luokseni, niin mielelläni teen hänelle sopivaa ruokaa, mutta monet ja eritoten maitotuotteiden vegaanit korvaajat eivät usein ole yhtä hyviä kuin alkuperäiset. Silloin potuttaa kuulla jälkikäteen, että olisin ihan hyvin voinut käyttää vaikkapa ulkoilevien kanojen munia, luomuvoita paistamiseen, luomukermaa, luomujugurttia, tuorejuustoa ym.

Potuttavin esimerkki oli vegaani jolle tein kasvissopan erikseen illanviettoon kun haluttiin lämmittävää keittoa, mutta hänpä suuntasikin suoraan kalakeittokattilalle, koska itse pyydystetty kala yhtäkkiä kävikin. Ihan turhaan tein koko kasviskeiton.

Olkaa siis vähän tarkempia jos menette syömään sekasyöjälle, älkää teettäkö turhaa työtä heillä. Jos joku sanoo itseään vegaaniksi niin silloin ei käytetä mitään eläinkunnan tuotteita. Mä monesti käytän esim quornia proteiinilähteenä jos on tulossa useampia kasvissyöjiä, mutta sekään ei periaatteessa käy todelliselle vegaanille, koska siinä on hieman kananmunaa mukana. Olisi kiva tietää jos se kumminkin käy.

Vierailija
44/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ontuu. Vegaanit ovat vegaaneja omasta tahdostaan. Kyse ei ole siitä, mitä he voivat ja eivät voi syödä vaan siitä, mitä he haluavat tai eivät halua syödä. Tai viimekädessä oikeastaan kyse on siitä, mitä he syövät ja eivät syö. Motiivit ovat sisäisiä, eivät minkään ulkoisen säännöstön esittämiä lakeja. Moni tuttava touhottaa, että mitäs kun sä et voi syödä tätä ja tätä ja tätä. Kyllä mä voin syödä ihan mitä haluan, olen vain päättänyt, että eläinkunnan tuotteita en syö. 

Hassu ajatus, että vegaanius olisi kuin joku pelin pistemäärä, joka nollautuu, jos tekee virheen. Vegaanius ei ole kilpailu siitä, kuka on pisimpään ollut ilman eläinkunnan tuotteita.

Vierailija
45/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savustetut heinäsirkat voisivat muuten sopia hyvin kasviskeiton höysteeksi. Ne ocat ihan oikeasti hyvää ja ekologista ruokaa.

Minulle oli kyllä täysin uusi asia, että vegaanit syövät heinäsirkkoja. Olin kuvitellut, että kielto koskisi myös kaikkia hyönteisiä. Aina oppik uutta.

Vierailija
46/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kasvisten lisäksi maitotuotteita, lähinnä juustoja. Talvella myös satunnaisesti hunajaa teessä.  En syö koskaan minkäänlaista lihaa tai kalaa, en liivatteita tms. Minulla on nahkakenkiä ja laukkuja. Mielestäni olen kasvissyöjä, en vegaani.

Vierailija
47/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heinäsirkka ei kerran ole eläin, onko se kasvi vai sieni?

Kaikki luonnossa jakautuu elolliseen ja elottomaan. Elollinen puolestaa jakautuu kasveihin, sieniin ja eläimiin. Ei muita vaihtoehtoja. Ihan perusbiologiaa.

Vierailija
48/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä esimerkki vegaanista joka ajoittain syö esimerkiksi kalaa: http://www.veerabianca.com/kasvissyoja-lihaa-uudelleen/. varmaan jonkun mielestä ei sitten ole Oikea Vegaani

Tuohan on kasvissyöjä eikä vegaani. Millon opitte, että nuo on kaksi eri asiaa ja vegaani on aina vegaani eikä siitä ole mitään ”syön ajoittain lihaa”-välimuotoa? Kasvissyöjiä tosin on niitä jotka syö kalaa tai käyttää maitotuotteita ja niille on eri nimet.

*Sekasyöjä. Kala on lihaa.

Vierailija
49/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa minua ymmärtämään. Jos henkilö, joka on syönyt lihaa koko ikäni, nyt lopettaa, onko hän vegaani heti vai vasta jonkin ajan päästä? Entä jos henkilö syö lihaa hyvin harvoin, esimerkiksi vain jouluisin, onko hän kuitenkin muina aikoina vegaani? Itse ajattelen, että veganismi on enemmän elämäntapa kuin ruokavalio.

Mutta täällä koko ajan puhutaan siitä, että vegaani ei syö lihaa ikinä. Jos tämä logiikka koskee myös mennyttä aikaa, niin silloinhan juuri kukaan ei voi olla vegaani, koska lähes jokainen on joskus syönyt lihaa tai juonut ei-vegaanista juomaa tms. Ja sitten taas jos ei koske, niin kuka tahansa voi olla vegaani kunnes taas vaikkapa viikon kuluttua syö ensi kerran lihaa. Ehkä tällaisesta mustavalkoista määrittelystä siis ei ole hyötyä?

Eihän ihminen voi sanoa olevansa absolutisti jos juo taas alkoholia seuraavana viikonloppuna. Ei se ole absolutismia. Samoin ei ole vegaani, jos syö lihaa välillä. Sitä joko on tai ei.

Jos joku haluaa syödä lihaa välillä, niin se on ok. Kasvisruoka on ekoteko, joten jokainen lihaton ruoka on voitto. Silloin tällöin lihaa syödä henkilö voi sanoa syövänsä pääosin kasvisruokaa tai kasvisruokapainoitteisesti tai suosivansa kasvisruokaa jne.

Vierailija
50/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki luonnossa jakautuu elolliseen ja elottomaan. Elollinen puolestaa jakautuu kasveihin, sieniin ja eläimiin. Ei muita vaihtoehtoja. Ihan perusbiologiaa.

Tai entä jos heinäsirkka onkin pehmeä kivilajike? Ja me vaan kuvitellaan että ne liikkuu?

Vierailija
51/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se Heinäsirkka ole joku takavuosien laulaja ?

Vierailija
52/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se Heinäsirkka ole joku takavuosien laulaja ?

Joo. En söisi. Mieluummin rupean vaikka vegaaniksi.

Vierailija
53/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kaikki väärässä. Heinäsirkka on jooga-asento. Asentoa ei voi syödä.

Vierailija
54/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani jo vuodesta -92 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä esimerkki vegaanista joka ajoittain syö esimerkiksi kalaa: http://www.veerabianca.com/kasvissyoja-lihaa-uudelleen/. varmaan jonkun mielestä ei sitten ole Oikea Vegaani

Tuohan on kasvissyöjä eikä vegaani. Millon opitte, että nuo on kaksi eri asiaa ja vegaani on aina vegaani eikä siitä ole mitään ”syön ajoittain lihaa”-välimuotoa? Kasvissyöjiä tosin on niitä jotka syö kalaa tai käyttää maitotuotteita ja niille on eri nimet.

”varmasti jatkossa palaan huomattavasti vegaanisemman ruoan pariin terveydellisistä ja moraalisista syistä.” Eikö tuo ole juuri sitä välimuotoa? Eli mitä enemmän kasviksia syö, sitä vegaanimpi on.

Vegaani joko on tai ei ole. Siitä ei oteta lomaa, kyseessä on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio.

Sekasyöjä voi syödä vegaanista ruokaa vaikka joka toinen päivä, mutta se ei tee hänestä vegaania, vaikka se onkin ehdottomasti hyvä tapa.

Vegetaristi sen sijaan syö vegaanista ruokaa, mutta saattaa ostaa nahkatuotteita. Lakto, ovo, pesco jne etuliitteiset vegetaristit käyttävät lisäksi maitoa, munia tai kalaa.

Mutta niinhän kristinuskokin opettaa, että ihminen on syntinen olento ja lankeaa usein, mutta Herran armo hänet pelastaa. Emmekö me vegaanitkin siis voi silloin tällöin lipsua kaidalta polulta, hairahtua ja saada lankeemukseni anteeksi.

Ainkin omasta itsestäni tiedän, että aatteen palo on minussa luja ja vegaani tulen olemaan hautaani asti. Mutta kun ne kinkut, makkarat, pihvit, potkat, pekonit, leikkeet ja kyljykset maistuvat niin hiton hyviltä, ei lankeemuksia voi välttää.

Sinä et kyllä ole vegaani etkä edes kasvissyöjä... Itse olen ollut pescovegetaristi 13-vuotiaasta asti, ja nyt viimeisimmät vuodet lacto-ovo-vegetaristi. Eli yhteensä noin 16 vuotta, eikä koskaan ole tehnyt mieli "hairahtua". En siis edes ole vegaani, mikä on käsittääkseni vielä voimakkaampi vakaumus.

Jostain syystä minua ärsyttää tuollaiset kuin sinä, jotka kutsuvat itseään joksikin mitä eivät ole, ihan vain siksi että se on muodikasta ja erilaista. Kuulut varmaan juuri niihin ketkä vielä pitävät asiasta kovaa meteliä mutta sitten syövät oikeasti ihan mitä vaan...

Vierailija
55/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai entä jos heinäsirkka onkin pehmeä kivilajike? Ja me vaan kuvitellaan että ne liikkuu?

No, niin sen täytyykin olla, siis pehmeä kivilajike. Tuli tääkin kaikille selväksi.

Ei siis näin: ”en syö suurinta osaa eläinlajeista, vain muutamia” vaan ”syön kasveja ja kiviä”. Ilmankos ne hammaslääkärit valittaa, että vegaanien hampaat kuluu ja hajoaa tuntuvasti enemmän kuin sekasyöjillä.

Vierailija
56/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta kyllä minä ainakin sanon aina, että olen lopettanut lihan syömisen vuonna 1995, vaikka olenkin sen jälkeen muutaman kerran syönyt lihaa.  Sitä paitsi en edes muista tarkalleen, milloin nämä harvat lihansyömiset tapahtuivat. Jos sanoisin, että en ole vegetaristi, niin sittenhän minulle tarjottaisiin liharuokaa, vaikka en halua syödä sitä enkä edes pidä siitä. Juuri siihen noita ruokavalionimityksiä tarvitaan, että tiedetään mitä henkilö normaalisti syö.

Vierailija
57/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä selkeä ja tiivis video hunajantuotannon ongelmista:

Hunajantuotannossa mehiläisiä mm. keinohedelmöitetään, leikellään, kaasutetaan jne.

Se, että jokin eläinlaji tuottaa jotakin luonnostaan, ei tarkoita, että se tuottaisi sitä ihmistä varten. Kun ihminen astuu kuvaan ja eläin (tai hyönteinen) nähdään tuotteena tai tuotteen lähteenä, niitä vangitaan, keinohedelmöitetään, käsitellään (leikellään, kastroidaan ilman kivunlievitystä jne.) ja tapetaan tuotannon nimissä, on homma aika kaukana siitä, miten ja miksi eläinlaji luonnollisesti tuottaa sitä mitä nyt tuottaakaan. Tuottaahan ihminenkin luonnostaan maitoa jälkeläisilleen, mutta jos sitä alettaisiin kerätä ilman asianomaisten suostumusta ulkopuolisten toimesta, ja vielä niin, että riistetään yksilön vapaus, aiheutetaan sekä henkistä että fyysistä kärsimystä ja lopuksi tapetaan, kun maidontuotanto loppuu, on toiminta aika kaukana luonnollisuudesta.

Hyönteiset eivät ole kasveja, joten hyönteisperäiset tuotteet eivät kuulu vegaaniseen/kasvipohjaiseen ruokavalioon.

Vierailija
58/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani jo vuodesta -92 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”varmasti jatkossa palaan huomattavasti vegaanisemman ruoan pariin terveydellisistä ja moraalisista syistä.” Eikö tuo ole juuri sitä välimuotoa? Eli mitä enemmän kasviksia syö, sitä vegaanimpi on.

Vegaani joko on tai ei ole. Siitä ei oteta lomaa, kyseessä on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio.

Sekasyöjä voi syödä vegaanista ruokaa vaikka joka toinen päivä, mutta se ei tee hänestä vegaania, vaikka se onkin ehdottomasti hyvä tapa.

Vegetaristi sen sijaan syö vegaanista ruokaa, mutta saattaa ostaa nahkatuotteita. Lakto, ovo, pesco jne etuliitteiset vegetaristit käyttävät lisäksi maitoa, munia tai kalaa.

Mutta niinhän kristinuskokin opettaa, että ihminen on syntinen olento ja lankeaa usein, mutta Herran armo hänet pelastaa. Emmekö me vegaanitkin siis voi silloin tällöin lipsua kaidalta polulta, hairahtua ja saada lankeemukseni anteeksi.

Ainkin omasta itsestäni tiedän, että aatteen palo on minussa luja ja vegaani tulen olemaan hautaani asti. Mutta kun ne kinkut, makkarat, pihvit, potkat, pekonit, leikkeet ja kyljykset maistuvat niin hiton hyviltä, ei lankeemuksia voi välttää.

Sinä et kyllä ole vegaani etkä edes kasvissyöjä... Itse olen ollut pescovegetaristi 13-vuotiaasta asti, ja nyt viimeisimmät vuodet lacto-ovo-vegetaristi. Eli yhteensä noin 16 vuotta, eikä koskaan ole tehnyt mieli "hairahtua". En siis edes ole vegaani, mikä on käsittääkseni vielä voimakkaampi vakaumus.

Jostain syystä minua ärsyttää tuollaiset kuin sinä, jotka kutsuvat itseään joksikin mitä eivät ole, ihan vain siksi että se on muodikasta ja erilaista. Kuulut varmaan juuri niihin ketkä vielä pitävät asiasta kovaa meteliä mutta sitten syövät oikeasti ihan mitä vaan...

Tämä aiheuttaa sitten meille muille niitä ihmettelyjä että no etkö nyt voisi tämän kerran syödä kun ei oikein ole muuta tarjolla... Juu voisin varmaan, mutta kun en syö. Koska olen antanut itselleni luvan olla syömättä lihaa niin minun ei tarvitse.

Sillä itse olen aina ajatellut oman kasvissyöntini juuri niin päin. Varmaan siksi kun olen kotoisin maalta missä kasvissyönti siihen aikaan oli täysin ennenkuulumatonta ja joutuivat koulussa tehdä minulle ainoana oman kasvisruuan teininä. Kun vihdoin annoin itselleni luvan lopettaa lihan syönnin vanhempien vastustuksesta huolimatta. Se oli minulle hurja helpotus, ei mitään itsekuria tai kieltäytymistä kuten joku karkkilakko.

Vierailija
59/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa aiheutan pörriäisille syödessäni hunajaa?

Ei vaan voi ymmärtää.

Mäkin mietin. Kai se on sama kuin esim lehmänmaidossa ”kun se tulee eläimestä”

Etkö tosiaan tiedä, että maitoa boikotoidaan samasta syystä kuin lihaakin, eli siksi että lehmien kohtelua pidetään liian huonona.

Vierailija
60/238 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kutsua itseäsi sekasyöjäksi, joka pääosin syö vegaanista ruokaa. Eli tuttavat tietää ettei sinun luota löydy lehmänmaitoa mutta jos menet heille kylään voit kyllä käyttää sitä kahvissa. Ja ravintolassa otat vegaanisen annoksen mutta jos esim. juhlissa tarjotaan kalakeittoa voit syödä sitä.

Itse pyrin syömään vegaanisesti mutta jos vaikka kananmunat on tarjouksessa päiväyksen takia saatan ostaa niitä ettei mene hukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme