Loma meni pilalle vinkuvan teinin takia, unohti älypuhelimensa kotiin
Olimme 7 vrk Kyproksella ja koko loma oli yhtä vinkunaa ja valitusta. 13-vuotias siis unohti puhelimensa kotiin. Ei huomannut sitä matkalla koska nukkui autossa. Vasta kentällä huomasi että se puuttuu emmekä tosiaan lähteneet kolmen tunnin matkan jälkeen sitä hakemaankaan. (emmekä olisi ehtineet koneeseen) Minulla ja miehellä on "vanhan" malliset puhelimet eli niistä ei ollut apua.
Eihän tuon ikäistä voinut hotellille jättää yksinkään joten jouduimme vuoronperään olemaan ns. lastenvahtina ja toinen sitten kävi nauttimassa esittelykierroksista, nähtävyyksistä, uimassa ja syömässä yms.
Tyttö ei suostunut lähtemään mihinkään mukaan, edes uimaan. Itki ja vinkui kuinka kaikki kaverit jättävät hänet nyt kun ei pääse someen. Katsoi käytännössä telkkaria koko loman ja mökötti hotellihuoneessa.
Olisin halunnut miehen kanssa kierrellä paikkoja yhdessä ja nauttia lomasta, meni totaalisen pieleen koko reissu. Nyt kun sanoin tytölle että otamme parin viikon päästä uusintareissun isänsä kanssa kahdestaan ja hän lähtee mummolaan niin jälleen vinkumista "mä en minnekään vitun maaseudulle lähde"
HERMOT MENEE! Ja kyllä varmasti lähtee, vaikka väkisin raahaten. Ja voisi tehdä hyvää olla se viikko ilman älypuhelinta ja osallistua sen sijaan maatilan töihin. Olenko valittava fossiili-mutsi jos teen näin? Ei toisten lomaa kertakaikkiaan pilata noin. Isovanhemmilleen ei kehtaa samala tavalla kiukutella.
Kommentit (158)
Veitte siis lapsen random-paikkaa ja oletitte että hän keksii siellä heti vaihtoehtoista tekemistä. Jos ette itse pysty järjestämään murkkuikäiselle ohjelmaa niin ottakaa hänelle edes kaveri mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kui vanha? Miksi otitte lomalle mukaan?
Että mua sitten ärsyttää tällaiset kommentoijat, jotka eivät malta lukea aloituksesta edes kahta ensimmäistä lausetta, mutta silti on tultava kommentoimaan!
Voi harmitus. Kaikkien reissun kannalta olisi ollut parempi, ettei tuo olisi mennyt noin massiivisiin mittoihin.
So what, puhelin jäi pois, mutta voiko se pilata koko loman?
Onko puhelimella jo liiankin suuri rooli joka päiväisessä elämässä? Se on tietysti ikävää, jos kaverit ovat mennyttä, sen takia.
No eipä tarvi varmaan enää tulevaisuudessakaan teiniä ulkomaille kustantaa. Se älypuhelinkin voi mennä rikki ja sitten on loma taas pilalla. Itse olisin jo heti reissun alussa sanonut, että jos ei nyt ole mukana lomasuunnitelmissa niin puhelinta ei saa viikkoon kotonakaan. Elämä ei voi olla puhelimesa kiinni teinillä tai kenelläkään.
Nettikahviloista olisi tyttö varmaan voinut käydä kuulumiset päivittämässä, mutta jos on hankala niin vanhempien velvollisuus on myös olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän pääsee ihan mummolastakin bussilla kouluun. Voi kuulkaa, kyllä komennettiin ja kunnolla mutta paksupäinen tapaus. Ajateltiin että ennemmin tuijottaa sitten sitä tvtä kun raahaisimme naama norsun-v:llä olevaa tyttöä ympäri Kyprosta että saimme edes vuorotellen nauttia lomasta.
Ei voikaan olla jatkuvasti pois koulusta eli uusintareissulta jää mummolaan, halusi tai ei.
Varsinkin isoisäänsä kunnioittaa niin paljon ettei varmasti ota siellä ruokapöydässä puhelinta esiin.
Ap
Eikö tyttö oikeasti nauti edes uima-altaalla olosta, uimarannoista, huvipuistoista, ostoksista?
Jos on niin riippuvainen puhelimestaan kuin annat ymmärtää niin pitäisi jo hälytyskellot soida!!! Somea vähemmälle, oikeaa elämää tilalle!
Niin ja tarjositteko tytölle reissussa oikeasti niitä häntä kiinnostaviakin kohteita? Vai olisiko pitänyt raahautua katsomaan "fossiilien" museoita ym.?
En ymmärrä miksi olette antaneet tytön tulla noin riippuvaiseksi puhelimestaan? Niin. Olette päässeet vähemmällä! Olisiko aika tehdä jotain?!
Vierailija kirjoitti:
15v neitokaisen äitinä ei tulisi mieleenkään lähteä mihinkään kauemmas ilman että tarkistaisin, eetä neidillä on nettivehkeet ja niiden laturit taatusti mukana. Helpommalla pääsee kun tarkistaa itse.
Menehtyykö eli kuoleeko tuo 15v neitokaisesi ilman nettivehkeitä? Onko hän sairas?
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat hyvine neuvoineen voi ootella ihan rauhassa, että omat lapset pääsee teini-ikään ja antaa niitä neuvoja sitten..
Nykyisin tuo somen tärkeys on aivan älytön ja jos on viikon teillä tietämättömillä somen kaveriporukasta, voi pudota pahimmillaan koko porukasta pois. Ja tämä porukkahan on luokka- ja koulukavereita. Ja nuorelle kuitenkin on tosi tärkeää kuulua porukkaan tiiviisti. Myös kiusaamista tapahtuu nykyisin eniten somen kautta ja porukasta tipahtaminen voi aiheuttaa myös kiusaamista, raakaa eikö?
Minä luulen että tuo teidän reissu on alkanu huonosti ja lähtenyt alusta asti väärille raiteille ja menny sitten ihan mönkään. Kiukuttelu olisi saattanut loppua, kun olis kuunnellu nuorta että miksi maailma tuntui kaatuneen yhteen puhelimeen ja olisiko löytynyt keinoja, miten nuori olisi saanut pitää yhteyttä kavereihin. Helposti sitä alkaa mitätöidä nuoren kuohahdusta yhden puhelimen takia, kun ei vaan käsitä, mikä siinä on niin tärkeää.
Käykää uus reissu kahestaan ja teini mummolaan, mutta älkää syyllistäkö enää, että minkä takia uus reissu :) ja kännykkä vaan teinille, on jo saanu rangaistuksensa sen suhteen :)
Mulla on kaksi teiniä, joten tiedän kyllä mistä puhun kun kommentoin ja tiedän millainen on teinin someriippuvuus. Mutta meillä teinit myös huolehtivat itse tavaroistaan ja niiden mukaan tulemisesta matkalle. Vaikka henkinen riippuvuus somesta onkin kova, niin ei sieltä putoa kyydistä eikä ketään aleta kiusaamaan viikon poissaolon takia, kyllä syyt ovat silloin muualla.
Lapsenne on selkeästi aivan liian kiinni älypuhelimessa.
Netti pois lapsen puhelimesta, opetelkoon tapaamaan kavereita livenä, ja siihen että mitään katastrofia ei tapahdu jos facebookiin ei pääsekään joka tunti.
Itse ottaisin koko puhelimen takavarikkoon jos on pilannut loman noin. Sitten kun olisi kolme päivää vinkumatta puhelimesta, sen saisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt ilmeisesti olette päättäneet että olen maailman huonoin äiti, niin juurihan yritän keksiä sopivaa rangaistusta loman pilaamisesta. Viikko ilman älypuhelinta voisi mielestäni tehdä hyvää. Hoitaisi eläimiä ja muita tilan töitä ja olisi mummulleen apuna siivouksessa ja ruuanlaitossa.
Ap
Teinipä kokee asian näin: jo loma oli rangaistus (ei kännykkää, ero kavereista) ja nyt hän saa kotiin tultuaan vielä toisen rangaistuksen (taaskaan ei kännykkää, ero kavereista). Voi olla, ettei luottamusta vanhempien suuntaan kauheasti heru tämän jälkeen, toivottavasti saatte homman toimimaan.
Juuri näin. Ja täytyy sanoa, että itsekin 42veenä ketuttaisi suunnattomasti jos olisin unohtanut kännykän kotiin viikon matkalle. Ap nyt voi miettiä asiaa näin. Hänelle hänen miehensä ja perheensä on luultavasti elämässä tärkeimmät ihmiset. Teinillä taas ihan luonnollisesti tuossa iässä kaverit. Miltäpä ap:sta tuntuisi jos olisi matkalla eikä saisi viikkoon mitenkään yhteyttä mieheensä ja lapsiinsa? Tulisiko ikävä yhtään? Ketuttaisiko unohdus? No ihan varmasti. Katsopa ap vähän peiliin tässä. On helppo valittaa teinin käytöksestä mutta mitäpä jos itse olisit tilanteessa jossa et saa millään yhteyttä viikkoon elämäsi tärkeimpiin ihmisiin.
Lapsen tärkeimpiä ihmisiä on vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu olisi ollut ostaa puhelin tai tabletti matkalla käytettynä taikka uutena. Olisi ehkä kympin pari menettänyt jos ei samalla hinnalla olisikaan saanut myytyä Suomessa. Ei tietenkään mitään 700 euron S7 vaan joku 50-100 euron perusälyluuri tms.
Ai miksi? Tuon ikäinen lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, jos ei onnistu/viitsi on ilman puhelinta.
No siksi, ettei koko loma olisi ollut kiukuttelua. Ja siksi, että ihan iästä riippumatta ihmisillä unohtuu yhtä sun toista aina välillä.
Jaa. Tossa puhutaan kyllä riippuvuudesta. Ja tossa puhutaan vanhempien välinpitämättömyydestä. Eikä ne osaa sen tein kanssa tehdä muuta kuin antaa sen nököttää sen puhelimensa kanssa?
Ihan oikein koko perheelle. Ottais vastuuta siitä pennusta ja itsestään.
Tai jättää sen pennun kotiin, jos se kerran on niin hirveen rasittava. Ja kai se on liian rasittava tai tylsä...ettei se itsessään kiinnosta...Jos sen kans ei muutenkaan viitsi olla, jos se kerran on kasvanut kiinni siihen kännykkäänsä. Olis varmaan aaapeen aihetta tutustua siihen teini-iässä olevaan pentuunsa. Mahdollisuus oli sen seitsemän päivää. Mutt marinaa ja turhautumista. Mitäs sen pennun kans arkena tehdään?
Olitte vuorotellen lapsenvahtina 13-vuotiaalle? Oletko oikeasti tosissasi?
Luin aika paljon noita vastauksia.. ja aika tylyjä vastauksia oli paljon. Huh huh!
Monelta kirjoittajalta päässyt pahasti unohtumaan kuinka rasittavia he itse olivat teinareina... Itse ainakin voin käsi sydämmellä sanoa, että minä ainakin olin, ja mistään kurin puutteesta ei kyse ollut, olin vaan niin hiton uppiniskainen, mitä olen ikävä kyllä tänäkin päivänä... joten ymmärrän kyllä hyvin sen tilanteen, kun teini vetää sen naaman norsun v:lle. niin se myös sellaisena pysyy ja se on ihan varmasti rasittavaa.
Musta ap tekee ihan oikein että hakee tuohon ongelmaan jonkin sortin ratkaisua ja myös sitä rangaistusta, eikä jätä asiaa hoitamatta. Ja sekin on pakko sanoa, että muutama olis ostanut jokun puhelimen tai vastaavan... niin sillä lailla vaan.. kannattaa silotellakkin sitä tietä, ettei teini missään vaiheessa vaan pääse pettymään.. olishan se kamalaa.
Vai onko tämä palsta sitten kuitenkin täynnä näitä super hyper äitejä, jotka eivät koskaan törmää muksun kanssa minkään sortin ongelmaan?
Ap:lle. Tuo "rangasitus" pistää isovanhemman luo ilman puhelinta on mielestäni hyvä, Moni ihminen on tänä päivänä liiankin koukussa someen (ihan teinistä aikuiseen). Joten pieni tauko puhelimesta ja somesta on varmasti paikallaan. Mutta toisaalta myös ihan hyvä muistutus tytölle, että omista tavaroita kannattaa pitää huolta, jos ne kerta ovat niin tärkeitä.
tsemiä sulle ap. pidä pintasi, älä anna periksi.
13-vuotiaan äiti kirjoitti:
Eihän 13-vuotias ole vielä edes teini. Miksette vain komentaneet häntä ruotuun??
13 - 19-vuotiaat ovat teinejä. Tulee ikävuosista englanniksi eli thirteen, fourteen... nineteen. Teen = teini. Eli teini on jos ikä enkuksi loppuu -teen. 10 -12- ovat preteen, eli esiteinejä ja 20-v täyttänyt on jo nuori aikuinen.
Toinen asia on, että kyllä teinienkin pitää osata käyttäytyä kunnolla kotona sekä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v neitokaisen äitinä ei tulisi mieleenkään lähteä mihinkään kauemmas ilman että tarkistaisin, eetä neidillä on nettivehkeet ja niiden laturit taatusti mukana. Helpommalla pääsee kun tarkistaa itse.
Menehtyykö eli kuoleeko tuo 15v neitokaisesi ilman nettivehkeitä? Onko hän sairas?
Luulen että menehtyy, en ole kokeillut. Enkä aio kokeilla. Varsinkaan viikon periodina en kokeile, koska haluan lomallani lomailla, en riidellä ja kuunnella urputusta. Voi olla sairaskin, joku nettitauti varmaan.
3 hengen matka maksoi mitä ? 1500-2000 e. Reissusta olisi tullut loistava, jos olisit hakenut 50 e kännykän.
Loistavasti hoidettu !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat hyvine neuvoineen voi ootella ihan rauhassa, että omat lapset pääsee teini-ikään ja antaa niitä neuvoja sitten..
Nykyisin tuo somen tärkeys on aivan älytön ja jos on viikon teillä tietämättömillä somen kaveriporukasta, voi pudota pahimmillaan koko porukasta pois. Ja tämä porukkahan on luokka- ja koulukavereita. Ja nuorelle kuitenkin on tosi tärkeää kuulua porukkaan tiiviisti. Myös kiusaamista tapahtuu nykyisin eniten somen kautta ja porukasta tipahtaminen voi aiheuttaa myös kiusaamista, raakaa eikö?
Minä luulen että tuo teidän reissu on alkanu huonosti ja lähtenyt alusta asti väärille raiteille ja menny sitten ihan mönkään. Kiukuttelu olisi saattanut loppua, kun olis kuunnellu nuorta että miksi maailma tuntui kaatuneen yhteen puhelimeen ja olisiko löytynyt keinoja, miten nuori olisi saanut pitää yhteyttä kavereihin. Helposti sitä alkaa mitätöidä nuoren kuohahdusta yhden puhelimen takia, kun ei vaan käsitä, mikä siinä on niin tärkeää.
Käykää uus reissu kahestaan ja teini mummolaan, mutta älkää syyllistäkö enää, että minkä takia uus reissu :) ja kännykkä vaan teinille, on jo saanu rangaistuksensa sen suhteen :)
Mulla on kaksi teiniä, joten tiedän kyllä mistä puhun kun kommentoin ja tiedän millainen on teinin someriippuvuus. Mutta meillä teinit myös huolehtivat itse tavaroistaan ja niiden mukaan tulemisesta matkalle. Vaikka henkinen riippuvuus somesta onkin kova, niin ei sieltä putoa kyydistä eikä ketään aleta kiusaamaan viikon poissaolon takia, kyllä syyt ovat silloin muualla.
Täällä myös kahden teinin äiti ja aivan samaa mieltä.
Ovat erinäisistä syistä olleet pois somesta viikonkin verran. Kenellekään ole edes tullut mieleen, että se jotain kiusaamista aiheuttaisi. Miksi ihmeessä aiheuttaisi?
Vaikka näin ikävästi kävikin, ei ole fiksua piikitellä tulevaisuudessa unohtuneesta puhelimesta. Opiksi voi ottaa.
Piikittely voi olla jo kiusaamista. Kiusatuksi joutuminen omassa perheessä 😔
Kaikille sattuu virheitä, eikä maailma siihen kaadu 😄
Jos itse unohtaa jotain, niin sitten on vaan yritettävä olla ilman. Teinin pitää jo itse osata huolehtia puhelimensa mukaan. Viikko ilman puhelinta voi olla teinille maailmanloppu, mutta niin lyhyt aika ettei sitä varten uutta puhelinta aleta hankkimaan. Muistuu paremmin mukaan sitten ensi kerralla.