Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loma meni pilalle vinkuvan teinin takia, unohti älypuhelimensa kotiin

Vierailija
17.04.2016 |

Olimme 7 vrk Kyproksella ja koko loma oli yhtä vinkunaa ja valitusta. 13-vuotias siis unohti puhelimensa kotiin. Ei huomannut sitä matkalla koska nukkui autossa. Vasta kentällä huomasi että se puuttuu emmekä tosiaan lähteneet kolmen tunnin matkan jälkeen sitä hakemaankaan. (emmekä olisi ehtineet koneeseen) Minulla ja miehellä on "vanhan" malliset puhelimet eli niistä ei ollut apua.

Eihän tuon ikäistä voinut hotellille jättää yksinkään joten jouduimme vuoronperään olemaan ns. lastenvahtina ja toinen sitten kävi nauttimassa esittelykierroksista, nähtävyyksistä, uimassa ja syömässä yms.

Tyttö ei suostunut lähtemään mihinkään mukaan, edes uimaan. Itki ja vinkui kuinka kaikki kaverit jättävät hänet nyt kun ei pääse someen. Katsoi käytännössä telkkaria koko loman ja mökötti hotellihuoneessa.

Olisin halunnut miehen kanssa kierrellä paikkoja yhdessä ja nauttia lomasta, meni totaalisen pieleen koko reissu. Nyt kun sanoin tytölle että otamme parin viikon päästä uusintareissun isänsä kanssa kahdestaan ja hän lähtee mummolaan niin jälleen vinkumista "mä en minnekään vitun maaseudulle lähde"

HERMOT MENEE! Ja kyllä varmasti lähtee, vaikka väkisin raahaten. Ja voisi tehdä hyvää olla se viikko ilman älypuhelinta ja osallistua sen sijaan maatilan töihin. Olenko valittava fossiili-mutsi jos teen näin? Ei toisten lomaa kertakaikkiaan pilata noin. Isovanhemmilleen ei kehtaa samala tavalla kiukutella.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et lopettanut sitä vinkumista? Vinkumiselle on aikansa ja paikkansa, mutta jos se menee liiallisuuksiin, on vastuullisen aikuisen siihen puututtava ja se myös lopetettava. Jos ei siihen kykene, ei olisi pitänyt tehdä lapsiakaan.

Miten vinkuminen lopetetaan, kerro toki. Työnnetään pää vessanpyttyyn, kunnes hiljenee? Teipataan suu? 

Kai ymmärrät, että minkään sortin karkkipäivän menetyksellä uhkailu ei tepsi teiniin.

Vierailija
42/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt ilmeisesti olette päättäneet että olen maailman huonoin äiti, niin juurihan yritän keksiä sopivaa rangaistusta loman pilaamisesta. Viikko ilman älypuhelinta voisi mielestäni tehdä hyvää. Hoitaisi eläimiä ja muita tilan töitä ja olisi mummulleen apuna siivouksessa ja ruuanlaitossa.

Ap

Arvasin, että maalaisia!

Kukaan kaupunkilainen ei pelkää "ulkomailta" tuolla tavoin, ettei hotellillakaan saa nuori itsekseen olla muutamia tunteja. 

Kaupungissa ei ole eläimiä ja mummuja vai? Sähän tyhmä kävelevä reikä olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonne(Ei se ES) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt ilmeisesti olette päättäneet että olen maailman huonoin äiti, niin juurihan yritän keksiä sopivaa rangaistusta loman pilaamisesta. Viikko ilman älypuhelinta voisi mielestäni tehdä hyvää. Hoitaisi eläimiä ja muita tilan töitä ja olisi mummulleen apuna siivouksessa ja ruuanlaitossa.

Ap

Itse olen myöskin 13 ja itse olisin ihan liekeissä maatilalle menosta! Jännä, miten erilaisia me ihmiset olemme! ;D

----

Kirjoittaja kirjoittaa tätä iPadillaan, josta ei (jumalauta soikoon!!!) päästäisi irti junamatkalla mummolaan kertaakaan.

Luin Uutissirukuksesta jutun, jossa kirurgeilla meni 18 tuntia leikata kännykkä tienin kädestä. Ajattelin ensin, että se olisit sinä, mutta ikä ei täsmää.

Vierailija
44/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aijjai ap, nyt kärähdit, oli sen verran älytön sanailu tämä. Harmi, koska on asia on kuinten ajankohtainen. Valitettavasti

Vierailija
45/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, itse olette kasvatustyönne laiminlyöneet. Nauttikaa aikaansaannoksistanne!

Vierailija
46/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu olisi ollut ostaa puhelin tai tabletti matkalla käytettynä taikka uutena. Olisi ehkä kympin pari menettänyt jos ei samalla hinnalla olisikaan saanut myytyä Suomessa. Ei tietenkään mitään 700 euron S7 vaan joku 50-100 euron perusälyluuri tms.

Vierailija
47/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu olisi ollut ostaa puhelin tai tabletti matkalla käytettynä taikka uutena. Olisi ehkä kympin pari menettänyt jos ei samalla hinnalla olisikaan saanut myytyä Suomessa. Ei tietenkään mitään 700 euron S7 vaan joku 50-100 euron perusälyluuri tms.

Ai miksi? Tuon ikäinen lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, jos ei onnistu/viitsi on ilman puhelinta.

Vierailija
48/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän pääsee ihan mummolastakin bussilla kouluun. Voi kuulkaa, kyllä komennettiin ja kunnolla mutta paksupäinen tapaus. Ajateltiin että ennemmin tuijottaa sitten sitä tvtä kun raahaisimme naama norsun-v:llä olevaa tyttöä ympäri Kyprosta että saimme edes vuorotellen nauttia lomasta.

Ei voikaan olla jatkuvasti pois koulusta eli uusintareissulta jää mummolaan, halusi tai ei.

Varsinkin isoisäänsä kunnioittaa niin paljon ettei varmasti ota siellä ruokapöydässä puhelinta esiin.

Ap

Itse asiassa varautukaa siihen, että lomanne menee taas pilalle. Tällä kertaa siksi kun koulusta soitetaan jatkuvasti kun tyttö ei ole koulussa. Nämä on nähty. Lähtee kyllä pysäkille, mutta ei varmasti mene kouluun vaan ihan muualle. Ja tulee bussilla "koulusta" takaisin.

Ottakaa se uusintareissulle mukaan, mukaan myös läksyt ja raahatkaa sitä mukana läksyjen teon jälkeen siellä kaupungilla.

Vierailija
49/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin hiihtolomalla Japanissa, oman teinin lisäksi mukana teinin bestis. Ja vaikka meillä kaikilla oli kännykät, niin ei niillä todellakaan siellä sometettu yhtenään, koska se olisi ollut saatanallisen kallista. Sometusaika oli sitten illalla, kun oltiin palattu majapaikkaan, jossa oli ilmainen wifi. Ei lähetetty tekstareita eikä paljon soiteltukaan, kun oltiin enimmäkseen yhdessä. Teineillä ei ollut minkäänlaisia sopeutumisvaikeuksia tähän kuvioon. Nettiin pääsi aamulla ja illalla ja se riitti. Toki jos satuttiin jonnekin Starbucksiin, missä oli wifi, niin siellä me aikuiset heti surffailtiin, teinit ei niinkään.

Meillä matkakohteista sovitaan aina yhdessä ja ohjelma paikan päällä aina sen mukaan, että jokaiselle on jotain, mistä itse tykkää. Jos on joku ohjelmanumero, joka ei nappaa, niin sitten hajaannutaan. Mies ja tyttö saattavat siis mennä kahdestaan johonkin museoon ja minä järjestän itselleni kevyempää ohjelmaa. Hyvin on pärjätty tällä reseptillä.

Vierailija
50/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijat hyvine neuvoineen voi ootella ihan rauhassa, että omat lapset pääsee teini-ikään ja antaa niitä neuvoja sitten..

Nykyisin tuo somen tärkeys on aivan älytön ja jos on viikon teillä tietämättömillä somen kaveriporukasta, voi pudota pahimmillaan koko porukasta pois. Ja tämä porukkahan on luokka- ja koulukavereita. Ja nuorelle kuitenkin on tosi tärkeää kuulua porukkaan tiiviisti. Myös kiusaamista tapahtuu nykyisin eniten somen kautta ja porukasta tipahtaminen voi aiheuttaa myös kiusaamista, raakaa eikö?

Minä luulen että tuo teidän reissu on alkanu huonosti ja lähtenyt alusta asti väärille raiteille ja menny sitten ihan mönkään. Kiukuttelu olisi saattanut loppua, kun olis kuunnellu nuorta että miksi maailma tuntui kaatuneen yhteen puhelimeen ja olisiko löytynyt keinoja, miten nuori olisi saanut pitää yhteyttä kavereihin. Helposti sitä alkaa mitätöidä nuoren kuohahdusta yhden puhelimen takia, kun ei vaan käsitä, mikä siinä on niin tärkeää.

Käykää uus reissu kahestaan ja teini mummolaan, mutta älkää syyllistäkö enää, että minkä takia uus reissu :) ja kännykkä vaan teinille, on jo saanu rangaistuksensa sen suhteen :)

Vierailija
51/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä opimmekaan? Tehdään lapselle kaikki aina valmiiksi. Ei tuon ikäinen lapsi vielä kykene huolehtimaan itsestään tai tavaroistaan. Meillä 15v vasta opettelee kuivaksi.

Vierailija
52/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi? Tuon ikäinen lapsi osaa huolehtia tavaroistaan, jos ei onnistu/viitsi on ilman puhelinta.

No siksi, ettei koko loma olisi ollut kiukuttelua. Ja siksi, että ihan iästä riippumatta ihmisillä unohtuu yhtä sun toista aina välillä.

Vierailija
53/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijat hyvine neuvoineen voi ootella ihan rauhassa, että omat lapset pääsee teini-ikään ja antaa niitä neuvoja sitten..

Nykyisin tuo somen tärkeys on aivan älytön ja jos on viikon teillä tietämättömillä somen kaveriporukasta, voi pudota pahimmillaan koko porukasta pois. Ja tämä porukkahan on luokka- ja koulukavereita. Ja nuorelle kuitenkin on tosi tärkeää kuulua porukkaan tiiviisti. Myös kiusaamista tapahtuu nykyisin eniten somen kautta ja porukasta tipahtaminen voi aiheuttaa myös kiusaamista, raakaa eikö?

Minä luulen että tuo teidän reissu on alkanu huonosti ja lähtenyt alusta asti väärille raiteille ja menny sitten ihan mönkään. Kiukuttelu olisi saattanut loppua, kun olis kuunnellu nuorta että miksi maailma tuntui kaatuneen yhteen puhelimeen ja olisiko löytynyt keinoja, miten nuori olisi saanut pitää yhteyttä kavereihin. Helposti sitä alkaa mitätöidä nuoren kuohahdusta yhden puhelimen takia, kun ei vaan käsitä, mikä siinä on niin tärkeää.

Käykää uus reissu kahestaan ja teini mummolaan, mutta älkää syyllistäkö enää, että minkä takia uus reissu :) ja kännykkä vaan teinille, on jo saanu rangaistuksensa sen suhteen :)

Mulla on teini...

Vierailija
54/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja osa kommenteista oli ihan hyviäkin, mutta osalla ei mitään käsitystä teinien kans elämisestä :)

Vierailija
55/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne teinit osaa kyllä käyttäytyä ihmisten tavoin, kun on pelisäännöt, joiden mukaan eletään. Jos aina on menty mullekaikkiheti-taktiikalla, ei voi odottaa muuta lomallakaan. Meidän teinit ymmärtää puhetta, keskustellaan asioista, jotka tuottaa ongelmia. Kyllä ne joskus raivoaa, mutta eivät mökötä viikkokaupalla.

Vierailija
56/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta miksi annoitte teinin pilata lomanne tai paremminkin miksi annoitte _itsenne_ jo pilata oman lomanne olemalla puuttumatta tilanteeseen jo siellä? Ja nyt vasta mietitte rangaistusta ja ratkaisua asiaan? Olisit hoitanut tämän jo lomalla, teini jo silloin ruotuun ja kitinät sikseen, itsehän puhelimensa unohti.

Vierailija
57/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kui vanha?  Miksi otitte lomalle mukaan? 

Kui, jos opettelisit lukemaan. Mitä häh?

Vierailija
58/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa. Olisit harjoitellut sen teinin kanssa olemista jo kotona. Ilman kännykkää. Ja olisit opettanut sille teinille miten ollaan ilman kännykkää...jo kotona.

Sniiif sniif.

Eikä teinit usein natse? Ei kai se ole uutta?

Hyvää teki teillekaikille olla yhdessä....

Nössöt vanhemmat, jos ei ole lapsilleen muuta opettaneet kuin miten ollaan kännykän kaa. Jos ei ole lastaan opettaneet sietämään pettymyksiä...

Siinähän natisette. Koko kööri kimpassa.:)

Vierailija
59/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on teini...

Samoin, mutta ilmeisen omituinen sellainen. Kas kun some ei kiinnosta tippaakaan (on facessa, mutta lukee/päivittelee ehkä kerran kuussa), känny on puhumiseen ja tekstareihin, ei suostu lukemaan e-kirjoja, vaan pitää olla oikea kirja, pelailee toki tietokoneella ja tabletilla, mutta vasta läksyjen jälkeen tai viikonloppuisin/lomalla. Kesällä tosin ei edes pelaa kauniina päivänä, kun ulkona on kivempaa, vaikka sitten kaupungilla kamujensa kanssa. Kuvat ottaa digikameralla.

Ainoat riidat oli ruuan suhteen, neiti haluaisi vegaanista, mutta saa tyytyä semi-versioon. Lihaa meillä ei muutenkaan juuri ole, mutta kalaa ja lakto-ovo -päiviä kyllä, koska isänsä ei allergioiden vuoksi voi puhtaasti vegaanivaliolla olla, vaikka minua ei haittaisi, niin saakoon ryhtyä vegaaniksi kunhan muuttaa omilleen. Tästä on jo yhteisymmärrys, vaikka neiti välillä nuriseekin :)

Vierailija
60/158 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi teiniä ja yksi esiteini. Tasan ei oltaisi tuollaiseen menty mukaan.

T. Se 13-vuotiaan äiti