Lihavat, rehellisesti. Mitä ongelmia?
Mä oon lähes 90 kiloa ja noin 160cm. Polvia särkee. Eniten ällöttää virtsankarkailu, jos yskin tai aivastan niin housuun lirahtaa. Olen myös järkyttävän kankea, joskus on tosi vaikea pyyhkiä omaa peppua.
Kommentit (147)
170 ja 95. Suurimmillani olen painanut 116 kiloa.Mulla on verenpainetauti, mutta se mulla on sukurasituksesta, painon putosminen ei laskenut verenpainetta lainkaan. Olen tosi notkea, pää menee polviin. Uin 3 kertaa viikossa 3 km kerrallaan. Aikaa tuohon menee 1 tunti, 10 minuuttia. Käyn lisäksi 2-3 krt viikossa salilla ja treenaan siellä melkoisen kovaa. Lisäksi lenkkeilen. Jos olen bilettämässä tanssin koko illan, siis liki kaikki biisit.
Niin ja olen jo liki 5-kymppinen, eli en odota mitään isompia ongelmia. Kaikki veriarvot on tsekattu viimeksi viime syksynä ja kaikki erinomaisia.
160/70
Huono kunto harmittaa ja ulkonäkö kaikkein eniten
Nilkat särkee ja turpoaa, kauniit sääret ja sirot nilkat on muisto. Samoin lonkat särkee, tämä alkoi muutama päivä sitten ja en edes ajatellut ennen tän ketjun lukemista että se voisi johtua painosta. Kenkien jalkaan laittaminen ja kengännauhojen sitominen on hankalaa, tuntuu kuin tukehtuisi kun kumartuu. Muutenkin hengitys on raskasta ja tarvitsen astmapiippua päivittäin, vaikkei ole astmaa. Kurkkua kuristaa ja tuntuu kun olisi pala kurkussa, kaula on ällön paksu ja hirveä kolmoisleuka. Nivuset hikoaa ja muutenki hikoiluttaa ihan liikaa. Reidet hankaa yhteen ja muutenkin on kuin yllä olisi pari numeroa liian suuri läskihaalari. En jaksa juosta ja kävely on tylsää eikä laihduta ja tuo lihaksia. Vihaan peilikuvaani ja itseäni eikä mitkään vaatteet istu ja mittasuhteet on aina ihan pielessä.
161/81/n39
Kankea ja raskas olo joskus liikkuessa, varsinkin jumpatessa maha tuntuu oikeasti olevan tiellä :D Närästystä joskus, pääasiassa todennäköisesti joidenkin minulle sopimattomian ruokien/juomien takia, mutta lihavuus varmaan vielä pahentaa sitä. Yleisesti väsynyt ja vetämätön olo, johon syynä lienee useampi toisiinsa liittyvä tekijä masennuksesta ja unettomuudesta lihavuuteen. Isoimpana ongelmana pidän kuitenkin huonoa itsetuntoa ja joskus jopa itseinhoa - peiliin ei tee mieli katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Monellekin tähänkin ketjuun vastanneelle. On valheellista uskotella itselleen kaiken olevan hyvin kymmenien ylimääräisten kilojen kanssa vaikka mitään vaivoja ei olisi (vielä).
Juuri nyt voi tehdä niitä tärkeitä päätöksiä missä kunnossa olet 10-20 vuoden kuluttua. Kiinnostaako aktiivinen elämä eläkeikäisenä vai rollaattorin kanssa hiihtely..?
Hoikalla liikkumattomalla on ihan samanlaiset riskit terveytensä kanssa. Itse olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin monet hoikat ihmiset. Esim. Crostrainerillä mun vastus on keskimäärin 10 ja treenatessa käytän sen 15. Jalkaprässissä nousee yli 100 kiloa. Mulla on myös pt, joka kertoo tämän saman asian todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellekin tähänkin ketjuun vastanneelle. On valheellista uskotella itselleen kaiken olevan hyvin kymmenien ylimääräisten kilojen kanssa vaikka mitään vaivoja ei olisi (vielä).
Juuri nyt voi tehdä niitä tärkeitä päätöksiä missä kunnossa olet 10-20 vuoden kuluttua. Kiinnostaako aktiivinen elämä eläkeikäisenä vai rollaattorin kanssa hiihtely..?Hoikalla liikkumattomalla on ihan samanlaiset riskit terveytensä kanssa. Itse olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin monet hoikat ihmiset. Esim. Crostrainerillä mun vastus on keskimäärin 10 ja treenatessa käytän sen 15. Jalkaprässissä nousee yli 100 kiloa. Mulla on myös pt, joka kertoo tämän saman asian todeksi.
No mitä mieltä olet, onko sun oman terveyden kannalta sitten parempi vaihtoehto nykyiseen laihtua, lihoa vai pysyä nykyisessä painossa? Ei kai joku jalkaprässi tai crosstrainer tulos kerro mitään diabeteksesta tai nivelten kuluma-asteesta.
Eli vaikka lihoisit nykyisestä 20kg (rasvakudosta) mutta saisit jalkaprässissä paremman tuloksen kuin aiemmin, niin jalkaprässitulos kertoisi terveyden vaan paranevan?
Ei kannata mennä numeroiden ja tulosten taakse tosiasioita piiloon.
Sinällään hienoa että kuntoilet ja ilmeisesti pyrkimyksesi on kuitenkin laihtuminen ja siihen tsemppiä. Mutta keskity olennaiseen eli painon laskuun ja vyötärön ympärysmitan pienentämiseen, älä johonkin cross trainer vastukseen.
Vierailija kirjoitti:
160cm ja painan noin 110kg. Ikää 35. Ei muita ongelmia kuin se, että häpeän itseäni. Ja että seksiä haluaisin harrastaa vain peiton alla pimeässä.
Jumpassa käyn 4-5 krt viikossa, vedän step aerobicit, spinningit ja cross trainingit siinä missä muutkin. Koiran kanssa kävelyllä sitten vielä 1-2h joka päivä. Fyysisiä vaivoja ei ole vielä ole, niitä odotellessa.
Mitä ihmettä? Miten olet ylipainoinen jos liikut noin paljon? Itse olen normaalipainoinen ja liikun ehkä yht. pari tuntia viikossa...
Ei ole ongelmia. Vartalo vaan ketuttaa.
163/90
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmia, ei oo ikinä ollut.
Kysyttiin lihavilta. Jos BMI huitelee yli 35:den, niin joitain ongelmia on takuusti, ihan vähintään vaateostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
160/70
Huono kunto harmittaa ja ulkonäkö kaikkein eniten
Ei huonokuntosi ole ylipainon syytä. Et vain liiku. Itse olen suhteessa samankokoinen 165/75 ja kuntoni on erinomainen.
Lähinna ongelmat ovat esteettisiä näissä lukemissa. Lievän ylipainon ei edes ole osoitettu haittaavan terveyttä tutkimuksissa, ellei ole vyötärölihava.
Vierailija kirjoitti:
160cm ja painan noin 110kg. Ikää 35. Ei muita ongelmia kuin se, että häpeän itseäni. Ja että seksiä haluaisin harrastaa vain peiton alla pimeässä.
Jumpassa käyn 4-5 krt viikossa, vedän step aerobicit, spinningit ja cross trainingit siinä missä muutkin. Koiran kanssa kävelyllä sitten vielä 1-2h joka päivä. Fyysisiä vaivoja ei ole vielä ole, niitä odotellessa.
En usko. Sinulla normaalipainon ylärajaan matkaa n. 35 kg. Et jaksa liikkua "siinä missä muutkin"? Vai käytkö jossain 80-vuotiaiden ryhmässä?
Ongelma voi olla myös se että hyvin lihava ei näe lihavuudessa mitään ongelmia. Ja kun terveysongelmia sitten alkaa tulla, niin kaikki ulkoistetaan jonkun muun tekijä aiheuttamaksi. On kilpparia, on huonot nivelet ja selkä jotka johtuvat raskaasta työstä, on astmaa sekin työstä, verenpaine tauti joka johtuu suvusta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miten olet ylipainoinen jos liikut noin paljon? Itse olen normaalipainoinen ja liikun ehkä yht. pari tuntia viikossa...
Ai, että laihimmat liikkuu eniten jne...
Olin pahimmillani 171/90, ja ulkonäkö ja vaatteiden istuvuus kaiveli eniten. Sitten huomasin, että reipas yli 10 km kävelylenkki ei enää tuntunutkaan niin kivalta, nuorena rakastin liikkumista, ja lisäksi rupesi närästämään. Lopetin iltaherkuttelut, ja aloitin tehokkaan liikunnan. Nyt menee helposti puolimaraton, ja olen tyytyväisempi ulkonäkööni. Painoa on edelleen hieman liikaa, mutta ikääkin on niin paljon, että terveys ratkaisee.
Laihtuminen alkaa siitä hetkestä kun lopettaa itselleen valehtelun. Esim muuttamalla aluksi itselleen ajatuksen "Paino ei ole minulle ongelma" → "Paino on minulle ongelma"
Sen jälkeen on helpompi etsiä ratkaisuja eikä vain tekosyitä miksi ei vielä tarvitse laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen alkaa siitä hetkestä kun lopettaa itselleen valehtelun. Esim muuttamalla aluksi itselleen ajatuksen "Paino ei ole minulle ongelma" → "Paino on minulle ongelma"
Sen jälkeen on helpompi etsiä ratkaisuja eikä vain tekosyitä miksi ei vielä tarvitse laihduttaa.
Mä valehtele itselleni. Tiedän missä vika on. :D
Vierailija kirjoitti:
jos olisikin noin helppo ratkaisu, ei lihavia olisikaan...hohhoijaa
Ei ole kyllä mitään tuollaisia ongelmia. Käyn salilla ja kävelen alle 6 km matkat. 167/86
Isoin ongelma lihavilla ihmisillä näyttää tämänkin ketjun perusteella olevan loukaavasti käyttäytyvät kanssaihmiset. Jos kerron, että lihavuus ei ole minulle ongelma, olen väärässä. BMI: ni on 25,1. Ei ole ongelmia veriarvojen, vaatekaupan, liikkumisen eikä jaksamisen suhteen. Ei ole virtsan karkailua, ihohiertymiä, pälvisilsaa eikä kirppuja. No mutta pidä nyt mielessäsi, että vanhempana sitten on.
Voin muuten kertoa salaisuuden, laihuus tai painon pudottaminen ei sinällään tee ihmistä onnelliseksi, terveeksi eikä hyväkuntoiseksi. Eikä myöskään besserwissereiden miellyttäminen.
177cm ja 92kg, ei mitään ongelmia.