Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kierrätyskeskuksessa on älyttömät hinnat?

Vierailija
16.04.2016 |

Kävin kierrätyskeskuksessa etsimässä itselleni käytettyä pyörää. Järkytyin hinnoista: Halvinkin ruosteinen, vaihteeton romu maksoi 85 €. Onhan ne pyörät huollettuja, mutta mitä arvoa sillä on, kun niille ei myönnetä päivänkään takuuta? Käytetty on aina käytetty, ja kuluneet osat voi olla viittä vaille hajoamispisteessä vaikka toimisi vielä hyvin. Miksi siis ottaisin ison riskin ostamalla niin kalliin romun, kun esim. Biltemassa uusi pyörä vuoden takuulla maksaa 99 €?

Katsoin samalla muitakin hintoja ja kallista on. Esim. 7 vuotta vanha käytetty 15" läppäri, jonka ainoa käyttöjärjestelmä oli (ilmainen) Linux, maksoi 100 €. Käytettyjen pokkarien hinnat pyöri 2-3 €:n paikkeilla, eikä ne ollut mitään uusia myyntihittejä vaan enimmäkseen 10-30 vuotta vanhaa tusinatavaraa.

Miksi kierrätyskeskuksen hinnat on niin älyttömän kalliita? Eikö ideana olekaan kierrättää tarpeettomia tavaroita ja säästää luonnonvaroja, vaan rahastaa ilmaiseksi saaduilla lahjoituksilla?

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vietiin muuton yhteydessä muutama tavara kierrätyskeskukseen. He ottivat tavarat vastaan ja hyppäsimme autoon. Meni varmaan alle viisi minuuttia kun palasimme takaisin. Yksi tuttu olikin halukas ottamaan nojatuolin jonka olimme juuri jättäneet keskukseen. Vastassa oli sama tyyppi joka otti kamat vastaan ja olisi antanut tuolin takaisin meille muutamaa kymppiä vastaan. Jäi sinne :D

Eikö ystäväsi halunnut maksaa nojatuolista?

Olisi saanut sen kyllä ilmaiseksi meiltä, kun olisi vaan tiedetty ajoissa. Palasimme tosiaan takaisin muutamassa minuutissa ja tuoli oli edelleen lastauslaiturilla. Kyse ei ollut niinkään siitä muutamasta kympistä vaan periaatteesta. Vaikka olimme toki antaneet tuolin heille mutta silti...

Periaatteesta?

Jos kierrätyskeskuksesta voisi hakea sinne luovutetut tavarat pois, niin kyllä toiminta katkaisi käsistä 😈

No on mun mielestä hieman eri asia sanoa että emme jätkän tuolia heille kuin mennä vaikka seuraavalla viikolla vaatimaan tavaroita takaisin. Mutta eipä tuo jäänyt sen enempää harmittamaan, huvitti lähinnä. :)

Onhan tuo lähinnä sellaista pelisilmän puuttumista kierrätyskeskuksen työntekijän puolelta. Huvittava tapaus kyllä. :)

Vierailija
42/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintoja on nostettu juuri sen vuoksi, että trokarit eivät haalisi tavaraa ja jälleenmyisi kalliilla. Kierrätyskeskuksen alkuaikoina homma riistäytyi käsistä, kun tavaraa tultiin haalimaan pakettiautolasteittain. Tällä hetkellä tuotteita myydään enemmän kuin koskaan aiemmin. Huomatkaa myös se, että esimerkiksi työntekijöiden palkat, tilojen vuokrat, sähkö,  autojen polttoaine- ja muut kustannukset eivät ole ilmaisia.

On totta, että ylilyöntejäkin tapahtuu hinnoittelussa, mutta pääosin myytävien tavaroiden hinta on kohtuullinen. Täysromua ei vastaanoteta lainkaan ja huonompikuntoiset tavarat annetaan ilmaiseksi eteenpäin.

Suosittelen tutustumaan myös muuhun Kierrätyskeskuksen tekemään ympäristötyöhön (koulutukset, pajat yms.). Parasta on mielestäni se, että Kierrätyskeskus on voittoa jakamaton yritys, jolla on ainoastaan positiivisia vaikutuksia mm. meidän kaikkien elinympäristöömme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain ne kierrätyskeskuksen kulut on katettava.

Ainakin täällä kierrätyskeskus saa paljon yhteiskunnan tukia kuluihinsa. Hinnat on silti pilvissä.

Omat tukesi eivät riitä? En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan kierrätyskeskuksen hintoja.

Myös meidän paikkakunnalla kierrätyskeskuksen hinnat on korkeat. Yksikin Arabian kulho, jonka pohja oli halkeillut ja siitä oli vielä pala pois, maksoi 90 euroa. Ehjästä olisin tuon voinut maksaa, mutta rikkinäisenä hinnassa oli se nolla liikaa. Ja ihan palkkatuloillani olisin voinut ostaa sen.

Vierailija
44/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihan samaa. Täällä paikallista kierrätyskeskusta vastapäätä on iso kirppis, jossa hinnat on järjestään paljon halvempia ja tavara parempikuntoista.

Vierailija
45/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 Helkama kestää käytössä monta vuotta, bilteman fillari alle vuoden. Ymmärrän että ihmiset katsovat pyörän pintakiiltoa ostopäätöstä tehdessään mutta minulle tärkeintä ovat laakerit, keskiöt ja välitykset.

Näin minulle sanottiin myös pyörähuoltoliikkeessä. Kaveri laskeskeli, että hänellä on parhaillaan 6 uutta halpaa fillaria huollossa. Oma Helkamani on n. 30 vuotta vanha, huollettu välillä mutta ihan hyvä pyörä vielä.

Vierailija
46/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 Helkama kestää käytössä monta vuotta, bilteman fillari alle vuoden. Ymmärrän että ihmiset katsovat pyörän pintakiiltoa ostopäätöstä tehdessään mutta minulle tärkeintä ovat laakerit, keskiöt ja välitykset.

Näin minulle sanottiin myös pyörähuoltoliikkeessä. Kaveri laskeskeli, että hänellä on parhaillaan 6 uutta halpaa fillaria huollossa. Oma Helkamani on n. 30 vuotta vanha, huollettu välillä mutta ihan hyvä pyörä vielä.

Nykyajan halpispyöriä on moneen lähtöön. Jos ostaa 200 € maksavan 21-vaihteisen joustohaarukalla ja muilla "hienouksilla", laatu on varmasti surkea. Niin halpoja osia ei ole tehty kestämään. Halvat peruspyörät on silti edelleen hyviä, joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
47/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime keväänä pyörän paikallisesta kierrätyskeskuksesta, kun halusin parin kilometrin matkoille toimivan kulkupelin joka ei houkuta varkaita. Romupyörän ulkonäkö, vaihteettomuus ym. oli siis pelkkää plussaa. Pyörässäni oli 2 viikon takuu renkaita lukuunottamatta ja myyjä vakuutti, että sen huoltanut henkilö oli osaava kaveri. Hintaa pyörällä oli 75 € ja sain siitä 20% opiskelija-alennuksen. No, hukkaanhan se raha meni. Takarengas puhkesi jo kotimatkalla, ja pian paikkaamisen jälkeen puhkesi toisesta kohdasta. Ei siis auttanut muu kuin ostaa uusi rengas. Vajaan 3 viikon vähäisen käytön jälkeen pyörästä lähti ketjut irti alamäessä niin, että oli hilkulla etten jäänyt auton alle, kun jarrut meni alta (pyörässä ei ollut käsijarrua). Pian sen jälkeen vanteet vääntyi ihan pienestä... Ja ei muuta kuin paremman pyörän ostoon. Tori.fi:stä löytyi melkein uutta vastaavassa kunnossa oleva Insera, jonka ostokuitti ja alkuperäiset avaimet tallella, hintaa 80 € ja on toiminut täysin moitteetta.

Vierailija
48/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt. Piipahdan välillä astioita kattomassa.. vitosen lautasesta. Ei jukolauta. Jää sinne.

Vierailija
49/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain ne kierrätyskeskuksen kulut on katettava.

Jos hinnat puolitettaisiin, myynti moninkertaistuisi ilman että kulut lisääntyisi mitenkään mainittavasti. Tai ainakin täällä suurin osa työntekijöistä seisoskelee vaan tyhjän panttina, tappaa aikaa polttamalla tupakkaa tai juomalla kahvia kun muutakaan tekemistä ei löydy. Tavaraa olisi tulossa ilmaiseksi ovelle tuotuna paljon enemmän kuin nyt, mutta niitä ei voida ottaa vastaan, koska ylihinnoiteltu tavara ei kierrä ja tee tilaa uudelle.

Vierailija
50/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viime syksynä etsin käytettyä toimistotuolia, ihan vain sellaista perusmallia.

Noh, ajattelin, että kyllä Kontissa ja Kierrätyskeskuksessa varmaan on. Kontissa maksoi aika huonossa kunnossa oleva 30e ja Kierrätyskeskuksessa myytiin yhdestä toimistosta poistettuja n. 10 vuotta vanhoja perus-toimistotuoleja hintaan 50-60e, jäi ostamatta.

Ikeasta saa uusia noilla hinnoilla ja toisinaan JYSK:ssä on myös hyviä tarjouksia, joten miksi kukaan ostaisi käytettyä tuohon hintaan?

Vierailija
51/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viime syksynä etsin käytettyä toimistotuolia, ihan vain sellaista perusmallia.

Noh, ajattelin, että kyllä Kontissa ja Kierrätyskeskuksessa varmaan on. Kontissa maksoi aika huonossa kunnossa oleva 30e ja Kierrätyskeskuksessa myytiin yhdestä toimistosta poistettuja n. 10 vuotta vanhoja perus-toimistotuoleja hintaan 50-60e, jäi ostamatta.

Ikeasta saa uusia noilla hinnoilla ja toisinaan JYSK:ssä on myös hyviä tarjouksia, joten miksi kukaan ostaisi käytettyä tuohon hintaan?

Koska kierrätys on pop.

Vierailija
52/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikea-kamat ei ole tunnettuja kestävyydestään. Käytetyt "rojut" on usein kestävämpiä, vaikka voikin olla rumempia ja kuluneita. 

Vierailija
53/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan huonekalut mieluummin ilmaiseksi Tori.fi:ssä kuin raijaan niitä jonnekin kierrätyskeskukseen, joka sitten myy niitä ylihinnalla. Torissa menee melkein mikä vaan päivässä, kun ilmaiseksi antaa. Minulle on ihan se ja sama myydäänkö niitä eteenpäin, kunhan tulevat hakemaan pois. Kierrätyskeskuksen nouto pitää tilata 2 viikkoa etukäteen, jos ei halua itse viedä kamoja. Pikkusälää käyn joskus dumppaamassa sinne ohikulkumatkalla, mutta ostettavaa en ole koskaan löytänyt.

Vierailija
54/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikea-kamat ei ole tunnettuja kestävyydestään. Käytetyt "rojut" on usein kestävämpiä, vaikka voikin olla rumempia ja kuluneita. 

Miten se käytetty, rojuksi muuttunut Ikean kaluste on käytön myötä muuttunut kestävämmäksi? Ikeaahan noissa myydään paljon.

Vierailija
55/240 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytetty, rojuksi muuttunut Ikean kaluste on käytön myötä muuttunut kestävämmäksi? Ikeaahan noissa myydään paljon.

Kysymys oli yleisesti käytetyistä toimistotuoleista, joita on moneen lähtöön. Myös paljon muuta kuin Ikeaa ja vastaavan tasoista roskaa.

Vierailija
56/240 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan halpispyöriä on moneen lähtöön. Jos ostaa 200 € maksavan 21-vaihteisen joustohaarukalla ja muilla "hienouksilla", laatu on varmasti surkea. Niin halpoja osia ei ole tehty kestämään. Halvat peruspyörät on silti edelleen hyviä, joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.

Näin on. Mulla on Nakamuran vaihteeton halpispyörä, jonka ostin 5 vuotta sitten. Olen käyttänyt sitä ympäri vuoden ja vienyt huoltoon keväisin. Pyörä maksoi reilun satasen ja toimii edelleen hyvin.

Vierailija
57/240 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Pk-seudun työntekijät ovat "ilmaisia" harjoittelijoita/kuntoutujia. Ts. ne pyörät kunnostetaan aika edullisesti..

Kuyllä siellä on m yös palkkatukityöntekijöitä.

Vierailija
58/240 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän paikallisessa kierrätyskeskuksessa on sellaiset työntekijät, että huh huh ja oksat pois. Mistään palvelualttiudesta ei tietoakaan. Ne ei edes yritä peitellä, että työkavereitten kanssa jutustelu ja kahvin juominen on niille paljon tärkeämpää kuin asiakkaiden neuvominen ja auttaminen painavien huonekalujen ja laitteiden kantamisessa. En tahdo ostaa mitään niiden korjaamaa tai tarkastamaa, koska jos asenne työntekoon on aina yhtä nihkeää, siitä ei hyvää seuraa.

Vierailija
59/240 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täällä Espoon myymälässä.

Tavaroiden hinnat aivan pilvissä.

Esimerkkeinä vaikka ikivanhat digiboksit. 50€ ylöspäin ja niitä riittää jne.

Muutamassa vuodessa hinnat ovat kohonneet moninkertaisiksi.

Olen vakioasiakas. Samat tavarat lojuneet kuukausikaupalla.

Vierailija
60/240 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin kierätyskauppa  jyväskylä  ja  älytön mitkä hinnat  vanha lastenpyörä 220e  aikuisten  vanha 185e ja 235e!!!!!Tein päätöksen en enää koskaan astu kys liikkeeseen !!!ROSVOUSTA!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän