Miten sijoittaa noin 50 000€ tuottavasti mutta pienellä riskillä?
Lainaa en halua ottaa eli sijoitusasunto ei oikein onnistu (tai mitä tuolla Uudellamaalla saa on niin karseaa, ettei niinhin sitten saa luotettavaa vuokralaista) Aktiiviseen osakesäästämiseen ei ole energiaa (eli kurssien seuraamiseen ja jatkuvaan osto/myynti/ voittojen kotiuttamiseen) Tilillä makuuttaminen ei ole minusta sijoittamista mutta tämän summan haluan toisaalta olla irtoitettavissa kohtuunopeasti. Vinkkejä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Etpä saa hyvää tuottoa pienellä riskillä. Näin se vain menee. Itse ostin Nordean ja Fortumin osakkeita nyt kun on halpoja. Siinä on vakavaraisia yhtiöitä jotka maksavat myös osinkoa.
Sijoitin myös pienempiä summia osakkeisiin joissa riski on suurempi eli voivat olla huti tai raketti. Osakkeisiin sijoittaminen on aika hauskaa. Kiva seurata kehitystä ja tienaamisen mahdollisuus voi olla suurikin. Mutta kannattaa ostaa kun kurssit on alhaalla.
Bank Norwegianin sijoitustili, korko 1,75%.
Isoa tuottoa ei saa ilman riskiä ja 50.000 eurolla ei paljon vielä saa. Kysele pankistasi erilaisia ryhmäsijoitusvaihtoehtoja. Siinä ei tarvitse itse seurata mitään ja riski on melko pieni.
Otsikossa on ristiriita, eli pieni riski tarkoittaa aina myös pientä tuottoa.
Mutta jos haet parasta tuottoa kohtuullisella riskillä ja pitkällä aikavälillä, niin silloin suosittelen tasaista sijottamista osakeindeksirahastoon.
Osakkeet ovat tuottoisn sijoituskohde tavalliselle säästäjälle, mutta ongelmana on riskit. Ostat väärään aikaan tai vääriä osakkeita. Näitä riskejä voi hallita ostamalle useita eri osakkeita ja ostamalla tasaisesti joka kuukausi pienen potin osakkeita.
Tätä vasten useat pankit ovat perustaneet osakeindeksirahastoja. Nuo rahastot toimivat "automaattisesti" eli sijoittavat vaikka euroopaa 250 isoimpaan yhtiöön niiden kokojen suhteessa. Koska rahastoa hoidetaan automaattisesti, niin sen kulut ovat alhaiset.
Ja lopuksi varoituksen sana, lue muualta vertailuja siihen mitä kirjoitin ja sijoita vain asioihin joita ymmärrät :)
Yhdistelmärahastossa mulla 70000€, 50% osakkeissa 50% muussa.
Indeksirahastoon. Kuluista ei kannata maksaa liikaa.
Yhdistelärahstossa kulut syövät tuotot. Rahastoissa kannattaa verrata kuluja. Se pieni 0,5% hintaero vuosikuluissa, maksaa todella paljon kymmenen vuoden sijoituksessa.
Kaikkein pahinta on rahastojen rahastot, siis rahastot jotka sijoittaa rahastoihin. Yleensä maksat tuplakukut. Samoin aktiivisesti hoidetuissa rahastoissa maksat kulut, mutta tuotta on vain harvoin yli vertailuundeksin. Ja kukaan ei osaa sanoa, mikä aktiivinen rahasto tuottaa seuraavana paremmin kuin vertailuindeksi.
Voin lainata tuon rahan sinulta ja takaan 20% vuosituoton.
HEL-NYC kirjoitti:
Isoa tuottoa ei saa ilman riskiä ja 50.000 eurolla ei paljon vielä saa. Kysele pankistasi erilaisia ryhmäsijoitusvaihtoehtoja. Siinä ei tarvitse itse seurata mitään ja riski on melko pieni.
Älä ikinä kysy pankista. Pankin etu on tasan vastakkainen asiakkaan edun kanssa.
"Sijoitusneuvoja" on myyntimies, joka myy sinulle tuotteen josta, saa parhaan provision. Sinun etusi ei voisi vähempää kiinnostaa ;-)
Minusta pikkusumma kannattaa sijoittaa riskillä. Pienestä riskittömästä tuotosta ei ole iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä saa hyvää tuottoa pienellä riskillä. Näin se vain menee. Itse ostin Nordean ja Fortumin osakkeita nyt kun on halpoja. Siinä on vakavaraisia yhtiöitä jotka maksavat myös osinkoa.
Sijoitin myös pienempiä summia osakkeisiin joissa riski on suurempi eli voivat olla huti tai raketti. Osakkeisiin sijoittaminen on aika hauskaa. Kiva seurata kehitystä ja tienaamisen mahdollisuus voi olla suurikin. Mutta kannattaa ostaa kun kurssit on alhaalla.
Tsih tuo viimeinen lause. Olet oikea guru!
treidari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsih tuo viimeinen lause. Olet oikea guru!
Voisin vielä jalostaa tuota viisauttasi: kannattaa ostaa kun kurssit ovat alempana kuin tulevaisuudessa.
Ostaisin Fortumin osakkeita esim. 15 000. Osake on nyt halpa ja osinkoa juuri maksoivat 1,10 e per osake. Eli reilut 9 % tuottoa. Katsot hyvät osingonmaksajat ja ostat jotain muuta esim. 10 000 eurolla. Itselläni on myös muutamia rahastoja joihin tosin laitan kuukausittain rahaa, ovat n. 5% voitolla.
Mistäpä vaan se lasipallo, josta katsoo niitä tulevaisuuden hyviä osinkojen maksajia..... 10 vuotta sitten varmaan olisi tullut suosituksia ostaa Nokiaa, joka sen jälkeen romahti. Jos joku Fortum tai Kone on maksanut hyvin viimeisen 5 vuoden aikana; todennäköisempää on että hyvät ajat ei jatku... Pankkien rahastoista olen kuullut vain negatiivista, joten sen "oikean" tiedon metsästäminen on työlästä kun kerran pankkien neuvoihin ei voi luottaa :( Ja onko 50 000€ oikeasti pieni summa?
Nämä sijoitusmammat ovat hyvä verotuskohde Sipilälle. Saataisiin löysät rahat pois parempiin tarkoituksiin.
Onko sinulla jotain käyttöä rahalle lähitulevaisuudessa vai onko tuo joku "pesämuna pahan päivän varalle"? Jos jälkimmäistä, niin sijoittaisin kaiken Nordnetin Superrahastoihin. Niitä on olemassa neljää erilaista, Suomen, Tanskan, Ruotsin ja Norjan Superrahasto. Jokaisessa niistä on 20-70 eri yritystä kunkin maan pörsseistä. Eli esimerkiksi Suomen Superrahasto pitää sisällään 25 eri yritystä, mm. Kone, Sampo, Nordea, Fortum, UPM, Wärtsilä, TeliaSonera yms. Ruotsin Superi pitää sisällään 70 yritystä (tosin Nordea ja Telia myös siellä, eli "vain" 68 uutta), Tanskan Superi 20 ja Norjan 25. Eli sijoittamalla noihin kaikkiin neljään Superrahastoon omistat 138 eri yritystä ja ne ovat vielä niitä kaikista isoimpia yrityksiä. Eli riski että nuo kaikki yritykset kaatuisivat ykskaks ovat aika pienet.
Superrahastoista lisää infoa Nordnetin omilla sivuilla:
www.nordnet.fi/superrahastot
Ja tässä ulkopuolista analyysiä:
http://www.sijoittaja.fi/16203/analyysissa-nordnetin-superrahastot/
Miksi juuri näihin suosittelen sijoittamaan? Saat kattavan hajautuksen, ja ehkä suurimpana syynä se, että nämä rahastot ovat maksuttomia (tosin Ruotsin, Norjan ja Tanskan kohdalla maksan valuutanvaihdosta 0,25%). Suorat osakesijoitukset maksaa kaupankäyntikuluina jopa useita prosentteja.
Superrahastoissa on myös sellainen etu, että ne sijoittavat osingot takaisin itseensä. Jos omistat osakkeita (ja jotka maksavat osinkoa), niin osinko tipahtaa tilillesi joka kevät, ja siitä lähtee luonnollisesti vero. Superrahastoissa koko osinko lisätään vain rahaston arvoon, eikä verottaja pääse siihen väliin vasta kun päätät myydä rahastot pois. Tässäkin tapauksessa säästät helposti rahaa.
Jos sinulla on 50k sijoitettavaa, itse sijoitaisin heti siitä noin yhden kolmasosan, vaikkapa kaikkiin neljään Superrahastoon se 3000e per maa. Toista tämä puolen vuoden (tai miksei vaikkapa 3-4kk) välein, joten saat ajallista hajautusta siltä varalta että pörssit romahtavat tai raketoivat ensimmäisen ostohetken jälkeen.
Näin tekisin itse. Eikä ole kovin vaivainen tapa sijoittaa. "Osta ja unohda"-periaatteella, älä suotta mieti myymistä missään vaiheessa. Pankin sijoituspalveluita en suosittelisi ollenkaan, ne kun on tehty lähinnä viemään asiakkaiden rahat kovien palvelumaksujen muodossa.
Hajauta rahastoihin, pankkisi auttaa siinä. 20 vuoden päästä potti on kasvanut noin puolella. itselläni on ollut pankin hajauttamissa rahastoissa itse maksettua pääomaa n. 50.000.- ja potti on tällä hetkellä 100.000.-. 29 vuotta olen rahaa pistänyt tuonne joka kuukausi. Parin vuoden päästä eläkkeelle jäätyäni, alan kotiuttamaan noita rahoja eläkkeeni lisänä, eli tulee ns. pehmeä lasku, tuloni eivät putoa muutamaan vuoteen, vaikka jäänkin eläkkeelle, menot kyllä putoaa, mutta toki sitten on tarkoitus hieman matkustella.
Tällä hetkellä, kun esim. EU:ssa ei mene kovin hulppeasti, näitä pieniriskisiä (eli turvallisia) mutta tuottavia sijoituskohteita ei oikein enää ole.
Tämä näkyy myös siinä, että vastaavasti asuntolainojen korot ovat tällä hetkellä todella alhaalla ja olemme pitkästä aikaa tilanteessa, jossa kannattaa oikeastaan ihan yhtä hyvin maksaa koko asuntolaina pois, kuin sijoittaa samaa summaa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin Fortumin osakkeita esim. 15 000. Osake on nyt halpa ja osinkoa juuri maksoivat 1,10 e per osake. Eli reilut 9 % tuottoa. Katsot hyvät osingonmaksajat ja ostat jotain muuta esim. 10 000 eurolla. Itselläni on myös muutamia rahastoja joihin tosin laitan kuukausittain rahaa, ovat n. 5% voitolla.
Kannattaa muistaa että Fortum teki viime vuonna tappiota, mutta maksoi silti osinkoa kassastaan. Vähän sama kuin laitettaisiin lypsävä lehmä teuraaksi, tai että eletään yli tulojen ja kosketaan pahan päivän säästöihin. Ei niin fiksua pitkällä aikavälillä, jotain täytyy tulevaisuudessa tapahtua Fortumillakin että hyvän osingonmaksajan tittely pysyy.
Nordeaa taas ostaisin minä. Osaketta on kolhittu kovasti Panama paperien takia, vaikka se ei firman tulokseen vaikuta yhtään. Nordea tekee kuitenkin vielä enemmän tulosta mitä se jakaa osinkoina.
Nro 18 jatkaa vielä, että jos uskallat, otat tietysti nyt sen riskin, että kun lähes kaikkien rahastojen kurssit seilaavat alamaissa, ostat niitä sieltä halvimmasta päästä ja luotat nousuun.
Mutta turvallista tai pieniriskistä se ei todellakaan ole! Ei ole kerta kaikkiaan mikään tällä hetkellä.