Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sijoittaa noin 50 000€ tuottavasti mutta pienellä riskillä?

Vierailija
16.04.2016 |

Lainaa en halua ottaa eli sijoitusasunto ei oikein onnistu (tai mitä tuolla Uudellamaalla saa on niin karseaa, ettei niinhin sitten saa luotettavaa vuokralaista) Aktiiviseen osakesäästämiseen ei ole energiaa (eli kurssien seuraamiseen ja jatkuvaan osto/myynti/ voittojen kotiuttamiseen) Tilillä makuuttaminen ei ole minusta sijoittamista mutta tämän summan haluan toisaalta olla irtoitettavissa kohtuunopeasti. Vinkkejä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin Fortumin osakkeita esim. 15 000. Osake on nyt halpa ja osinkoa juuri maksoivat 1,10 e per osake. Eli reilut 9 % tuottoa. Katsot hyvät osingonmaksajat ja ostat jotain muuta esim. 10 000 eurolla. Itselläni on myös muutamia rahastoja joihin tosin laitan kuukausittain rahaa, ovat n. 5% voitolla.

Kannattaa muistaa että Fortum teki viime vuonna tappiota, mutta maksoi silti osinkoa kassastaan. Vähän sama kuin laitettaisiin lypsävä lehmä teuraaksi, tai että eletään yli tulojen ja kosketaan pahan päivän säästöihin. Ei niin fiksua pitkällä aikavälillä, jotain täytyy tulevaisuudessa tapahtua Fortumillakin että hyvän osingonmaksajan tittely pysyy.

Nordeaa taas ostaisin minä. Osaketta on kolhittu kovasti Panama paperien takia, vaikka se ei firman tulokseen vaikuta yhtään. Nordea tekee kuitenkin vielä enemmän tulosta mitä se jakaa osinkoina.

Minäkin ostin Nordeaa. Nyt on todella halpa. Mietin ostaisinko vielä lidää kun ostin vaivaisella 3500 eurolla. Ostin kyllä muös Fortumia, biohitiä ja Nokiaa.

Vierailija
22/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajauta rahastoihin, pankkisi auttaa siinä. 20 vuoden päästä potti on kasvanut noin puolella. itselläni on ollut pankin hajauttamissa rahastoissa itse maksettua pääomaa n. 50.000.- ja potti on tällä hetkellä 100.000.-. 29 vuotta olen rahaa pistänyt tuonne joka kuukausi. Parin vuoden päästä eläkkeelle jäätyäni, alan kotiuttamaan noita rahoja eläkkeeni lisänä, eli tulee ns. pehmeä lasku, tuloni eivät putoa muutamaan vuoteen, vaikka jäänkin eläkkeelle, menot kyllä putoaa, mutta toki sitten on tarkoitus hieman matkustella.

Nyt puhut pashaa! Rahastoja ei ole ollut 29 vuotta kun tuote keksittiin vasta 90-luvulla!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä näkyy myös siinä, että vastaavasti asuntolainojen korot ovat tällä hetkellä todella alhaalla ja olemme pitkästä aikaa tilanteessa, jossa kannattaa oikeastaan ihan yhtä hyvin maksaa koko asuntolaina pois, kuin sijoittaa samaa summaa yhtään mihinkään.

No mikäs logiikka tässä on? Asuntolainan korko on alle prosentin, osakkeista saa pelkkiä  osinkoja 3-4% verojen jälkeen. Jopa mun ysiluokkalainen ymmärsi, kun selitin, miksei sitä asuntolainaa kannata maksaa kerralla pois. Asuntolainan lyhennys on käytännössä sijoitus lyhyisiin korkoihin. Ei ole hyvä liike tässä korkoympäristössä.

24/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

treidari kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Isoa tuottoa ei saa ilman riskiä ja 50.000 eurolla ei paljon vielä saa. Kysele pankistasi erilaisia ryhmäsijoitusvaihtoehtoja. Siinä ei tarvitse itse seurata mitään ja riski on melko pieni. 

Älä ikinä kysy pankista. Pankin etu on tasan vastakkainen asiakkaan edun kanssa.

"Sijoitusneuvoja" on myyntimies, joka myy sinulle tuotteen josta, saa parhaan provision. Sinun etusi ei voisi vähempää kiinnostaa ;-)

Minusta pikkusumma kannattaa sijoittaa riskillä. Pienestä riskittömästä tuotosta ei ole iloa.

Miksi pankin etu on vastakkainen asiakkaan edun kanssa? Pankkihan siitä hyötyy, jos asiakas rikastuu. En ole koskaan tuollaisissa asioissa pankin kanssa asioinut, vaan luonnollisista syistä mies hoitaa meillä sijoittamisen ja raha-asiat, joten tietoni pankeista on todennäköisesti todella huterat.

Vierailija
25/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita suoraan osakkeisiin joilla on viime vuosina ollut paras tuotto-%. Pienennä riskiä hajauttamalla omistus esimerkiksi 10 osakkeeseen.

Vierailija
26/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajauta rahastoihin, pankkisi auttaa siinä. 20 vuoden päästä potti on kasvanut noin puolella. itselläni on ollut pankin hajauttamissa rahastoissa itse maksettua pääomaa n. 50.000.- ja potti on tällä hetkellä 100.000.-. 29 vuotta olen rahaa pistänyt tuonne joka kuukausi. Parin vuoden päästä eläkkeelle jäätyäni, alan kotiuttamaan noita rahoja eläkkeeni lisänä, eli tulee ns. pehmeä lasku, tuloni eivät putoa muutamaan vuoteen, vaikka jäänkin eläkkeelle, menot kyllä putoaa, mutta toki sitten on tarkoitus hieman matkustella.

Nyt puhut pashaa! Rahastoja ei ole ollut 29 vuotta kun tuote keksittiin vasta 90-luvulla!!

Ei mahda mitään, johonkin se pankki niitä kuitenkin sijoittelee, parin vuoden päästä alkaa kotiutus.

Vierailija
27/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorat osakesijoitukset. Hajautus, niin ajallisesti kuin toimialojen kesken. Rahastoja en itse ole edes harkinnut sivukulujen takia. En käy päiväkauppaa koska aika ja kiinnostus ei riittäisi, sen sijaan olen salkun osinkotuotoilla rahoittanut etelänmatkani jo vuosia.

Vierailija
28/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M51 kirjoitti:

Suorat osakesijoitukset. Hajautus, niin ajallisesti kuin toimialojen kesken. Rahastoja en itse ole edes harkinnut sivukulujen takia. En käy päiväkauppaa koska aika ja kiinnostus ei riittäisi, sen sijaan olen salkun osinkotuotoilla rahoittanut etelänmatkani jo vuosia.

Paljonko sulla on sijoitettuna?

Vierailija
29/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Tuotto ja riski kulkevat käsi kädessä.

Vierailija
30/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M51 kirjoitti:

Paljonko sulla on sijoitettuna?

Aloitin 2000-luvun alussa, nollasta tietenkin. Hölmön tuurilla ostelin kuplan jäljiltä halpoja Raisioita, Fiskarseja, Pohjolaa, Sanomaa. Sitten lopetin ostot. Nähtävästi hölmöys on karttuva ominaisuus koska jatkoin ostoja v.2009 keväästä. UPM:ää, Fortumia, Teliasoneraa, Aktiaa.

Nyt on salkun arvo vajaa 50t joka tänä keväänä on antanut osinkoja n2500€ (-verot)

Vierailija
31/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pharma tai Top Brands.

Vierailija
32/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta yksiö esim. Forssasta. Omissani sijoitetun pääoman tuotto 7,7 % - 8,7 %, yhtään kokonaan tyhjää kuukautta ei ole ollut nyt yli kuuden vuoden aikana. Jää vielä rahaa pörssiinkin.

Vierailija
33/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta yksiö esim. Forssasta. Omissani sijoitetun pääoman tuotto 7,7 % - 8,7 %, yhtään kokonaan tyhjää kuukautta ei ole ollut nyt yli kuuden vuoden aikana. Jää vielä rahaa pörssiinkin.

Saiskos taas selitystä tälle alapeukulle? Kaikki kirjoittamani on täyttä faktaa.

Vierailija
34/35 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää pikkukaupunkien vuokratilannetta?

Onko kaikkialla aina tarvetta vuokrayksiöille?

Vierailija
35/35 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa en halua ottaa eli sijoitusasunto ei oikein onnistu (tai mitä tuolla Uudellamaalla saa on niin karseaa, ettei niinhin sitten saa luotettavaa vuokralaista) Aktiiviseen osakesäästämiseen ei ole energiaa (eli kurssien seuraamiseen ja jatkuvaan osto/myynti/ voittojen kotiuttamiseen) Tilillä makuuttaminen ei ole minusta sijoittamista mutta tämän summan haluan toisaalta olla irtoitettavissa kohtuunopeasti. Vinkkejä?

Aktiivisesta osakesäästämisestä, parempaan tulokseen pääsee passiivisella säästämisellä, esim. ETF:iin sijoittamalla. Se ei myöskään vaadi "energiaa".

Taustatietosi ovat hieman häilyvät ja ristiriitaiset, mutta suosittelisin jotain tiettyä osake/korko-yhdistelmää. Esim. 50% osakeindeksiin ja 50% valtionlainoihin. Jos parin vuoden päästä tarvitset rahoja, mutta osakkeet ovat dipanneet, niin myyt niitä valtionlainoja. Tilanne on normaali, voit myydä molempia.

Eläkerahastot pitävät tyypillisesti tuota 50/50 jakoa, joten voisi puhua hyvinkin konservatiivisesta sijoittamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän