Vinkkejä vegaaniksi ryhtymiseen?
Ja tiukasti kiitos EI kasvissyöjät vs. lihansyöjät- taistelulle, jätetään ne muihin keskusteluihin, jookos.
Olen siis jo vuosia pohtinut vegaaniksi ryhtymistä ja kaipaisin nyt tsemppiä ja kokemuksia. Olen katsellut lukuisia dokkareita, lukenut kirjoja ja nähnyt omin silminkin, millaista "elämää" viettävät ne eläimet, joita syön. Suurimman osan ajasta olen vain ajattelematta, mutta pistää aina sydäntä, kun käy mielessä että minä olen yksi syyllinen tuohon koko systeemiin. :(
Miksi sitten syön lihaa? No koska se maistuu hyvältä. Ja kaikki muutkin syö, en halua olla hankala, jne. jne. Rakastan Mäkkärin euron juustoja, vaikka tiedän tasan tarkkaan miten sekin pihvi on kääreisiini päätynyt. Tähän kaipaisin eniten tukea.
Kaikki vinkit vegeprojektiini ovat tervetulleita. Ajatukseni olisi jatkaa kuitenkin ainakin toistaisesksi kananmunien ja maidon käyttöä, koska se ei mielestäni ole niin järkyttävä vääryys kun vähän katsoo mitä ostaa (kotimaista, luomua ja virikemunia). Osaan kokata peruskasvisruokaa, mutta esim. leivänpäällysvinkit olisi tervetulleita. Soijaa ei vatsa kestä. Olen myös tällä hetkellä työttömänä, joten olisko vinkkejä edullisiin syötäviin?
Kommentit (25)
Voi aloittaa pikku asiosta jolloin muutos on helpompi.
Esim. kokkaa kuukausi ilman nautaa, seuraava kuukausi ilman possua, jne.
Vatsa oireita on vähemmän ja tulee pakastin ja kaapit tyhjennettyä järkevästi.
> Ja tiukasti kiitos EI kasvissyöjät vs. lihansyöjät- taistelulle, jätetään ne muihin keskusteluihin, jookos.
Miksi ihmeessä? Ainakin pitää varoittaa, että veganismista seuraa puutostauteja (ellei sit syö salaa possua, kuten ne terveet vegaanit).
Mantelimaito, kauramaito ja kookosmaito. Voita ei leivälle tarvi kun laittaa ohuita kurkkusiivuja ja sitten muita vihanneksia tai tosiaan hummusta. Kikherneitä, linssejä, papuja. Runsaasti hedelmiä. Raakasuklaata namin nälkään. Hampurilaiset teet itse, pihvin esim kikhernesoseesta. Aina kun tekee mieli jotain, etsi siihen vegaaninen vaihtoehto, tee ja syö. Minä oon ollut kohta puoli vuotta vegaani ja näillä vinkeillä pääsin alkuun :)
Avokado on ihanaa leivällä, jos leipää syöt. Muutenkin monikäyttöinen.
Suosi vihreitä kasviksia :) Tosi hyödyllisiä.
Kasvata ituja ja versoja. Helppoa 😄
Itse kasvatan ympäri vuoden, etelänpuolen ikkunalla. Ilman kukkavaloa tms.
Viher- ja kasvismehut myös ihania 😃
Valmistan päivittäin 0,8 - 1 l , juon päivän aikana.
Linssit, pavut, siemenet, mantelit ja pähkinät ovat hyviä proteiinien lähteitä.
Tsemppiä, ihanaa matkaa :)
Jos kikherneet eivät nappaa niin vaihda ne porkkanasoseeseen hummusta tehdessä. Itse sekoitan porkkanasosetta, tahinia, Neito-sitruunarypsiöljyä, suolaa ja chiliä.
Vierailija kirjoitti:
> Ja tiukasti kiitos EI kasvissyöjät vs. lihansyöjät- taistelulle, jätetään ne muihin keskusteluihin, jookos.
Miksi ihmeessä? Ainakin pitää varoittaa, että veganismista seuraa puutostauteja (ellei sit syö salaa possua, kuten ne terveet vegaanit).
Etusivulla pyörii tuo toinen vegekeskustelu mihin voit mennä paasaamaan :)
https://oikeuttaelaimille.fi/kasvissyonti/tilaa-kasvissyojan-infopaketti
Ylemmästä linkistä voi tilata ilmeisen kasvissyöjän infopaketin! Aloitin itse tuolla, tuolta tulee mukana tietoa ja ihan reseptejäkin. Alemman lisäsin, koska mainitsit, että olet harkinnut kasvisruokavalioon kääntymistä jo vuosia, ja tarvitset tsemppiä. Mulla oli samanlainen tilanne, ja tuon puheen kuunteleminen oli sellainen "viimeinen tikki", joka valoi muhun intoa eläinkunnan tuotteiden jättämistä kohtaan. :D Tuossa on vaihtoehtona suomenkielisetkin tekstitykset.
Lisäksi kannattaa liittyä Facebookissa sellaiseen ryhmään, ku Sipsikaljavegaanit. Nimi voi kuulostaa hassulta, mutta euron juustojen ystävänä saatat löytää ryhmästä paikkasi. Tarkoituksena on siis jaella kasvisruokavinkkejä, kuvia ja reseptejä, joissa harvinaisesti pääosassa ei ole terveellisyys. Mä itse olin alkuun saanut jostain sellaisen idean, että vegaaniksi ryhtyminen tarkoittaisi mättösafkan ja esim. pikaruokaloiden hylkäämistä ikiajoiksi, mutta perus Hesestä ja Mäkkäristäkin saa kasvisruokaa. Ranskalaiset, dipit, Hesen soijatikut, sipulirenkaat, mahdolliset kasvishampurilaiset, wrapit jne.. Dippien ja kasvispihvien kasviperäisyys kannattaa kyllä tarkistaa, mutta esim. Hesen kastikkeista monet on täysin kasviperäisiä. :)
Suosittelen ehdottomasti hakemaan Youtubesta videoita esim. hakusanoilla easy vegan meals/recipes jne. Katselen noita joskus itse ihan huvikseni, koska niistä saa kivoja ideoita omaan ruoanlaittoon, vaikka ei itse reseptejä välttämättä käyttäisikään.. Esimerkiksi just noihin leivänpäällisiin. Itse tykkään mättää leivän päälle reilusti kasviksia (kurkku, tomaatti, salaatti, paprika..) ja joskus vegejuustoa. Vegejuustoista osa on aivan järkyttävää kuraa, joten noiden kanssa saattaa joutua testailemaan vähän, ennen kuin löytää oman suosikkinsa. Violifen juustot on aika suuressa suosiossa, oma lempparini on ehdottomasti se cheddar. Lisäksi tykkään heittää leivän päälle ravintohiivaa (löytyy esim. Ruohonjuuresta), joka on sellaista vähän juustoisen makuista hiutaletta ja sisältää esim. B-vitamiineja.
Ja hei, kasvisruokahan on ihan mielettömästi edullisempaa kuin liharuoka! :) Elelin itse tosi pienellä budjetilla vegaaniruokavalioon siirtyessä, ja rahaa meni huomattavasti vähemmän kun ei tullut ostaneeksi maitoa ja lihaa.
Muista D- ja B 12 - vitamiinit.
Monipuolisesti koostetusta kasvisravinnosta saat muut vitamiinit ja kivennäisaineet, jos imeytyminen on kunnossa :)
Onnea ja menestystä 💚
Vierailija kirjoitti:
Jep, koska possu on terveystuote ja lähes välttämätön osa ihmisen ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Ei seuraa puutostauteja. D- ja B 12 - vitamiineja lukuunottamatta.
Et tiedä...
https://www.youtube.com/watch?v=ZKrZ-6fl9NQ
Tässä vinkkejä edullisiin kasvisruokiin! Brothers Green Eats tekee parhaillaan videosarjaa, jossa viikon ruokabudjetti on 50 dollaria.
Kiitos tosi paljon vinkeistä, ihania ootte! Varsinkin tuo Sipsikaljavegaanit- ryhmä jätti mut ihan suu auki (yllätyin ja kuolasin)! Saitte mut myös miettimään uudemman kerran muna-maito- tuotteiden käytön jatkamista. Mut pienin askelin niin ei koko homma tyssää alkuunsa. KIITOS!
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon vinkeistä, ihania ootte! Varsinkin tuo Sipsikaljavegaanit- ryhmä jätti mut ihan suu auki (yllätyin ja kuolasin)! Saitte mut myös miettimään uudemman kerran muna-maito- tuotteiden käytön jatkamista. Mut pienin askelin niin ei koko homma tyssää alkuunsa. KIITOS!
AP
Kiitos sulle, kun ajattelet muutakin kuin omaa napaa ruokatottumuksien suhteen!
Vierailija kirjoitti:
Itse kasvatan ympäri vuoden, etelänpuolen ikkunalla. Ilman kukkavaloa tms.Viher- ja kasvismehut myös ihania 😃
Valmistan päivittäin 0,8 - 1 l , juon päivän aikana.Linssit, pavut, siemenet, mantelit ja pähkinät ovat hyviä proteiinien lähteitä.
Vihermehu, ihana! :D Pitää munkin kokeilla.
Pehmeä alku on ihan jees ja jokainen muutos parempaan suuntaan tietenkin hyvästä, vaikkei kaikesta pahasta kieltäytyisikään. Itse kuitenkin tuhannesti mielummin söisin esimerkiksi riistaa ja itse kalastamaani kalaa kuin kananmuna- ja maitotuotteita. Lypsylehmät ja munintakanat eivät todellakaan voi hyvin kun ne valjastetaan tuotantokoneistomme osiksi. Tiesithän, että suuri osa maamme navetoista on yhä parsinavettoja (voivat tuottaa myös luomumaitoa), joissa lehmät ovat paikallaan, päästään kytkettyinä puolet vuodesta. Tuottaakseen maitoa lehmän tulee myös olla jatkuvasti tiineenä ja vastasyntynyt vasikka viedään emoltaan saman tien syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pehmeä alku on ihan jees ja jokainen muutos parempaan suuntaan tietenkin hyvästä, vaikkei kaikesta pahasta kieltäytyisikään. Itse kuitenkin tuhannesti mielummin söisin esimerkiksi riistaa ja itse kalastamaani kalaa kuin kananmuna- ja maitotuotteita. Lypsylehmät ja munintakanat eivät todellakaan voi hyvin kun ne valjastetaan tuotantokoneistomme osiksi. Tiesithän, että suuri osa maamme navetoista on yhä parsinavettoja (voivat tuottaa myös luomumaitoa), joissa lehmät ovat paikallaan, päästään kytkettyinä puolet vuodesta. Tuottaakseen maitoa lehmän tulee myös olla jatkuvasti tiineenä ja vastasyntynyt vasikka viedään emoltaan saman tien syntymän jälkeen.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seuraa puutostauteja. D- ja B 12 - vitamiineja lukuunottamatta.
Et tiedä...
Kyllä tiedän. Puutostauteja seuraa. Jos vaan voi jonkun pelastaa itsetuholta, niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kasvatan ympäri vuoden, etelänpuolen ikkunalla. Ilman kukkavaloa tms.Viher- ja kasvismehut myös ihania 😃
Valmistan päivittäin 0,8 - 1 l , juon päivän aikana.Linssit, pavut, siemenet, mantelit ja pähkinät ovat hyviä proteiinien lähteitä.
Missä muuten kasvatat ituja? Et kai jossai eläinperäisessä mullassa? Sit ei oo enää ihanaa! Mut toivottavasti näi ei oo.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lempparini:
- kourallinen lehtikaalia
- kourallinen babypinaattia
- sellerinvarsi tai kaksi
- päärynä
(- pieni omena)
tehosekoittimella smoothieksi. Terveellistä ja hyvää. Huom. kannattaa käyttää nimenomaan babypinaattia, ei tavallista. Pinaattia ei kannata käyttää ihan jatkuvasti nitraattien takia.
Leivän päälle hummusta tai ihan vaan tilkka oliiviöljyä ja sitten kasviksia tai vaikka vegaanijuustoja, jos niistä opit tykkäämään (toivon mukaan joskus vielä haluat lopettaa myös maitotaloustuotteiden käytön). Itse rakastan marinoitua tofua leivän päällä, mutta jos vatsasi ei kestä sitä, niin hummus, pähkinävoi, itse siemenistä tehdyt "voit"...
Ihania reseptejä on pilvin pimein, mutta yllättäviä helppoja valintoja voit tehdä myös tutustumalla FB:n Sipsikaljavegaanit-vinkkeihin.