Vinkkejä vegaaniksi ryhtymiseen?
Ja tiukasti kiitos EI kasvissyöjät vs. lihansyöjät- taistelulle, jätetään ne muihin keskusteluihin, jookos.
Olen siis jo vuosia pohtinut vegaaniksi ryhtymistä ja kaipaisin nyt tsemppiä ja kokemuksia. Olen katsellut lukuisia dokkareita, lukenut kirjoja ja nähnyt omin silminkin, millaista "elämää" viettävät ne eläimet, joita syön. Suurimman osan ajasta olen vain ajattelematta, mutta pistää aina sydäntä, kun käy mielessä että minä olen yksi syyllinen tuohon koko systeemiin. :(
Miksi sitten syön lihaa? No koska se maistuu hyvältä. Ja kaikki muutkin syö, en halua olla hankala, jne. jne. Rakastan Mäkkärin euron juustoja, vaikka tiedän tasan tarkkaan miten sekin pihvi on kääreisiini päätynyt. Tähän kaipaisin eniten tukea.
Kaikki vinkit vegeprojektiini ovat tervetulleita. Ajatukseni olisi jatkaa kuitenkin ainakin toistaisesksi kananmunien ja maidon käyttöä, koska se ei mielestäni ole niin järkyttävä vääryys kun vähän katsoo mitä ostaa (kotimaista, luomua ja virikemunia). Osaan kokata peruskasvisruokaa, mutta esim. leivänpäällysvinkit olisi tervetulleita. Soijaa ei vatsa kestä. Olen myös tällä hetkellä työttömänä, joten olisko vinkkejä edullisiin syötäviin?
Kommentit (25)
Itse olin pyöritellyt ajatusta kasvissyönnistä jo jonkun aikaa, kunnes ryhdyin vegaaniksi "yhdessä yössä" pari dokumenttia katsottuani ja päätin, että nyt saa riittää tämä eläintuotteiden käyttö osaltani. Yllätyin oikeastaan siitä kuinka helppoa se siirtyminen lopulta olikaan! Söin sekasyöjänä paljon kanaa ja jauhelihaa ja ajattelin jääväni kaipaamaan niitä, mutta en vielä tähänkään päivään mennessä ole "himoinnut" enää lihaa. Se on oikeasti yllättänyt minut entisenä meat loverina ihan täysin!
Aloitin veganismin siten, että söin niitä (vegaanisia) ruokia, joita olin aiemminkin syönyt ja joista tykkäsin. Aloin esimerkiksi tekemään lohkoperunoita ja puuroja huomattavasti useammin kuin aikasemmin. Ihan sellaisia simppeleitä ja tuttuja ruokia siis ja pikkuhiljaa aloin tutustumaan "uusiin" tuotteisiin, kuten vegaaniseen ruokakermaan. Lopulta huomasin, että voin syödä vaikka mitä ruokia ihan yhtälailla vegaanisena esim. "kerma"kastike ja soijarouhebolognese eivät eroa mielestäni eläinperäisistä versioistaan ollenkaan. Hedelmien syönti mulla varmaan triplaantui vegaaniksi ryhdyttyäni ja vielä vuosien jälkeenkin syön hedelmiä päivittäin verrattaen paljon.
Suosittelen kyllä lämpimästi edes vähän aikaa kokeilemaan vegaaniruokavaliota. Mulla ainakin olo parani kaikin puolin ja energiaa riittää :) "pehmeä lasku" voi olla erittäin toimiva tapa joillekin eli aluksi voi alkaa vaikka ihan vain syömään enemmän kasvisruokia ja pikkuhiljaa sitten jättää maitotuotteita ja lihaa pois. Lisäksi kannattaa perehtyä kunnolla niihin moniin syihin miksi veganismi on loistava elämäntapa. Netflixissä on ainakin nykyisin pari hyvää dokumenttia: "Cowspiracy" ja Forks Over Knives" , mitkä kasvattavat ennestään halua syödä enemmän kasvipohjaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Ja tiukasti kiitos EI kasvissyöjät vs. lihansyöjät- taistelulle, jätetään ne muihin keskusteluihin, jookos.
Miksi ihmeessä? Ainakin pitää varoittaa, että veganismista seuraa puutostauteja (ellei sit syö salaa possua, kuten ne terveet vegaanit).
Ei seuraa puutostauteja. D- ja B 12 - vitamiineja lukuunottamatta.
Et tiedä...
Kyllä tiedän. Puutostauteja seuraa. Jos vaan voi jonkun pelastaa itsetuholta, niin hyvä.
Millaisia puutostauteja?
Alkoi kiinnostamaan.
Dieettikokin erikoisammattitutkinnon suoritin tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokado on ihanaa leivällä, jos leipää syöt. Muutenkin monikäyttöinen.
Suosi vihreitä kasviksia :) Tosi hyödyllisiä.
Kasvata ituja ja versoja. Helppoa 😄
Itse kasvatan ympäri vuoden, etelänpuolen ikkunalla. Ilman kukkavaloa tms.Viher- ja kasvismehut myös ihania 😃
Valmistan päivittäin 0,8 - 1 l , juon päivän aikana.Linssit, pavut, siemenet, mantelit ja pähkinät ovat hyviä proteiinien lähteitä.
Tsemppiä, ihanaa matkaa :)
Vihermehu, ihana! :D Pitää munkin kokeilla.
Missä muuten kasvatat ituja? Et kai jossai eläinperäisessä mullassa? Sit ei oo enää ihanaa! Mut toivottavasti näi ei oo.....
Ituja kasvatan lasipurkissa.
Versot mullassa. Enimmäkseen taimimullassa.
Joissakin on eläinperäisiä lannoitteita, ainakin Biolanilla. Raaka-aineet kiinnostaa kyllä. En ole vielä niin fanaattinen 😉
Nuoralla tanssia kyllä piisaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokado on ihanaa leivällä, jos leipää syöt. Muutenkin monikäyttöinen.
Suosi vihreitä kasviksia :) Tosi hyödyllisiä.
Kasvata ituja ja versoja. Helppoa 😄
Itse kasvatan ympäri vuoden, etelänpuolen ikkunalla. Ilman kukkavaloa tms.Viher- ja kasvismehut myös ihania 😃
Valmistan päivittäin 0,8 - 1 l , juon päivän aikana.Linssit, pavut, siemenet, mantelit ja pähkinät ovat hyviä proteiinien lähteitä.
Tsemppiä, ihanaa matkaa :)
Vihermehu, ihana! :D Pitää munkin kokeilla.
Missä muuten kasvatat ituja? Et kai jossai eläinperäisessä mullassa? Sit ei oo enää ihanaa! Mut toivottavasti näi ei oo.....
Ituja kasvatan lasipurkissa.
Versot mullassa. Enimmäkseen taimimullassa.
Joissakin on eläinperäisiä lannoitteita, ainakin Biolanilla. Raaka-aineet kiinnostaa kyllä. En ole vielä niin fanaattinen 😉
Nuoralla tanssia kyllä piisaa :)
Entä ne kaupasta ostetut kasvikset ja hedelmät?
Jos niin tarkaksi alkaa 😔
Oho! Meinaatko että kukaan ei saa enää kuollakaan? Vai miten estät eläinten muuttumisen mullaksi? Se saattaa muuten olla myös ihmisperäistä.