Sektion haitat, vauvan sively emätinbakteereilla
Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".
Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/keisarileikatun_vauvan_sively_ema…
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
tuo on yksipuolista paskaa aivopesua - tiesittekö että noin 20 % synnyttäjistä on alapäässä streptokokki ja sen takia esim. monet alateitse synnytetyt pikkuvauvat joutuu antibioottikuurille heti laitoksella? ette tietenkään. arvatkaa mikä vaikutus sillä on vauvan bakteerikantaan - tuhatkertainen verrattuna siihen sektioon.
Taidat olla hieman outo. Streptococcus-lajeja on joka ihmisen iholla koko ajan! Terveen ihminen mikrobisto on tasapainossa ja siinä ei haitalliset lajit pääse leviämään, mutta jos mikrobisto on kaventunut, silloin resistentit ja elinvoimaisimmat lajit lisääntyy! Ihan sama kuin candida sieni-infektion ja BV eli bakteerivaginoosin kierre: mikäli tuhoat bakteerit antibiooteilla, valtaa sienet sen alan epiteelistä mitä bakteereilta jäi ja toisin päin. Ph:n funktiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiesitkö että 6 kk synnytyksestä noin 8% alatiesynnyttäneillä on ulosteen pidätysvaikeuksia ja noin 50 % virtsanpidätysongelmia. nämä luvut suoraan hus:lta, näistä ei vain kauheesti huudella.
So? Mikäli lasten tekeminen pelottaa, miksi sellainen ihminen lisääntyy? Pidätysvaikeudet jne kuuluu osana elämään, mutta ovat mitättömän pieni ongelma verrattuna siihen, että lapsi on sairas! Tästä juuri näkyy nykynaisten "minä minä, kaikki minulle, ja vain minulle, muut on paskoja, minä narsistinen minä, katso profiiliani, olen ihana, olen kaunis, olen laiha"-asenne ... herranjestas millainen on tulevaisuus!
siis että paskoo housuun ja ei voi sen takia lähetä edes himasta on sun mielstä "SO"?????? sä oot ihan sairas. tajuatko millainen vamma on kun paskat valuu housuun ja joillakin loppuelämän??? et näköjään.
Sun ei passaa sitten edes liikkua, sillä jos hajotat välilevysi, saat spinaalistenoosin, paskannat ja kuset housuun ihan samalla tavalla! Mene nyt äkkiä pehmustettuun koppiin ja tilaa pizzaa niin, että se annetaan oven ali. Ota mukaan paaaaljon antibioottia ja otsonoi kaikki mikä ympärilläsi on, ettet vaan saa tartuntaa!
ja tuon todennäköisyys on 8 %? idiootti.
Ainakin tietämätön. Mikäli ei ymmärrä kokonaisuuksia, ei voi tajuta detailejakaan.
Vierailija kirjoitti:
Alatiefanaatikot taas vauhdissa..
Vai että ovat murtumat ja muut vammat hoidettavia? Eivät aina ole! Löytyy ihan täältä koto-Suomesta monia (alatie)synnytyksessä pysyvästi vammautuneita lapsia. Olkanivelrepeytymiä, hapenpuutteesta johtuvia aivovaurioita, ja niitä murtumia.. joo, jotkut voidaan hoitaa, mutta varmaan mukavan tuskainen elämänalku vauvalle.
Sitten on tapauksia, joissa vauvaa yritetään väkisin repiä imukupilla, ja päänahka irtoaa kallosta siinä rytäkässä.. aivoverenvuoto -> kuolema.. puhumattakaan noiden äitien henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä! Kun ei sairaalassa edes pahoitella, nöyryytetään, pakotetaan, tapetaan vauva ja laitetaan pahvilaatikkoon ja todetaan että "sattuuhan näitä, heippa!"
Että kyllä vain, vauvoja kuolee yhä täällä Suomessa, alatiefanaatikkojen luvatussa maassa. Äitejä pakotetaan tappamaan vauvansa alateitse pusertaessa, ja leikkaukseen ei suostuta, "koska se on vauvalle huonompi!" Vattu mitä paskaa! Mieluummin astmaatikko kuin kuollut, jos pitää valita, vai oletteko eri mieltä?
Ihan rauhassa synnyttäkää kukin miten haluatte. Mitä helkkaria se teidän ahtereita kutkuttaa, jos joku toinen haluaa sektion? Väitän, että ihan helvetin harvoin kyse on "mukavuus"synnytyksestä, vaan ihan aidosta pelosta, että lapselle käy jotain. Ihan biologista, että ihmiselle kahdella jalalla kävelevänä nisäkkäänä synnytys on hyvin vaikea ja riskialtis, kapean lantion ja vauvan suhteellisen suuren pään koon vuoksi.
Kukin tavallaan, antakaa nyt ihmisten päättää omat asiansa!
T. 2 tervettä lasta kiirellisellä sektiolla synnyttänyt kapealantioinen nainen
Tässä pitäisi kysyä, kuuluisiko sinun edes lisääntyä? Mutta se on totta, että jokainen tekee itse päätöksensä niiden tietojen pohjalta joita on. Mikäli sektolle on lääketieteelliset syyt, niin silloin se on tehtävä. Mikäli sektio tehdään itsekeskeisistä syistä, on se väärin.
P.S. Tiesithän, että syntyi miten tahansa, noin 170 lasta kuolee joka vuosi tuntemattomista syistä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kerttuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.
Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.
"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"
Tää on aina parasta kun joku alkaa tiedekeskustelussa luettelemaan yksittäistapauksia omasta lähipiiristään. :) Sillä ei ole mitään pirunkaan väliä miten juuri teidän mummolla/serkulla/tädillä/kaimalla/tyttärellä tai vaikka koko kylällä on jonkun asian suhteen mennyt kun näistä tilastoista keskustellaan. Ehkä sen tajusitkin, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää tulla kirjoittamaan tänne. Jos on tieteellisesti tutkittu vaikkapa, että sektiolla syntyneillä lapsilla on 40% suurempi riski saada astma kun alateitse syntyneillä niin keksien vaikkapa että 10% alateitse syntyneistä saa astman, tarkoittaisi tämä sitä että sektiolla syntyneistä lapsistakin suurin osa välttää astman - TODENNÄKÖISYYS kuitenkin siihen, että astma tulee, on suurempi. Se, että näitä astmaan sairastumattomia on jossain perheessä monta, ei ole mikään tilastollinen ihme tai kertomisen arvoinen asia...
No sinäkin sen varmaan tajusit, että minäkin tajusin. Blaaaah.
Tietysti kyse on todennäköisyydestä, mutta näiden väitteiden yhteydessä olisi aina hyvä kertoa siitä riskin suuruudesta. Jos se on 1/1000 ja sektiolla syntyneillä 7/1000, niin onko juurikaan merkitystä?
Tottakai olisi olennaista kertoa riskin suuruudesta. Meinaankin juuri sitä että jos 999/1000 alateitse syntyneistä ei sairastu astmaan ja 993/1000 sektiolla syntyneistä ei sairastu astmaan, niin mitä järkeä tulla kirjoittamaan että tietää tällaisia henkilöitä jotka sektiolla ovat syntyneet ja ovat ihan terveitä kun se ei tosiaan ole mitenkään ihmeellistä? Sehän on ihan perusolettama että myöskään sektiolla syntymällä ei lähtökohtaisesti sairastuta astmaan joten luettelo lähipiirin henkilöistä jotka tosiaan eivät ole sitä astmaa saaneet ei tuo keskusteluun lisäarvoa. Jos sitä riskin suuruutta ei tutkimuksessa kerrota niin ei sitä nyt ainakaan sillä lailla voi arvailla että rupeaa omasta perheestä ja tutuista tapauksia laskeskelemaan...
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126971/Tr19_15.pdf?sequenc…
Tutustukaa sektio ym. tilastoihin eka - sivulla 36 yhteenveto.
Suunniteltu sektio vain noin 6 % luokkaa (joista valtava enemmistö lääketieteellisin perustein - alatie ei siis erikoislääkärin mielestä mahdollinen), päivystyssektio (eli kun alatieyritys on mennyt pieleen) noin 10 % - ja nuo on niitä hengenvaarallisia moni, sekä sikiölle että äidille, imukuppisynnytys (joissa siis tulee erittäin usein noita sulkijalihaksenkin repeämiä) noin 9 % - nämä siis prosentit kaikista Suomen synnytyksistä. Eli joka tapauksessa noin joka viides alatieyrityksestä päätyy joko leikkukseen tai imukuppiin - tästäkään ei kuulkaas puhuta kun ylistetään tuota alatie-ihanuutta.
Nää omat kokemukset kumoaa tilastot tyypit on jotenkin niin huvittavia. Mäkin voisin tulla tähän pätemään, että kyllä se on ihan 50/50 tuleeko ongelmia, koska minä olen syntynyt hätäsektiolla ja nyt parikymppisenä olen alipainoinen, ei ole astmaa eikä diabetesta ja olen muutenkin täysin terve, kun taas samana vuonna hätäsektiolla syntynyt kaverini on sairaalloisen ylipainoinen astmaatikko ja diabetestakin epäillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerttuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.
Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.
"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"
Tää on aina parasta kun joku alkaa tiedekeskustelussa luettelemaan yksittäistapauksia omasta lähipiiristään. :) Sillä ei ole mitään pirunkaan väliä miten juuri teidän mummolla/serkulla/tädillä/kaimalla/tyttärellä tai vaikka koko kylällä on jonkun asian suhteen mennyt kun näistä tilastoista keskustellaan. Ehkä sen tajusitkin, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää tulla kirjoittamaan tänne. Jos on tieteellisesti tutkittu vaikkapa, että sektiolla syntyneillä lapsilla on 40% suurempi riski saada astma kun alateitse syntyneillä niin keksien vaikkapa että 10% alateitse syntyneistä saa astman, tarkoittaisi tämä sitä että sektiolla syntyneistä lapsistakin suurin osa välttää astman - TODENNÄKÖISYYS kuitenkin siihen, että astma tulee, on suurempi. Se, että näitä astmaan sairastumattomia on jossain perheessä monta, ei ole mikään tilastollinen ihme tai kertomisen arvoinen asia...
No sinäkin sen varmaan tajusit, että minäkin tajusin. Blaaaah.
Tietysti kyse on todennäköisyydestä, mutta näiden väitteiden yhteydessä olisi aina hyvä kertoa siitä riskin suuruudesta. Jos se on 1/1000 ja sektiolla syntyneillä 7/1000, niin onko juurikaan merkitystä?
Tottakai olisi olennaista kertoa riskin suuruudesta. Meinaankin juuri sitä että jos 999/1000 alateitse syntyneistä ei sairastu astmaan ja 993/1000 sektiolla syntyneistä ei sairastu astmaan, niin mitä järkeä tulla kirjoittamaan että tietää tällaisia henkilöitä jotka sektiolla ovat syntyneet ja ovat ihan terveitä kun se ei tosiaan ole mitenkään ihmeellistä? Sehän on ihan perusolettama että myöskään sektiolla syntymällä ei lähtökohtaisesti sairastuta astmaan joten luettelo lähipiirin henkilöistä jotka tosiaan eivät ole sitä astmaa saaneet ei tuo keskusteluun lisäarvoa. Jos sitä riskin suuruutta ei tutkimuksessa kerrota niin ei sitä nyt ainakaan sillä lailla voi arvailla että rupeaa omasta perheestä ja tutuista tapauksia laskeskelemaan...
Täytyy vielä huomauttaa, että tieteenalana tämä on uusi ja astma on vain yksi piirre. Kannattaa oikeasti katsoa tämä monia palkintoja napsinut dokkari http://microbirth.com/ niin tajuaa hieman enemmän miten laajasta ongelmasta on kyse (tuon tekemisen jälkeen on tullut huimasti lisää tietoa, jotka vahvistavat väitteet). Summa summarum: prosenteista höpöttäminen on järjetöntä, koska riski on oikeasti olemassa, mutta kokonaisuutta ei vielä tiedetä. Luonto voi olla niinkin ihmeellinen, että tämä on vain keino karsia sellaisia ihmisiä, jotka eivät kykene elämään luonnossa. Eli kun antibioottien teho loppuu ja oma immuunipuolustus on niin heikko, että normaalitkin bakteerit tappaa, niin sellaiset ihmiset joutaakin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".
Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/keisarileikatun_vauvan_sively_ema…
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
siinäpä sulle pientä alapään tärvelyä, ja ei - EI ole yksittäistapaus:
tiesitkö että 6 kk synnytyksestä noin 8% alatiesynnyttäneillä on ulosteen pidätysvaikeuksia ja noin 50 % virtsanpidätysongelmia. nämä luvut suoraan hus:lta, näistä ei vain kauheesti huudella.
No voi ei. Mitä väliä jollain lapsen kohonneella riskillä sairastua autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Mä haluan sektion, ettei [mun] tarvi synnytyksen jälkeen käyttää tena leidejä, ja kakallakin joutuis alkaa käydä useamman kerran päivässä...
Juurikin tämä minä-minä. Ottakaa ihmiset vaaka hetkeksi käyttöön ja punnitkaa, kumpi noista ylemmistä painaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suunniteltu sektio vain noin 6 % luokkaa (joista valtava enemmistö lääketieteellisin perustein - alatie ei siis erikoislääkärin mielestä mahdollinen), päivystyssektio (eli kun alatieyritys on mennyt pieleen) noin 10 % - ja nuo on niitä hengenvaarallisia moni, sekä sikiölle että äidille, imukuppisynnytys (joissa siis tulee erittäin usein noita sulkijalihaksenkin repeämiä) noin 9 % - nämä siis prosentit kaikista Suomen synnytyksistä. Eli joka tapauksessa noin joka viides alatieyrityksestä päätyy joko leikkukseen tai imukuppiin - tästäkään ei kuulkaas puhuta kun ylistetään tuota alatie-ihanuutta.
Mitä sitten? Nyt kun tiedetään, että mikrobisto on tärkeä, niin otsikon mukaisesti, pitäisi tamponoimalla siirtää se ensibakteeristo lapseen. Tätä tutkitaan ja tehdään monessa eri maassa ja tutkimustulokset tulevat ulos muutaman vuoden päässä. Tässä uusin joka palkkaa osallistujia tutkimukseen https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02407184?term=section+delivery+m…
Ettekö oikeasti tienneet tuota? Eihän tuossa ollut edes listattu kaikkea. Alatiesynnytetyillä lapsilla on keskimäärin pienempi riski sairastua lapsuusiän leukemiaan (fagosyyttisolujen tuotanto käynnistyy paremmin alatiesynnytyksessä), parempi stressinsietokyky ja siten pienempi itsemurhakuolleisuus ja mielenterveysongelmien määrä aikuisuudessa (alatiesynnytys on stressi myös vauvalle), sekä paremmat keuhkot ja vähemmän keukosairauksia. Ei sektion valitseminen ole mikään pikku juttu; luonto on ihmeellisesti tarkoittanut vauvan synnytettäväksi alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Nyt kun tiedetään, että mikrobisto on tärkeä, niin otsikon mukaisesti, pitäisi tamponoimalla siirtää se ensibakteeristo lapseen. Tätä tutkitaan ja tehdään monessa eri maassa ja tutkimustulokset tulevat ulos muutaman vuoden päässä. Tässä uusin joka palkkaa osallistujia tutkimukseen https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02407184?term=section+delivery+m…
tuo oli vain tiedoksi näille alatiefanaatikoille, jotka luulee että itsekkäät paskat naiset valitsee noita sektioita "mukavuussyistä". ihan sillee että "mitä sitten". oksettaa tää suomessa vallitseva alatienatsimeininki ja äitien syllistäminen ja ongelmien vähättely ja ylipäätäsnä koko suhtautuminen kun haluaa asiallista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
tuo oli vain tiedoksi näille alatiefanaatikoille, jotka luulee että itsekkäät paskat naiset valitsee noita sektioita "mukavuussyistä". ihan sillee että "mitä sitten". oksettaa tää suomessa vallitseva alatienatsimeininki ja äitien syllistäminen ja ongelmien vähättely ja ylipäätäsnä koko suhtautuminen kun haluaa asiallista tietoa.
Syyllistyä ei kannata - eikä syyllistää. Haukkumalla maailma ei varmasti parane. Mutta jos on uutta faktaa, kannattaa sitä harkita ja miettiä, olisiko noinkin mitättömästä toimenpiteestä oikeasti hyötyä. Sektioiden suhteen olisi hyvä panostaa vielä enemmän ultrassa siihen, ettei tule yllätyksiä (nyt jo hyvällä tolalla). Yllätyksien suhteen päätökset tehdään myös järkevältä pohjalta. Silti, vaikka kuinka oltaisiin tehty fiksuja päätöksiä, esimerkiksi olla sektioimatta, osa vauvoista vaurioituu. Syntymä on tästä syystä elämän vaarallisinta aikaa. Ehkä tämän fanaattisuuden taustalla on se, että itsekeskeisiä, vauvojen terveyttä vähättelevät päätökset (esim. äidin ulkonäkö) ovat tabuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jokunen sanonut ettei tuomitse sektiota, kun syy on painava ja merkittävä. Kuitenkin todellakin vaan on niitä tulevia äitejä, jotka valitsevat jättää synnyttämättä alateitse (eli perinteisesti ja luonnillisesti) niistä kevyistä mukavuussyistä. Jälkimmäinen tuomitaan. Selkeän terveydellisen vaaran vallitsevassa tilanteessa sektio on varmaankin jopa kaikkien mielestä ok, hihhuleita tietysti lukuun ottamatta.
Kaksi hätäsektiota ja yksi alatie synnytys. Kaikki kolme perusterveitä. Mutta alateitse syntyneellä on pysyvä lääkitys, juuri aloitettiin toinenkin lääkitys. Lisäksi hänellä on lievä ylipaino. Eli ei pätenyt meidän lapsiin synnytystavat.
ja tuon todennäköisyys on 8 %? idiootti.