Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektion haitat, vauvan sively emätinbakteereilla

Vierailija
14.04.2016 |

Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".

Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/keisarileikatun_vauvan_sively_ema…

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.

Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.

"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"

Ei, totta kai voi tilastollisesti mennä. Kiinnostaisikin, mikä se todennäköisyys on!

Vierailija
22/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älkää nyt vängätkö niistä sektion perusteista, kun kyse oli tästä bakteerialtistuksesta.

Ei mulla ole tästä asiasta erityisesti sanottavaa. Onhan tästä jo puhuttu aika kauan ja tätä tehdään jo Suomessakin. En mä oikein keksi siitä muuta sanoa kuin että hyvä juttu.

Niin siis mikä on hyvä juttu?

No se sively, eikö tässä nyt siitä ollut kyse?

Niin ja sitten ne sivelyn haitat?

Taisit lukea vain puoli artikkelia, eipä ole ihme ettei sulla ole "erityisesti sanottavaa".

Haitat? Ei tuossa osattu esitellä erityisiä haittoja, sehän oli vain pohdintaa siitä, että entä jos onkin jotain tarttuvaa. No, entä jos lapsi syntyisi alateitse? Sekin kysymys esitettiin. Aiheesta ei ole olemassa vielä tutkimusta, joten kaikki on spekulaatiota.

Ts. arvuuttelu on se hyvä juttu. Voi tosiaan olla hiljaa, kun sanottavaa pitää keksimällä keksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapään haittojen pelko ei ole kevyt syy. Koillain menee esim.pidätyskyky lopullisesti huonoksi. Itse olen kyllä halunnut alateitse, mutta on kääntynyt kiireelliseksi sektioksi.

Ihan tutkitusti sektioissa on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksissä.

Äidille ehkä, vauvalle ei. Vauvalle sektio on turvallisin. Ei tule murtumia, happivajeita jne. Joku astma on pieni asia verrattuna happivajeesta aiheutuneeseen aivovaurioon.

Olisko sulla esittää jotain tutkimustietoa, joka tukisi tätä väitettä?

En ole alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta muistan itsenin lukeneeni näin. Vauvan riski on hengityksen käynnistyminen. Myöhäisemmällä iällä nämä kohonnut diabetes, astma, allergia -riskit sekä uusimman tiedon mukaan myös kohonnut leukemiariski.

Alatie synnytyksessä vauvan kohdistuu enemmän riskejä aivovauriosta ja vammautumisesta lähtien. Tilastollisesti yllättävän moni lapsi kärsii hapenpuutteesta synnytyksessä ja siitä aiheutuu lieviä vaurioita sekä vaikeampia, jotka kaikki vaikuttavat älykkyyteen. Olisikohan ollut jopa 1/5 kärsii jonkin asteisesta hapenpuutteesta alatiesynnytyksessä?

Vierailija
24/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen uusi juttu? Ihan yleistä tietoa. Bakteerisivelystä on puhuttu aika paljon; toinen asia on sitten se, ettei kovin usein hoitohenkilökunta sitä tee.

Kuten sanoin, minulle uutta tietoa. :)

Ap

Vierailija
25/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapään haittojen pelko ei ole kevyt syy. Koillain menee esim.pidätyskyky lopullisesti huonoksi. Itse olen kyllä halunnut alateitse, mutta on kääntynyt kiireelliseksi sektioksi.

Äidille ehkä, vauvalle ei. Vauvalle sektio on turvallisin. Ei tule murtumia, happivajeita jne. Joku astma on pieni asia verrattuna happivajeesta aiheutuneeseen aivovaurioon.

En ole alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta muistan itsenin lukeneeni näin. Vauvan riski on hengityksen käynnistyminen. Myöhäisemmällä iällä nämä kohonnut diabetes, astma, allergia -riskit sekä uusimman tiedon mukaan myös kohonnut leukemiariski.

Alatie synnytyksessä vauvan kohdistuu enemmän riskejä aivovauriosta ja vammautumisesta lähtien. Tilastollisesti yllättävän moni lapsi kärsii hapenpuutteesta synnytyksessä ja siitä aiheutuu lieviä vaurioita sekä vaikeampia, jotka kaikki vaikuttavat älykkyyteen. Olisikohan ollut jopa 1/5 kärsii jonkin asteisesta hapenpuutteesta alatiesynnytyksessä?

Minä olin syntynyt sinisenä ja päätynyt välittömästi ilmeisesti varsin pitkäksi aikaa happikaappiin, mutta minkäänlaisia vaurioita ei ole todettu. Ainakaan ällissä ei ole vikaa, vaan päin vastoin, minusta tuli keskimääräistä nokkelampi.

Vierailija
26/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lääketieteellisesti kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille."

Nämä eivät ihan mitään pikkujuttuja ole, lapsen tulevaisuutta ajatellen. Siksi mielenkiintoinen ajatus.

Nämäkö ovat alapeukuttajien mielestä pikkujuttuja, joiden ilmaantumisen riskien pienentämistä ei kannattaisi tutkia: autoimmuunisairaudet, astma, allergiat ja tyypin 1 diabetes?

Taidat olla aika typerys, joka uskoo rokote.infon juttuja? Nuo kaikki saadaan vältettyä sillä bakteerien sivelemisellä kasvoille. Niin yksinkertaisesti.

Ja näppärästi unohdit lähteenkin mainita. Magneettimedia? :D

Vierailija
27/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lääketieteellisesti kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille."

Nämä eivät ihan mitään pikkujuttuja ole, lapsen tulevaisuutta ajatellen. Siksi mielenkiintoinen ajatus.

Nämäkö ovat alapeukuttajien mielestä pikkujuttuja, joiden ilmaantumisen riskien pienentämistä ei kannattaisi tutkia: autoimmuunisairaudet, astma, allergiat ja tyypin 1 diabetes?

Taidat olla aika typerys, joka uskoo rokote.infon juttuja? Nuo kaikki saadaan vältettyä sillä bakteerien sivelemisellä kasvoille. Niin yksinkertaisesti.

Lähde aloituksessa, jos näppärästi sen edes avasit. Kukakohan se typerys olikaan...

Vierailija
28/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole alkuperäinen, mutta artikkelia lainaten: "Aiheesta on julkaistu toistaiseksi yksi tutkimus, jossa havaittiin, että pyyhittyjen lasten mikrobisto muistutti äidin synnytyskanavan mikrobistoa vielä kuukauden kuluttua toimenpiteestä. Tämän pidemmästä ajanjaksosta ei ole mitään tietoa."

Hienoa, että sinulla on tutkimustietoa joka vahvistaa, että bakteerien siveleminen kasvoille on ratkaisu.

29/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.

Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.

"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"

Tää on aina parasta kun joku alkaa tiedekeskustelussa luettelemaan yksittäistapauksia omasta lähipiiristään. :) Sillä ei ole mitään pirunkaan väliä miten juuri teidän mummolla/serkulla/tädillä/kaimalla/tyttärellä tai vaikka koko kylällä on jonkun asian suhteen mennyt kun näistä tilastoista keskustellaan. Ehkä sen tajusitkin, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää tulla kirjoittamaan tänne. Jos on tieteellisesti tutkittu vaikkapa, että sektiolla syntyneillä lapsilla on 40% suurempi riski saada astma kun alateitse syntyneillä  niin keksien vaikkapa että 10%  alateitse syntyneistä saa astman, tarkoittaisi tämä sitä että sektiolla syntyneistä lapsistakin suurin osa välttää astman - TODENNÄKÖISYYS kuitenkin siihen, että astma tulee, on suurempi. Se, että näitä astmaan sairastumattomia on jossain perheessä monta, ei ole mikään tilastollinen  ihme tai kertomisen arvoinen asia...

Vierailija
30/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin syntynyt sinisenä ja päätynyt välittömästi ilmeisesti varsin pitkäksi aikaa happikaappiin, mutta minkäänlaisia vaurioita ei ole todettu. Ainakaan ällissä ei ole vikaa, vaan päin vastoin, minusta tuli keskimääräistä nokkelampi.

Mutta miten nokkela voisit ollakaan, jos olisit päässyt todelliseen potentiaaliisi?! 😉 Menetimme neron!

Vierailija
31/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva tietää, kuinka paljon riski kohoaa sektion myötä näihin astmaan yms.

Puhutaanko kaksinkertaisesta, kymmenkertaisesta vai 0,001-kertaisesta riskistä.

Vierailija
32/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että teillä ollaan terveitä, kumoaa tieteelliset tutkimukset? Aina näihin ketjuihin tulee joku, joka omalla mielipiteellään kumoaa vuosikausia kerättyjen laajojen aineistojen perusteella tehdyt tutkimukset.

Vierailija
33/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerttuli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aina parasta kun joku alkaa tiedekeskustelussa luettelemaan yksittäistapauksia omasta lähipiiristään. :) Sillä ei ole mitään pirunkaan väliä miten juuri teidän mummolla/serkulla/tädillä/kaimalla/tyttärellä tai vaikka koko kylällä on jonkun asian suhteen mennyt kun näistä tilastoista keskustellaan. Ehkä sen tajusitkin, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää tulla kirjoittamaan tänne. Jos on tieteellisesti tutkittu vaikkapa, että sektiolla syntyneillä lapsilla on 40% suurempi riski saada astma kun alateitse syntyneillä  niin keksien vaikkapa että 10%  alateitse syntyneistä saa astman, tarkoittaisi tämä sitä että sektiolla syntyneistä lapsistakin suurin osa välttää astman - TODENNÄKÖISYYS kuitenkin siihen, että astma tulee, on suurempi. Se, että näitä astmaan sairastumattomia on jossain perheessä monta, ei ole mikään tilastollinen  ihme tai kertomisen arvoinen asia...

No sinäkin sen varmaan tajusit, että minäkin tajusin. Blaaaah.

Tietysti kyse on todennäköisyydestä, mutta näiden väitteiden yhteydessä olisi aina hyvä kertoa siitä riskin suuruudesta. Jos se on 1/1000 ja sektiolla syntyneillä 7/1000, niin onko juurikaan merkitystä?

Vierailija
34/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten nokkela voisit ollakaan, jos olisit päässyt todelliseen potentiaaliisi?! 😉 Menetimme neron!

Jäin itse miettimään samaa. :D Hitto mikä moka, perheeseen olisi voinut syntyä uusi Einstein!

Vierailija
35/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun tästä vasta nyt uutisoidaan ... kyseessä on oikeasti ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeästä asiasta. Tässä erinomainen dokumentti aiheesta (ostakaa DVD, siinä suomenkielinen teksti) http://microbirth.com/

Vierailija
36/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö tuota bakteerisivelyä Suomessa missään? Voiko sitä tällä hetkellä edes pyytää?

Vierailija
37/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätietona: jos ette siirrä vaginasta bakteeristoa lapsen iholle, niin mistä se ensimmäinen mikrobiomi sitten tulee? Leikkaussalin seiniltä ja ilmasta! Eli kaikkien niiden ihmisten, jotka siellä puuhailee.

Vierailija
38/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä hieman spammia tuleville äideille https://helmitutkimus.com/

Odotetaanko perheeseenne vauvaa? Osallistu Helsingin yliopistossa järjestettävään lasten HELMi-suolistobakteeristotutkimukseen.

Tutkimuksessa seuraamme lasten bakteeriston kehittymistä sekä selvitämme, miten suolistobakteeristo liittyy perheen elintapa- ja ympäristötekijöihin sekä vauvan vointiin ja terveyteen. Kaikki tieto kerätään sähköisin kyselyin HELMi-sovelluksella, jonka kuvaajien avulla on hauska seurata vauvan kehittymistä viitearvoihin nähden. Vastaustallenteet jäävät perheen käytöön kattavana koosteena vauvan alkutaipaleesta.

Vierailija
39/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva tietää, kuinka paljon riski kohoaa sektion myötä näihin astmaan yms.

Puhutaanko kaksinkertaisesta, kymmenkertaisesta vai 0,001-kertaisesta riskistä.

Mikrobiomin kaventuminen on sen verran iso juttu, että WHO on kaavailemassa aiheesta yleistä "hälytystilaa". Tarvitaan vielä tutkimuksia, mutta jo nyt on erittäin vakuuttavaa näyttöä olemassa. Uskon, että 5v sisällä tulee tämä hälytys ulos.

Vierailija
40/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei pidä paikkaansa. Vauvan geeneissä ohjelmoituu monia asioita päälle synnytyskanavan paineen johdosta sekä tärkein, eli mikrobiomi, siirtyy synnytyskanavasta vauvan iholle. Murtumat ja muut ovat hoidettavissa olevia juttuja, mikrobiomin vinoutumaa ei voida korjata. Ota huomioon, että bakteerit ja omat solumme (prokaryootit -> eukaryootit) käy solutasolla koko ajan kommunikaatiota ja jos tämä kommunikaatio katkeaa (kuten suolistobakteereiden osalta), tuloksena on vaikka millaisia sairauksia, lihavuus (akkermansia municiphila esimerkkinä), mielen sairauksia, autoimmuunisairauksia jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä