Sektion haitat, vauvan sively emätinbakteereilla
Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".
Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/keisarileikatun_vauvan_sively_ema…
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääketieteellisesti kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille."
Nämä eivät ihan mitään pikkujuttuja ole, lapsen tulevaisuutta ajatellen. Siksi mielenkiintoinen ajatus.
Nämäkö ovat alapeukuttajien mielestä pikkujuttuja, joiden ilmaantumisen riskien pienentämistä ei kannattaisi tutkia: autoimmuunisairaudet, astma, allergiat ja tyypin 1 diabetes?
Äh, no ne on näitä "yhyy, alapää rupsahtaa"-tyyppejä, jotka ei kestä ajatusta, että pyhä sektio joissain suhteissa voi olla vauvalle se huonompi vaihtoehto. Samat tyypit monesti väittävät, että korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito.
Olet oikeassa. Brasiliassa sektio on todella yleistä juurikin ulkonäkösyistä. Meillä tämä ei ole niin suuri ongelma - vielä. Äidinmaidon korvikkeesta puuttuvat suolistobakteereille tärkeä oligosakkaridit, eli bakteereiden ravinto, jota äidinmaidossa on! Eli rautalangasta:
1. Lapsen tulee saada suvulleen sopiva mikrobisto l. mikrobiomi äidiltään, synnytyskanavasta ja iholta,
2. Lapsen saamaa mikrobistoa l. mikrobiomia (mm. suolistobakteereita) pitää muistaa ruokkia myös sekä niiden tasapainosta pitää huolta (ts. ei antibiootteja jne).
Voi luoja tätäkin keskustelua. Menettääkö jotkut lasten myötä järkensä? Pimppilimaa my ass.
Vierailija kirjoitti:
4 lasta sektiolla ja yhdelläkään ei ole astmaa, allergioita, olivat vauvoina ja taaperoikäisinä keskimääräistä kai terveempiä. Eli en ihan satasella lähde noihin tilastoihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.
Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.
"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"
Kyse ei ole enää tilastoista, koska kausaliteetti on selvitetty. Et voi tietää lastesi sairauksista ennen kuin he ovat saavuttaneet keski-iän.
No siinähän voi nämä mukavuus"synnyttäjät" hieroa sitä tuheroaan lapsen naamaan. Ja voihan sitä käydä omaakin naamaa hankaamassa äitinsä toosaan jos itse sektiolla syntyi. Parempi myöhään kun ei milloinkaan?
Vierailija kirjoitti:
No siinähän voi nämä mukavuus"synnyttäjät" hieroa sitä tuheroaan lapsen naamaan. Ja voihan sitä käydä omaakin naamaa hankaamassa äitinsä toosaan jos itse sektiolla syntyi. Parempi myöhään kun ei milloinkaan?
Eli pimpin nuoleminen on paras tapa saada probiootteja? Kyllä, mutta entäs jos on kovin aktiivinen nainen ja saat siinä samalla koko kylän miesten bakteeriston? Mahtaako sopia juuri sinun genetiikallesi (solukommunikaation kannalta)?
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".
Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/18/eihan-sulle-vaan-jaanyt-traumaa
siinäpä sulle pientä alapään tärvelyä, ja ei - EI ole yksittäistapaus:
tiesitkö että 6 kk synnytyksestä noin 8% alatiesynnyttäneillä on ulosteen pidätysvaikeuksia ja noin 50 % virtsanpidätysongelmia. nämä luvut suoraan hus:lta, näistä ei vain kauheesti huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiesitkö että 6 kk synnytyksestä noin 8% alatiesynnyttäneillä on ulosteen pidätysvaikeuksia ja noin 50 % virtsanpidätysongelmia. nämä luvut suoraan hus:lta, näistä ei vain kauheesti huudella.
linkki vielä tuohon http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/22/aiti-karkaileeko-sinulta-pissa-…
Sille todennäköisyyksistä jankkaajalle: https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0,5&as_vis=1&q=cesarean+…
Siinä "muutama" tutkimus. Ensimmäisen perusteella riski olisi 52% korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
So? Mikäli lasten tekeminen pelottaa, miksi sellainen ihminen lisääntyy? Pidätysvaikeudet jne kuuluu osana elämään, mutta ovat mitättömän pieni ongelma verrattuna siihen, että lapsi on sairas! Tästä juuri näkyy nykynaisten "minä minä, kaikki minulle, ja vain minulle, muut on paskoja, minä narsistinen minä, katso profiiliani, olen ihana, olen kaunis, olen laiha"-asenne ... herranjestas millainen on tulevaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Mikäli lasten tekeminen pelottaa, miksi sellainen ihminen lisääntyy? Pidätysvaikeudet jne kuuluu osana elämään, mutta ovat mitättömän pieni ongelma verrattuna siihen, että lapsi on sairas! Tästä juuri näkyy nykynaisten "minä minä, kaikki minulle, ja vain minulle, muut on paskoja, minä narsistinen minä, katso profiiliani, olen ihana, olen kaunis, olen laiha"-asenne ... herranjestas millainen on tulevaisuus!
Amen. Synnytys pelottaa varmasti, mutta itsepähän siihen on päättänyt ryhtyä. Se ei ole lapsen vika, eikä lasta tulisi sen takia altistaa riskeille loppuelämän sairauksista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis että paskoo housuun ja ei voi sen takia lähetä edes himasta on sun mielstä "SO"?????? sä oot ihan sairas. tajuatko millainen vamma on kun paskat valuu housuun ja joillakin loppuelämän??? et näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älkää nyt vängätkö niistä sektion perusteista, kun kyse oli tästä bakteerialtistuksesta.
Ei mulla ole tästä asiasta erityisesti sanottavaa. Onhan tästä jo puhuttu aika kauan ja tätä tehdään jo Suomessakin. En mä oikein keksi siitä muuta sanoa kuin että hyvä juttu.
Niin siis mikä on hyvä juttu?
No se sively, eikö tässä nyt siitä ollut kyse?
Niin ja sitten ne sivelyn haitat?
Taisit lukea vain puoli artikkelia, eipä ole ihme ettei sulla ole "erityisesti sanottavaa".
En ole ylempi mutta tarkoitatko esim tuota streptokokki tartuntaa? Miksei sektiosynnyttäjällekin voi antaa antibioottia kuten alatiesynnyttäjälle?
Itse synnytin sektiolla, vaikka toisin halusin. Alapää säilyi, en imettänyt kuin ekat 10 päivää osa-aikaisesti ja sitäkin kadun nyt jälkeenpäin. Lapsella oli vauvaikäisenä erilaista ihottumaa, mutta se on voivoi.
Jälkeenpäin ajateltuna en edes enää synnyttäisi kuin sektiolla, vaikka mahdollisuus olisi toinen. Ei se sektiokaan takaa sitä, että alapää pysyisi tiukkana.
Alatiefanaatikot taas vauhdissa..
Vai että ovat murtumat ja muut vammat hoidettavia? Eivät aina ole! Löytyy ihan täältä koto-Suomesta monia (alatie)synnytyksessä pysyvästi vammautuneita lapsia. Olkanivelrepeytymiä, hapenpuutteesta johtuvia aivovaurioita, ja niitä murtumia.. joo, jotkut voidaan hoitaa, mutta varmaan mukavan tuskainen elämänalku vauvalle.
Sitten on tapauksia, joissa vauvaa yritetään väkisin repiä imukupilla, ja päänahka irtoaa kallosta siinä rytäkässä.. aivoverenvuoto -> kuolema.. puhumattakaan noiden äitien henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä! Kun ei sairaalassa edes pahoitella, nöyryytetään, pakotetaan, tapetaan vauva ja laitetaan pahvilaatikkoon ja todetaan että "sattuuhan näitä, heippa!"
Että kyllä vain, vauvoja kuolee yhä täällä Suomessa, alatiefanaatikkojen luvatussa maassa. Äitejä pakotetaan tappamaan vauvansa alateitse pusertaessa, ja leikkaukseen ei suostuta, "koska se on vauvalle huonompi!" Vattu mitä paskaa! Mieluummin astmaatikko kuin kuollut, jos pitää valita, vai oletteko eri mieltä?
Ihan rauhassa synnyttäkää kukin miten haluatte. Mitä helkkaria se teidän ahtereita kutkuttaa, jos joku toinen haluaa sektion? Väitän, että ihan helvetin harvoin kyse on "mukavuus"synnytyksestä, vaan ihan aidosta pelosta, että lapselle käy jotain. Ihan biologista, että ihmiselle kahdella jalalla kävelevänä nisäkkäänä synnytys on hyvin vaikea ja riskialtis, kapean lantion ja vauvan suhteellisen suuren pään koon vuoksi.
Kukin tavallaan, antakaa nyt ihmisten päättää omat asiansa!
T. 2 tervettä lasta kiirellisellä sektiolla synnyttänyt kapealantioinen nainen
Aiheena todella tärkeä. Pieneltä vaikuttava asia voi vaikuttaa todella merkittäviksi joidenkin lasten tulevaisuuteen. Onneksi kyseisiä asioita on ryhdytty tutkimaan. Artikkelin tutkimuksesta kävi ilmi että sivelyn pitkäaikaisemman mikrobiston pysyvyyttä ei vielä varmuudella tiedetä, mutta toisaalta jopa lyhyt mikrobien säilyminen suolistossa on tärkeää. Joku mietti sitä että mitä jos hoitohenkilöstö ei sitä suostu tekemään? Kannattaa miettiä että onko tämä toimenpide johon oikeasti tarvitsee hoitohenkilöstön apua. Mutta ihan sama kuka sen tekee, olisi hyvä varmistua siitä että äiti ei siirrä samalla lapselleen haitallisia, erilaisia sairauksia aiheuttavia bakteereja (esim B-ryhmän streptokokkeja).
Ihmisten pitäisi muutenkin enemmän viettää aikaa vauvojen kanssa iho ihoa vasten jotta uusin tulokaskin saisi perheen sisäisen bakteeriston itselleen. Toukkapussit ja desinfioivat pesuaineet saisivat jäädä kaikilta pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis että paskoo housuun ja ei voi sen takia lähetä edes himasta on sun mielstä "SO"?????? sä oot ihan sairas. tajuatko millainen vamma on kun paskat valuu housuun ja joillakin loppuelämän??? et näköjään.
Sun ei passaa sitten edes liikkua, sillä jos hajotat välilevysi, saat spinaalistenoosin, paskannat ja kuset housuun ihan samalla tavalla! Mene nyt äkkiä pehmustettuun koppiin ja tilaa pizzaa niin, että se annetaan oven ali. Ota mukaan paaaaljon antibioottia ja otsonoi kaikki mikä ympärilläsi on, ettet vaan saa tartuntaa!
tuo on yksipuolista paskaa aivopesua - tiesittekö että noin 20 % synnyttäjistä on alapäässä streptokokki ja sen takia esim. monet alateitse synnytetyt pikkuvauvat joutuu antibioottikuurille heti laitoksella? ette tietenkään. arvatkaa mikä vaikutus sillä on vauvan bakteerikantaan - tuhatkertainen verrattuna siihen sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älkää nyt vängätkö niistä sektion perusteista, kun kyse oli tästä bakteerialtistuksesta.
Ei mulla ole tästä asiasta erityisesti sanottavaa. Onhan tästä jo puhuttu aika kauan ja tätä tehdään jo Suomessakin. En mä oikein keksi siitä muuta sanoa kuin että hyvä juttu.
Niin siis mikä on hyvä juttu?
No se sively, eikö tässä nyt siitä ollut kyse?
Niin ja sitten ne sivelyn haitat?
Taisit lukea vain puoli artikkelia, eipä ole ihme ettei sulla ole "erityisesti sanottavaa".
En ole ylempi mutta tarkoitatko esim tuota streptokokki tartuntaa? Miksei sektiosynnyttäjällekin voi antaa antibioottia kuten alatiesynnyttäjälle?
Haloo! Antibiootti tuhoaa juurikin sitä normaalia bakteeriflooraa, joka pitäisi siirtyä lapseen! Miksi luulet, että Obama eilen päätti kieltää antibioottien käytön esimerkiksi eläintuotannossa? Onko Obama viisaampi kuin meidän naiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi ei. Mitä väliä jollain lapsen kohonneella riskillä sairastua autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Mä haluan sektion, ettei tarvi synnytyksen jälkeen käyttää tena leidejä, ja kakallakin joutuis alkaa käydä useamman kerran päivässä...
4 lasta sektiolla ja yhdelläkään ei ole astmaa, allergioita, olivat vauvoina ja taaperoikäisinä keskimääräistä kai terveempiä. Eli en ihan satasella lähde noihin tilastoihin mukaan.