Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan minulla alkava dementia?

Vierailija
07.04.2026 |

www.is.fi/terveys/art-2000011902561.html

Minulla on kaikkia näitä. Suvussani on dementiasairauksia (otsalohkodementiaa ja alzheimeria) paitsi persoonallisuuden muutoksesta en osaa sanoa itse. Mutta ensireaktioni siihen että joku tavara on hukassa, on nykyään se että mies on sen laittanut väärään paikkaan. Se tulee jonain automaationa vaikka tiedostan että harvoin näin oikeasti on. 

Olen alkanut kokea öiseen aikaan jotain aistiharhoja. Joko uni sekoittuu todellisuuteen tai herätessäni kuulen, näen tai tunnen jotain erikoista. Nukun ajoittain tyttärelläni koska hoidan hänen lapsiaan viikonloppuisin jotta tytär pääsee toiseen työhönsä. Siellä on vierashuoneessa vain yksi ikkuna ja se on päädyssä niin että kun herään, en näe ulos vaan näen vain pimeän huoneen ja ikkunattoman seinän. Kotona minulla on kahdella seinällä ikkunat ja huoneessa on hämärää, ei pimeää. Tyttären luona olen pari kertaa herännyt paniikkiin kun olenkin kääntynyt yöllä seinänpuolelle sänkyä ja seinä onkin siinä 10cm päässä kasvoistani. Hetkellisesti olo on kuin olisin arkussa. 

Tasapainoni on heikentynyt myös ja huomaan että tarkkaavaisuudessa olisi parantamista. En enää aja pimeällä, koska omasta mielestäni hämärä vaikuttaa reaktiokykyyni. 

Olen työssäkäyvä viiskymppinen nainen. Minua pelottaa aika kovasti tämä kaikki!! En voi sairastua nyt vielä. Minähän olen se joka meidät elättää. 

Muistisairauksiin liittyviä oireita ovat:

Toiminnanohjauksen, aloitekyvyn ja tarkkaavaisuuden heikkous

Vireystilan vaihtelut

Unihäiriöt

Mahdolliset yölliset sekavuustilat

Esimerkiksi otsalohkoihin painottuvissa sairauksissa mm. epäluuloisuus ja persoonallisuuden muutokset

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ihmettelen yhtään kun yöllä herää kesken unien ja ei heti hoksaa missä on, varsinkin kun ei ole kotona. Ja lue mitä tahansa oireluettoloa, niin kaikista löytyy yhtäläisyyksiä 

Vierailija
2/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan hakeutua muistihoitajalle testiin. Tuskin sinulla dementiaa on, mutta jos haluat rauhoittaa mieltäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan hakeutua muistihoitajalle testiin. Tuskin sinulla dementiaa on, mutta jos haluat rauhoittaa mieltäsi.

Kyllä se voi ollakin. Olen itse 56-vuotias ja miettinyt hieman samoja, kun helpot aivoaskareet ovat parin vuoden sisällä alkaneet muuttua vaikeiksi.

Vierailija
4/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt että mitähän tämä nyt oikein on kun tuntuu ettei osaa enää edes juoda kun usein meinaa vesilasilliseenkin hukkua.

Vierailija
5/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jollekkin muistisairaudelle harhoineen kaikkineen. Nyt viiden vuoden sisään on alkanut niin moni höperöimään, että oikein ihmetyttää.

Vierailija
6/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nykyään sanotaan että 60 on uusi 40 jne., niin meidät kehot nyt vaan ei ole samaa mieltä: kuusikymppistä lähestyvä on jo tavallaan vanhus. Eläkkeelle jäädään ihan syystäkin tietyssä iässä noin kuusikymppisinä; keho tai pää ei ole enää priimaa. 

Opitko yhä uutta, aloittaja? Se yksinään kertoo kuulemma paljon. 

Vierailija
7/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vaihdevuosioireet aiheuttavat tuollaista.

Vierailija
8/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jollekkin muistisairaudelle harhoineen kaikkineen. Nyt viiden vuoden sisään on alkanut niin moni höperöimään, että oikein ihmetyttää.

Se voi olla heikkolaatuinen ravinto, joka vaikuttaa suositusten muodossa. Nykysuosituksista ei saa tarpeeksi mm. koliinia, joka on aivojen terveydelle elintärkeää. Apteekin ravintojuomiin onkin lisätty sitä viime vuosina, nytkin mainostavat juuri sillä erästä tunnettua valmistajaa. 

Koliinia saa mm. kananmunasta. Kolesterolipelkoiset jättävät ne usein syömättä. 

Vierailija
9/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erja Häkkinen sanoi muistaakseni, että saattoi olla matkalla jonnekin ja kesken matkan yhtäkkiä hämmentyä, kun unohti missä on ja minne oli matkalla. Hänellä todettu alkava muistisairaus.

Vierailija
10/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi ollakin. Olen itse 56-vuotias ja miettinyt hieman samoja, kun helpot aivoaskareet ovat parin vuoden sisällä alkaneet muuttua vaikeiksi.

Minä en kehtaa puhua asiasta edes miehelleni. Mutta olen työssäni nykyään todella hidas. Aloitan asioita monta kertaa uudestaan ja uudestaan kun unohdan mitä olen ollut tekemässä jos joku häiriö tulee. Häiriötekijäksi käy ihan sekin että työkaveri kulkee ohitse. Aiemmin mikään ei häirinnyt keskittymistäni. 

Voihan kaikki olla stressiä tai vaihdevuosioireita, mutta minua pelottaa että kyse on jostain neurologisesta. Jos menen muistihoitajalle, eikö käynti näy myös työterveyslääkärilleni vai voinko jotenkin estää sen? 

AP

Vierailija
11/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aina kokeilla b vitamiini lisää. Varsinkin jos ei syö banaania ja lihaa tarpeeksi 

Vierailija
12/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erja Häkkinen sanoi muistaakseni, että saattoi olla matkalla jonnekin ja kesken matkan yhtäkkiä hämmentyä, kun unohti missä on ja minne oli matkalla. Hänellä todettu alkava muistisairaus.

Minulla ei ole tätä näin, mutta huomaan jossain vaiheessa matkaa että oho, olenkin tässä. Ajan niin ajamiseen keskittyen että en huomaa missä milloinkin olen. 

Vierailija
13/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kehtaa puhua asiasta edes miehelleni. Mutta olen työssäni nykyään todella hidas. Aloitan asioita monta kertaa uudestaan ja uudestaan kun unohdan mitä olen ollut tekemässä jos joku häiriö tulee. Häiriötekijäksi käy ihan sekin että työkaveri kulkee ohitse. Aiemmin mikään ei häirinnyt keskittymistäni. 

Voihan kaikki olla stressiä tai vaihdevuosioireita, mutta minua pelottaa että kyse on jostain neurologisesta. Jos menen muistihoitajalle, eikö käynti näy myös työterveyslääkärilleni vai voinko jotenkin estää sen? 

AP

Työterveyslääkärillä on ihan yhtä lailla vaitiolovelvollisuus. Hän voi kysyä saako työnantajalle ilmoittaa, mutta sinulla on täysi oikeus sanoa ei.

Vierailija
14/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nykyään sanotaan että 60 on uusi 40 jne., niin meidät kehot nyt vaan ei ole samaa mieltä: kuusikymppistä lähestyvä on jo tavallaan vanhus. Eläkkeelle jäädään ihan syystäkin tietyssä iässä noin kuusikymppisinä; keho tai pää ei ole enää priimaa. 

Eikä jäädä. 70-vuotiaana pääsee eläkkeelle, paitsi jos siirtävät sitä vielä kovin paljon lähiaikoina.

Vierailija
15/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Työterveyslääkärillä on ihan yhtä lailla vaitiolovelvollisuus. Hän voi kysyä saako työnantajalle ilmoittaa, mutta sinulla on täysi oikeus sanoa ei.

Lääkärien vaitiolovelvollisuuksien noudattamiseen ei kannata liikoja luotella, paitsi jos tieto olisi lääkärille haitallista esimerkiksi hoitovirheen selvittelyssä. Silloin kyllä vaitiolovelvollisuus on velvoittava, eikä missään nimessä yksittäistapaukseen voida ottaa kantaa.

Vierailija
16/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, palstapsykologit, -lääkärit sun muut avohoitopotilaat ja palstadeekut ovat riittävän hyviä heittämään omia arvauksiaan ja siinä meillä diagnoosi ap:lle. 😁

Aikuisten oikeasti, muistiklinikalle soittoa ja ajanvaraus. Ainakin ikääntyneemmillä odottavat sukulaista mukaan. 

Vierailija
17/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tätä näin, mutta huomaan jossain vaiheessa matkaa että oho, olenkin tässä. Ajan niin ajamiseen keskittyen että en huomaa missä milloinkin olen. 

Tää on normaali ilmiö, en nyt muista nimeä, mutta esiintyy lapsillakin ym. 

Vierailija
18/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä jäädä. 70-vuotiaana pääsee eläkkeelle, paitsi jos siirtävät sitä vielä kovin paljon lähiaikoina.

Tää muutos iännostosta on tehty vasta viime vuosina, ja moni pääsee jo kuusikymppisenä kun ei pää tai kroppa enää kestä. 

Vierailija
19/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Olet vaihdevuosissa, elätät perheen ja hoidat lapsenlapsia.

Vähemmästäkin väsyy. Onko sinulla aikaa levätä ja elää omaakin elämää?

Vierailija
20/22 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää muutos iännostosta on tehty vasta viime vuosina, ja moni pääsee jo kuusikymppisenä kun ei pää tai kroppa enää kestä. 

Moni pääSI, muttei pääse enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi