Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektion haitat, vauvan sively emätinbakteereilla

Vierailija
14.04.2016 |

Nykypäivänä tuntuu, että äidit yllättävän usein toivovat sektiota ettei tarvitsisi synnyttää alateitse esimerkiksi synnytyspelon vuoksi, tai vaikkapa mielestäni todella kevyistä syistä kuten pelko alapään mahdollisesta "tärveltymisestä".

Onko sektiota harkitsevat tai sektion valinneet tietoisia sektion vaikutuksista lapsen bakteerikantaan siten, että vaikutus on lopulta laajempi ja siitä voi olla yllättävän paljon haittaa lapselle? Luin tänään tämän arkitikkelin, ja tämä oli ainakin minulle uutta tietoa:

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/keisarileikatun_vauvan_sively_ema…

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelko ei ole mikään kevyt syy. Synnytyspelko on lääketieteellinen diagnoosi. Mullakin luki papereissa diagnoosikoodi, en nyt enää sitä muista. (En siis halunnut sektiota synnytyspelon takia.)

Vierailija
2/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko ei ole mikään kevyt syy. Synnytyspelko on lääketieteellinen diagnoosi. Mullakin luki papereissa diagnoosikoodi, en nyt enää sitä muista. (En siis halunnut sektiota synnytyspelon takia.)

Synnytyspelkoa en millään kieliopilla tuominnut kevyeksi syyksi.

Ap

Vierailija
4/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva tuosta: pullasuti ja pimppilimaa 😵

Vierailija
5/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapään haittojen pelko ei ole kevyt syy. Koillain menee esim.pidätyskyky lopullisesti huonoksi. Itse olen kyllä halunnut alateitse, mutta on kääntynyt kiireelliseksi sektioksi.

Vierailija
6/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääketieteellisesti kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille."

Nämä eivät ihan mitään pikkujuttuja ole, lapsen tulevaisuutta ajatellen. Siksi mielenkiintoinen ajatus.

Vierailija
7/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapään haittojen pelko ei ole kevyt syy. Koillain menee esim.pidätyskyky lopullisesti huonoksi. Itse olen kyllä halunnut alateitse, mutta on kääntynyt kiireelliseksi sektioksi.

Ihan tutkitusti sektioissa on enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksissä.

Vierailija
8/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkää nyt vängätkö niistä sektion perusteista, kun kyse oli tästä bakteerialtistuksesta.

Vierailija
9/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älkää nyt vängätkö niistä sektion perusteista, kun kyse oli tästä bakteerialtistuksesta.

Ei mulla ole tästä asiasta erityisesti sanottavaa. Onhan tästä jo puhuttu aika kauan ja tätä tehdään jo Suomessakin. En mä oikein keksi siitä muuta sanoa kuin että hyvä juttu.

Vierailija
10/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääketieteellisesti kysymys on tärkeä, sillä keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla tiedetään olevan kohonnut riski sairastua erityisesti autoimmuunisairauksiin, astmaan, allergioihin ja tyypin 1 diabetekseen. Myös lihavuuden riski on suurempi keisarileikkauksella syntyneillä. Tämän uskotaan johtuvan ainakin osaksi eroista alateitse syntyneiden ja keisarileikkauksessa syntyneiden lasten mikrobistossa. Keisarileikkauksessa lapsi ei altistu synnytyskanavan mikrobeille."

Nämä eivät ihan mitään pikkujuttuja ole, lapsen tulevaisuutta ajatellen. Siksi mielenkiintoinen ajatus.

Nämäkö ovat alapeukuttajien mielestä pikkujuttuja, joiden ilmaantumisen riskien pienentämistä ei kannattaisi tutkia: autoimmuunisairaudet, astma, allergiat ja tyypin 1 diabetes?

Vierailija
11/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole tästä asiasta erityisesti sanottavaa. Onhan tästä jo puhuttu aika kauan ja tätä tehdään jo Suomessakin. En mä oikein keksi siitä muuta sanoa kuin että hyvä juttu.

Niin siis mikä on hyvä juttu?

Vierailija
12/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se sively, eikö tässä nyt siitä ollut kyse?

Vierailija
13/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten ne sivelyn haitat?

Taisit lukea vain puoli artikkelia, eipä ole ihme ettei sulla ole "erityisesti sanottavaa".

Vierailija
14/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämäkö ovat alapeukuttajien mielestä pikkujuttuja, joiden ilmaantumisen riskien pienentämistä ei kannattaisi tutkia: autoimmuunisairaudet, astma, allergiat ja tyypin 1 diabetes?

Äh, no ne on näitä "yhyy, alapää rupsahtaa"-tyyppejä, jotka ei kestä ajatusta, että pyhä sektio joissain suhteissa voi olla vauvalle se huonompi vaihtoehto. Samat tyypit monesti väittävät, että korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito.

Vierailija
15/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.

Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.

Vierailija
16/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidille ehkä, vauvalle ei. Vauvalle sektio on turvallisin. Ei tule murtumia, happivajeita jne. Joku astma on pieni asia verrattuna happivajeesta aiheutuneeseen aivovaurioon.

Vierailija
17/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedä sitten, kuinka yleisiä nuo astma, allergiat ja 1 tyypin diabetes ovat edes sektioiduilla vai ovatko riskit promillen luokkaa? Olen itse syntynyt suunnitellulla sektiolla, enkä sairasta mitään edellä mainituista - ja olen normaalipainoinen. Samoin sisarukseni. Olemme 30-40 välissä kaikki, eli luulisi jotain jo ilmenneen. Meitä ei ole edes imetetty, eli sitäkään äidinmaidon tuomaa suojaa ei ole syntynyt.

Oma lapseni on syntynyt myös sektiolla ja myös täysin terve. Hän on tosin vasta leikki-ikäinen, eli myöhemminhän voi toki jotain ilmetä. Ainoat lähipiirini astma ja diabetes -tapaukset ovat alateitse syntyneitä.

"Koska minulla ei ole jotain, asia ei voi tilastollisesti mennä jollain tavalla"

Vierailija
18/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen uusi juttu? Ihan yleistä tietoa. Bakteerisivelystä on puhuttu aika paljon; toinen asia on sitten se, ettei kovin usein hoitohenkilökunta sitä tee.

Vierailija
19/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten ne sivelyn haitat?

Taisit lukea vain puoli artikkelia, eipä ole ihme ettei sulla ole "erityisesti sanottavaa".

Haitat? Ei tuossa osattu esitellä erityisiä haittoja, sehän oli vain pohdintaa siitä, että entä jos onkin jotain tarttuvaa. No, entä jos lapsi syntyisi alateitse? Sekin kysymys esitettiin. Aiheesta ei ole olemassa vielä tutkimusta, joten kaikki on spekulaatiota.

Vierailija
20/75 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidille ehkä, vauvalle ei. Vauvalle sektio on turvallisin. Ei tule murtumia, happivajeita jne. Joku astma on pieni asia verrattuna happivajeesta aiheutuneeseen aivovaurioon.

Olisko sulla esittää jotain tutkimustietoa, joka tukisi tätä väitettä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi