Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Törkeä ja ennen kaikkea edesvastuuton kaveri!

Vierailija
14.04.2016 |

Meillä on miehen kanssa vuoden ikäinen poika ja kaverini on raskaana nyt ensimmäisillä viikoilla, omien sanojensa mukaan 9viikolla. Hän on nyt saanut päähänsä, että saa kaikki poikamme vanhat ja pieneksi jääneet vaatteet ja muutkin tavarat.

Hän oli jokin aika sitten käymässä kahvilla ja asia nousi esiin tälla tavalla:
"Niin muuten, ajateltiin ton Timon (nimi muutettu) kanssa, että tehän ette nyt enää tarvi noita Matin (nimi muutettu) vanhoja vaatteita ja vaunuja ja muita, niin me tosiaan ajateltiin että me voidaan ottaa ne, ettei tarvi roskiin heittää".

Yllätyin hieman, koska kaverini tietää kyllä, että olemme miehen kanssa hankkimassa vielä toisen lapsen, oletettavasti jo ensi vuoden puolelle. Vastasin hänelle tähän:
"Niin no meille kyllä on tulossa vielä se toinen lapsi, että menee sitten sille kun ostettiin kaikki neutraalina ettei sitten haittaa jos on tyttö. Mutta kyllähän tuolta nyt varmaan jotakin voi kattoa, kun niitä vaatteita ainakin on hiukan liikaa". Vetosin hiukan vinkkinä kaverille tuohon neutraalisuuteen, mutta ei tainnut ymmärtää.

Kaveri suutahti sitten oikein kunnolla tästä.
"Miten sä voit olla noin itsekäs? Kyllä sulla ja Harrilla (nimi muutettu) on rahaa ostaa uudet tavarat mutta mulla ja Timolla ei oo kun opiskellaan vielä ja sä tiiät sen! Ja voisitte vaikka vähän oottaa sen toisen lapsen kanssa kun teillä on jo yks ja tää on meille eka!"'

En osannut sanoa tuohon mitään, menin ihan lukkoon tuollaisesta käytöksestä. Kaveri lähti ovet paukkuen kiukkuisena ulos ja minä jäin istumaan keittiöön ihmeissäni. En ole ikinä ennen huomannut tällaisia piirteitä kaverissani, mutta en usko että tämä kaverisuhde tulee jatkumaan tällaisen jälkeen, enkä kyllä syytä hormoneitakaan tästä, ei tuollaista itsekkyyttä voi niidenkään syyksi laittaa. Hän on kyllä hieman nuori, 23-vuotias, enkä ole missään vaiheessa pitänyt ajatuksesta, että hän saa lapsen. Hän elää vielä sitä nuoruus aikaansa, käytännössä juoksee baareissa, milloin hiukan petetään poikaystävää ja milloin ollaan jättämässä kun on niin kamala jne.

Ja sitten suurimpana se, että taloudellinen elämä ei ole miltään osin kunnossa, kuten hänen kommentistaankin ymmärsi. He ovat poikaystävänsä kanssa molemmat opiskelijoita, poikaystävä ei edes tahtonut tätä lasta missään vaiheessa, mutta päätti että jää kaverini tueksi.

Kaveri on edesvastuuton, koska tuohon tilanteeseen on tehnyt vauvan. Ja kaikkeista kamalinta on se, että hän on salaa hankkiutunut raskaaksi, koska poikaystävä ei tahtonut vauvaa, mutta hän tahtoi. Poikaystävä tietää tämän jo, muttei tahdo "laistaa omasta vastuustaan". Sinänsä hieno ele häneltä.

Ideoita, mitä voisin tehdä? Ja anteeksi, teksti voi olla hieman sekavaa mutta olen vielä hiukan sekaisin tapahtuneesta.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ap hieman itsekäs? Kaverisi tuntuu tarvitsevan nyt tavaroita hieman enemmän kuin sinä. Mielestäni voisit auttaa kaveria. Sitten JOS joskus hankitte toisen lapsen niin ostatte uudet kamppeet uudelle vauvalle, teksistäsi sain sen käsityksen että teillä on varaa kun kaverilla taas ei ole varaa. Ja hei jos kaveris joskus myykin kamppeet sitten esim kirpparilla niin hän saa vain murto osan siitä mitä te olette maksaneet ja se murto osa voi olla kaverilles iso raha kun taas teillä se ei tuntuis missään.

Hei, sain ajatuksen! Katsoit varman Arman pohjantähden alla- ohjelman ja huomasit kuinka monta koditonta ihmistä Suomessa on ja sen lisäksi he ovat köyhiä. Mitä jos antaisit asuntosi heidän käyttöönsä ja muutat itse muualle? Oletan, että käyt kuitenkin töissä joten sinulla on varmasti varaa maksaa kahta vuokraa tai lainaa ja se, että nykyiseen asuntoosi majoittuisi vaikka kymmenen koditonta auttaisi heitä niin paljon! 10 koditonta on kuitenkin vain murto osa heidän todellisesta määrästä. He selvästi tarvitsevat asuntoa enemmän kuin sinä. Vai oletko itse niin itsekäs, ettet voi auttaa hätää kärsiviä?

Vierailija
42/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ap hieman itsekäs? Kaverisi tuntuu tarvitsevan nyt tavaroita hieman enemmän kuin sinä. Mielestäni voisit auttaa kaveria. Sitten JOS joskus hankitte toisen lapsen niin ostatte uudet kamppeet uudelle vauvalle, teksistäsi sain sen käsityksen että teillä on varaa kun kaverilla taas ei ole varaa. Ja hei jos kaveris joskus myykin kamppeet sitten esim kirpparilla niin hän saa vain murto osan siitä mitä te olette maksaneet ja se murto osa voi olla kaverilles iso raha kun taas teillä se ei tuntuis missään.

Eikö ap:n toive ollut saada tässä hyvin pian, viim. ensi vuodeksi, uusi vauva. Eli omat tavarat tarvitaan käyttöön taas piakkoin. Turhaa siis ylipäänsä lainata, kun niitä heti kohta itse taas tarvitsisi...

Ihme asenne muutenkin. Miksi jonkun pitäisi lainata itselleen pian tarpeellisia tavaroita eteenpäin. Rattaat saa uutenakin netistä 200€, kiikutettiin kotiovelle asti. +50€ niin olisi saanut turvakaukalonkin. Vauvan vaatteita taas saa kirpputorilta jopa 10snt/vaatekappale. Tähän päälle ilmainen äitiyspakkaus, jossa tulee kynsisakset, pyyhe, makuupussi ja vielä patja+"sänky". Eli kyllä köyhäkin pystyy tarpeellisen lapselleen tarjoamaan ihan omilla rahoillaan.

Lisäksi ystävän tapa "pyytää" oli lähtökohtaisesti niin törkeä, ettei tarvitse lainata/antaa.. Todennäköisesti nätisti pyytämällä olisi jotain saanutkin. Ei toisen tavaroita voi ruveta tuolla lailla röyhkeästi omimaan, eikä saa suuttua jos toinen ei halua antaa/lainata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille kaverille että menee sossuun itkeen. Pitäis saada ainakin jotakin tukea jos molemmat kerran opiskelee.

Vierailija
44/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa vuoden ikäinen poika ja kaverini on raskaana nyt ensimmäisillä viikoilla, omien sanojensa mukaan 9viikolla. Hän on nyt saanut päähänsä, että saa kaikki poikamme vanhat ja pieneksi jääneet vaatteet ja muutkin tavarat.

Hän oli jokin aika sitten käymässä kahvilla ja asia nousi esiin tälla tavalla:

"Niin muuten, ajateltiin ton Timon (nimi muutettu) kanssa, että tehän ette nyt enää tarvi noita Matin (nimi muutettu) vanhoja vaatteita ja vaunuja ja muita, niin me tosiaan ajateltiin että me voidaan ottaa ne, ettei tarvi roskiin heittää".

Yllätyin hieman, koska kaverini tietää kyllä, että olemme miehen kanssa hankkimassa vielä toisen lapsen, oletettavasti jo ensi vuoden puolelle. Vastasin hänelle tähän:

"Niin no meille kyllä on tulossa vielä se toinen lapsi, että menee sitten sille kun ostettiin kaikki neutraalina ettei sitten haittaa jos on tyttö. Mutta kyllähän tuolta nyt varmaan jotakin voi kattoa, kun niitä vaatteita ainakin on hiukan liikaa". Vetosin hiukan vinkkinä kaverille tuohon neutraalisuuteen, mutta ei tainnut ymmärtää.

Kaveri suutahti sitten oikein kunnolla tästä.

"Miten sä voit olla noin itsekäs? Kyllä sulla ja Harrilla (nimi muutettu) on rahaa ostaa uudet tavarat mutta mulla ja Timolla ei oo kun opiskellaan vielä ja sä tiiät sen! Ja voisitte vaikka vähän oottaa sen toisen lapsen kanssa kun teillä on jo yks ja tää on meille eka!"'

En osannut sanoa tuohon mitään, menin ihan lukkoon tuollaisesta käytöksestä. Kaveri lähti ovet paukkuen kiukkuisena ulos ja minä jäin istumaan keittiöön ihmeissäni. En ole ikinä ennen huomannut tällaisia piirteitä kaverissani, mutta en usko että tämä kaverisuhde tulee jatkumaan tällaisen jälkeen, enkä kyllä syytä hormoneitakaan tästä, ei tuollaista itsekkyyttä voi niidenkään syyksi laittaa. Hän on kyllä hieman nuori, 23-vuotias, enkä ole missään vaiheessa pitänyt ajatuksesta, että hän saa lapsen. Hän elää vielä sitä nuoruus aikaansa, käytännössä juoksee baareissa, milloin hiukan petetään poikaystävää ja milloin ollaan jättämässä kun on niin kamala jne.

Ja sitten suurimpana se, että taloudellinen elämä ei ole miltään osin kunnossa, kuten hänen kommentistaankin ymmärsi. He ovat poikaystävänsä kanssa molemmat opiskelijoita, poikaystävä ei edes tahtonut tätä lasta missään vaiheessa, mutta päätti että jää kaverini tueksi.

Kaveri on edesvastuuton, koska tuohon tilanteeseen on tehnyt vauvan. Ja kaikkeista kamalinta on se, että hän on salaa hankkiutunut raskaaksi, koska poikaystävä ei tahtonut vauvaa, mutta hän tahtoi. Poikaystävä tietää tämän jo, muttei tahdo "laistaa omasta vastuustaan". Sinänsä hieno ele häneltä.

Ideoita, mitä voisin tehdä? Ja anteeksi, teksti voi olla hieman sekavaa mutta olen vielä hiukan sekaisin tapahtuneesta.

Höpö, höpö. Oikeassa elämässä ihmisillä on suu ja puhelahjat, jos joku sanoo noin, hänelle sanotaan, että meidän tavarat joutaa kiertoon vasta sitten kun  lapsiluku on täynnä. Ja se siitä!

Mutta provoahan on mukamaa tänne kirjoitella, kun ei muta elämää ole!

Vaikka itse saisin suuni auki ap:n tilanteessa, niin ymmärrän, että kaikki eivät saa. Joskus ihmisten röyhkeys saa suulaammankin hiljaiseksi

Noi voi saatana, jos ei suutaan saa kaverille auki, niin miten sen sitten saa muualla. Aivan naurettava tarina ja ämmät täällä kirjoittelee tosissaa ohjeita miten toimia.

Kun olette noin tyhmiä, niin kaippa se on uskottava, ettei suutaan saa kaverille auki ja kerrotuksi, että toki saat vaunut ja vaatteita lainaan, heti, kun ei itse niitä enää tarvita, mutta nyt vielä tarvitaan.

Siis aikuiset ihmiset, ei saatana!

Vierailija
45/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kaverisi äitiyspakkauksen tai -rahan saa?

Vierailija
46/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt vain yleisesti joihinkin kommentteihin. Tämä kaverini saa rahaa sossusta, jossakin viestissä siitä jo kirjoitinkin, olisiko ollut toisella sivulla. Hän vain tuhlaa kaiken sieltä tulevan rahan, myös vuokrarahan, jonka kirjoitin myös siinä viestissäni. Äitiyspakkauksesta en tiedä, kun hänellä ei vielä ole raskaustodistusta näin aikaisessa vaiheessa, kun ei ole neuvolassa käynyt. 

Ja aloitusviestissäni sanoin, että olisin antanut hänelle joitakin vaatteita, kun meillä tuli huomattua tämän esikoisen aikana jo, että liikaa tuli ostettua vaatetta. Ja en puhu muutamasta bodysta ja housuista, vaan kyllä sieltä olisi iso laatikollinen tullut ja varmaan olisin hyvää hyvyyttäni antanut myös muitakin tavaroita, mutta kaveri olisi tahtonut KAIKEN, vaunut, pinnasängyn, kylpyammeen, syöttötuolin, siis AIVAN KAIKEN. Ja hän olisi OTTANUT, ei OSTANUT.

Ja tapa jolla hän "pyysi" tavaroita....Mutta koska hän sai tuollaisen kohtauksen, ei tehnyt mieli antaa enää yhtään mitään. Eikä siinä kyllä olisi saanut minkäänlaista sanaa väliin, vaikka olisikin ollut sanottavaa, hän oli jo puoliksi ulkona kun vielä raivosi. Ja kyllä tuollaisessa tilanteessa vain menee lukkoon, vaikka olisi kuinka aikuinen. Tuollainen tulee joskus kyllä niin puskista, eri asia jos on riita tilanne päällä. Mutta meillä oli ihan tavallista keskustelua ja sitten hän räjähti.

Ap

Vierailija
47/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nyt vain yleisesti joihinkin kommentteihin. Tämä kaverini saa rahaa sossusta, jossakin viestissä siitä jo kirjoitinkin, olisiko ollut toisella sivulla. Hän vain tuhlaa kaiken sieltä tulevan rahan, myös vuokrarahan, jonka kirjoitin myös siinä viestissäni. Äitiyspakkauksesta en tiedä, kun hänellä ei vielä ole raskaustodistusta näin aikaisessa vaiheessa, kun ei ole neuvolassa käynyt. 

Ja aloitusviestissäni sanoin, että olisin antanut hänelle joitakin vaatteita, kun meillä tuli huomattua tämän esikoisen aikana jo, että liikaa tuli ostettua vaatetta. Ja en puhu muutamasta bodysta ja housuista, vaan kyllä sieltä olisi iso laatikollinen tullut ja varmaan olisin hyvää hyvyyttäni antanut myös muitakin tavaroita, mutta kaveri olisi tahtonut KAIKEN, vaunut, pinnasängyn, kylpyammeen, syöttötuolin, siis AIVAN KAIKEN. Ja hän olisi OTTANUT, ei OSTANUT.

Ja tapa jolla hän "pyysi" tavaroita....Mutta koska hän sai tuollaisen kohtauksen, ei tehnyt mieli antaa enää yhtään mitään. Eikä siinä kyllä olisi saanut minkäänlaista sanaa väliin, vaikka olisikin ollut sanottavaa, hän oli jo puoliksi ulkona kun vielä raivosi. Ja kyllä tuollaisessa tilanteessa vain menee lukkoon, vaikka olisi kuinka aikuinen. Tuollainen tulee joskus kyllä niin puskista, eri asia jos on riita tilanne päällä. Mutta meillä oli ihan tavallista keskustelua ja sitten hän räjähti.

Ap

Minä en ymmärrä näitä, jotka kritisoivat. Eihän kaveri käyttäydy lainkaan, niinkuin aikuisen ihmisen luulisi käyttäytyvän. Juuri tuo tyyli, millä "pyydetään". Ei kai kukaan tuollaiselle mitään annakaan. Kyllä aikuinen osaa nätisti pyytää ja myös hyväksyä sen, ettei saakaan sitä mitä olisi halunnut. 

Lisäksi ymmärrän hyvin, ettei tuollaisessa tilanteessa saa  sanaa suustaan. Oletusarvo kuitenkin on, ettei aikuinen saa samanlaisia itkupotkuraivareita turhasta, kuin pieni lapsi.

Herää kysymys, onko tällainen "minä tarvitsen sinun tavaroitasi enemmän kuin sinä itse"-ajattelu kovinkin yleistä. Ja onko niin ikään yleistä, että suututaan, jos toinen tarvitseekin omia tavaroitaan itse?

Vierailija
48/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan millään ymmärrä tällaisia ihmisiä. Siis edesvastuuttomia, itsekkäitä draamailijoita. Kertoo kyllä, että jotain jäi uupumaan omasta lapsuudestaan. Ei ole pelkkä kasvatus vaan jotain sellaista laiminlyöntiä, jonka takia nämä ihmiset sitten aikuisena kokevat oikeudekseen käyttää muita ihmisiä hyväksi eivät osaa/halua kunnioittaa muita ja muiden omaisuutta. Kuka tahansa normaali ihminen, joka esim.lainaa jotain tavaraa toiselta, palauttaa sen heti pikimmiten ja vaalii ja pitää huolta, ettei mene rikki tms. Ja jos rikkoutuu/hukkuu, se korvataan tunnollisesti pahoittelujen kera. Itsekkäät ihmiset alkavat aina draamailla ja suuttuvat, jos joku ei mene heidän mielensä mukaan. Ehkä siihenkin on joku psykologinen selitys, tyyliin suuttuminen on defenssi ja manipulointikeino, koska tyypit tiedostavat itsekin, että ovat vastuuttomia eikä heihin voi luottaa. Kyllähän se on aikamoinen kolaus minä-kuvalle, kun muut ihmiset pitävät epäluotettavana ja huonona ihmisenä (niin kuin heidän lapsuudessaankin on ehkä toisteltu). Kaikkien muiden ihmisten pitäisi muka aina olla pelastamassa näitä luusereita...

Onneksi nämä vastuuttomat ihmiset tunnistaa monesti jo etukäteen, kuten tämä ap:n tapaus. Ap:n ei tulisi missään tapauksessa lainata tai antaa mitään tälle henkilölle.

Vierailija
49/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentääs suurin osa teistä omaa järkeä tällaisessa asiassa :) Nyt on minulla kyllä hankala tilanne, kaverin poikaystävä soitti ja pahoitteli kauheasti kaverini puolesta tämän käytöstä. Tarjoutui ostamaan tavaroita jos meillä vaan on ylimääräisenä, kaverini mukaan tarjosin "muutamaa jotakin kamalaa vanhaa rytkyä ja pidän itselläni kaikki paremmat". Periaatteessa tahtoisin antaa ilmaiseksi, kun poikaystävä nyt kuitenkin on ihan viaton tuollaiseen käytökseen jä hän muutenkin parhaansa mukaan yrittää hoitaa raha-asiat ja muut. Periaatteessa sitten taas kaverini "saa tahtonsa läpi" enkä ole ihan varma, teenkö silloin vain karhunpalveluksen hänelle tulevaisuutta ajatellen.

Sanoinkin ihan suoraan tälle "Timolle", etten totta puhuen osaa sanoa asiaan juuri nyt mitään, mutta lupasin ilmoittaa hänelle parin tunnin sisään kunhan hieman mietin asiaa. 

Kuuntelen ajatuksianne asian suhteen :)

Ap

Vierailija
50/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, niinkuin itsekin sanoit tekisit karhunpalveluksen tälle ystävällesi. Oletko sä itse "timon" kaveri ollenkaan vai onko hän enemmän "ystävän mies"? Eri asia tietysti jos olisitte tämän "timon" kanssa ystäviä niin sitten voisin harkita joidenkin tavaroiden antamista.

Mutta loppupeleissä, jos te kakkosta suunnittelette miehenne kanssa, niin hyödytkö mitään siitä että annat TÄLLÄ HETKELLÄ turhat tavarat pois?

Voithan odottaa että tilanne laantuu ja sanoa että olette sitä kakkosta suunnittelemassa, niinkuin jo olet aiemmin sanonut niin nyt ei ole sopiva hetki ANTAA tavaroita pois.

Vierailija
51/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan millään ymmärrä tällaisia ihmisiä. Siis edesvastuuttomia, itsekkäitä draamailijoita. Kertoo kyllä, että jotain jäi uupumaan omasta lapsuudestaan. Ei ole pelkkä kasvatus vaan jotain sellaista laiminlyöntiä, jonka takia nämä ihmiset sitten aikuisena kokevat oikeudekseen käyttää muita ihmisiä hyväksi eivät osaa/halua kunnioittaa muita ja muiden omaisuutta. Kuka tahansa normaali ihminen, joka esim.lainaa jotain tavaraa toiselta, palauttaa sen heti pikimmiten ja vaalii ja pitää huolta, ettei mene rikki tms. Ja jos rikkoutuu/hukkuu, se korvataan tunnollisesti pahoittelujen kera. Itsekkäät ihmiset alkavat aina draamailla ja suuttuvat, jos joku ei mene heidän mielensä mukaan. Ehkä siihenkin on joku psykologinen selitys, tyyliin suuttuminen on defenssi ja manipulointikeino, koska tyypit tiedostavat itsekin, että ovat vastuuttomia eikä heihin voi luottaa. Kyllähän se on aikamoinen kolaus minä-kuvalle, kun muut ihmiset pitävät epäluotettavana ja huonona ihmisenä (niin kuin heidän lapsuudessaankin on ehkä toisteltu). Kaikkien muiden ihmisten pitäisi muka aina olla pelastamassa näitä luusereita...

Onneksi nämä vastuuttomat ihmiset tunnistaa monesti jo etukäteen, kuten tämä ap:n tapaus. Ap:n ei tulisi missään tapauksessa lainata tai antaa mitään tälle henkilölle.

Kunpa tällainen edesvastuuton itsekäs draamailija tulisi tänne kertomaan, miksi juuri HÄN on oikeutettu toisen omaisuuden vaatimiseen (ja sen tuhoamiseenkin yleensä). Miksi jonkun täytyy antaa omat tavaransa pois, koska olisi varaa ostaa uusikin?

Eräät varakkaat tuttuni omistavat ihanan talon tässä lähistöllä. Mitähän he tuumisivat, jos menisin huutamaan, että voivat ostaa toisen talon ja antaa nykyisen minulle. Heillä on kuitenkin varaa ostaa, toisin kuin minulla (olen opiskelija). 

Vierailija
52/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun serkun tyttöystävältä. Kinusi multa ilmaiseksi syöttötuolia, rattaita ja vaatteita yms. Sanoin, että syöttötuolia ei saa, mutta vaatteista joutaa osa ja tää sai hirveän raivarin. Meidän syöttötuoli on mun papan mulle ja mun sisaruksille tekemä ja en todellakaan anna sitä kuin sisaruksilleni ja heillä sama juttu, kiertää sisarukselta toiselle aina, kun jollekin syntyy lapsi. Rattaista sentään käsitti, että ne on mulla lainassa eli jos tahtoo kysyy mun veljeltä.

Vierailija
53/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Timo" kuulostaa mukavalta mieheltä. En kyllä antaisi mitään vaunuja tms. kallista (ja kohta käyttöön tulevaa). Voisin kuitenkin antaa joitain vaatteita, joita ei tule käytettyä itse. Esimerkiksi ne, mitä alun perin ajattelitkin antaa. Voit sanoa "Timolle", että sinulla on täällä vielä nämä vaatteet, joita tarjosit. Muuta ei heru, kun tarvitsette itse kohta vaunut yms. "Timo" kuulostaa tolkun mieheltä, joka ymmärtänee tämän asian (ja tod. näk. tietää miten naisensa tällä hetkellä käyttäytyy).

Kaveri miehineen voi tulla katsomaan, kelpaako mikään siitä, mitä olet antamassa. Jos ei, niin sitten on voivoi, jos kelpaa niin kiva. Siten on mahdollista säilyttää ystävyys, mutta kuitenkin saada puoli voittoa. Kaverihan ei saanut kuitenkaan tahtoaan täysin läpi. Hyvässä lykyssä kaveri ymmärtää olleensa kohtuuton ja pahoittelee itse käytöstään. 

PS. Miksi ihmeessä kaverisi olettaa edes, että antaisit ne omat suosikkisi ja parhaat tavarat. Mielestäni on ihan selvää, että tuossa tilanteessa annetaan vain niitä, joista ei itse tykkää/tarvitse = ylimääräiset.

Vierailija
54/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hankkia lapsia jos ei ole edes vaatteita vara ostaa lapselle :/

Vierailija
55/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tälle "Timolle" ja lupasin myydä hänelle halvalla tarpeettomia vaatteita, mutta muuhun en nyt kykene. Lupasin myydä 10snt-1e/kpl vaatteita hänelle, rahat hänellä muutenkin tiukilla ja eihän se vauvan syy ole, että äitinsä on tuollainen. Hän on tulossa katsomaan nuo vaatteet läpi, kaverini kiukuttelee kuulemma vieläkin enkä kyllä olisi sisälle ottanutkaan häntä. Annan silti varmaankin suurimman osan ilmaiseksi, osaa tämä Timo sen verran käyttäytyä ja ajattelee vauvan parasta.

Ap

Vierailija
56/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tässä tapauksessa kyllä kuulostaa enemmän sille, ettei ole kiinnostusta ostaa vauvalle vaatteita. Ne eivät todellakaan ole kirpputoreilla kalliita, ja yleensä niitä saa jonkin verran myös lahjaksi. 

Itse sain molemmat lapset, kun opiskelin. Mieheni oli pieni palkkaisessa työssä. Tiukkaa kieltämättä teki, mutta kirpputoreilta saa ihan hyvän näköisiä vauvan vaatteita reippaasti alle eurolla. Koskaan ei ole meidän lapset joutuneet kulkemaan nuhjuisissa tai liian pienissä vaatteissa (vaikka osa on kirppiksiltä 10snt hintaan ostettuja). Tiukkoina aikoina on sitten tingitty omista menoista niin, että lapsille on ollut kaikki tarpeellinen. 

AP:n kaveri tuntuu olevan liian itsekäs äidiksi.

Vierailija
57/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen! Ei silti, eihän minulla ja miehelläkään rahaa ollut kun tämä esikoinen tuli, ei ollut suunniteltu, pitää vain sopeutua. Kyllä meillä silti oli rahaa ostaa lapselle kaikki hänen tarvitsemansa, kirppareita hyödynnettiin paljon. Naapurilta saatiin jonkin verran tavaraa, tarkoitus oli ostaa mutta antoi ilmaiseksi ja kiitellään vieläkin häntä tästä, ei todellakaan vaadittu koskaan mitään keneltäkään. 

Silloin vain pitää nipistää omista menoista, eikä käyttäytyä kuten kaverini. Hyvin me nykyäänkin pärjätään esikoisen kanssa ja voidaan jopa suunnitella toista, nyt kun mies on saanut töitä, vaikkei se hyväpalkkaista työtä olekaan. Osataan hallinnoida raha-asiamme niin, että rahaa jää kuukaudessa ylikin. Aina kaiken ei tarvitse olla niin uutta ja hienoa. :)

Ap

Vierailija
58/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi he edes ovat jo ostamassa/vaatimassa sun vauvatarvikkeita itselleen jos kaverisi on raskausviikolla 9? Veikkaan että myisivät tavarat eteenpäin voitolla. Ja jos hän on oikeasti raskaana(sori jos tämä loukkaa) niin ovat vkolla 33 taas vaatimassa almuja lapselle. 'Timon' ei kannattaisi vielä laittaa penniäkään tähän asiaan eikä ap sinunkaan.

Vierailija
59/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin tälle "Timolle" ja lupasin myydä hänelle halvalla tarpeettomia vaatteita, mutta muuhun en nyt kykene. Lupasin myydä 10snt-1e/kpl vaatteita hänelle, rahat hänellä muutenkin tiukilla ja eihän se vauvan syy ole, että äitinsä on tuollainen. Hän on tulossa katsomaan nuo vaatteet läpi, kaverini kiukuttelee kuulemma vieläkin enkä kyllä olisi sisälle ottanutkaan häntä. Annan silti varmaankin suurimman osan ilmaiseksi, osaa tämä Timo sen verran käyttäytyä ja ajattelee vauvan parasta.

Ap

Sano sille Timolle että ei osta mitään enneku on kuullut vauvan sydänäänet neuvolassa!

Vierailija
60/89 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he edes ovat jo ostamassa/vaatimassa sun vauvatarvikkeita itselleen jos kaverisi on raskausviikolla 9? Veikkaan että myisivät tavarat eteenpäin voitolla. Ja jos hän on oikeasti raskaana(sori jos tämä loukkaa) niin ovat vkolla 33 taas vaatimassa almuja lapselle. 'Timon' ei kannattaisi vielä laittaa penniäkään tähän asiaan eikä ap sinunkaan.

Tätä ikävä kyllä minäkin pelkään, että kaverini valehtelee kaikille. Timon pitäisi olla piakkoin täällä, annan ilmaiseksi tavarat hänelle, mutta käsken hänen laittaa ne talteen niin, että kaverini ei tiedä missä ne ovat, jotta ei voi myydä niitä tmv.

Ap