Näkyykö älykkyys pelkästään ulkonäöstä?
Jos edessäsi junassa istuu viisi sinulle tuntematonta ihmistä, uskotko näkeväsi heidän pelkästä ulkonäöstä ja olemuksesta ovatko he älykkäitä vai vähemmän älykkäitä?
Kommentit (242)
Joskus taitaa näkyä :D. ,elli kuulu...Ei älykkyys ole pelkästään koulutus.Meillä tyhmälandiassa jos olet koulutettu kovapalkkanen sitä kumarretaan.En todd.joskus lauseet pitää rautalangasta vääntää.. Perustella...ääh...tyhmättyhmätyhmiä..
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tätä keskustelua lukiessa mieleeni tuli Dunning Kruger efekti. Googlettakaa, en linkin laitto tällä tabletilla on työlästä.
Lyhyesti, älykkyys korreloi käytännössä käänteisesti ihmisen oman käsitykseen omasta kyvystään ts. mitä heikompilahjainen sitä todennäköisemmin luulee olevansa muita fiksumpi ja mitä älykkäämpi sen todennäköisemmin aliarvioi omaa suorituskykyään.
Googleta nyt vaan, sillä olet ymmärtänyt Dunning Krugerin väärin.
Käytös- ja keskustelutaidot paljastavat.
Vierailija kirjoitti:
Katso persuja, älyn puute näkyy!
Ohis. Olipas taas riemasruttavan älykäs kommentti! Hankkisit sinäkin silmälasit, niin voisit nähdä paremmin. No joo. En ole itse PS:n kannattaja mutta ei minulle silti tee vaikeuksia sanoa ja myöntää, että PS:n joukossa on edelleen (osahan aikanaan siirtyi mm. Sinisiin) suorastaan pelottavan älykkäitä, paraatiesimerkkinä vaikka PS:n puheenjohtaja Jussi Halla-aho.
Yhtä kaikki jäin miettimään, etttä kuinka paljon siinä, että pidämme joitain älykkäämpänä kuin toisia on omaa henkistä laiskuutta ja totta kai myös ymmärämättömyyttä, vaan kuinka paljon ihan opittua ja matkitua.
Ne ihmiset joiden kanssa vietämme aikaa saattavat vaikuttaa omaan käsitykseemme älykkyydesä enemmän kuin mahd. olemme itse valmiita ja halukkaia myöntämään, edes itsellemme.
Yliopisto-opiskelija .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pelkän ulkonäön perusteella sanoa mitään. Tietty jos on jo ulkoisesti todella näyttävän näköinen, kekseliäät omaperäiset vaatteet, upeat hiukset, silloin sanoisin että 100 % älykäs ja virkeä. Tarkkaavainen katse kertoo vain sen, että on kiinnostunut ympäristöstä ja kanssa matkustajista.
Ei, nyt meni taas pinnallisuus ja oma maku älykkyyden kanssa sekaisin.
Kertoo vain ihmisten tavasta määritellä asioita. Miellyttävän näköiset asiat ja ihmiset koetaan terveellisimpinä, hyödyllisimpinä, mukavampina ja tässä tapauksessa älykkäämpinä. Hyvin keskinkertainen tapa hahmotaa, mutta yleistä, koska suurin osa ihmisistä on keskinkertaisia ja päättelevät vain tunteidensa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Olipas taas riemasruttavan älykäs kommentti! Hankkisit sinäkin silmälasit, niin voisit nähdä paremmin. No joo. En ole itse PS:n kannattaja mutta ei minulle silti tee vaikeuksia sanoa ja myöntää, että PS:n joukossa on edelleen (osahan aikanaan siirtyi mm. Sinisiin) suorastaan pelottavan älykkäitä, paraatiesimerkkinä vaikka PS:n puheenjohtaja Jussi Halla-aho.
Yhtä kaikki jäin miettimään, etttä kuinka paljon siinä, että pidämme joitain älykkäämpänä kuin toisia on omaa henkistä laiskuutta ja totta kai myös ymmärämättömyyttä, vaan kuinka paljon ihan opittua ja matkitua.
Ne ihmiset joiden kanssa vietämme aikaa saattavat vaikuttaa omaan käsitykseemme älykkyydesä enemmän kuin mahd. olemme itse valmiita ja halukkaia myöntämään, edes itsellemme.
Yliopisto-opiskelija .
H-a muka erityisen älykäs? En ole koskaan tajunnut tätä mielleyhtymää. Miten k.o. ominaisuus hänessä ilmenee? Minusta hän on enemmän tyyppi, joka huijaa näsäviisailla, passiivis-aggressiivisilla pikkunokkeluuksilla typerämmät luulemaan, että on voittanut väittelyn. Keskinkertaista yläasteikäisen argumentointia.
Älykkyys korreloi jossain määrin kauniiden/komeiden kasvonpiirteiden ja kasvojen symmetrisyyden kanssa joten se voisi olla yksi vihje jolla oikeaan osumisen todennäköisyyttä voisi parantaa. Samoin tiedetään että älykkyydellä ja ylipainolla on käänteinen korrelaatio, joten siinä olisi toinen vihje. Pukeutumisesta ym voi tietysti koittaa jotain päätelmiä tehdä myös.
Viisi ihmistä on kuitenkin aika pieni määrä joten aika hakuammuntaa se olisi.
Toisaalta kysyttiin että uskonko tietäväni ja ihmisillä on taipumusta uskoa olevansa hyvinkin taitavia ihmistuntijoita niin saattaisin uskoakin, vaikka rationaalinen puoli minusta sanookin että aika epätodennäköistä se on.
Älyttömyys näkyy, katso persua, ketä tahansa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömyys näkyy, katso persua, ketä tahansa heistä.
Aika ankea elämä varmaan jos päähän ei mahdu kuin yksi ajatus.
Ei, mutta sen puute näkyy. Netistä voi katsoa mistä päin maailmaa löytyy alimmat lukemat. Kasvojen ilme korreloi hyvin alhaisten lukemien kanssa.
No mä oleen aika paljon samannäköiinen kuin mun mummon siskon tyär eli harvardissa kouluttautunut sydänkirurgian professori. Ja en ole mitenkäään älykkäännäköinen. Mun mummollani oli siniset silmät ja mun isän veljellä on myös siniset silmät.
2015 saapuneet aivokirurgit ja raketti-insinöörit ovat epäilemättä älykkäitä vaikka näyttävätkin mielisairailta.
Kyllähän se on selvää, että osa vähän tyhmemmistä meikkaa itsensä tosiasiassa rumemmaksi esimerkiksi piirtämällä hiilikulmakarvat.
Älykäs nainen osaa myös halutessaan ehostaa itsensä parhaita puolia esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisella puolen istuu kymmenen opiskelukaveriani amk:sta ja toisella puolella kymmenen opiskelukaveriani yliopistolta, niin kyllä heti näkee kummat ovat kumpia, viimeistään sitten jos saa vähän tarkkailla käytöstä.
Niiden kavereiden käytöstä ohjaa enemmänkin sosiaalinen ja kuttuurinen ympäristö ja niistä opitut tavat. Älykästä on myös osata sulautua joukkoon, osata olla maassa maan tavalla. Sielä amisten joukossa voi istua joku huippuälykkö. Se paljastuu, jos paljastuu.
Luulin kerran uutta naapuriamme vähemmän älykkääksi stereotypiatyöläiseksi ulkonäön ja olemuksen perusteella. Tiedän, yleistys. Huippututkija oli, älykkääksi paljastui.
Koulumenestys ei aina taida kertoa älykkyydestä kovin paljoa. Tunnollinen sitkeä työnteko palkitaan. Älykkö saattaa pitää sitä turhana suorittamisena. Sinänsä harmi, koska tiedemaailma menettää silloin hyvät aivot. Tosin niillä ei tee siellä mitään, jos ne eivät ole ahkerat, päämäärätietoiset ja yhteen asiaan keskittyneet.
Allekirjoitan. Eräs koulukaverini oli 7 oppilas ja hän pänttäsi kamalasti läksyjä ja jäi opettajalta kyselemään tunnin jälkeen. Nykyään hän on Ruotsissa lääkärinä yo-sairaalassa.
Ota tuosta nyt selvää, mikä on asian todellinen laita. Toisaalta ihmiset haaveilee kauniista, älykkäästä ja terveestä ihmisestä, mutta sitten taas adjektiivi "kaunis" ei joissain puheissa mahdukaan älykkääseen ihmiseen. Toisaalta sitten ihmiset puhuu, kuinka rumuus ja matala älykkyys ovat huomattavissa. Wau, sittenhän niillä tunnistajilla pitää olla jotkut röntgenlasit, joiden läpi nähdä ihmisen henkinen olemus.
On toki mahdollista, että jos on koulutetumpi, hyvin palkatumpi ja älykkäämpi, niin sitä paremmat mahdollisuudet on panostaa omaan ulkoiseen olemukseen. Ei pidä tietenkään unohtaa terveellistä ruokavaliota. Tosin itse olen "vain" ammattikoulua käynyt nainen, ja sinne olen jatkossa menossakin, mutta silti minulla on kiinnostus terveelliseen ruokavalioon ja olen hakenut tietoa lisäaineista (kuten aspartaamista ja transrasvoista) ja niiden vaikutuksesta ihmisen kehoon. On nyt väitä olevani mikään älykkö, sillä olenhan diagnosoidusti heikkolahjainen (ja myös autismipiirteinen), mutten silti mitään bimboilijan rooliakaan vedä, enkä kestäisi sellaista hetkeäkään. Olen rehellisesti tietämätön ja puhun asioista, joista tiedän.
Jos se nyt on faktaa tai ainakin suurimmalta osin paikkansa pitävä, että mitä rumempi, sitä tyhmempi on, niin olen sitten poikkeus tyhmien joukossa: nätiksi kehuttu, ikäisekseen nuoremman näköinen ja siro vartalo. Ulkonäöstä pidän huolen ja rahaa käytän pääasiassa ihoni hoitoon, vaikken nyt ole pätemässäkään niillä jokaiselle, vaan on minussa muutakin nähtävää kuin ulkokuori. Joillekin annan fiksun vaikutelman, mikä on minusta outoa, tai pitäisi sitten vaatimaan selityksiä jatkossa, että miksi näin ajattelet. Voisihan toki yksi vaihtoehto olla, että heittäytyisin stereotyyppiseksi heikkolahjaiseksi juoden kaljaa ja alatyylistä kieltä käyttäen, mutten siihenkään kykenisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Älyllinen poikkeavuus tosiaan näkyy asteikon alapäässä. Onhan kehitysvammainen helposti erotettavissa.
Mutta sanoisin äkkipäätä, että ilman mitään sananvaihtoa ei voi erottaa normaaliälyistä huippuälykkäästä. Tai ainakaan en usko erottavani. Ehkä joku toinen tähän pystyy?
Näin on. Luulen että lyhyehkön keskustelunkaan perusteella ei vielä äly aukea. Tarvitaan jotain taustatietoa tai pidempää tuttavuutta. Ulkonäkö tai pukeutuminen ei vielä kerro mitään.
Nuorempana kuvittelin sen näkyvän ulkoisesti jollakin tapaa, en kuvittele enää. Oma ÄO:ni on vanhalla keskihajonnalla 132, miehelläni tuosta vielä 31 pinnaa korkeampi. Hän on Mensan jäsen, itse en ole. Meistä ei ulkoisesti voi mitenkään päätellä asiaa, olemme toisinaan jopa rähjäisen näköisiä. Kyse ei ole varattomuudestakaan, vaan mukavuudenhalusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on selvää, että osa vähän tyhmemmistä meikkaa itsensä tosiasiassa rumemmaksi esimerkiksi piirtämällä hiilikulmakarvat.
Älykäs nainen osaa myös halutessaan ehostaa itsensä parhaita puolia esiin.
Tuo ylimeikkaaminen voi teineillä olla jotain laumasieluisuutta, kun siinä iässä monesti kaverit ja kaikenlaiset ajan muodit ja ilmiöt on tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opiskelija .
H-a muka erityisen älykäs? En ole koskaan tajunnut tätä mielleyhtymää. Miten k.o. ominaisuus hänessä ilmenee? Minusta hän on enemmän tyyppi, joka huijaa näsäviisailla, passiivis-aggressiivisilla pikkunokkeluuksilla typerämmät luulemaan, että on voittanut väittelyn. Keskinkertaista yläasteikäisen argumentointia.
Hän on myös sosiaalisesti älykäs.