Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Lapsen painonnousu!
Mietteliäs
12.04.2016 |
Kuinka paljon lapsen painon olisi hyvä nousta välillä 8kk-1v? Olen pyytänyt että neuvolasta oltaisiin otettu yksi kontrolli tuohon välille, mutta hän ei kokenut asiaa tarpeelliseksi. Itse olen stressaavaa ihmistyyppiä ja se olisi helpottanut omaa oloani.
8kk neuvolassa poika oli 7490g ja 67,6cm
Nyt ikää on 10,5kk ja kotivaaka näyttää 8kg (kuinka tarkka kotivaaka näissä tapauksissa on?) ja pituus jonkun verran yli 70cm. Poika syntyi 2590g ja 48cm täysiaikaisena.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Hei,
jokainen lapsi kasvaa omalla käyrällään ja siksi on mahdotonta sanoa, miten paljon missäkin ajassa lapsi kasvaa.
Poikasi kasvaa mielestäni oikein hyvin, vaikka onkin kovin sirorakeinteinen. Hän on kasvanut 2,5kk:ssa painoa noin puoli kiloa ja pituutta useita senttejä. Tämä on oikein hyvä kasvutahti eikä sinun tarvitse olla huolissasi.
Vuoden iässä lapset painavat noin 10kg, toiset enemmän, toiset vähemmän. Tärkeintä on, että lapsen kasvukäyrä piirtyy johdonmukaisesti ja tasaisesti normaalin kasvun rajoissa. Poikasi kasvukäyrä tekee juuri näin.
Kotona lapsen kasvua voi seurata suuntaa antavasti, mutta parasta on, että kasvun seuraamiseen käytetään aina samaa vaakaa/ mittaria ja mittauksen tekee sama henkilö. Tällöin vältytään virhetuloksilta.