Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko teillä on sähköpolkupyörä?

Vierailija
12.04.2016 |

Pyöräilyyn uutta intoa ja matka taittuu.
Koskaan ei ylämäkeä eikä vastatuulta.

http://www.motiva.fi/liikenne/kavely_ja_pyoraily/sahkopolkupyora

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia sähköpyöriä ei kai Suomessa saisi lain takia myydäkään? Olen käsittänyt, että kaikki Suomessa sähköpyöränä myytävät laitteet on sähköavusteisia, eli itse poljetaan polkimilla että sähköapu toimii. Jos lakkaa polkemasta, lakkaa myös sähköapu. Myös vauhtia on kuristettu, maksimivauhti sähköavusteiselle on 20 km/h. SääntöSuomi ja silleen.

Joopajoo. Onhan nää 7 vuotta vanhoja juttuja, mut laitetaan nyt kuitenkin:

http://www.uusisuomi.fi/autot/157728-moottorilla-varustetulle-polkupyor…

Vierailija
62/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä idea on pidentää ajomatka ja vähentää autokilometrejä. Sähköpyörä lähtee 10km työmatka on helppo ja nopea, ruuhkassa ei tarvitse seistä ja rahaa säästyy. Mopoon ja skoottereihin nähden etu on verottomuus ja vakuutusmaksujen puuttuminen. Paljon plussia.

Vakuutuksen joutuu sähköpyörään ottamaan. Sähköavusteiseen ei. Kyselin tuossa hintoja vakuutus Tapiolasta oli 120 euroa.

Outo vale. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poljen kesäkaudet 18km töihin ja takas. Olen virkeä alle 30v, mutta kyllä mulla on käynyt mielessä tuollaisen sähköpyörän osto. Kausi voisi pidentyä. Helpottais matkantekoa säätilasta riippumatta, mulla on fyysisesti raskas työ niin joskus on vaan niin poikki, että kaipas hieman kevennystä työmatkaan... :D

Vierailija
64/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti sellasen pyörän missä on edessä laatikko kakaroille...! Vittu miten typerän näköinen :D Mulla on varaa mennä autolla mihin haluan!!! Eikä paljon kiinnosta mikään vitun saastuttaminen :D:D

Miksi vittua pitäisi saastuttaa? Omituiset harrastukset sinulla.

Vierailija
65/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi jollei olis niin tolkuttoman kalliita, varsinkin vara akku!

Aattelin kyllä, että sitten kun sellaisen ostan ja akku loppuu, niin korvaan sen tavallisilla auton akuilla. 

Yritit vitsailla vai?

Mutta minulla on toteutettuna oikeasti! 60 Ah! Ei lopu "ikinä". Mutta kantaahan sitä ei jaksa, pitää ladata tallissa.

Vierailija
66/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sähköpolkupyörää oikeastaan tarvitaan? Ymmärrän, että esimerkiksi postinkantajat tarvitsevat ko. kulkupeliä työssään, koska se helpottaa heidän työtään, mutta mihin tavallinen kaupunkitaajamassa asuva ihminen tarvitsee sähköpolkupyörää? Itse ajan ihan tavallisella hybridipyörällä ja hyvin olen toistaiseksi jaksanut polkea, vaikka yli 50-vuotias olenkin. Sitten kun en enää jaksa polkea, myyn pyörän pois ja siirryn käyttämään julkisia kulkuvälineitä.

Vierailija
67/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sähköpolkupyörää oikeastaan tarvitaan? Ymmärrän, että esimerkiksi postinkantajat tarvitsevat ko. kulkupeliä työssään, koska se helpottaa heidän työtään, mutta mihin tavallinen kaupunkitaajamassa asuva ihminen tarvitsee sähköpolkupyörää? Itse ajan ihan tavallisella hybridipyörällä ja hyvin olen toistaiseksi jaksanut polkea, vaikka yli 50-vuotias olenkin. Sitten kun en enää jaksa polkea, myyn pyörän pois ja siirryn käyttämään julkisia kulkuvälineitä.

No vaikka siksi, että julkisilla ei pääse töihin ja haluaa välillä jättää oman auton kotiin. Kaikissa työpaikoissa ei pysty käymään suihkussa, joten jos ei polje hyyyvin hiljaa ja taluta pyörää ylämäissä, saa olla hikisenä töissä.

Vierailija
68/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkäri olisi kuin tehty mulle, kun duunimatka on n. 12 km mäkistä maastoa ja se tavallisella poljettuna käy melko raskaaksi. Sekään ei sinänsä olisi ongelma, mut hikisyys ja punakkuus kyllä. Suihkussa käyntikään ei punakkuutta poista ja asiakastilaisuudet yleensä pukkaa päälle. Mut mua epäilyttää se, et pyörä varastetaan heti. Se pitäisi joka yö roudata kämppään ja duunipaikalla valvottuun tilaan. 

Vierailija
69/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi verrata suksien voiteluun ;-)

Luistamattomilla suksilla kuntoilu on paljon tehokkaampaa, eikä tarvitse kuntoilla kauaa.

Pyöräilyyn saa lisätehoa löysillä renkailla ja laahaavilla jarruilla.

No olipa harvinaisen typerä vertaus.

Kyllä toi oli aika aika osuva vertaus.

Haluaisitko hiihtää 40km hyvintoimivilla suksilla vai 20km huonosti toimivilla?

Vastaa aika hyvin sähköpyörää verrattuna tavalliseen fillariin vastatuulessa.

Välineurheiluksi se tietty menee.

Mutta pyörätielle kyllä mahtuu monenlaista kulkijaa. Aivan kuten ladullekin.

Vierailija
70/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä vihapuhetta. Toiset haluaa toiset ei. Eikös ratkaisu ole itsestään selvä: Toiset hankkii, toiset ei.

Mutta en voi ymmärtää haluamattomien vihapuhetta haluavia kohtaan, osaisiko joku TI psykiatri selittää?

Vierailija
71/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5kymppiä lähestyy ja on alkanut löytää uusia puolia itsestään mm. lihasjumit. Itse on tuumaillut, että keventäisi rasitusta sopivasti, kun on 20 km sivu työmatkaa. 

Hinta on ratkaiseva este ja jos joutuu uuteen akkuun normaalin pyörän hinnan pistämään muutaman vuoden välein, niin ihan halpaa huvia.

Vierailija
72/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkäri olisi kuin tehty mulle, kun duunimatka on n. 12 km mäkistä maastoa ja se tavallisella poljettuna käy melko raskaaksi. Sekään ei sinänsä olisi ongelma, mut hikisyys ja punakkuus kyllä. Suihkussa käyntikään ei punakkuutta poista ja asiakastilaisuudet yleensä pukkaa päälle. Mut mua epäilyttää se, et pyörä varastetaan heti. Se pitäisi joka yö roudata kämppään ja duunipaikalla valvottuun tilaan. 

Toi on ihan aiheellinen epäilys. Mutta siihenkin löytyy apuja. Esim tuolla alulla mainittu liiketunnistinhälytin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä Lahdessa asuessa voi omistaa noin kallista pyörää, kaikki vähäänkään arvokkaammat viedään heti.

Kunnonlukko ja hälytin auttaa asiaan,

http://www.dx.com/p/alarm-with-password-keypad-27127?utm_rid=34774240&u…

Vitosella liiketunnistinhälytin. 

Ja kunnollisella vaijerilukolla kiinni runko/moottori johonkin kiinteään.

Lisäksi akku pois niin pyörän arvo tippuu huomattavasti, ja sisälle lataukseen se tietenkin viedäänkin.

Vakuutukset lisäksi kuntoon niin huolet pois. 

Vierailija
73/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5kymppiä lähestyy ja on alkanut löytää uusia puolia itsestään mm. lihasjumit. Itse on tuumaillut, että keventäisi rasitusta sopivasti, kun on 20 km sivu työmatkaa. 

Hinta on ratkaiseva este ja jos joutuu uuteen akkuun normaalin pyörän hinnan pistämään muutaman vuoden välein, niin ihan halpaa huvia.

Tuolla edellä jo todettiin että se akku kyllä kestää.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta kallista kyytiä. Akku maksaa 500 €uroa. Kolmas jo menossa

Nämä uudet litiumakut kestävät 500 latausta vähintään. Eli 20.000km

Osta kerralla kunnollinen ja muista myös ladata talvella kerran.

Mun ajokilometreillä akku  taitaisi kestää kymmenen vuotta. 

Vierailija
74/101 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postinjakelukäytössä olevien sähköpyörien akut ovat kestäneet 2-4 vuotta (500-1 000 lataus-purkaussykliä), mutta normaalikäytössä akun käyttöikä lienee pitempi, kunhan akku on laadukas. Sähköpyörän akut ovat nykyään yleensä litiumpohjaisia ja kierrätettäviä.

---

Noissa ensimmäisissä sähköfillareissa on ollut (ja vieläkin joissakin) on ollut huonoja/halpoja akkuja.

Lisäksi ihmiset ovat pilanneet talvisäilytyksen aikana akkujaan.

Hyvälaatuiset akut oikein käytettynä kestävät jopa 1000 latausta joten uusimistarvetta ei ehkä tule lainkaan.

Se fillari rupee olemaan 40.000km ajon jälkeen jo aika loppuun ajettu. 

Vierailija
75/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisella fillarilla tulee kova hiki pitkässä ylämäessä.

Vierailija
76/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä idea on pidentää ajomatka ja vähentää autokilometrejä. Sähköpyörä lähtee 10km työmatka on helppo ja nopea, ruuhkassa ei tarvitse seistä ja rahaa säästyy. Mopoon ja skoottereihin nähden etu on verottomuus ja vakuutusmaksujen puuttuminen. Paljon plussia.

10km matkaan tartet oikeesti sähköpyörän, ja väitätte sen kohottavan kuntoa? Huhheijaa.

En seuraa mitään tuulitilanteita. Joskus tuulee matkalla, joskus sataa. Kuuluu asiaan.

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta itse olen ajatellut sähköfillaria nimenomaan työmatkoihin. Muuten kyllä ajan kuntoillakseni ihan tavallisella pyörällä sellasia 50-100 kilometrin lenkkejä. Kesässä tulee pyöräiltyä useampi tuhat kilometriä pelkällä ruismoottorilla.

Työmatkaliikenteessä ongelma vaan on se, että hikoilen kuin sika ja 5 kilometrin ajon jälkeen olen jo lähes läpimärkä. Työmaani on sen luonteinen, että siellä ei ole suihkutiloja ja kuitenkin työssäni pitää olla puhdas ja freesi. Niinpä sähköfillari voisi olla ratkaisu työmatkaliikenteeseen.

Vierailija
77/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edelläkävijöiden joukossa?

Suomessa sähköpyörien kokonaismyyntimäärä on noin 3 000 kappaletta vuodessa,

Vierailija
78/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutuksen joutuu sähköpyörään ottamaan. Sähköavusteiseen ei. Kyselin tuossa hintoja vakuutus Tapiolasta oli 120 euroa.

Outo vale. Miksi?

Mitä tarkoitat valeella?  Tottahan tuo kirjoittaja kirjoitti. Moottoroitu fillari, eli E-bike todellakin tarvii vakuutuksen, sähköavusteinen fillari, eli pedelec sen sijaan ei.

Vierailija
79/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkani tavallisella pyörällä: tunti suuntaansa + suihku

Työmatkani sähköpyörällä: 40 min suuntaansa, ei suihkua

Työmatkani julkisilla (tai autolla ruuhka-ajan ulkopuolella: puolisen tuntia suuntaansa, jos ei yhtään joudu odottelemaan.

Tavallinen pyörä on nautinto, mutta sillä en ehdi millään töistä päiväkotiin ennen sen sulkemista. Sähköllä ehdin. Toki polkeminen on sähköllä kevyempää, mutta kolmanteen vaihtoehtoon verrattuna päivään tulee näin kuitenkin tunti ja parikymmentä minuuttia lisää kevyttä liikuntaa. Tai tunti lisää, jos vähennetään kävelymatka julkisiin. Siksi.

Vierailija
80/101 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo vale. Miksi?

Mitä tarkoitat valeella?  Tottahan tuo kirjoittaja kirjoitti. Moottoroitu fillari, eli E-bike todellakin tarvii vakuutuksen, sähköavusteinen fillari, eli pedelec sen sijaan ei.

On se vale. 

Sähköpyörään ei tarvita vakuutusta.

"Useimmiten sähköpyörällä  tarkoitetaan sähköavusteista polkupyörää". (ref: wikipedia)

e-bike tulee sanoista  electric bicycle. 

Sähköpolkupyörä eli sähköavusteinen polkupyörä. ref: http://www.motiva.fi/liikenne/kavely_ja_pyoraily/sahkopolkupyora

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan