Kiinteistönvälittäjä LKV vastaa, kysy!
Kysy asunnon tai talon myynnistä, ostamisesta, vuokraamisesta. Lahjoituksesta, perinnöstä, erotilanteesta, mistä vaan mikä liittyy asuntoon, taloon tai kiinteistöön!
Tietysti myös tätä työtä koskeviin kysymyksiin saat vastauksen!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olen myynyt monta omaa asuntoani itse. Joten kysyisin että voisitteko välittäjät lopettaa sen soittelemisen minulle kun näette asunnon myynti-ilmoitukseni?
Mikään ei ole yksinkertaisempaa kuin asunnon/kiinteistön myynti.
Laita ilmoitustekstiin EI VÄLITTÄJILLE. Loppuu soitot.
Myynti käteiskaupalla ilman erityisiä ehtoja onkin varmaan helpompaa. Usein vaan ostaja tarvitsee tietoja, joita siviilimyyjä ei välttämättä osaa antaa tai hakea, myyjänä saattaa olla riitaisa kuolinpesä, kiinteistöllä kiinnityksiä yli kauppahinnan etc.
Olethan huomioinut vaaranvastuun?Lisäyksenä vielä: moni ei halua ostaa omistajalta suoraan. Olen tehnyt useita kauppoja niin, että myyjä ja ostaja on löytänyt toisensa ja minä sitten käyn läpi juridiset puolet ja varmistan, että molemmat ovat turvassa.
Mä käytän aina asioihin perehtynyttä juristia asuntokaupoissa. Asiat sujuvat kuten pitää, on todella huonoja kokemuksia sohlaavista välittäjistä.
Hyvä. Jos itse nyt vielä opiskelisin, erikoistuisin kiinteistölainsäädäntöön. Se taitaa olla eniten muuttunut omilta ajoiltani ja muuttuu koko ajan. Sen alan juristeja on vähän, ja heillä on enenevässä määrin töitä.
/ apNyt erikoistuisit kiinteistölainsäädäntöön, mihin erikoistuit opiskellessasi lakia?
Verotukseen.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta hyvän kiinteistövälitystavan mukaista että välittäjä alkaa kesken näyttöä (paikalla mahdolliset ostajat, välittäjä ja asunnon omistaja) kyselemään myykö omistaja irtaimistostaan xx ja xx ja xx hänelle?
Olin ostajana paikalla, olo oli aika hämmentynyt.
Siis välittäjälle itselleen? Ei ole sopivaa, sen voisi hoitaa eri tilanteessa. Ja jos ostaja haluaisi ostaa irtaimistoa, pyytäisin heitä sopimaan siitä keskenään.
/ ap
Tein tarjouksen asunnosta jota myi mies eli omistaja itse. Asunnossa selvästi asuu myös nainen ja kirjahyllyssä oli hääkuva. Eikö kauppakirjaan pidä tulla molempien nimi vai riittääkö vain toisen? Vaikutti kiireiseltä eikä antanut tulla toista kertaa katsomaan. Millaisia riskejä tässä voi olla.
Kuka ottaa edes välittäjää vetämään välistä? Myykää omat asuntonne. Ottaa provikat ja ei mitään ns. vastuuta asioista, kauppapaperit tulostaa ja mehustelee ylihinnoiteltuja kohteita ihmisille. Asuntokuplakin puhkeaa. Siinä olette veloissanne.
Vierailija kirjoitti:
Tein tarjouksen asunnosta jota myi mies eli omistaja itse. Asunnossa selvästi asuu myös nainen ja kirjahyllyssä oli hääkuva. Eikö kauppakirjaan pidä tulla molempien nimi vai riittääkö vain toisen? Vaikutti kiireiseltä eikä antanut tulla toista kertaa katsomaan. Millaisia riskejä tässä voi olla.
Kenen nimi on isännöitsijäntodistuksessa? Jos molempien, on vaimo tietysti joko valtakirjalla tai itse mukana kaupantekotilaisuudessa.
Jos mies omistaa yksin, mutta on naimisissa ja vaimo asuu tai on asunut asunnossa, on vaimon annettava suostumus kauppaan vaikkei omistaisikaan asunnosta osaa.
Riski on se, että kauppa on epäpätevä. Kysy suoraan myyjältä.
Miten myisit asuntoa kerrostalosta, jonka viereen rakennetaan seuraavat 3-5 vuotta uutta kerrostalokompleksia?
Onko ok, että välittäjä vierittää väärin tehdyn hinta-arvion asiakkaan (myyjän) syyksi? Meillä oli tällainen tilanne, ja alkoi niin kismittää se ylimielinen käytös, että emme laskeneet hintaa vihjailuista huolimatta. Itse hinnoitteli muka niin asiantuntevasti, ja sitten se olikin asiakkaan vika. Minulle on jäänyt lähes kaikista välittäjistä tosi huono kuva. Jatkossa myyn kyllä asuntoni itse, osakekaupassa ei nyt ole mitään ihmeellistä, ja paperit tehdään kuitenkin pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten myisit asuntoa kerrostalosta, jonka viereen rakennetaan seuraavat 3-5 vuotta uutta kerrostalokompleksia?
Ihan tavallisesti. Varmistaisin, että ostaja ymmärtää tuon rakennusaikaisen haitan, ja se siitä. Ihan normaali tilanne uusilla alueilla, koko ajan rakennetaan.
Pahintahan olisi jos tuosta ei kertoisi. Tulisi kallis lasku ostajalta perään.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa edes välittäjää vetämään välistä? Myykää omat asuntonne. Ottaa provikat ja ei mitään ns. vastuuta asioista, kauppapaperit tulostaa ja mehustelee ylihinnoiteltuja kohteita ihmisille. Asuntokuplakin puhkeaa. Siinä olette veloissanne.
Tuollaistakin kuulee, lähes päivittäin. On väärinkäsitys, ettei välittäjällä olisi vastuuta. Ylihinnoiteltuja ei kukaan osta, joten se ei kannata.
Suurin osa käräjillä käsitellyistä asuntokauppariidoista on tksityisten keskenään tekemistä kaupoista.
Toki jokaisella on oikeus ajatella ja tehdä kuten haluaa, onneksemme.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ok, että välittäjä vierittää väärin tehdyn hinta-arvion asiakkaan (myyjän) syyksi? Meillä oli tällainen tilanne, ja alkoi niin kismittää se ylimielinen käytös, että emme laskeneet hintaa vihjailuista huolimatta. Itse hinnoitteli muka niin asiantuntevasti, ja sitten se olikin asiakkaan vika. Minulle on jäänyt lähes kaikista välittäjistä tosi huono kuva. Jatkossa myyn kyllä asuntoni itse, osakekaupassa ei nyt ole mitään ihmeellistä, ja paperit tehdään kuitenkin pankissa.
Jos ei ole tyytyväinen välittäjään, kannattaa sanoa sopimus irti. Tällaisessa tapauksessa ei tarvitse noudattaa sopimuksen voimassaoloaikaa.
Markkinoilla pyörii hyviä ja huonoja välittäjiä. Joskus hävettää kertoa ihmisille mitä tekee työkseen, ihan tuosta syystä.
Pankeista, ainoa pankki jossa virkailijat ovat asuntokaupan ammattilaisia, on hypo. Muualla olisin varovainen, voisin kirjoittaa kirjan kaupanteossa sattuneista virkailijoiden virheistä.
Pankit eivät tee kauppakirjoja, ne teettäisin joko alan juristilla tai jollain hyväksi ja osaavaksi todetulla välittäjällä.
Tietysti jos kyseessä on käteiskauppa ja vapautuminen samantien, on riskit minimaaliset. Tarjouksen tekeminen on myös kaupan osa, se täytyy tehdä kirjallisesti ja huolella. Peruutuehtoineen.
Joka tapauksessa, älä maksa palvelusta johon et ole tyytyväinen!
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostuit hintaan kun tiesit, että se on liian korkea? Valitsitko sen välittäjän, joka "tarjosi" eniten ja jolla oli halvin palkkio?
Mikset suostunut laskemaan hintaa kun kävi ilmi, että pyyntö on liian korkea? Miten itse asetat hinnan kun myyt itse? Kuka pankissa tekee paperit, se pikkuneiti melkein merkonomi?
Ostaisitko itse omistajalta vai välittäjältä? Mä teen jonkin verran sijoitusasuntokauppoja. Käytän aina ammattitaitoista välittäjää.
Voiko hakea korvauksia kun välittäjä valehteli matkan keskustaan?
Onko kiinteistö-Kaisan firmat menossa nurin ?
Vierailija kirjoitti:
Voiko hakea korvauksia kun välittäjä valehteli matkan keskustaan?
Eipä ole tullut vastaan tuollaista vielä. Oliko matkaero oleellinen, kuinka pitkä ilmoitettu ja todellinen?
Oliko merkitty esitteeseen vai miten se ilmoitettiin?
Jos se ero oli merkittävä, antaisin ainakin huomautuksen.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kiinteistö-Kaisan firmat menossa nurin ?
En tiedä, eikös K ollut työsuhteessa edellisessä toimessaan?
Aion myydä nyt keväällä kesämökkini itse. Mitä neuvoja kiinteistövälittäjä antaa nyt minulle? Mitä minun tulisi huomioida? Mikä on myyjän vastuu esim kosteustapauksissa? Riittääkö että kerron kaikki mökkiin liittyvät seikat ja jos jotain yllättävää löytyy niin en ole myöhemmin vastuussa. Nöyrät etukäteiskiitokset!!
Meille sanottiin talomme kiinteistöveron olevan 300euroa. Tämä siis luki myynti-ilmoituksessa ja kysyimme vielä asiaa välittäjältä erikseen, kun se tuntui pieneltä verrattuna alueen muihin tiedossa oleviin kiinteistöveroihin. Nyt kun tuli kiinteistöverot, niin se onkin 600 euroa. En nyt sitten tiedä mitä tekisin, kun tuskin tästä nyt mitään "korvausta" voi enää saada vaikka meille onkin väärää tietoa annettu. Kysynkö välittäjältä vielä asiasta, että miksi vero onkin kaksinkertainen nyt? Tarkistimme sen saamamme veroilmoituksen ja laskun, ja näytti kyllä oikealta tiedot eli tuskin on virheellinen lasku.
RE/MAX aitio ja Arto Kivinen, ei osaamista, puhuu sontaa
Hankala paikka, jos romu ei ole ostamallanne tontilla, ja varsinkn kun kyseessä on kunta.
Olisin yhteydessä kuntaan, ja samalla esittäisin vaatimuksen edelliselle omistajalle tavaroiden poisviemisestä. Jos pystyt todistamaan, että tavarat on myyjän, olet vahvoilla, mutta muuten saat neuvotella kunnan kanssa.
Varasto on varmaan mainittu jossain sopimuksessa kunnan kanssa, vetoa siihen.
/ ap