Kiinteistönvälittäjä LKV vastaa, kysy!
Kysy asunnon tai talon myynnistä, ostamisesta, vuokraamisesta. Lahjoituksesta, perinnöstä, erotilanteesta, mistä vaan mikä liittyy asuntoon, taloon tai kiinteistöön!
Tietysti myös tätä työtä koskeviin kysymyksiin saat vastauksen!
Kommentit (63)
Kuinka paljon alempaa hintaa mielestäsi voi tarjota pitkään myynnissä olleesta omakotitalosta?
S kirjoitti:
Olen myynyt monta omaa asuntoani itse. Joten kysyisin että voisitteko välittäjät lopettaa sen soittelemisen minulle kun näette asunnon myynti-ilmoitukseni?
Mikään ei ole yksinkertaisempaa kuin asunnon/kiinteistön myynti.
Laita ilmoitustekstiin EI VÄLITTÄJILLE. Loppuu soitot.
Myynti käteiskaupalla ilman erityisiä ehtoja onkin varmaan helpompaa. Usein vaan ostaja tarvitsee tietoja, joita siviilimyyjä ei välttämättä osaa antaa tai hakea, myyjänä saattaa olla riitaisa kuolinpesä, kiinteistöllä kiinnityksiä yli kauppahinnan etc.
Olethan huomioinut vaaranvastuun?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon alempaa hintaa mielestäsi voi tarjota pitkään myynnissä olleesta omakotitalosta?
Tarjoa se, minkä olet valmis maksamaan. Kyllä myyjä sitten kertoo, hyväksyykö vai hylkääkö. Tee kirjallisena kaikkine ehtoineen, ja pidä voimassa vain vuorokausi. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Onko Liski Suomen paras?
Ei ainakaan palkkioissa, taitaa olla ristiriitaisia mielipiteitä jos asiakkailta tai entisiltä työnantajilta kysyy. En taida ottaa enempää kantaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olen myynyt monta omaa asuntoani itse. Joten kysyisin että voisitteko välittäjät lopettaa sen soittelemisen minulle kun näette asunnon myynti-ilmoitukseni?
Myynti käteiskaupalla ilman erityisiä ehtoja onkin varmaan helpompaa. Usein vaan ostaja tarvitsee tietoja, joita siviilimyyjä ei välttämättä osaa antaa tai hakea, myyjänä saattaa olla riitaisa kuolinpesä, kiinteistöllä kiinnityksiä yli kauppahinnan etc.
Lisäyksenä vielä: moni ei halua ostaa omistajalta suoraan. Olen tehnyt useita kauppoja niin, että myyjä ja ostaja on löytänyt toisensa ja minä sitten käyn läpi juridiset puolet ja varmistan, että molemmat ovat turvassa.
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
No heh omat vakuutukset ovat voimassa myyntihetkeen saakka ja kauppakirjan kirjoittamisen jälkeen ostaja saa tehdä sille mitä haluaa. Hallinta ostajalle siirtyy automaattisesti kun kauppa tehdään. Jos nyt ei erityisesti halua sopia muuta.
S kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olethan huomioinut vaaranvastuun?No heh omat vakuutukset ovat voimassa myyntihetkeen saakka ja kauppakirjan kirjoittamisen jälkeen ostaja saa tehdä sille mitä haluaa. Hallinta ostajalle siirtyy automaattisesti kun kauppa tehdään. Jos nyt ei erityisesti halua sopia muuta.
Valuutukset? Kiinnitykset on eri asia. Onko sulla aina sama kaupanvahvistaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö kun tajuta että kohde on hinnoiteltu ihan väärin?
Kyllä. Sattuuhan noita joskus. Jos on itse hinnoitellut, on vaan myönnettävä virheensä ja korjata hinta. Harvoin hinnoittelu menee pieleen muuta kun ylöspäin.
Eniten harmittaa asiakas jonka mielestä oma asunto on puolet kalliimpi kun kaikki naapuriasunnot. Ei käy ketään esittelyissä, ei tule kyselyitä, hyvätkin tarjoukset tyrmätään ja välittäjä tekee turhaa työtä, asunnon osoite kuluu.
Silti me kaikki joskus sorrumme tähän, ylihinnoitteluun. Peilistä löytyy syyllinen.
Ymmärrätkö nyt varmasti mitä tuo "puolet kalliimpi" tarkoittaa? Naapurikämppä 300 000€, sinun kohteesi 450 000€. Todellako?
S kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olethan huomioinut vaaranvastuun?No heh omat vakuutukset ovat voimassa myyntihetkeen saakka ja kauppakirjan kirjoittamisen jälkeen ostaja saa tehdä sille mitä haluaa. Hallinta ostajalle siirtyy automaattisesti kun kauppa tehdään. Jos nyt ei erityisesti halua sopia muuta.
Kerropa kuka vastaa kiinteistöverosta ja jätemaksuista kaupan jälkeen?
LKV
Miksi jotkut välittäjät ottavat räikeästi ylihinnoiteltuja kohteita kaupattavaksi? Tyyliin 100% yli käyvän hintatason. Harvinaisiahan noi on, mutta silloin tällöin sattuu silmään. Puhun siis kohteista joiden hinnoittelu on aivan absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olethan huomioinut vaaranvastuun?Lisäyksenä vielä: moni ei halua ostaa omistajalta suoraan. Olen tehnyt useita kauppoja niin, että myyjä ja ostaja on löytänyt toisensa ja minä sitten käyn läpi juridiset puolet ja varmistan, että molemmat ovat turvassa.
Mä käytän aina asioihin perehtynyttä juristia asuntokaupoissa. Asiat sujuvat kuten pitää, on todella huonoja kokemuksia sohlaavista välittäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö kun tajuta että kohde on hinnoiteltu ihan väärin?
Kyllä. Sattuuhan noita joskus. Jos on itse hinnoitellut, on vaan myönnettävä virheensä ja korjata hinta. Harvoin hinnoittelu menee pieleen muuta kun ylöspäin.
Eniten harmittaa asiakas jonka mielestä oma asunto on puolet kalliimpi kun kaikki naapuriasunnot. Ei käy ketään esittelyissä, ei tule kyselyitä, hyvätkin tarjoukset tyrmätään ja välittäjä tekee turhaa työtä, asunnon osoite kuluu.
Silti me kaikki joskus sorrumme tähän, ylihinnoitteluun. Peilistä löytyy syyllinen.
Ymmärrätkö nyt varmasti mitä tuo "puolet kalliimpi" tarkoittaa? Naapurikämppä 300 000€, sinun kohteesi 450 000€. Todellako?
Ymmärrän. Eräs asunto oli myynnissä lähes vuoden. Omistaja halusi 370" Samasta talosta meni sen vuoden aikana kolme samankokoista asuntoa, kaikki alle 260".
Ei nyt kirjaimellisesti puolet, mutta huima erohan näissä oli.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Olethan huomioinut vaaranvastuun?Lisäyksenä vielä: moni ei halua ostaa omistajalta suoraan. Olen tehnyt useita kauppoja niin, että myyjä ja ostaja on löytänyt toisensa ja minä sitten käyn läpi juridiset puolet ja varmistan, että molemmat ovat turvassa.
Mä käytän aina asioihin perehtynyttä juristia asuntokaupoissa. Asiat sujuvat kuten pitää, on todella huonoja kokemuksia sohlaavista välittäjistä.
Hyvä. Jos itse nyt vielä opiskelisin, erikoistuisin kiinteistölainsäädäntöön. Se taitaa olla eniten muuttunut omilta ajoiltani ja muuttuu koko ajan. Sen alan juristeja on vähän, ja heillä on enenevässä määrin töitä.
/ ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut välittäjät ottavat räikeästi ylihinnoiteltuja kohteita kaupattavaksi? Tyyliin 100% yli käyvän hintatason. Harvinaisiahan noi on, mutta silloin tällöin sattuu silmään. Puhun siis kohteista joiden hinnoittelu on aivan absurdi.
Yksi syy on toiveikkuus joko siitä, että saa hintaa pudotettua tai tarjouksen hyväksyttyä. Voi olla myös vanha hyvä asiakas jolle ei puhe auta, täytyy näyttää, että yrittää.
Syy voi olla sekin, että odottaa saavansa esittelyistä asiakkaita, jos esim ei juuri sillä hetkellä ole tarpeeksi muuten.
/ ap
Anteeksi, ei henkilökohtaisesti, mutta onko tullut vastaan taloa, jonka lkv arvaa homepommiksi, mutta välittää silti?
Voi noita homekoteja! kirjoitti:
Anteeksi, ei henkilökohtaisesti, mutta onko tullut vastaan taloa, jonka lkv arvaa homepommiksi, mutta välittää silti?
Kuulemma on, lehdistähän näitä lukee.
Hometalon voi kyllä myydä, jos ostajalle selvitetään täsmälleen mitä se tarkoittaa, ja onko talo korjattavissa ja jollei, saako sen purkaa ja rakentaa tontille uuden.
/ ap
Me ostimme omakotitalon muutama kuukausi sitten ja sovimme, että myyjä vie tavaransa tontilta plus tontin viereisen peltoalueen isosta varastotilasta toukokuun puoliväliin mennessä. Nyt kun lumet ovat sulaneet, niin huomasimme, että tuo viereinen peltoalue on toiminut entisten asukkaiden omana kaatopaikkana. Alue on siis kaupungin omistuksessa ja pieneen varastotilaan on lupa kaupungilta. Mutta pellolla on tosiaan kymmenittäin huonekaluja, jotain rakennusvälineitä, peltejä, kuormalavoja, tikkaita ym. Osa tavaroista lienee ollut pellolla ainakin 10 vuotta, kun tontiltamme purettiin vanha talo ja tavarat näyttävät olevan sen aikaisia huonekaluja.
Kysymykseni kuuluukin: kenen vastuulla tavaroiden poisvienti on? Voimmeko vaatia tätä myyjää viemään myös pellolla olevat tavarat pois, eikä pelkästään tyhjentämään telttaa? Onko jokin laki (esim. ympäristölaki) meidän puolellamme tässä? Koska veikkaan, että tämä myyjä ei hevillä niitä tavaroita vie pois, kun muutenkin on ollut sukset ristissä hänen kanssaan jo monta kertaa. Voiko esim. kaupungilla olla jotain sanottavaa tälle myyjälle, jos ilmoitan jonnekin että heidän aluetta käytetty kaatopaikkana?
P.S. Olen juuri ollut aikeissa kysyä tätä meidän välittäjältä, mutta kysynpäs nyt täällä ensin niin saan toista näkökulmaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S kirjoitti:
Hyvä. Jos itse nyt vielä opiskelisin, erikoistuisin kiinteistölainsäädäntöön. Se taitaa olla eniten muuttunut omilta ajoiltani ja muuttuu koko ajan. Sen alan juristeja on vähän, ja heillä on enenevässä määrin töitä.
/ ap
Nyt erikoistuisit kiinteistölainsäädäntöön, mihin erikoistuit opiskellessasi lakia?
Onko sinusta hyvän kiinteistövälitystavan mukaista että välittäjä alkaa kesken näyttöä (paikalla mahdolliset ostajat, välittäjä ja asunnon omistaja) kyselemään myykö omistaja irtaimistostaan xx ja xx ja xx hänelle?
Olin ostajana paikalla, olo oli aika hämmentynyt.