Onko sinne labraan pakko ängetä maanantai aamuna KAIKKIEN samaan aikaan!!??
Ja nyt ennenku joku Urpo kysyy miksi itse olin siellä: siksi koska lääkäri soitti aamulla ja sanoi, että pikaisesti labrassa käymään. Ja niillä muilla 60 ihmisellä tuskin KAIKILLA oli niin kiireinen asia. Huoh!!!!!
Kommentit (95)
Mulle tulee tietooni päivä jolloin pitää mennä. Joskus se on maanantai. Ja pakko mennä aamulla ja sieltä suoraan töihin. En kyllä ymmärrä noita päivien antajia, että miksi lykkäävät sitä maanantaille. Hehän voisivat vaikuttaa siihen että kaikki eivät tunge samana päivänä.
Mulla on aina aika varattuna, keskussairaalan labrassa riittää kävijöitä, mutta so what. Ap, myös heillä muilla oli aivan yhtä tärkeä asia. Olisit varannut ajan. Älä yritä väittää, ettei onnistu, lääkäritkin ymmärtävät, jos haluaa mennä varattuna aikana. Kokeet otettu ja täällä olet riehunut päivän, olisiko kusta päässä?
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt ennenku joku Urpo kysyy miksi itse olin siellä: siksi koska lääkäri soitti aamulla ja sanoi, että pikaisesti labrassa käymään. Ja niillä muilla 60 ihmisellä tuskin KAIKILLA oli niin kiireinen asia. Huoh!!!!!
Miksi luulet että tilanne olisi eri jonain muuna aamuna?
En ikinä varaa aikaa labraan sen harvan kerran kun käyn, menen odottamaan 15 min ennen 8 ja oon yleensä eka jonossa.
Jos kävit sairaalan labrassa, niin sinne on kyllä hyvissä ajoin tiedossa, varattu aika. Miksi sitä tulisi siirtää, sitten siirtyvät myös muut tutkimukset, vastaanotto. Ai, sinun vuoksesi olisi pitänyt niden 60 ihmisen siirtää aika, jestas mikä sotku. Oliko niitä 60, ettei ollut 59?
Olkaa tyytyväisiä, että teillä edes voi varata aikoja. Meillä ajan voi varata vain sokerirasitusta ja muuta sellaista testiä varten, joka vaatii olemaan pitkään labran tiloissa. Kaikki muu menee jonottamalla. Ja labra on auki 7.30 - 11.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tyytyväisiä, että teillä edes voi varata aikoja. Meillä ajan voi varata vain sokerirasitusta ja muuta sellaista testiä varten, joka vaatii olemaan pitkään labran tiloissa. Kaikki muu menee jonottamalla. Ja labra on auki 7.30 - 11.
Onpa lyhyt aika, yleensä kokeita otetaan tuonne klo 15.00 jossain vielä myöhemmin.
Sanoisin, että ei ole kustannustehokasta.
Faija kertoi, että viimeksi käydessään labrassa kuuli ovella klo 8, eli juuri kun ovet avattiin, kuinka joku pappa läksytti hoitajaa... "Mitä täällä pitää vanhan ihmisen seisoa ulkona, minä oon jo kolme varttia oottanu!" Pakkoko se on mennä sinne tönöttämään 7:15, kun labra avataan 8:00!
Monet, varsinkin seniorikansalaiset, uskovat kovasti kaikkien kellojen käyn juuri hänen rytmissään ja asioiden tapahtuvan juuri hänen haluamallaan tavalla. Siksi siellä on "kaikki" heti maanantaiaamuna, jokainen haluaa olla eka.
Kerran kun seisoin tk:n oven takana jonossa ennen klo 7 odottamassa noin 20 muun ihmisen kanssa, että ovi aukeaa ja pääsee ottamaan jononumeron labraan. Jonossa oli yksi nainen enkä n. 12. jonossa. Nainen alkoi valittaa että hänen pitäisi päästä jonoon ensimmäiseksi, koska hänen pitää mennä töihin. Odottelin jotain parempaa syytä tyyliin että jotain tärkeää on siellä töissä, eikä sieltä voi myöhästyä. Mutta nainen valitti että katsokaa kun hänellä työpäivä alkaa vasta kun hän on töissä ja nyt tulee miinusta jos ei ole kasiksi töissä.
Eräs mies totesi siihen, että miksi luulet että me muut tässä ollaan niin aikaisin jonossa? Luuletko ettei meillä ole sama juttu. Ei tässä kukaan työajalla seiso.
Tämä ehkä aplle tiedoksi, että harva siellä labrassa viitsii huvikseen jonotella.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun seisoin tk:n oven takana jonossa ennen klo 7 odottamassa noin 20 muun ihmisen kanssa, että ovi aukeaa ja pääsee ottamaan jononumeron labraan. Jonossa oli yksi nainen enkä n. 12. jonossa. Nainen alkoi valittaa että hänen pitäisi päästä jonoon ensimmäiseksi, koska hänen pitää mennä töihin. Odottelin jotain parempaa syytä tyyliin että jotain tärkeää on siellä töissä, eikä sieltä voi myöhästyä. Mutta nainen valitti että katsokaa kun hänellä työpäivä alkaa vasta kun hän on töissä ja nyt tulee miinusta jos ei ole kasiksi töissä.
Eräs mies totesi siihen, että miksi luulet että me muut tässä ollaan niin aikaisin jonossa? Luuletko ettei meillä ole sama juttu. Ei tässä kukaan työajalla seiso.
Tämä ehkä aplle tiedoksi, että harva siellä labrassa viitsii huvikseen jonotella.
Meidän labrassa on vuoronumerot erikseen työssäkäyville ja muille.
Hyvä kun muistutitte. Varasin juuri labra-ajan tiistaille klo 15:45.
Käytän aina iltapäiväaikoja, jos ei erikseen ole pyydetty käymään aamulla. Ongelmaksi koen lääkärien tavan ilmoittaa vain labrakäynnistä kertomatta tarkemmin mitä kokeita määrää. Olen pariin kertaan joutunut palaamaan aamulla uudelleen, kun tuttuihin labroihin on lisätty jokin ravinnotta otettava koe. Sitten pääsinkin jonottamaan aamulla kaikkien mummojen kanssa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ne mummot ja papat.. Hohhoh kyllä te jaksatte viellä . Miten tää voi nyt olla niin vaikeeta. Teillä on semmoinen syndrooma kun" haluan olla eri mieltä jokaisen ap: laisen kanssa " jääny varmaan jostain vitun lapsuudesta päälle . Koulukiusaajat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet testit pitää ottaa 8 h ravinnotta ja jopa juomatta. Tai virtsaamatta useampaan tuntiin. Luonnollisesti ne testit mieluiten menee otattamaan heti aamusta, ettei joudu yön jälkeen paastoamaan vielä päivääkin. Jotkut testit taas voi ottaa vain aamulla, kuten kilpirauhaskokeet. Lisäksi suuri osa ihmisistä käy töissä tai opiskelemassa, ja labraan on paljon helpompi mennä aamulla kuin lähteä kesken päivän pois töistä. Ei ne ihmiset yleensä siellä turhaan juuri aamusta jonota.
Korjaan tähän, että kilpirauhaskokeet pitää nykyään ottaa ennen klo 14 eli ei suinkaan ole pakko mennä klo 7 labraan jonottamaan sen takia. Toisekseen vanhuksilla luulisi olevan aikaa käydä labrassa mihin aikaan vaan, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta, että n. 70 % aamun jonottajista on vanhuksia.
Ongelma lienee siinä, että on iät ja ajat oletettu, että laboratorioon mennään heti aamusta ja aina pitää paastota, jos ei toisin mainita (ja ei muuten usein mainita yhtään mitään). Todellisuudessa paastoa ja tiettyä kellonaikaa vaativia kokeita otetaan melko vähän. Yleisin taitaa olla paastosokeri. Toisaalta monella vanhemmalla ihmisellä otetaan vain pitkäaikaissokeri ja ehkä eturauhasarvot, jotka voi ottaa mihin kellonaikaan tahansa. Pissakokeenkin voi antaa vasta iltapäivällä, jos pidättäytyy pissaamisesta sen 4 tuntia sitä ennen. Netistä löytyy hyvät ja selkeät listat paastoa vaativista tutkimuksista sekä tiettyä kellonaikaa vaativista tutkimuksista, jos niistä ei ole muistettu etukäteen mainita.
Eihän ketään voi tietenkään pakottaa tulemaan laboratorioon ns. hiljaisempaan aikaan. Ehkä jotkut jopa nauttivat siitä hulinasta ja räkivien ihmisten kanssa istuskelusta aamulla klo 7, vaikka aikaa olisi tulla myöhemminkin. Toisaalta silloin ei mielestäni ole mitään oikeutta valittaa jonotusaikojen venymisestä. Tai itse asiassa, mikä oikeus kenelläkään on valittaa jonotusaikojen venymisestä niille, jotka paahtavat aamusta asti töissä saadakseen jonot purettua? Olisi hienoa, jos ymmärrettäisiin, ettei jonotusaikojen venyminen välttämättä johdu työntekijästä, vaan työnantajasta.
Meidän labrassa ei ainakaan suostuta ottamaan kilpirauhastestiä enää klo. 10 jälkeen. Pari kertaa on jonottamisen takia menny yli kymmeneen ja kehoittaneet tulla toisena päivänä uudelleen.
Myös lääkäri aina korostaa, että kymmeneen mennessä pitää käydä. Mistähän tuo sinun tieto on peräisin?
Sitäpaitsi, lääkettähän ei saa ottaa ennen verikoetta, joten senkin takia itse olen jo ennen ovien aukeamista odottamassa, jotta pääsee nopeasti kokeeseen ja pois.
Tässä vielä tietoa:
http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/
Jouduin kuopuksen raskausaikana tuota meininkiä katselemaan , koska sain ihastuttavan vaivan nimeltä raskaushepatoosi. Monta viikkoa vakiokäytäntö oli, että piti käydä maanantaina tai viimeistään tiistaina verikokeissa, jotta tulokset valmistuivat ajoissa ja sit äitiyspolille viimeistään torstaina kontrolliin. Ainakin silloin piti olla syömättä ja juomatta, ehkä se on muuttunut myöhemmin, raskaana oli kyllä työn ja tuskan takana olla aamulla syömättä, kun tuli se ihana loppuraskauden pahoinvointi vielä vaivaksi, niin kyllä sinne labraan oloi raahauduttava käytännössä heti kun se aukesi. Koska olin töissä, niin en tiennyt aikataulujani, viimeiset viikot olivat älyttömän stressaavia kun piti saada pöytä puhtaaksi ja työt opetettua sijaiselle. Siksi harvemmin varasin aikaa, menin vaan jonottamaan heti labran auetessa.
On totta, että minäkin olisin vopinut toimia toisin, mutta kyllähän ne vahnukset siellä jonottamassa vähän välillä ihmetytti ja ärsyttikin. Aika moni asia ärsytti kun oli kuin olis ollut jotain syyhypunkkeja ympäri kehoa, sattui, kolotti ja oksetti :) Mutta enhän minä tosiasiassa tiedä millaista vaivaa heillä oli.
Toinen mikä hämmästytti, oli se, että aamulla klo 8-8.30 yleensä kaikki näytteenottajat menivät kahville. Sinne jäi joku yksi ottamaan niitä näytteitä just siihen ruuhkaisimpaan aikaan. Tarkoitan, että jos näytteenottoa tapahtui viidessä tai kuudessa huoneessa silloin 7-8 , niin puoli tuntia about välillä 8-8.30 avoinna oli yksi piste. Ymmärrän että näytteenottajatkin tarvitsevat ja ansaitsevat kahvitaukonsa ja sillä on myös sosiaalinen merkitys seurustella työkavereiden kanssa, mutta jotenkin hieman huonoa työnohjausta tuossa paikassa oli, varsinkin kun ne olivat kahvilla vähintään 20 minuuttia, yleensä sen 30 min. Olishan tuota voinut pikkuisen fiksummin jaksottaa. Tapahtui siis aina, jos ehti sinne labraan vasta klo 8 aikaan. Kun klo 9 pääsääntöisesti se ruuhka oli jo purkautunut. Kun äitiysloma alkoi, helpotti, kun pystyi nukkumaan vähän pidempään ja menemään just vaikka vasta klo 9.
Olen tullut siihen tulokseen, että labrassa käynti on mummoille sosiaalinen tapahtuma. Sinne mennään aamuisin vaikka ei olis pakko, ja jonossa ehtii sitten vaihtaa kaikki tärkeät kuulumiset. Kuten mm. päivitellä sitä, että mikähän sillä naapurin eukolla oikein on, kun on otettu kaikki kokeet ja vieläkään ei tiedetä mikä vaivaa...
Mulla on reuma ja joudun käymään tiheästi turvakokeissa kun arvot sakkaa ajoittain. Työpäiväni on yleensä klo 10-18, on melkein pakko mennä aamulla labraan vaikka ei lääketieteellisistä syistä olisi pakko. Ja kunnan labrassa on "pakko" käydä, koska muuten ne labrat ei näy hoitavassa yksikössä.
Suosituimmat päivät ovat alkuviikosta ja aamulla.
En mene maanantaiaamuna paikalle, jos voin käydä jo perjantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haen näytteenottopurkin iltapäivällä ja aamulla on 4 tuntia aikaa viedä näytelabraan.
Lisäksi pääsee jonon ohi. Maanantai on ruuhkaisin aika. Pääkaupunki seudulla voi mennä mihin tahansa hus labin toimipisteeseen. Kaikkialla ei ole ruuhkaa heti aamusta.Mitäköhän olis niitä ruuhkattomia paikkoja??
Varasin just eilen tälle aamulle aikaa. Kamppi oli ainoa missä oli paljon vapaita aikoja. Katsoin muutaman labran työmatkan varrelta.
Tuskinpa näytteenottajat meni 8.30 kahville vaan raportille.
Hienoa edistystä! Ei yhtään v-sanaa!!! Jaksa vielä hetki niin saan puukkoni teroitettua ja voit olla riesanamme vielä vuosikaudet (*)!
Psykiatri[/
Uuh kannattais varmaan viettää vähän vähemmän aikaa internetin ja leffojen parissa, kun mielikuvitus rupee olemaan tuota luokkaa!! Suorastaan sairasta, että maailmassa tämmöisiä "ihmisiä" .