Miten L-koko voi olla niin pieni nykyisissä vaatteissa?
Esim. Gina Tricotin ja H&M:n L-kokoiset yläosat ovat todella pieniä. Olen 170 cm ja painan 72 kg (tiedän, olisi syytä laihduttaa) mutta en silti ole niin isokokoinen, että minun pitäisi ostaa jotain XXL-paitoja. Kuitenkin kun kauppaan menee ja pukee päälleen sen L:n, niin se on kittana eikä istu ollenkaan vaan helma nousee ja näyttää muutenkin aivan kamalalta.
Kaula-aukot myös ovat kummallisia - joko ne ovat älyttömän kireitä, jolloin monilla sovittajilla sotkeutuu kaulus meikkivoiteeseen ja on se sitten niin kivaa sekä ostajille että myyjille TAI sitten kaula-aukko on niin iso, ettei koko paita pysy päällä sen takia ja sitä saa nostella ja asetella paikalleen minuutin välein.
Miksi nämä nykyiset vaatteet ovat niin vääränlaisia sekä malliltaan että kooltaan? Ei mielestäni minun kokoiseni kuuluisi ostaa mitään XXL-koon vaatteita, kun maailmassa on paljon isompia, rotevampia ja paljon lihavampiakin ihmisiä.
HUH!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Täällä huomaa miten ilkeitä ihmiset ovat. Kukaan normaali ihminen ei kehtaisi sanoa törkeyksiä päin naamaa, mutta täällä vastataan ihan mitä sattuu. Näinkö röyhkeästi te oikeasti ajattelette hymyilevien kasvojenne takana? Toivottavasti en tunne teitä, jotka törkeilette ap:lle.
Oletpa sydämellinen ihminen. Itse en ota vakavasti muiden heittämiä juttuja, en ottaisi vakavasti edes live-elämässä. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Mua saa haukkua ja arvostella ihan niin paljon kuin haluaa.
Ap
Ihmiset suostuu ostamaan paskaa ja hyviä vaatteita on vaikea saada. Olen alkanut ommella T-paitojakin itse, kun valmiit on niin kamalia.
Minusta koot ovat suurentuneet. Käytin joskus 13-vuotiaana kokoa xs ja nyt parikymppisenä kokoni on xxs! Enkä todellakaan ole pienentynyt vuosien aikana. En edes voi ostaa vaatteita Suomesta kun riittävän pieniä kokoja ei ole. Olen 163cm pitkä ja painan 46-49kg ja mielestäni en ole mitenkään erityisen pieni vaan ihan normaalin kokoinen. Ärsyttää kun melkein joka kaupassa on plus-osasto mutta meille siroille ei ole tarjolla kuin lastenvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kokeilin KappAhlissa XS-kokoista trikoopaitaa. Oli tarkoitus olla tyköistuva, mutta jäi ihan löysäksi joka puolelta. Olen kuitenkin 175cm pitkä, melko leveäharteinen nainen... Kyllä kävi mielessä, että onko nämä kokomerkinnät ja mitoitukset joillekin lihaville tehty heidän itsetuntoaan kohottamaan.
Painat varmaan 35 kg. Itse sovitin juuri vahoja xs paitojani ja uusissa pitää olla L-koko, että olisi läheskään samanlainen.
t. se T-paitaompelija
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaapissani 80-luvun puolivälissä Seppälästä ostettu paitapusero kokoa S, joka mahtuu hyvin päälle ja jota silloin tällöin vielä pidän. Nykyisin ostan kokoa XXL-XXXL "tavallisissa" vaatteissa ja "plus"koossa menee koko 44-46. Zizzi-vaatteissa minulle sopii koko S, mutta en pidä niiden muodottomuudesta. Vaatteissa on kaikkein harmillisinta muodottomuus ja möhkälemäisyys, ja mistään ei tahdo järkihinnalla (minulle n. 40-50€) löytää kunnollista tummansinistä puolihametta. Gerry Weberin mallistossa varmaan olisi, mutta hinnat lähentelevät sataa euroa, ainakin ilman tarjouksia.
Että vaatteiden koot ovat todellakin pienentyneet. Totta kai olen 30 vuodessa muutaman kilon lihonut ja muodoltani muuttunut vanhenemisen myötä, mutta kokoja on myös reilusti pienennetty. Ja vaatteista on tullut omituisia kaapuja ja liehuttimia, onko ryhdikkäitä, kohtuuhintaisia vaatteita keski-ikäisille enää kenelläkään?
Vaatteet tehdään nykyää ilman muotolaskoksia, joiden tekeminen tulisi tehtaalle liian kalliiksi.
Ei enää löydy edes kaavoja vaatteille, joissa ko laskokset olsivat. Olen kantapään kautta opetellut niiden tekemisen ja silloin saa istuvia vaatteita.
Minusta vaatteiden koot on ihan satunnaisia nykyään. Oon 174/57 ja kaapista löytyy esim paitoja kokomerkinnöillä xs-l. Useimmiten otan kokoja s ja m mutta yllättävän usein myös xs ja l.
Pari aikaisempaa kirjoittajaakin jo totesi, että (halvemmat) vaatteet ovat nykyään lähes samankokoisia kokolapusta riippumatta. Muutos saattaa tosiaan näkyä ainoastaan jonkun olkasauman pituudessa, mutta rinnanympärys ja pituus ovat joka koossa samat. Siinä on turha yrittää etsiä itselleen sopivampaa kokoa, jos rinnanympärys on se joka ei sovi. Tästä kärsivät sekä isompien että pienempien kokojen tarvitsijat.
Itselleni sattuu olemaan juuri sopiva se H&M:n tämähetkinen yksi koko. Jos haluan tyköistuvan, otan S:n, jos haluan hieman väljemmän, otan L:n. Pituus ja kaula-aukko asettuvat hyvin molemmissa. Voin hyvin kuvitella, että tuolta ei löydy mitään sopivaa jos on kovin erikokoinen tai -muotoinen kuin minä.
Jännä muuten kun tällaisia aloituksia näkee suht useinkin täällä. Ainoa vaan, että välillä ne vaatteet tuntuu olevan liian isoja ja välillä liian pieniä. Jaa, kumpiakohan ne nyt sitten onkaan?
Mun mielestä ylipäätänsä kaikki vaatteet on nykyään LYHYITÄ. Mekot, paidat, hameet.
Tiedän, että olen lihava, mutta turhauttavaa on, kun ne isotkin vaatteet ainoastaan levennetään, mutta pituutta ei laiteta lisää. Esimerkiks topin jos tahdon niin joudun ostamaan hm:n L:koon topinmallisen mekon tai erikseen "pitkänä" myytävän topin. Oon 172cm pitkä.
Mun mitat on siis 123-88-120 ja turhauttaa just kun vyötäröllä on niin iso ero muuhun kroppaan. Jos vyötäröni olis isompi niin en tarvitsis yhtä pitkiä vaatteita niistä tyköistuvista kun en tarvis pituutta menemään noita "kurveja" vaan se kangas vois mennä vaan suoraan.
Toivon mukaan tämäkin ongelma ratkeais laihduttamalla. Nyt laihdutusta takana 6vk ja paino tippunut 4kg. Turhauttavaa on myös se, että ne kilot on lähtenyt vatsanseudulta ja lantiolta, mutta esimerkiks rinnoista ei lähde mitään. Aikanaan laihdutin 15kg ja rinnat ei pienentynyt sillonkaan. :(
Mulla taas useat paidat jää kiinni hihoista ja hartioista.Olen hoikahko, mutta urheillutt ikäni ja varsinkin käsivarsissa ja yläselässä on lihaksia.Koko 36-38 sopii muuten, mutta hihat on aivan liian tiukat.Joudun ostamaan paitoja joka on joustavaa kangasta.Sopivia paitoja tosi vaikea löytää.Jos hihoista sitten mahtuu, niin muuten ihan teltta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne koot ole pienentyneet, sinä olet isontunut.
Kerropa syntymävuotesi, niin keskustellaan asiasta. Minä olen syntynyt vuonna 1965, entä sinä? Oletko paljonkin minua vanhempi, jotta voit asiasta jotain tietää?
Miten sun vanhuus nyt liittyi aiheeseen mitenkään. Tuolloin sun kultaisella 60-70-luvullako sä ostit jo henkkamaukasta ja ginasta?
Vierailija kirjoitti:
Koot ovat isontuneet vuosien saatossa, eivät pienentyneet. Miten on mahdollista, että minä, 193cm ja 48kg, olen nykyään xxs tai 32 ja 60-luvun äitini vanhoissa ihanissa vintagemekoissa 36 on ihan passeli koko?
Siis hei HETKINEN, piti kirjoittaa 163. Mistä tuo ysi tuohon tupsahti? En ole haudassa sentään!
Ethän sinä edes ole ylipainoinen. Itse olen 170cm ja 75kg ja paitoja löytyy vaatekaapista välillä 36-42, S-XL. Keskimäärin olen kokoa 40, M-L vähän vaatemerkistä riippuen.
Oletko ajatellut, että sinulla voi olla vaikkapa pitkä selkä, joka siis selittää sen, että paidat ovat kittanoita? Itselläni ongelma on nimittäin juuri siitä kiinni. En voi koskaan ostaa normaalipituista paitaa, koska helma jää aina liian korkealle oli koko sitten M tai XL. Tästä syystä suosin pitkähelmaisia paitoja sekä tunikoita.
Oma kokemukseni on että H&M:llä ja Kappahlissa mitoitus on väljää. Näissä liikkeissä oli lähes poikkeuksetta kokoa M, kun taas Gina Tricotissa ja BikBokissa olen taas lähes aina kokoa L. Nykyaikana ei mielestäni voi mitenkään ostaa vaatteita sillä ajatuksella, että olisi jotain yhtä ja tiettyä kokoa, koska mitoitukset vaihtelevat todella paljon, yleensä materiaalikin vaihtelee paljon. Toiset housut mahtuu päälle koossa 38, toiset koossa 44, vaikka todellisuudessa olisi keskimäärin 40-42.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä edes ole ylipainoinen. Itse olen 170cm ja 75kg ja paitoja löytyy vaatekaapista välillä 36-42, S-XL. Keskimäärin olen kokoa 40, M-L vähän vaatemerkistä riippuen.
Oletko ajatellut, että sinulla voi olla vaikkapa pitkä selkä, joka siis selittää sen, että paidat ovat kittanoita? Itselläni ongelma on nimittäin juuri siitä kiinni. En voi koskaan ostaa normaalipituista paitaa, koska helma jää aina liian korkealle oli koko sitten M tai XL. Tästä syystä suosin pitkähelmaisia paitoja sekä tunikoita.
Oma kokemukseni on että H&M:llä ja Kappahlissa mitoitus on väljää. Näissä liikkeissä oli lähes poikkeuksetta kokoa M, kun taas Gina Tricotissa ja BikBokissa olen taas lähes aina kokoa L. Nykyaikana ei mielestäni voi mitenkään ostaa vaatteita sillä ajatuksella, että olisi jotain yhtä ja tiettyä kokoa, koska mitoitukset vaihtelevat todella paljon, yleensä materiaalikin vaihtelee paljon. Toiset housut mahtuu päälle koossa 38, toiset koossa 44, vaikka todellisuudessa olisi keskimäärin 40-42.
Olen lievästi ylipainoinen.
Kyllä, minulla on pitkä selkä ja lyhyet jalat. Housujen lahkeet ovat aina liian pitkiä ja paidat liian lyhyitä. Housuissa käytän lyhintä tuumakokoa, eli yleensä 30 mutta sekin jää makkaralle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivon mukaan tämäkin ongelma ratkeais laihduttamalla. Nyt laihdutusta takana 6vk ja paino tippunut 4kg. Turhauttavaa on myös se, että ne kilot on lähtenyt vatsanseudulta ja lantiolta, mutta esimerkiks rinnoista ei lähde mitään. Aikanaan laihdutin 15kg ja rinnat ei pienentynyt sillonkaan. :(
Älä sure, mulla ne fläsät on pinttyneet alakroppaan. Olin nuorena alle 49 kiloinen ja 163 senttinen, alakropan takia käytin koko 38-40.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas useat paidat jää kiinni hihoista ja hartioista.Olen hoikahko, mutta urheillutt ikäni ja varsinkin käsivarsissa ja yläselässä on lihaksia.Koko 36-38 sopii muuten, mutta hihat on aivan liian tiukat.Joudun ostamaan paitoja joka on joustavaa kangasta.Sopivia paitoja tosi vaikea löytää.Jos hihoista sitten mahtuu, niin muuten ihan teltta.
Sama juttu ärsyttää, naisilla ei saisi olla hartiaa / käsilihaksia? Ja silti muka fitness on in?
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin harteista tai hauiksesta kiristävä vaate.
Aika jännä kuulla, että muutkin ovat havainnet sen, että vaatekoot ovat hyvinkin yhtä ja samaa. Siksi siis pienelle ja sirolle liian isoja, mutta isommalle ihmiselle liian pieniä jostain.
Kuten myös mainittiin, vaatteiden leikkaukset ovat surkeita. Nykyään se vaate naiselle on vain kaksi yhteenommeltua kangaspalaa ilman mitään muuta. Ihan kuin me oltais paperinukkeja eikä naisia, joilla on rinnat, vyötärö, takapuoli ja lantio!
Mulle vaatteet ovat suunnilleen joka kohdasta huonosti istuvia. Onneks mulla on hyvä huumorintaju, koska miettikää miltä näyttää mun päällä pukukopissa pusero, jossa on liian leveät hartiat, liian lyhyet "pitkät" hihat, liian tiukka rinnasta, vyötäröltä pussittava, ja lantiosta kinnaava ja yläselästä niin löysä, että siellä on sellainen kiva lisäpussi (eväitä varten?), ja kaula-aukosta niin uurrettu, että rintaliivien keskiosakin näkyy (juu jopa se söpö tupsu tai rusetti). Siinä ei voi muuta kuin purskahtaa nauruun!
Ikävä kyllä kävelen suoraan kaupasta ulos -- tyhjin käsin. Ennen ostin paljon erityistä ulkomaisista verkkokaupoista, nyt alan nähdä samaa ongelmaa niissäkin, joten vaihtoehdot alkavat olla vähissä.
Varmasti on koot muuttuneet. Minä käytän uusissa vaatteissa kokoja XL tai xxl tai 52 tms. Mutta minulla on käytössä n. 15 vuotta vanha takki kokoa 46 ja se on sopiva. Takki on myös niin hyvälaatuinen että vastaavaa tuskin enää saisi mistään..
Juuri kokeilin KappAhlissa XS-kokoista trikoopaitaa. Oli tarkoitus olla tyköistuva, mutta jäi ihan löysäksi joka puolelta. Olen kuitenkin 175cm pitkä, melko leveäharteinen nainen... Kyllä kävi mielessä, että onko nämä kokomerkinnät ja mitoitukset joillekin lihaville tehty heidän itsetuntoaan kohottamaan.