Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten L-koko voi olla niin pieni nykyisissä vaatteissa?

Vierailija
10.04.2016 |

Esim. Gina Tricotin ja H&M:n L-kokoiset yläosat ovat todella pieniä. Olen 170 cm ja painan 72 kg (tiedän, olisi syytä laihduttaa) mutta en silti ole niin isokokoinen, että minun pitäisi ostaa jotain XXL-paitoja. Kuitenkin kun kauppaan menee ja pukee päälleen sen L:n, niin se on kittana eikä istu ollenkaan vaan helma nousee ja näyttää muutenkin aivan kamalalta.

Kaula-aukot myös ovat kummallisia - joko ne ovat älyttömän kireitä, jolloin monilla sovittajilla sotkeutuu kaulus meikkivoiteeseen ja on se sitten niin kivaa sekä ostajille että myyjille TAI sitten kaula-aukko on niin iso, ettei koko paita pysy päällä sen takia ja sitä saa nostella ja asetella paikalleen minuutin välein.

Miksi nämä nykyiset vaatteet ovat niin vääränlaisia sekä malliltaan että kooltaan? Ei mielestäni minun kokoiseni kuuluisi ostaa mitään XXL-koon vaatteita, kun maailmassa on paljon isompia, rotevampia ja paljon lihavampiakin ihmisiä.

HUH!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda vaakaan uudet patterit. Ei ne koot ole pienentyneet, sinä olet isontunut.

Vierailija
22/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö olen normaalisti L-kokoa (80 kg läski) mutta nytkin jouduin h&mltä ottamaan s-koon paitoja kun isommat oli järkyttäviä telttoja. Gina tricotin paidat on just passeleita L-koossa.

Olet varmaankin ns. päärynävartaloinen eli ylipainoa on enimmäkseen alavartalossa ja ylävartalo on hoikka? Mulla taas on päinvastoin, jalat ovat melko hoikat mutta mahaa on ja melko leveät hartiat löytyy.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ois aivan ihanaa jos vaatteista otettais kokolaput pois ja sit silmämääräisesti voisi valita tuotteen jota sovittaa. Voishan siihen mennä enemmän aikaa mutta... näh. Miksi kaikki pitää jollain tavalla merkitä ja laittaa arvottaviin lokeroihin?!

Vierailija
24/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne koot ole pienentyneet, sinä olet isontunut.

Kerropa syntymävuotesi, niin keskustellaan asiasta. Minä olen syntynyt vuonna 1965, entä sinä? Oletko paljonkin minua vanhempi, jotta voit asiasta jotain tietää?

Vierailija
25/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot ovat isontuneet vuosien saatossa, eivät pienentyneet. Miten on mahdollista, että minä, 193cm ja 48kg, olen nykyään xxs tai 32 ja 60-luvun äitini vanhoissa ihanissa vintagemekoissa 36 on ihan passeli koko?

Vierailija
26/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin juuri hameen gima tr:sta ja se on kokoa L, olen 168 cm ja 58 kg ja lantionympärykseni om 94 cm. Ja se hame on mulle liian pieni melkein!

Puseroita ostan aina L tai XL. Ihmettelen niiden malleja, kun kaula-aukot tehdään niin isoiksi että rinnat näkyvät lähes kokonaan. Kuka niitä käyttää?

Miten sulla on noilla mitoilla niin iso vaate koko?:o

Vai ootko todella rinnakas/lantiokas :D

Vierailija
27/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta ois aivan ihanaa jos vaatteista otettais kokolaput pois ja sit silmämääräisesti voisi valita tuotteen jota sovittaa. Voishan siihen mennä enemmän aikaa mutta... näh. Miksi kaikki pitää jollain tavalla merkitä ja laittaa arvottaviin lokeroihin?!

Oletko oikeasti noin tyhmä? :D

Vierailija
28/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä osa vaatteista pienentynyt/malli muuttunut ihmelliseksi! Paino pysynyt mulla suunnilleen samana, -/+ 2kg saattanut muuttua. 4 vuotta vanha Peak Performancen M kokoinen huppari on hyvä mulle, mutta alkaa olla kulunut joten menin ostamaan uutta. Noh M koko ei alkuunkaan mahtunut päälle ja L koko kintsasi vähän hartioista ja rinnoista. Ja tosiaan painossa ei ole suuria muutoksia ollut, joten pakko olla "vika" vaatteessa.

Vierailija
29/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapissa vaatteita joiden koot vaihtelee s-xl ja kaikki on sopivia. Kokolappuja ei kannata enää paljon katella kun ne ei juuri mitään kerro. Itse valitsen sovitettavaksi silmämääräisesti 2-3 eri kokoa jotka näyttää sopivilta ja niistä löytyy istuva.

Vierailija
30/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin koot on isontunut. Sillo joskus ysärillä kun olin viel nuori ja hoikempi kuin nyt, käytin koko m, jota käytti silloin myös monet kaverini. En tiedä, mutta meidän piireissä se m koko oli sellanen ihanne koko, nykyään m on varmaan lihavien koko.. No asiaan: nykyään olen paljon isompi kokoinen kuin sillon ysikyt luvulla ja mulle menee xs-s kokoiset paidat! Jota kyllä ihmettelen kun peiliin katon ja vertaan entiseen

Vierailija
31/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paidat on vaikeita. Eurooppalaiset kokotaulukot kertovat, että olen kokoa 40. Paitapuserot eivät istu, koska niistä puuttuvat kaikki leikkaukset. Mulla on E-kokoa tissit ja kapeahko vyötärö ja lantio taas samaa ympärysmittaa kuin tissit. Jos paita istuu tissien kohdalta, niin vyötärölle ja selkään jää kauhea pussi, näytän tasapaksulta siis. Lisäksi paita nousee edestä tissien takia, niin se on entistä hassumman näköistä. Trikoopaidatkin on samanlaisia pötköjä :( Takit on samalla tavalla hankalia. Kokeilin paria talvitakkia, joihin tissit mahtuivat, niin olipa tyhmän näköistä, kun ne muuten näyttivät ihan teltalta. Miten voisi pukeutua itselleen edullisella tavalla, kun sellaisia vaatteita ei löydä mistään? Töissä käytän talon puolesta kauluspaitaa, joka on kokoa 38 ja aivan passeli, napit pysyvät kiinni.

Vierailija
32/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...en silti ole niin isokokoinen, että minun pitäisi ostaa jotain XXL-paitoja. Kuitenkin kun kauppaan menee ja pukee päälleen sen L:n, niin se on kittana eikä istu ollenkaan vaan helma nousee ja näyttää muutenkin aivan kamalalta.

...

Ei mielestäni minun kokoiseni kuuluisi ostaa mitään XXL-koon vaatteita, kun maailmassa on paljon isompia, rotevampia ja paljon lihavampiakin ihmisiä.

HUH!

Jos L-koko ei mahdu sinulle niin olet kokoa XL. Jos sekään, niin olet XXL jne. Sinun kuuluu ostaa isoja vaatteita, jos et pienempiin mahdu, eikä sun bmillä nyt ole hirveenä väliä.

Vierailija
33/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas Ginassa mietin eilen, että miten voi XS-kokoiset paidat olla nii kauhean isoja. Jotkut roikkui puolessa reidessä, ei kiva.

Musta tuntuu, että ainakin Gina Tricotissa vaatteiden kokolaput sanoo mitä sattuu. Sovitin siellä joskus neuletakkia L-, XL- ja XXL- kokoisina, ja ne kaikki olivat oikeasti ihan samankokoisia. 

Vierailija
34/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas Ginassa mietin eilen, että miten voi XS-kokoiset paidat olla nii kauhean isoja. Jotkut roikkui puolessa reidessä, ei kiva.

Sama! Varsinkin kaikki vähänkin löysemmät mallit on ihan hirveitä telttoja nykyään joka paikassa. Ja minun bmi on jotain 18-19, että en mikään anorektikko ole, ihan normi siro vaan. Kai se on tätä kun ihmiset on alkanut leveentymään... 

Vierailija
35/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gina tricotissa on kyllä paljon pienempiä vaatteita kuin muissa ketjuliikkeissä. Tiedä sitten mistä johtuu. Sitten taas esimerkiksi Cubuksen vaatteet ovat mielestäni todella isoja.

Vierailija
36/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Todella vaikeaa näin sirona löytää istuvia vaatteita. Ne säkkimäiset eivät minulle sovi. Onko kyse vain nykymuodista vai ovatko koot todella suurentuneet? Kiinarättejä en viitsi tilailla, kun yleensä eivät vastaa ollenkaan sitä, miltä kuvissa näyttävät.

Aivan.Kiinalaiset ja korealaiset ovat siroja. Todennäköisesti olet niihin vaatteisiin liian läski.

Vaatteiden mittataulukot tehdään Ruotsissa, ja vaatenäytteet hyväksytetään Ruotsissa ennen tuotantoa, joten valmistusmaan ompelijoiden koolla ei ole mitään merkitystä lopputuotteen mittoihin.

Vierailija
37/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Todella vaikeaa näin sirona löytää istuvia vaatteita. Ne säkkimäiset eivät minulle sovi. Onko kyse vain nykymuodista vai ovatko koot todella suurentuneet? Kiinarättejä en viitsi tilailla, kun yleensä eivät vastaa ollenkaan sitä, miltä kuvissa näyttävät.

Aivan.Kiinalaiset ja korealaiset ovat siroja. Todennäköisesti olet niihin vaatteisiin liian läski.

Vaatteiden mittataulukot tehdään Ruotsissa, ja vaatenäytteet hyväksytetään Ruotsissa ennen tuotantoa, joten valmistusmaan ompelijoiden koolla ei ole mitään merkitystä lopputuotteen mittoihin.

Joo, kaikkien maailman vaatevalmistajien mittataulukot tehdään Ruotsissa. Ruotsi on the boss.

Vierailija
38/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 174 cm pitkä ja painan 82 kg. Painavimmillani 104-kiloisena käytin kokoa 46 ja XL. Nykyään H&M:ssä menee koko M/42 kevyesti, eikä edes kiristä. Toisaalta olen ruumiinrakenteeltani aika tasapaksu, rinnat ovat muuhun kokoon nähden pienehköt. Eli senkin takia M-koko istuu minulle. Tässä sen huomaa, ettei kokolappu kerro todellakaan kaikkea.

Vierailija
39/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huomaa miten ilkeitä ihmiset ovat. Kukaan normaali ihminen ei kehtaisi sanoa törkeyksiä päin naamaa, mutta täällä vastataan ihan mitä sattuu. Näinkö röyhkeästi te oikeasti ajattelette hymyilevien kasvojenne takana? Toivottavasti en tunne teitä, jotka törkeilette ap:lle.

Vierailija
40/59 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen kokonumero ei lopulta kerro välttämättä paljoakaan siitä, miten hyvin vaate istuu. Koot vaihtelevat niin merkistä kuin mallista riippuen, samoin esim. kankaan joustavuus/laskeutuminen vaikuttaa. Lisäksi kahdessa saman kaupan kahdessa samanlaisessa M-kokoisessa paidassa voi olla kokoeroa useitakin senttejä. Lisäksi jossain vaatteissa olen huomannut, että esim. hihat tuntuvat olevan kuin eri kokoa muun paidan kanssa (lisäksi kerran kokeilin jakkua, jossa hihat olivat keskenään selvästi eri kokoisia, toiseen ei meinannut mahtua käsi sisälle lainkaan). 

Katsokaa hyvät ihmiset mieluummin vaatteen sopivuutta peilistä, eikä kokolapusta! Hyvin istuva L-kokoinen vaate saattaa hoikentaa enemmän kuin väkisin päälle ähdettu M-kokoinen. Yksikään väkisin päälle vedetty vaate, josta pahimmillaan paikat tursuavat ulos, ei näytä hyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän