Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykytaloissa ei ole peilikaappeja?

NuuNuu
10.04.2016 |

Eli otsikon kysymystä olen ihmetellyt käytyäni viime aikoina useissa asuntoesittelyissä. Vanhemmissa asunnoissa ei tätä ongelmaa ole, mutta hyvin harvoissa uusissa (2010-luvulla rakennetuissa) taloissa on kylpyhuoneessa peilikaappia. Sen sijaan on litteä peili seinässä, ja altaan alla vetolaatikko. Siis kuka näitä suunnittelee? Itse ainakin tarvitsen aukeavan peilikaapin, jotta voin asetella peilit niin että näen pääni takaapäin laittaessani vaikka nutturaa. Myös tuon vetolaatikon takia peilin edessä joutuu seisomaan sen verran kaukana, että ilman silmälaseja ei näe meikata, tai sitten pitää epämukavasti kumartua eteenpäin. Pieniä valituksen aiheita, joo, mutta kun sitä kylppärin peiliä tarvitsee joka päivä, alkaa pienikin asia ärsyttää.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.

Vierailija
2/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon peilikaappien uuteen tulemiseen. Samalla niiden kyllä pitää myös kehittyä. Lapsuudenkodissani oli 70-luvulla ihana metallinen peilikaappi, jossa peiliovet eivät olleet reunasta saranoitu kiinni, vaan sellaisen varren päässä joka mahdollisti peilien kääntämisen sellaisiin kulmiin, että näkymä hiuksiin oli tilanteessa kuin tilanteessa todella hyvä.  Sen jälkeen jkainen peilikaappi on tuottanut pettymyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä olentörmännyt uusiin taloihin Suomessa, joissa ei ole tuulikaappia!

Vierailija
4/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on uudehko asunto, onneksi vain vuokralla, vähän muka paremmalla alueella. Tämän keittiön suunnittelija ei kyllä itse tee ruokaa. Tiskipöytä on jättisuuri, mutta työskentelytilaa ja leivontatilaa ei ole yhtään. Lisäksi kulmassa olevissa kaapeissa on idioottimaiset 30 sentin ovet ja sinne taakse jää 60 cm tila, mihin saa kurkotella siitä kapeasta ovesta. Asia olisi ratkaistu tekemällä noihin paikkoihin kulmakaapit. Lisäksi hellan/uunin  ja pakastimen vieressä on vain 30 cm laatikosto, eli ihan liian vähän. Sekä se 30 cm lusikkalaatikosto, eihän sinne sovi mitään. 

Mutta peilikaappi mulla on! 

Vierailija
5/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa taloissa on kylppreissä niin paljon säilytystilaa muutenkin, ettei peilikaappeja tarvita. Ja ne ovat rumia!

Vierailija
6/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen keittiöissä sitä, miksi se ulosvedettävä leikkuulauta on juuri siinä aterinlaatikon yläpuolella. Eihän sieltä laatikosta mitään sitten enää voi ottaa, kun se lauta on ulkona.

Vierailija
7/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.

Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.

Vierailija
8/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen peilikaapin voi ihan itse hankkia sinne kylppäriin.

Vierailija
9/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tiskipöytä? Itse suunnitelin oman keittiöni niin että on vain iso allas johon mahtuu kaikki päivän aikana kerääntyneet astiat sekä paistinpannut. On kivasti pois silmistä ja saa liota. Meillä ei ole tiskikaappia ollenkaan, en tiskaa käsin ja jos jostain syystä tiskaan niin kuivaan liinalla.

On paljon laskutilaa ja laatikostot oikeissa paikoissa. Suosittelen että suunnittelee itse omille tarpeilleen jos keittiöremonttia tekee.

Vessassa ei ole peilikaappia, mutta peilin vieressä on kaappi jossa on kaikki tavarat. Se on kyllä totta että olisi kätevä jos olisi sellainen peili että näkee taakseen. Sellaisen itse ostaminen ja laittaminen ei luulisi olevan kallista.

Vierailija
10/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.

Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.

Vierailija
11/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen peilikaapin voi ihan itse hankkia sinne kylppäriin.

Voi, mutta ensin pitää poistaa se olemassaoleva seinäpeili. Vuokranantaja ei välttämättä anna lupaa tuollaiseen - saati sitten, että kun maksaa jo melkein tonnin vuokraa, ei tee mieli alkaa tehdä itse omakustanteisesti mitään remppaa.

-ap

Vierailija
12/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin noihin aikoihin kun rakennettiin, ehdoteltiin pelkkää peiliä.. Onneksi tajusin tuon mitä säkin kaipaat, peiliovet voi asetella esim. niin, että saa meikata luonnonvalolla tai juuri niin, että näkee takaa hyvin :)

Olen kai vanhanaikainen sitten.

Vierailija
13/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeassa myydään niitä partapeilejä jotka voi kiinnittää seinään. Ei tarvi rumaa peilikaappia. Tiskipöytä on myös sellainen rumilus että harva sellaista uuteen taloon/asuntoon haluaa. Tuulikaappi on turha tilasyöppö, kun ovien u-arvot ovat nykyään niin hyvät. Ei tarvitse sitä ahdasta välitilaa siihen.

Vierailija
14/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tiskipöytä? En tarvitse pöytää tiskaamiseen. Meillä tiskaa kone.

- Peilikaappi on kamalan ruma. Vetolaatikot puolestaan käteviä. Meillä on wc:ssä irrallinen suurentava peili, jota käytän meikkaukseen ja tukan tarkistamiseen. https://www.google.com/search?q=meikkipeili&espv=2&biw=1920&bih=947&sou…

- En ole vuosiin nähnyt aterialaatikon päällä olevaa leikkuulautaa. Eikös nekin ole ja haudattu epäkäytännöllisinä?

Vierailija
15/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.

Teen paljon ruokaa, mutta en koskaan perkaa kokonaisia isoja kaloja. Niitä saa valmiiksi perattuna kaupasta enkä harrasta kalastusta.

Vierailija
16/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole minulle ehdoton, siksi en tiskipöytää halunnut. Oletko kuullut leikkuulaudoista? Minä käytän sellaisia.

Vierailija
17/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole minulle ehdoton, siksi en tiskipöytää halunnut. Oletko kuullut leikkuulaudoista? Minä käytän sellaisia.

En ole nähnyt sellaista leikkuulautaa missään, johon mahtuisi esim 6-kiloinen lohi kokonaan. Ja jos onkin, niin se ei moneenkaan tiskikoneeseen mahdu.

Vierailija
18/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilikaapit, niiden asennus, vikavirtasuojat  ja sähköt maksaa rakennuttajalle. Äkkiä tulee  kustannusta 1000€ per kaappi. Isossa talossa yhteensä kymmeniä tuhansia. Kannattaa pyytää rakennusvaiheessa peilikaapit asennettuina.

Vierailija
19/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilikaapit, niiden asennus, vikavirtasuojat  ja sähköt maksaa rakennuttajalle. Äkkiä tulee  kustannusta 1000€ per kaappi. Isossa talossa yhteensä kymmeniä tuhansia. Kannattaa pyytää rakennusvaiheessa peilikaapit asennettuina.

Ei mitenkään voi maksaa noin paljoa. Yksinkertaisia valaisimellisia peilikaappeja saa rautakaupasta alle satasella. Sähköliitäntänä näissä on yleensä sokeripala, jonka saa maallikkokin kytkeä.

Vierailija
20/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tapaa peilikaappi on ruma? Hiton käytännöllinen ja normaalin näköinen vempelehän se on. Litteä peili tuo liikaa jotain laitostunnelmaa. 

Itse ihmettelen uusissa asunnoissa juurikin tuota tiskialtaan kokoa. Vihanneksia leikatessa tai leipoessa hirveä nyhrääminen tavaroiden asettelulle, kun keittiön pöytätilasta 80% menee pelkkään tiskialtaaseen. Asun sinkkuasunnossa ja ihmettelen, että mihinhän yksinasuva tarvitsee kaksi jäätävän isoa tiskiallasta? 

Uusissa taloissa ihmetystä aiheuttaa myös ikkunoiden pienuus. Lähistölleni tehdään paljon uudisrakennusta ja talojen ohi kulkiessani ihmettelen asiaa. Pikkuriikkinen kurkistusluukku parissa seinässä ja nekin pohjoiseen päin. Oma asuntoni on vanhassa talossa jossa on jättimäiset ikkunat, ja luonnonvaloa riittää aamusta iltaan runsaissa määrin. Yritetäänkö tällä karsia lämmityskuluja kun suuriin ikkunoihin tiivisteet tulisiva kalliimmaksi tai jotain?