Miksi nykytaloissa ei ole peilikaappeja?
Eli otsikon kysymystä olen ihmetellyt käytyäni viime aikoina useissa asuntoesittelyissä. Vanhemmissa asunnoissa ei tätä ongelmaa ole, mutta hyvin harvoissa uusissa (2010-luvulla rakennetuissa) taloissa on kylpyhuoneessa peilikaappia. Sen sijaan on litteä peili seinässä, ja altaan alla vetolaatikko. Siis kuka näitä suunnittelee? Itse ainakin tarvitsen aukeavan peilikaapin, jotta voin asetella peilit niin että näen pääni takaapäin laittaessani vaikka nutturaa. Myös tuon vetolaatikon takia peilin edessä joutuu seisomaan sen verran kaukana, että ilman silmälaseja ei näe meikata, tai sitten pitää epämukavasti kumartua eteenpäin. Pieniä valituksen aiheita, joo, mutta kun sitä kylppärin peiliä tarvitsee joka päivä, alkaa pienikin asia ärsyttää.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin moni asia menee estetiikan ehdoilla eikä käytettävyyden. Keittiöissä on usein vain alakaapit ja yläkaappeja vain vähän. Kätevää kaivella kaikki tavaransa sieltä alhaalta.
Käytettävyys on sellainen juttu kotona, että se joka siellä häärää, huomaa puutteet.
Meillä on vaan kaksi yläkaappia, mutta alakaappejakin on ainoastaan yksi. Kaikki muut ovat laatikoita. Paras ratkaisu ikinä. Meillä on liesi kulmassa ja sen ympärille suunniteltu laatikostot niin, että kaikki ruoanlaitossa tarvittava on laatikoissa siinä molemmin puolin: lastat, kauhat, kattilat, pannut, vuoat, mausteet jne. Alakaapit ovat ihan painajaisia, mutta lyhyenä mulla on aina tuottanut tuskaa ne korkeat yläkaapit, niinpä meillä on vaan pari matalahkoa yläkaappia. Keittiöästä löytyy kyllä tiskipöytä, mutta kylppäreistä ei löydy peilikaappia, vaan just nuo laatikot sieltäkin.
Myöskään tuulikaappia ei talosta löydy, mutta me kuljetaankin pääasiassa kodinhoitohuoneen kautta, jossa on kurasuihku.
Kaikissa uusissa taloissa/asunnoissa joissa olen käynyt, on ollut peilikaapit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.
Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.
Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.[/quote
Teen paljon ruokaa, mutta en koskaan perkaa kokonaisia isoja kaloja. Niitä saa valmiiksi perattuna kaupasta enkä harrasta kalastusta.Meillä kalaa ainakin savustetaan ja grillataan, joten mitkään fileet ei kyllä kelpaa.
Sinkkumies
Miten niin ei kelpaa? Ihan yhtä hyvin voi savustaa tai grillata kaupassa perattua kalaa. Mitä lisäarvoa se itse perkaaminen siihen lopputulokseen tuo?
Tuoreus
Sinkkumies
No eikö se nyt ole joka tavalla valmistamisessa se tärkein lähtökohta. Voi sen tuoreenkin kalan pyytää perkaamaan tiskillä. Mutta nämä nyt on näitä henkilökohtaisia tarpeita. Aika harva oikeasti tarvitsee nykyään tilaa suurten kalojen tai lihojen käsittelyyn kotonaan. Sitten jos tarvitsee niin tietenkin oman keittiönsä suunnittelee sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.
Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.
Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.[/quote
Teen paljon ruokaa, mutta en koskaan perkaa kokonaisia isoja kaloja. Niitä saa valmiiksi perattuna kaupasta enkä harrasta kalastusta.Meillä kalaa ainakin savustetaan ja grillataan, joten mitkään fileet ei kyllä kelpaa.
Sinkkumies
Miten niin ei kelpaa? Ihan yhtä hyvin voi savustaa tai grillata kaupassa perattua kalaa. Mitä lisäarvoa se itse perkaaminen siihen lopputulokseen tuo?
Tuoreus
Sinkkumies
No eikö se nyt ole joka tavalla valmistamisessa se tärkein lähtökohta. Voi sen tuoreenkin kalan pyytää perkaamaan tiskillä. Mutta nämä nyt on näitä henkilökohtaisia tarpeita. Aika harva oikeasti tarvitsee nykyään tilaa suurten kalojen tai lihojen käsittelyyn kotonaan. Sitten jos tarvitsee niin tietenkin oman keittiönsä suunnittelee sen mukaan.
Kokonaisten kalojen fileointi ja perkaus usein maksaa tiskillä ja on helppo tehdä itse kotona. Ei ole mitään järkeä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen, sillä valimistan paljon isoista kaloista ruokaa ja mikään ei ole niin hyvä kalan käsitttelypaikka kuin teräspöytä. Myös suurten ruuanvalmistusastioiden pesu ja huuhtelu ja valutus tarvitsee sen teräspöydän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on uudehko asunto, onneksi vain vuokralla, vähän muka paremmalla alueella. Tämän keittiön suunnittelija ei kyllä itse tee ruokaa. Tiskipöytä on jättisuuri, mutta työskentelytilaa ja leivontatilaa ei ole yhtään. Lisäksi kulmassa olevissa kaapeissa on idioottimaiset 30 sentin ovet ja sinne taakse jää 60 cm tila, mihin saa kurkotella siitä kapeasta ovesta. Asia olisi ratkaistu tekemällä noihin paikkoihin kulmakaapit. Lisäksi hellan/uunin ja pakastimen vieressä on vain 30 cm laatikosto, eli ihan liian vähän. Sekä se 30 cm lusikkalaatikosto, eihän sinne sovi mitään.
Mutta peilikaappi mulla on!
Tiedätkö, että tiskipöydällä voi tehdä ruokaa ja leipoa silikonialustan päällä.?Hygieeninen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.
Ei se ole minulle ehdoton, siksi en tiskipöytää halunnut. Oletko kuullut leikkuulaudoista? Minä käytän sellaisia.
Et ole varmaan tehnyt ruokaa puolta kiloa suuremmasta kalasta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin moni asia menee estetiikan ehdoilla eikä käytettävyyden. Keittiöissä on usein vain alakaapit ja yläkaappeja vain vähän. Kätevää kaivella kaikki tavaransa sieltä alhaalta.
Käytettävyys on sellainen juttu kotona, että se joka siellä häärää, huomaa puutteet.
Kirjoitat aivan asiaa, mutta ihmiset ovat niiiin höynäytettäviä, että laittavat esim keittiökaappien välitilaan jotain röpöskäistä betonia, sitähän sitten puhdistat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on uudehko asunto, onneksi vain vuokralla, vähän muka paremmalla alueella. Tämän keittiön suunnittelija ei kyllä itse tee ruokaa. Tiskipöytä on jättisuuri, mutta työskentelytilaa ja leivontatilaa ei ole yhtään. Lisäksi kulmassa olevissa kaapeissa on idioottimaiset 30 sentin ovet ja sinne taakse jää 60 cm tila, mihin saa kurkotella siitä kapeasta ovesta. Asia olisi ratkaistu tekemällä noihin paikkoihin kulmakaapit. Lisäksi hellan/uunin ja pakastimen vieressä on vain 30 cm laatikosto, eli ihan liian vähän. Sekä se 30 cm lusikkalaatikosto, eihän sinne sovi mitään.
Mutta peilikaappi mulla on!
Asut varmaan mun naapurikämpässä, tuli meinaan nyt niin identtinen kuvaus tosta jonkun pölvästin suunnittelemasta keittiönurkkauksesta ettei hyvä tosikaan. Poikaystävä vielä asennutti näppärästi roskiskaapin viereen tiskikoneen (ei jaksanut käsin tiskata) niin että kattilat ja paistovuoat ei mahdu mihinkään. Ei täällä mitään tiskiä edes tule kun ei ruokaa mahdu tekemään missään. Ja juu, peilikaappi löytyy! Näppärä vekotin peilikaappi, paitsi että huolimattomuuksissani oon jo kahdessa kämpässä hajottanut oven: pessyt naamaa, ovi auki kaapista, nostan pään ja ovi tulee alas niin että kilisee.
Ite asun 2010 rakennetussa kämpässä. On peilikaappi, mutta sisäpuolella ei peilejä. Oon oppinu tukanki värjäämään takaa ilman niitä. Vanhas kämpäs oli sisäpuolel peilit, ni oli niistä apua. Mutta vessassa ei mitään meikkejä saa säilyttää! Muutenki ihan surkee valo meikata.
Mies kalastaa ja ollaan kyllä ilman tiskipöytää selvitty. Yleensä perkaa jo järvellä muovipussi auton takakontin tai jonkun puun päällä ;) kun osaa homman kunnolla, niin onnistuu vaikka missä.
Isot tiskipöydät on tulossa muotiin, siis sellaiset ammattikeittiön näköiset. Muutenkin sellainen moderni rustiikkisuus on se juttu nyt. Siihen kuuluu just kaikki metallikaapit, tiskipöydät, sementtilattiat ym.
Meillä myös tuo iso tiskipöytä on haaveena. Sellainen kuin vanhoissa asunnoissa oli ennen vanhaa. Ruokakomeroki ois kiva.
Kumma kyllä miksi noita peilikaappeja ei tehdä kivemman näköisinä.