Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykytaloissa ei ole peilikaappeja?

NuuNuu
10.04.2016 |

Eli otsikon kysymystä olen ihmetellyt käytyäni viime aikoina useissa asuntoesittelyissä. Vanhemmissa asunnoissa ei tätä ongelmaa ole, mutta hyvin harvoissa uusissa (2010-luvulla rakennetuissa) taloissa on kylpyhuoneessa peilikaappia. Sen sijaan on litteä peili seinässä, ja altaan alla vetolaatikko. Siis kuka näitä suunnittelee? Itse ainakin tarvitsen aukeavan peilikaapin, jotta voin asetella peilit niin että näen pääni takaapäin laittaessani vaikka nutturaa. Myös tuon vetolaatikon takia peilin edessä joutuu seisomaan sen verran kaukana, että ilman silmälaseja ei näe meikata, tai sitten pitää epämukavasti kumartua eteenpäin. Pieniä valituksen aiheita, joo, mutta kun sitä kylppärin peiliä tarvitsee joka päivä, alkaa pienikin asia ärsyttää.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.

Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.

Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.

Ei se ole minulle ehdoton, siksi en tiskipöytää halunnut. Oletko kuullut leikkuulaudoista? Minä käytän sellaisia.

En ole nähnyt sellaista leikkuulautaa missään, johon mahtuisi esim 6-kiloinen lohi kokonaan. Ja jos onkin, niin se ei moneenkaan tiskikoneeseen mahdu.

Sellaiset astiat pestään käsin. Miksi sinulle on muuten niin kauhea ongelma, että teetin asunnostani mieleiseni? Jos minä en halunnut rumaa tiskipöytää, niin sitten en halunnut. Eiköhän se ole minun oma asiani, luulen.

Vierailija
22/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne vetolaatikot sitten olekaan käteviä vessassa? Sellaisesta juuri haaveilen.

Nyt on pelkät tavan kaapit alla ja sieltä on todella inhottava kaivella tavaroita kyykyssä. Ja mikä tavara sinne taakse joskus eksyy, se sinne jää kun eipä sieltä takaa tule nelinkontin niitä kamoja kaiveltua.

Sitten pitää hankkia erilaisia laatikoita ja ottaa niitä esiin ja siirrellä ja se vaan on hankalaa.

Vetolaatikko taas tuntuu fiksulta, että saa koko laatikon hyötykäyttöön kun näkee samantien mitä siinä laatikossa on vs. kaappi jonka takaosaan ei näe kuin kaivautumalla sinne.

Ikeassa esim. on kyllä nykyään tosi kivannäköisiä peilikaappeja, voisin itse kyllä sellaisen laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin moni asia menee estetiikan ehdoilla eikä käytettävyyden. Keittiöissä on usein vain alakaapit ja yläkaappeja vain vähän. Kätevää kaivella kaikki tavaransa sieltä alhaalta.

Käytettävyys on sellainen juttu kotona, että se joka siellä häärää, huomaa puutteet.

Vierailija
24/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan syksyllä uuteen kämppään ja valitsin rakennuttajan paketeista sekä keittiön että kylppärin... Pakko käydä papereista tarkistamassa, mikä niissä on tilanne. Ei hajuakaan tiskipöydästä tai peilikaapista. Nyt asun -70 luvun talossa ja molemmat löytyy, jotenkin luulin, että löytyvät uudestakin.

Vierailija
25/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Miten siinä saa mitään kampauksia tehtyä, jos on vain litteä peili eikä mahdollisuutta nähdä takaa tai takaviistosta? :O Ja irtopeilistä nyt ei ole mitään apua, tärkeintähän on, että taakse näkee samaan aikaan kun sitä tukkaa väkertää, niin, että näkee koko ajan, mitä tapahtuu.

Vierailija
26/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilikaapit, niiden asennus, vikavirtasuojat  ja sähköt maksaa rakennuttajalle. Äkkiä tulee  kustannusta 1000€ per kaappi. Isossa talossa yhteensä kymmeniä tuhansia. Kannattaa pyytää rakennusvaiheessa peilikaapit asennettuina.

Ei mitenkään voi maksaa noin paljoa. Yksinkertaisia valaisimellisia peilikaappeja saa rautakaupasta alle satasella. Sähköliitäntänä näissä on yleensä sokeripala, jonka saa maallikkokin kytkeä.

Minne kytket sen sokeripalan, siihen kaakeliinko? Tuleeko siitä sitten valot ja virtaa hiustenkuivaajaan?

Vierailija
27/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne vetolaatikot sitten olekaan käteviä vessassa? Sellaisesta juuri haaveilen.

Nyt on pelkät tavan kaapit alla ja sieltä on todella inhottava kaivella tavaroita kyykyssä. Ja mikä tavara sinne taakse joskus eksyy, se sinne jää kun eipä sieltä takaa tule nelinkontin niitä kamoja kaiveltua.

Sitten pitää hankkia erilaisia laatikoita ja ottaa niitä esiin ja siirrellä ja se vaan on hankalaa.

Vetolaatikko taas tuntuu fiksulta, että saa koko laatikon hyötykäyttöön kun näkee samantien mitä siinä laatikossa on vs. kaappi jonka takaosaan ei näe kuin kaivautumalla sinne.

Ikeassa esim. on kyllä nykyään tosi kivannäköisiä peilikaappeja, voisin itse kyllä sellaisen laittaa.

Me hommattiin wc-remontin yhteydessä Ikeasta peilikaappi. Storjorm-niminen. Tosi nätti, mutta yksi huono puoli: sisäpuolella ei ole peiliä. Eli siinä ei voi katsella tukkaa takaa, kuten ap jutteli. Huomattiin tuo "ominaisuus" vasta kun kaappi oli asennettu, ja harmitti kyllä. Tosin toinen yhtä nätti peilikaappi olisi löytynyt vain Svedbergsiltä, D-light. Hintaero oli vaan jotain 500€, joten ei varmaan olisi sitä siltikään hommattu. :S

Vierailija
28/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilikaapit, niiden asennus, vikavirtasuojat  ja sähköt maksaa rakennuttajalle. Äkkiä tulee  kustannusta 1000€ per kaappi. Isossa talossa yhteensä kymmeniä tuhansia. Kannattaa pyytää rakennusvaiheessa peilikaapit asennettuina.

Ei mitenkään voi maksaa noin paljoa. Yksinkertaisia valaisimellisia peilikaappeja saa rautakaupasta alle satasella. Sähköliitäntänä näissä on yleensä sokeripala, jonka saa maallikkokin kytkeä.

Minne kytket sen sokeripalan, siihen kaakeliinko? Tuleeko siitä sitten valot ja virtaa hiustenkuivaajaan?

Jos siellä kylpyhuoneessa on sähköt, niin siellä todennäköisesti on myös joku jakorasia mistä saa tälle kaapille vedettyä sähkön, jos sitä ei muuten ole. Pari metriä sähköjohtoa ei paljoa maksa.

Vierailija
29/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, keittiössä on tasoon upotettava allas eli ei ilmeisesti tiskipöytää ja molemmissa kylppäreissä on peilikaapit. T. 24

Vierailija
30/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen uusissa asunnoissa taas sitä, että mikähän aivovammainen on suunnitellut niiden keittiöt, kun juuri yhdessäkään ei ole kunnollista tiskipöytää.

Niin juuri, laskutilan puute on todella suuri ongelma. Näin on jopa omakotitaloissa, joiden keittiöissä usein näyttää olevan yhtä vähän laskutilaa kuin meidän pienessä kerrostalokeittiössä. Ilmeisesti nykyperheet eivät enää kokkaa kotonaan, vaan käydään ravintoloissa tai tilataan joka päivä pizza kotiin.

Vierailija
31/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla 2 vuotta vanhassa kerrostaloasunnossa ja täällä on kylppärissä sekä wc:ssä peilikaapit. Todella kätevää kun saa hammasharjat yms muut piiloon, näyttää siistiltä. Missä muuten esim hammasharjat pidetään jos on vain peili? Siellä allaskaapissako?

Vierailija
32/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri, laskutilan puute on todella suuri ongelma. Näin on jopa omakotitaloissa, joiden keittiöissä usein näyttää olevan yhtä vähän laskutilaa kuin meidän pienessä kerrostalokeittiössä. Ilmeisesti nykyperheet eivät enää kokkaa kotonaan, vaan käydään ravintoloissa tai tilataan joka päivä pizza kotiin.

Minulla on kerrostalokolmiossani vähän laskutilaa keittiössä, mikä ei johdu suunnitteluvirheestä, vaan siitä, että tänne ei yksinkertaisesti mahdu enempää. Alkuun vähän kauhistelin, mutta ihan hyvin on pärjätty. Keittiönpöytä on pieni ekstralaskutila ja pari leikkuulautaa mahtuu aina johonkin. Ja kun pidän tasot siisteinä niin ylimääräinen roju ei ole tiellä.

Entisessä asunnossa oli taas vähän liikaakin laskutilaa ja keittokomero näytti kolkolta, kun oli liikaa tyhjää tilaa. No se oli muutenkin aika kolkko vuokraluukku se. Nykyään onneksi oma, jonka sain suunnitella juuri oman makuni mukaan.

Vierailija
33/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudehko asunto, onneksi vain vuokralla, vähän muka paremmalla alueella. Tämän keittiön suunnittelija ei kyllä itse tee ruokaa. Tiskipöytä on jättisuuri, mutta työskentelytilaa ja leivontatilaa ei ole yhtään. Lisäksi kulmassa olevissa kaapeissa on idioottimaiset 30 sentin ovet ja sinne taakse jää 60 cm tila, mihin saa kurkotella siitä kapeasta ovesta. Asia olisi ratkaistu tekemällä noihin paikkoihin kulmakaapit. Lisäksi hellan/uunin  ja pakastimen vieressä on vain 30 cm laatikosto, eli ihan liian vähän. Sekä se 30 cm lusikkalaatikosto, eihän sinne sovi mitään. 

Mutta peilikaappi mulla on! 

Hih.. vähän samaa vaivaa. Yksi pieni työskentelypöytä on. Ajattelin itse rakentaa keittiöön yhden tason lisää. Kulmakaapissa on sentään aukeavat ovet. Hellan vieressä 30cm laatikosto :) 

Peilikaappia ei ole, vaan pelkkä peili. Tosin saunan lasiovesta voi vähän peilailla sinne peiliin päin :)

Sinkkumies

Vierailija
34/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraperheessä, ainakin meillä, tuulikaappi olisi erittäin kätevä ja tarpeellinen.

Vierailija
35/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aivovammainen asennutin itselleni pelkän tiskialtaan, koska tiskipöydät ovat saakelin rumia. Tiskikone hoitaa tiskit ja satunnaiset pannut pesaisen altaassa. En halua tiskipöytää keittiötäni rumentamaan.

Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.[/quote

Teen paljon ruokaa, mutta en koskaan perkaa kokonaisia isoja kaloja. Niitä saa valmiiksi perattuna kaupasta enkä harrasta kalastusta.

Meillä kalaa ainakin savustetaan ja grillataan, joten mitkään fileet ei kyllä kelpaa.

Sinkkumies

Vierailija
36/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin mulle on pistorasiat siinä peilin vieressä. Ajattelin jossain vaiheessa siihen peilikaapin laittaa. Sinkkumies

Vierailija
37/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskipöytä on todella tarpeellinen siitäkin huolimatta, että olisi tiskikone. Itse käytän tiskipöytää muuhunkin kuin tiskiin. On esimerkiksi kalojen perkaamiseen erinomainen, samoin kuin isompien lihakappaleiden paloitteluun. Juureksien pesemisessä tiskipöytä on myös aivan ehdoton. On monta asiaa missä tiskipöytä on todella tarpeellinen ihan sen vuoksi, että voi käyttää vettä niin että valuvat siitä viemäriin. Se on tietysti eri juttu jos keittiö on pelkkä näyttelyhuone, jossa ei laiteta ruokaa koskaan.[/quote

Teen paljon ruokaa, mutta en koskaan perkaa kokonaisia isoja kaloja. Niitä saa valmiiksi perattuna kaupasta enkä harrasta kalastusta.

Meillä kalaa ainakin savustetaan ja grillataan, joten mitkään fileet ei kyllä kelpaa.

Sinkkumies

Miten niin ei kelpaa? Ihan yhtä hyvin voi savustaa tai grillata kaupassa perattua kalaa. Mitä lisäarvoa se itse perkaaminen siihen lopputulokseen tuo?

Vierailija
38/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla 2 vuotta vanhassa kerrostaloasunnossa ja täällä on kylppärissä sekä wc:ssä peilikaapit. Todella kätevää kun saa hammasharjat yms muut piiloon, näyttää siistiltä. Missä muuten esim hammasharjat pidetään jos on vain peili? Siellä allaskaapissako?

Outo kysymys, johon tosiaan itse jo vastasitkin :D. Miksi peilikaappi olisi ainoa säilytyspaikka hammasharjalle?

Vierailija
39/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on aika usein muita seinäkaappeja kylppäreissä. Tähän tyyliin http://www.puustelli.fi/mallisto/kodin-muut-tilat/freshroom/fresh-fuchs…

Juttuhan on niin, että ei näihin asioihin törmää ennen kuin itse rakentaa, mutta erilaisia ratkaisuja on aivan tuhottomasti. Se mihin ihmiset on tottuneet vuokrakerrostaloissa on yleensä se joku standardiratkaisu, kuten peruspeilikaappi, mutta sitten kun itse suunnittelee kylppärin, niin kyllä se vähän kolholta siellä vaikuttaa. Sisustusratkaisut muuttuu vuosien varrella. Siinä sitä huomaa että itsellekkin ikää tulee, kun tulee muutosvastarintaisia ajatuksia uusista jutuista. :D Mutta ei auta. Itse olen hommanut peilipöydän makkariin. Vessassa on joka tapauksessa niin kalman kalpea valo ettei se meikkaamiseen ole paras mahdollinen ja on kiva kun saa meikkitilpehöörit johonkin omaan paikkaan siististi.

Vierailija
40/52 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Miten niin ei kelpaa? Ihan yhtä hyvin voi savustaa tai grillata kaupassa perattua kalaa. Mitä lisäarvoa se itse perkaaminen siihen lopputulokseen tuo?

Tuoreus

Sinkkumies