Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Vierailija kirjoitti:
Minusta molemmat tavallaan väärässä. Tarjoiluista ei kuulu koskaan valittaa, vaikka ne olisi miten surkeat. Tämä kuuluu aivan alkeellisiin käytöstapoihin. Toisaalta minusta oletusarvo on, että juhlien järjestäjää myös kiinnostaa vieraiden viihtyminen ja ruuan maistuminen. Minusta on jotenkin kummallinen lähtökohta, että tarjotaan mitä huvittaa vaikka tiedetään jo ennalta ettei maistu. Eikö sitten voi juhlia yksin jos vain oma napa on se joka kiinnostaa? Todennäköisesti ne vieraat ainakin yrittävät pohtia millainen lahja olisi saajalle mieluisa, eikä ehdoin tahdoin tuo vaikkapa päivänsankarin inhokkiväriä vain siksi että sattuvat itse tykkäämään. Minusta vastaavasti järjestäjäkin voisi kunnioittaa vieraita sen verran että pyrkii järjestämään useimmille maistuvan tarjoilun. Mutta kuten sanottu, vaikka ei järjestäisikään, niin minusta tästä on huonoa käytöstä valittaa ääneen.
Juuri näin.
Saitteko muuten itse päättää rippi- ja yo-juhlienne tarjoilusta? Minä en. Tuntuu, että tämä(kin) on taas yksi juttu,jossa lapsille/nuorille ei opeteta etikettiä vaan kaikessa tärkeintä on oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulisi mieleenkään, että koska kerran pidän tiettyä ruokavaliota, sitä on vieraidenkin noudatettava.
Tajuan sen, ettei vegaani kenties pysty käsittelemään lihaa, mutta sitten ei mainosteta sitä vegaanisuutta kutsuttaville, vaan tehdään vaan mahdollisimman maukssta vegaanista korostamatta sitä, että se on nimenomaan vegaanista.
Sillä tavalla ihmiset myös oppivat pitämään vegaaniruoista enemmän.
Juhlat eivät ole oikea paikka opetella uusia makuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta molemmat tavallaan väärässä. Tarjoiluista ei kuulu koskaan valittaa, vaikka ne olisi miten surkeat. Tämä kuuluu aivan alkeellisiin käytöstapoihin. Toisaalta minusta oletusarvo on, että juhlien järjestäjää myös kiinnostaa vieraiden viihtyminen ja ruuan maistuminen. Minusta on jotenkin kummallinen lähtökohta, että tarjotaan mitä huvittaa vaikka tiedetään jo ennalta ettei maistu. Eikö sitten voi juhlia yksin jos vain oma napa on se joka kiinnostaa? Todennäköisesti ne vieraat ainakin yrittävät pohtia millainen lahja olisi saajalle mieluisa, eikä ehdoin tahdoin tuo vaikkapa päivänsankarin inhokkiväriä vain siksi että sattuvat itse tykkäämään. Minusta vastaavasti järjestäjäkin voisi kunnioittaa vieraita sen verran että pyrkii järjestämään useimmille maistuvan tarjoilun. Mutta kuten sanottu, vaikka ei järjestäisikään, niin minusta tästä on huonoa käytöstä valittaa ääneen.
Juuri näin.
Saitteko muuten itse päättää rippi- ja yo-juhlienne tarjoilusta? Minä en. Tuntuu, että tämä(kin) on taas yksi juttu,jossa lapsille/nuorille ei opeteta etikettiä vaan kaikessa tärkeintä on oma napa.
Mä suunnittelin äitini kanssa yhdessä. Otettiin vähän huomioon niitä muitakin vieraita... Mun juhlissa on esim aina kahvia, vaikka itse en sitä juo.
Vierailija kirjoitti:
En protestoisi, en vain menisi. Ei huvita ripuloida, ja voida huonosti pari päivää sen jälkeen, koska elimistöni ei kestä vain vegaaniruokia, kokeiltu on, mitä hirvein tuloksin. Sekasyöjä, mikä sekasyöjä.
Et voi syödä esim. perunalastuja?
Vegaaniruokia on niin monenlaisia, että tuntuu oudolta ettei keho kestäisi niistä mitään.
Joo en ole pakottamassa sinua noihin bileisiin, ihmettelen vain miten voi olla noin. Entä jos otat mukaan omat eväät, vaikka paketti meetvurstia, ja syöt sen juuri ennen ruokailua? Tällöin luulisi että vatsassasi metukka ja vegaaniruoka sekoittuvat ei-vegaaniseksi mössöksi, jolloin mitään ongelmia ei luulisi tulevan.
Mä ymmärrän, että idealistiset nuoret haluavat vegaanijuhlat. Sitä en ymmärrä, että juhlia pääasiassa järjestävät äidit eivät osaa ajatella kokonaiskuvaa, eivätkä ota vieraita huomioon pätkääkään.
Kuullostaa siltä että päivänsankari on itsekäs fanaatikko.
Vähän sama kun varmistaisi että juhlissa on vaan raakaa naudanpaistia. Kuinkahan moni vegaani vetäisi herneet nenään ja osoittaisi mieltä?
Miksei juhlissa voi ajatella vieraita sen verran, että jokaiselle jotain, edes tyyliin munavoita sen piirakan päälle.
Minusta toi juhlakalu on tyypillinen tämän ajan lapsi; mullehetikaikki sillainkumähaluun ja muuteiymmärrä mitään ja vegeekaikille kuseon MUSTA ainoo oikee tapa.
Et joko tarjoo jokaiselle jotain, tai hyväksyy et juhlat on siis vaan samaa uskontoa ja ideologiaa kannattavalle vähemmistölle ja monet jää pois.
Jos joku ei tästä jo ymmärtänyt niin en tod. lähtis mitään lahjaa hankkii tällaselle lapselle jäisin pois, sanoisin et meidän uskonto kieltää osallistumasta tällasiin kasvinpalvontamenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En protestoisi, en vain menisi. Ei huvita ripuloida, ja voida huonosti pari päivää sen jälkeen, koska elimistöni ei kestä vain vegaaniruokia, kokeiltu on, mitä hirvein tuloksin. Sekasyöjä, mikä sekasyöjä.
Vegaaniruokia on niin monenlaisia, että tuntuu oudolta ettei keho kestäisi niistä mitään.
Joo en ole pakottamassa sinua noihin bileisiin, ihmettelen vain miten voi olla noin. Entä jos otat mukaan omat eväät, vaikka paketti meetvurstia, ja syöt sen juuri ennen ruokailua? Tällöin luulisi että vatsassasi metukka ja vegaaniruoka sekoittuvat ei-vegaaniseksi mössöksi, jolloin mitään ongelmia ei luulisi tulevan.
En myöskään syö koskaan perunalastuja, mutta päivittäin omatekoista voipottua kyllä menee, kun potut olemme kasvattaneet itse ja sekaan ostetaan suolatonta luomuvoita. Kaupasta pottuja ei osteta. Niissä on muuten fluatsinamiäämiä, eikä sen määrää tiedä kukaan, kun alun perinkin sen varoaika on ollut liian lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsaongelmainen täällä moi. Perunalastut aiheuttavat mulle kramppeja ja ripulia. Ja ne tofut ja muut myös, lusikallinen riittää vessan vaikeaan, mutta vaativaan kutsuun...
Vierailija kirjoitti:
Suolistosairauksista kärsiville vegaaninen ruoka ei sovi, ja näihin sopimattomiin ruoka-aineisiin kuuluu palkokasvit ja viljat.
On vegaanisia ruokia, joissa ei käytetä palkokasveja eikä viljoja.
Huomioi vieraat ja laita vaikka voileipiä, joissa graavilohta päällä. Kukaan ei voi niitä vastustaa, jopa vegaanit salaa söisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka v ttu normaali ihminen jaksaa nähdä tällasen vaivan jonku fanaatikon vuoksi? En tod mene mihinkään jossei siel oo oikeaa ruokaa tai ainaki ilmasta juomaa riittävästi. Jäätävää skeidaa! Turha oottaa myöskään lahjaa, tai no, voisin pienen pussin kuivia herneitä tuoda yo-lahjaksi tällaselle prinsessalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka v ttu normaali ihminen jaksaa nähdä tällasen vaivan jonku fanaatikon vuoksi? En tod mene mihinkään jossei siel oo oikeaa ruokaa tai ainaki ilmasta juomaa riittävästi. Jäätävää skeidaa! Turha oottaa myöskään lahjaa, tai no, voisin pienen pussin kuivia herneitä tuoda yo-lahjaksi tällaselle prinsessalle.
Hahhaaaahhahahha - juuri näin :D
Ehkä kuitenkin tarjoaisin vannoutuneille lihansyöjille keittiön puolelta erityisherkkuna keitettyä naudan kieltä? Kestäisivät sitten jotenkin. Juhlakalullehan tätä ei tarvitsisi paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulisi mieleenkään, että koska kerran pidän tiettyä ruokavaliota, sitä on vieraidenkin noudatettava.
Tajuan sen, ettei vegaani kenties pysty käsittelemään lihaa, mutta sitten ei mainosteta sitä vegaanisuutta kutsuttaville, vaan tehdään vaan mahdollisimman maukssta vegaanista korostamatta sitä, että se on nimenomaan vegaanista.
Sillä tavalla ihmiset myös oppivat pitämään vegaaniruoista enemmän.
Juhlat eivät ole oikea paikka opetella uusia makuja.
No kyllä juurikin ovat, tuttujen makujen joukossa.
Se ei kuitenkaan ole pointti, vaan se, että tärkeintä ei ole yksin juhlittavaa miellyttävä ruoka vaan kaikkia vieraita. Vegaanista voi hyvin tarjota, muttei toitottaen.
Ketjun aloitus on v.lta 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Mä suunnittelin äitini kanssa yhdessä. Otettiin vähän huomioon niitä muitakin vieraita... Mun juhlissa on esim aina kahvia, vaikka itse en sitä juo.
Minkä ikäinen olet?
Minulla juhlat olivat 80-luvulla.
Yksissä vegejuhlissa olen käynyt ja toisiin en mene koskaan!
Tarjoilut kauheeta paskaa! yleensä ei tartte juhlien jälkeen mennä syömään mutta nyt piti maha kuristen etsiä nopeasti ravintola mistä saa kunnon sapuskaa!
Tietty jos tavoitteena on että vieraat ei viihdy niin tarjoa vegepaskaa
En sanoisi mitään ja käyttäytyisin normaalisti, mutta jos ollaan rehellisiä, ajattelisin kyllä itsekseni että "hitto mitä tärkeilyä ja jeesustelua".
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa siltä että päivänsankari on itsekäs fanaatikko.
Vähän sama kun varmistaisi että juhlissa on vaan raakaa naudanpaistia. Kuinkahan moni vegaani vetäisi herneet nenään ja osoittaisi mieltä?
Miksei juhlissa voi ajatella vieraita sen verran, että jokaiselle jotain, edes tyyliin munavoita sen piirakan päälle.
Minusta toi juhlakalu on tyypillinen tämän ajan lapsi; mullehetikaikki sillainkumähaluun ja muuteiymmärrä mitään ja vegeekaikille kuseon MUSTA ainoo oikee tapa.
Et joko tarjoo jokaiselle jotain, tai hyväksyy et juhlat on siis vaan samaa uskontoa ja ideologiaa kannattavalle vähemmistölle ja monet jää pois.
Jos joku ei tästä jo ymmärtänyt niin en tod. lähtis mitään lahjaa hankkii tällaselle lapselle jäisin pois, sanoisin et meidän uskonto kieltää osallistumasta tällasiin kasvinpalvontamenoihin.
Herää säkin jo tähän päivään!
Karjalanpiirakan päälle voi sipaista miljoonaa muutakin asiaa kuin sitä iänikuista munavoita. Itsetehdyt ovat parhaimmillaan ilman mitään kuorrutteita.
Sullako on siis pokkaa kysellä etukäteen tarjottavista? Ja sitten teet päätökses osallistutko vai et? :D
Ei noin kiukkuista suvun vanhaapiikaa siellä varmasti kaivattaiskaan juhlia pilaamaan.
Vegeruokavaliosta sairastuu pysyvästi jos sitä jatkaa pitkään. Tästä on lukuisia tutkimuksia.
Tästä on tullut samanlainen uskonto kun joskus oli vesidietti ja siihenkin kuoltiin. Jotkut harhauskoiset syövät / juovat hopeaa terveysvaikutusten vuoksi. Ainoa "terveysvaikutus" on että urpot geenit poistuu poolista.
Syökää monipuolisesti, suomessa tuotettua lihaa, maitoa, kalaa ja kasviksia.
Pääasia mielestäni, että esim. kerrotaan suoraan jos jokin ei ole sitä miltä näyttää, esim. jos maito ei ole lehmästä vaan vaikkapa soijapavusta, niin että ei tule allergiakohtausta. Ja toivottavaa on myös, että jos joku vieras yrittää kohteliaasti kieltäytyä tarjotusta, niin ei tuputeta. Tosi kurjaa, jos aletaan oikein vaatimalla vaatia perusteluja miksi ei nyt kelpaa, kun ei huvittaisi siinä juhlissa alkaa antaa selvitystä allergioista ja suolistovaivoista.