Paniikkihäiriö ja vatsavaivat
Nyt on niin nolo kysymys, etten viitsi edes Facen vertaistukiryhmän seinälle omalla nimellä laittaa. Sinänsä turha nolostella, kun kyseessä varmasti monelle kanssakärsijälle tuttu asia, mutta eipä näistä silti kehtaa puhua.
Eli kärsin paniikki/ahdistuneisuushäiriöstä ja toistuvista paniikki/ahdistuskohtauksista. Näihin oloihin ja kohtauksiin minulla liittyy kaiken muun "kivan" lisäksi vatsaoireet. Usein ensimmäinen oire tulossa olevasta kohtauksesta on viiltävän kova vatsakipu, jota seuraa mahan meneminen kuralle välittömästi. Iskee kauhea paskahätä, maha murisee ja kurisee, sattuu PALJON, tulee ilmavaivoja. Kun kohtaus on oikein pahana päällä niin on koko ajan pakko käydä ripuloimassa. Tää on niin perseetä, kirjaimellisesti, ja noloa ettei mitään rajaa...
Kotona tuon paskan (pun intended) vielä kestää, mutta mites sitten julkiset paikat alkaen kaupasta ja bussista ihan kaverin kämppään ja hoitopaikkaankin. Ei noissa kehtaa eikä ole aina mahdollisuuttakaan juosta aina vessassa, ja sekös vasta ahdistaakin entistä enemmän kun tietää ettei sitä kipua voi käydä "ulostamassa" pois ja että maha kurisee ja murisee niin että muutkin sen huomaavat. Tää saattaa kuulostaa joltain naurettavalta mutta on mulle täyttä tuskaa. Varmasti on muitakin panikoijia, joilla sama juttu, onhan?
Mä pystyn vielä hyväksymään sen että menen julkisella paikalla kalpeaksi ja hyperventiloin, jopa oksentaminen kaverin vessassa on semmonen asia jonka pystyy tekemään mutta se paskahätä ja muut vatsavaivat on semmoisia ettei niistä viitsi puhua eikä niitä siedä eikä kestä. Ja mun vatsakipu noiden kohtausten aikana on oikeasti _kovaa_!
Kohtauksiin mulla on rauhoittavaa joka auttaa kyllä yleensä ihan hyvin siihen henkiseen ahdistukseen, mutta ei vatsaoireisiin! Usein ollut niin että oon saanut itseni jotenkin rauhoittumaan ja hengityksen tasaantumaan ja olo olisi muuten ok, mutta sitten iskeekin se _viiltävä_ kipu ja maha alkaa taas porisemaan kuin pontikkapannu ja menen taas aivan paniikkiin. Kysymys siis kuuluu, että mikä ihme auttaisi näihin vatsaoireisiin kohtauksen aikana? Buranaa olen joskus koittanut ottaa kipuun, mutta en tiedä auttaako. Ei ainakaan heti. Enkä nyt joka päiväkään sitä viitsisi napsia "varmuuden vuoksi", tuskin sekään vatsalle hyväksi on. Auttakaa.
Voi olla ärtynyt suoli, ei puhkea sairaudeksi välttämättä, eivät liity yhteen aina, vaikka ajattelee näin. Kun stressi on ohi, alkaa tulla kouristuksia, ripulia, verenvuotoa.
Suosittelen säännöllistä ateriointia ja varsinkin myöhään illalla aterioiden välttämistä.