Pakko päästä töihin, mutta CV:ssä ammottava aukko estää!
Kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto: tekaista työhistoria puuttuvalle ajalle (en ole ollut työttömänä vaan opiskellut enemmän tai vähemmän laiskasti, mutta tämähän ei ahkeraa duunaria etsivälle kelpaa) vai valehdella esim. kotiäitiydestä (olen lapseton)? Oikealla CV:llä ei tule haastattelukutsuja, testattu on nyt pariinkymmeneen paikkaan ja työt olleet suorittavan tason paskaduuneja joita olen aikaisemminkin tehnyt... Mitään menetettävää mulla ei tässä vaiheessa ole, sillä olen tuen varassa elävä opiskelija, jolle tuli miehen kanssa ero ja rahan ja työpaikan tarve on suuri jotta saan edes asunnon vuokrattua!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita, että olet ollut maailmanympärysmatkalla tai kehitysaputyössä keniassa tai reissannut rahtilaivalla jäniksenä. Jotain tosi jännää, se tekee myös sinusta jännän persoonan, jonka hakemus jää työnantajan mieleen.
Joo työnantajakin saa jännätä että tuleeko palkattu tänään töihin vai tuleeko tekstari tiibetistä että palkattu ei nyt kerkiä duuniin ainakaan puoleen vuoteen kun tiibetissä on jännempää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaa opiskelet? Pystyykö sun alan hommia tehdä vaikka keikkalaisena opiskelujen ohessa?
Ei pysty.
No mut jos et saa kassahommia, mutta hampurilaishommia saisit, eikö sitä voisi mennä vaikka joksikin aikaa tekemään? Ja sitten yrittää hakea uutta työtä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelma lienee se, että häneltä puuttuu aiempi työkokemus hakemiinsa töihin.
Taas joku ei osaa lukea. Jo aloituksessa kerroin, että aiempaa kokemusta on (FYI: useita vuosia).
Sä haet liian alhaisia töitä. Työnantaja uskoo ettei motivaatiosi riitä ko töihin. Jos vaikka opiskelet lääkäriksi tai lakimieheksi, niin kaupan kassaksi sinua ei tod oteta. Tai sit sulla on vääränlainen hakemus.
CV:n aukon voit paikata vaikka "koturouvana" olemisella. Mun tuttu oli kotirouva, ei lapsia, ei opiskelu- tai työpaikkaa, mutta miehellä hyvät tulot ja eukko lusmus himassa.
CVssä valehtelu ei ole järkevää. Sitä paitsi opiskelu on ihan relevantti syy olla kokonaan tai osittain pois työmarkkinoilta. Näkyyhän se opiskelu sitä paitsi CVn koulutus osiossa eli ei piisi edes olla aukkoa.
Suurempi syy on luultavasti asenteesi joka näkyy kun haet näitä "paska duuneja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaa opiskelet? Pystyykö sun alan hommia tehdä vaikka keikkalaisena opiskelujen ohessa?
Ei pysty.
Opiskeletko vankilassa, jos sieltä ei pääse töihin?
Vaikutat tyypiltä joka on parempi keksimään tekosyitä kuin tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se tutkinto nyt kasassa? Jos on, niin sillä haet. Laske rimaa töiden suhteen, jotain omaa alaa liippaavaa aluksi. TYökokemus on tärkeää.
No ei ole kasassa. Aloituksessakin lukee, että olen yhä opiskelija. En hae oman alan töitäni vaan kaupan kassaa ym. Luulisi olevan tarpeeksi "alhaista".
Taidat yrittää tehdä liian hienoa työhakemusta ja CV:tä jos et kaupan kassalle pääse ja sinulla on kuitenkin siitä hommasta jo kokemusta. Tai sitten ei vaan ole käynyt tuuri. Mitäpä jos laitat vain sinulla x vuotta kokemusta kassatyöskentelystä mm. seuraavissa yrityksissä.
Suosittelijalla voi myös yrittää rikko jäätä, paras olisi tietysti joku entinen esimies tai vaikka opettaja opiskelupaikastasi.
Ehkä kokeilen seuraavaksi jättää yliopiston pois hakemusta ja kirjoittaa maanneeni pari vuotta kotona kun tuilla tienaa niin hyvin. En ainakaan vaikuta liian kunnianhimoiselta.
Luova ratkaisu asiaan: olet opiskellut ja olet joutunut tekemään samalla rahaa saadaksesi PALJON vähemmän relevanttia, suorittavan tason työtä. Tällöin työnantaja ei pidä sinua laiskana, toisaalta joudut vähän valehtelemaan tai ainakin liioittelemaan eli tekaisemaan työhistoriaaa, mutta jos se on ainoa keino päästä haastatteluun niin valehtele! Työnantajahan ei toisaalta soittele perään näihin suorittavan tason työpaikkoihin, jos haet jotain korkeamman tason työpaikkaa (korkeakoulutus-taustalla). Eli ei tietenkään kannata tekaista sellaista työhistoriaa, että olet ollut jossain vaativissa töissä, koska niistä työnantaja rupeaa vähintäänkin kyselemään todistuksia tai jopa kyselemään entisten esimiesten yhteystietoja. Valehtelu on aina huono ratkaisu, mutta pakkoraossa kannattaa mielestäni vaikka vähän valehdella tai liioitella luovasti, jos muu ei auta. Itse en ole joutunut tähän turvautumaan kylläkään, mutta ihan varmasti moni turvautuu. Työnantajalle on pakko luoda itsestään kuva ahkerasta ja aktiivisesta henkilöstä, joten opiskelunopeuden hitaus voi kättelyssä viedä mahikset työpaikasta, ellei ole jotain hyvää selitystä hitaudelle. Tietysti voi olla muitakin hyviä selityksiä kuin hanttiduunien tekeminen opiskelujen ohella, mutta jotain selityksiä on hyvä olla.
Toisaalta kannattaa kiinnittää huomiota siihen onko CV fiksusti laadittu: CV kannattaa laatia niin, että heti alussa on kohta OSAAMINEN ja sen perään luettelet joukon avainsanoja, joista työnantaja yhdellä silmäyksellä näkee mitä osaat! Vasta tämän jälkeen kerrot koulutuksen ja muut tiedot. CV:stä ja työhakemuksesta pitää oikein huokua ulos tietty itsevarmuus mutta muuten omaa persoonaa on turha ruveta älyttömästi korostamaan mihinkään suuntaan, vaan paino nimenomaan osaamisessa.
Kannattaa miettiä koko asia siltä kannalta, että mitä jos olisit itse se työnantaja, miten silloin suhtautuisit hakemukseen?
Omat ekat hakemukseni oli näin jälkikäteen katsoen ihan surkeita, en osannut tuoda esiin osaamistani kovinkaan hyvin, olin ihan liian vaatimaton ja cv ei ollut todellakaan kovin hyvin laadittu, vaikka katsoinkin cv-malleja netistä jo silloin.
Ihmettelen miten vähän (ainakaan silloin kun itse opiskelin) opastettiin korkeakoulussa työn hakemiseen, se on ihan oma taitonsa ja se on itse asiassa kovaa työtä!
Vierailija kirjoitti:
Sä haet liian alhaisia töitä. Työnantaja uskoo ettei motivaatiosi riitä ko töihin. Jos vaikka opiskelet lääkäriksi tai lakimieheksi, niin kaupan kassaksi sinua ei tod oteta. Tai sit sulla on vääränlainen hakemus.
CV:n aukon voit paikata vaikka "koturouvana" olemisella. Mun tuttu oli kotirouva, ei lapsia, ei opiskelu- tai työpaikkaa, mutta miehellä hyvät tulot ja eukko lusmus himassa.
Eikä tainnut eukko sieltä enää koskaan töihin päästä tai joutua...
Hae vaan sinne mäkkiin, paskaahan se on, mutta hammasta purren siitä selviää. Ja siellä ei tarvitse onneksi loppuelämää olla töissä. Ja parhaassa tapauksessa sulla on kivat työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Jos hakemuksesta paistaa ylpeys siitä että minustapa tulee juristi, mutta pitäisi tässä opiskelun ohessa tehdä myös jotain paskaduunia, niin kukaan ei palkkaa. Jätä mielummin se opiskelupaikkakin mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se tutkinto nyt kasassa? Jos on, niin sillä haet. Laske rimaa töiden suhteen, jotain omaa alaa liippaavaa aluksi. TYökokemus on tärkeää.
No ei ole kasassa. Aloituksessakin lukee, että olen yhä opiskelija. En hae oman alan töitäni vaan kaupan kassaa ym. Luulisi olevan tarpeeksi "alhaista".
Taidat yrittää tehdä liian hienoa työhakemusta ja CV:tä jos et kaupan kassalle pääse ja sinulla on kuitenkin siitä hommasta jo kokemusta. Tai sitten ei vaan ole käynyt tuuri. Mitäpä jos laitat vain sinulla x vuotta kokemusta kassatyöskentelystä mm. seuraavissa yrityksissä.
Suosittelijalla voi myös yrittää rikko jäätä, paras olisi tietysti joku entinen esimies tai vaikka opettaja opiskelupaikastasi.
Ehkä kokeilen seuraavaksi jättää yliopiston pois hakemusta ja kirjoittaa maanneeni pari vuotta kotona kun tuilla tienaa niin hyvin. En ainakaan vaikuta liian kunnianhimoiselta.
CV laaditaan niin että vaikutetaan sopivimmalta kyseiseen työhön, ei siten että yritetään luoda itsestä mahdollisimman paras kuva yleisesti.
Itse olen jättänyt työhakemuksessa kaiken työkokemuksen pois siksi että arvasin määräaikaiseen työhön valittavan sosiaalisin perustein työntekijä, jolle työkokomuksen saamisesta olisi hyötyä ja sain sen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta jos haet, niin mene käymään/soita, älä vaan lähetä hakemusta. Nuo saadaan aktiivisuudella, ei pelkästään täyttämällä mollin hakuja. Ja puheessa voi aina hieman liioitella omaa osaamista, kassahommat jne oppii kyllä halutessaan nopeasti. Ja laita nyt hyvä ihminen se tutkintosi kasaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV laaditaan niin että vaikutetaan sopivimmalta kyseiseen työhön, ei siten että yritetään luoda itsestä mahdollisimman paras kuva yleisesti.
Itse olen jättänyt työhakemuksessa kaiken työkokemuksen pois siksi että arvasin määräaikaiseen työhön valittavan sosiaalisin perustein työntekijä, jolle työkokomuksen saamisesta olisi hyötyä ja sain sen työn.
En itsekään ole jaksanut täytellä aina nettilomakkeiden työhistoria- ja koulutuskohtia eikä niistä silti mitään kuulu takaisin. Cv on tosin ollut liitteenä, mutta tuskin sitä kukaan on vaivautunut katsomaan.
Ai kamala, älä nyt ainakaan valehtele! Kaupan kassalle pääsee suht helposti kumminkin, ei se vaadi superpitkää työkokemusta. Ite sain paikan sillä, että vein CV:n paikan päälle henkilökohtasesti ja haastattelussa olin oma iloinen itseni.
T. Opiskelija, joka tekee myös töitä kaupan kassalla.
Vääristeleekö porukka cv:itään oikeasti? Mua ihmetyttää, että onko tää yleinen trendi. Ihan kuvottaa, että epärehelliset ja moraalittomat huijarit vie niitä paikkoja kunnollisten hakijoiden edestä... :(
Vierailija kirjoitti:
Vääristeleekö porukka cv:itään oikeasti? Mua ihmetyttää, että onko tää yleinen trendi. Ihan kuvottaa, että epärehelliset ja moraalittomat huijarit vie niitä paikkoja kunnollisten hakijoiden edestä... :(
Don't hate the player. Peli on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaativaa työtä hakiessa kannata CVtä väärennellä, mutta kun haetaan noita töitä joihin ammattikoulutusta ei tarvita, lyhyt työhöntutustuttaminen riittää (mm. kassa), sellaisissa voi reippaasti esittää hieman yläkanttiin kokemuksensa. Lähinnä tarvitaan reipasta työtäpelkäämätöntä ihmistä joka tekee rutiinia eikä jää sormi suuhun jos tulee ongelma. Opiskelijat on varmasti suosittuja noihin, oppivat asiat nopeasti ja kun valitsee ne nopsakätisetkin niin tulee homma hoidettua.