Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jääkiekko harrastuksena

Vierailija
08.04.2016 |

Olen nyt vuoden verran seurannut jääkiekkoharrastusta sivusta. Miten teidän vanhempien pää kestää sitä, että joka pelissä vähintään yksi lapsi kannetaan tajuttomana pois kentältä? Kun se taklailu nyt vaan on niin tärkeää tässä lajissa. Mua pidetään aivan pimeänä, koska en kestä katsoa näitä murjottuja pikkupoikia.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kanneta paareilla ei vaan kaksi tai kolme aikuista kantaa kainaloista/jaloista. Mutta hyvä, jos olen nähnyt väärin.

Et ole varmaan käynyt koskaan katsomassa yhtään peliä? Tämä on ihan keksittyä soopaa!

Vierailija
42/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 Niin siis nyt se on kielletty. Mitä se auttaa. Sanotaan soo soo vai?  Siitä saa 2 minuuttia ja sama lapsi tekee sen toistuvasti viimeistään seuraavassa pelissä uudelleen. Ja kun ei kukaan taida edes sanoa soo soo. 2 minuuttinen vaan muodon vuoksi ja kehut päälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkö asut? pk-seudulla vanhemmat huutaa naama punaisena katsomossa ja pelit väkivaltaisempia.

Minä olen kolmen pojan äiti ja saurannut junnukiekkoa nyt 7 vuotta ja muistan yhden tapauksen, jossa poika vietiin sairaalaan. Pääsi tutkimusten jälkeen samana päivänä kotiin.

Vierailija
44/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nää tuskin on mihinkään Kanadaan lähdössä nää meidän vesselit, eikä varmaan naapuritkaan.

Vierailija
45/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkö asut? pk-seudulla vanhemmat huutaa naama punaisena katsomossa ja pelit väkivaltaisempia.

Minä olen kolmen pojan äiti ja saurannut junnukiekkoa nyt 7 vuotta ja muistan yhden tapauksen, jossa poika vietiin sairaalaan. Pääsi tutkimusten jälkeen samana päivänä kotiin.

Vai Tampereella??

Vierailija
46/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla Helsingissä : )

Vierailija
47/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38 Niin siis nyt se on kielletty. Mitä se auttaa. Sanotaan soo soo vai?  Siitä saa 2 minuuttia ja sama lapsi tekee sen toistuvasti viimeistään seuraavassa pelissä uudelleen. Ja kun ei kukaan taida edes sanoa soo soo. 2 minuuttinen vaan muodon vuoksi ja kehut päälle

No siinä vaiheessa kun teillä on siellä ne oikeat tuomarit, niin he raportoivat liittoon, joka ottaa ko pelaajalta pelioikeuden pois. Sitten ei pelata ollenkaan, edes harkkamatseja. Jos siis joukkueenjohto ja valmentajat on noin pösilöitä. Meillä aikoinaan yksi vähän samantapainen tapaus sai ensin seuralta 1kk pelikiellon, oma valkku lätkäisi vielä 2kk päälle, poika oli tuolloin 8v. On oppinut, nyt 14v eikä istu jäähyllä enää ollenkaan.

Vierailija
48/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä melkeinpä vannon tietäväni mistä seurasta on kyse. Omat lapset pelaavat pääkaupunkiseudulla myös ja yksi seura näissä keskusteluissa nousee aina esille. En vaan nyt viitsi sitä tässä mainita :)

Vierailija
49/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17v jääkiekkoa pelaaja poika. Peleissä harvoin näkee että kukaan menisi tajuttomaksi, mutta kyllä niitä ilmoja pihalle tapahtumia ja muita loukkaantumisia välillä näkee. Yhdellä kaudella oli aika suma kun useammassa pelissä kävi ambulanssi hakemassa loukkaantuneen pelaajan pois, kerran jopa samalla ambulanssilla meni pelaaja kummastakin joukkueesta.

Eniten pelkäsin kun pojat oli vielä niitä 12-14v ja välillä taklattuja kannettiin tai talutettiin kaukalosta. Suurin osa tilanteista oli reunaa päin kaatumisia taklaustilanteissa tai puhtaasti vahinkoja. Harvoin mitään tarkoituksella tehtyä oli, mutta aikasen monta kertaa vannotin että poika lukisi peliä ja pitäisi silmät selässäkin. Käytännössä siis varautuisi ja osaisi ottaa raklauksen vastaan.

Jääkiekossa voi ajoittain tulla loukkaantumisia. Joiltakin joukkuekavereilta on joskus mennyt solisluu tai polvi, harvemmin ollut aivotärähdys. Jotenkin se on hyvä miettiä miten sen kanssa oppii vanhempanakin elämään. Itse toivon ja ristin kädet että kaikki menee hyvin. Inhoan myös yli kaiken kuumakalleja joilla palaa pinna kaukalossa ja ovat väkivaltaisia. Vielä enemmän inhoan sitä jos valmennus ei puutu niihin riittävästi tai nämä saavat peliaikaa käytöksestään riippumatta. Lisäksi itse korostaisin kaukalossa luistelutaitoa ja tasapainoa, joilla selviää paremmin noista taklaustilanteista. Ja tietenkin se pelinlukutaito ja tarvittaessa nopeat refleksit ja päätöksenteko auttavat.

Vierailija
50/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi jos jossain on noin epäurheilijamaista käytöstä ettei säännöistä piitata. Mutta voin vakuuttaa että toi ei ole lajin henki.

Tuon ikäiset ei saa taklata joten sinuna ottaisin asian puheeksi valmentajan ja vanhempien kanssa. Säännöt on säännöt. Jos jollain keittää yli ja taklaa ihan vain satuttaakseen niin jotain sille asialle on tehtävä.

Sitten kun taklaukset tulee sallituksi (kun on vanhempi) niin sinun kannattaa tietää se, että taklata ei saa ihan miten sattuu. Puhtaat taklaukset ei ole mitään tajukankaalla-settiä. Pelaajilla on kunnon varusteet ja pelaajat opetetaan ottamaan vastaan taklauksia. Molemmat on taitolajeja. Itse en pidä taklaamista edes mitenkään rajuna tai väkivaltaisena asiana. Toki näkee välillä ihan ammattilais peleissäkin, että taklaus osuu päähän tai että pelaaja ei näe ja osaa varautua taklaukseen. Mutta puhdas taklaus vain hidastaa toisen pelaajan etenemistä kentällä. Tarkoitus ei ole saada tajuttomaksi tai sairaalaan.

Vierailija
51/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää, että noin ei kuuluisi olla. Saa vähän pontta tähän omaan epävarmuuteen. Ja voitte olla varmoja, että kun taklaaminen tulee sallituksi, niin poikani ei enää ole noissa kuvioissa mukana. Tuskin on ensi syksynäkään. Jospa jalkapallo kesällä veisi mennessään kiekkohaaveet.

Vierailija
52/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä melkeinpä vannon tietäväni mistä seurasta on kyse. Omat lapset pelaavat pääkaupunkiseudulla myös ja yksi seura näissä keskusteluissa nousee aina esille. En vaan nyt viitsi sitä tässä mainita :)

Pk-seudulla mekin pelataan, eikä mulla nyt kylla nouse ainakaan tuossa -02 ikäluokassa mieleen kun IFK:n yksi kortelijengi, jossa muutama poika pelasi tosi sikaa jo ihan 6-7 vuotiaana. Mutta heihin ei ole onneksi törmätty enää missään turnauksessakaan aikoihin.... Eli oisko tämä sitten kyseisen ikäluokan (-06?) ongelma?

Vierailija
53/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä tarjoaisi Helsinkiä tosiaan pieneksi paikkakunnaksi, jolla vain yksi joukkue : )

Vierailija
54/60 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista meininkiä olen nähnyt junnupeleissäkin... Vanhemmat ja valmentajat tuntuvat unohtavat että kaukalossa on lapsia. Kokoerot voivat myös olla melko isoja esiteineissäkin jo. 

Vierailija
55/60 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole yhtään tajutonta pelaaja nähnyt junnujen peleissä, vaikka olen jääkiekkoa kohta 40 vuotta seurannut, ensin pelaajana, sitten valmentajana ja muissa tehtävissä. Veikkaisin nähneeni semmoisen 1500 peliä.

Pahin loukkaantuminen tuli junnupelissä ilman kontaktia tilanteessa, jossa pelaajan luistin jotenkin tarttui jäässä olleeseen uraan.

Vierailija
56/60 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen olin viimeksi ja yksi kannettiin siinä pelissä ulos tajuttomana. Mutta täällä tulee esiin sama vähättely näköjään kuin siellä kentän laidalla. No, täytyy vaan ottaa oma poika pois noista kuvioista, ei äidin pää kestä. Jalkapallossa ja sählyssä en muuten ole nähnyt sitä, että tahallisesta toisen satuttamisesta kehutaan. Siellä ne on mielestäni enemmän vahinkoja ne, jos jotain sattuu. Sen jotenkin pystyn hyväksymään paremmin kuin tuon taklailun. Ja sehän on tosiaan aloittelevalla kiekkoilijalla sen taklatun syy, kun ei vielä osaa ottaa taklausta vastaan

Mulla on kolme poikaa. He ovat harrastaneet vuosikausia jääkiekkoa, futista ja korista. Eniten on sattunut, omille lapsille ja muillekkin, jalkapallossa, mm. muutama katkennut solisluu, useampi aivotärähdys, murtuneita sääri- ja reisiluita, murtuneita ranteita, yksi murtunut poskipääkin. Koriksessa meni yhdeltä pojalta etuhampaat sisään korinalustilanteessa. Jääkiekossa taisi kerran yksi poika saada aivotärähdyksen, omin jaloin tuli kyllä kentältä. Että ainakin mun kokemuksen mukaan jääkiekko ei ole sen vaarallisempi kuin muutkaan joukkuelajit, ehkä jopa hitusen turvallisempi.

Vierailija
57/60 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilussa voi paljon vaikuttaa itse omaan vammariskiinsä. Ensinnäkin kannattaa olla hyvässä kunnossa, riittävästi voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Junioreissa varsinkin jos olet pienikokoinen, hyvästä kunnosta on vielä enemmän hyötyä. Futiksessa, lätkässä ja muissa pallopeleissä auttaa kovasti jo sekin, että olet tietoinen mitä ympärilläsi tapahtuu, tiedät mistä suunnasta kontakti voi tulla ja osaat varautua siihen. Ja tietysti pitää olla sen verran taitoa, että sen kontaktin voi välttää tai ottaa sen vastaan oikein niin, ettei loukkaannu.

Vierailija
58/60 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9-vuotiaita ovat ja kaksi peliä olen tänä talvena nähnyt sellaista, ettei keneltäkään lähtenyt taju taklailun seurauksena. Mutta ymmärrän, että kiekkofanien mielestä minä olen se, joka kärjistää ja takertuu typeriin pikkuasioihin. Ja olen kaikkien mielestä tosiaan superurpo, kun mua harmittaa yhtä lailla vastapuolen telotut lapset kuin meidän omankin joukkueen.

9-vuotiaat eivät saa taklata peleissä.

Vierailija
59/60 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika aloitti kuusivuotiaana, nyt täyttää 14 eikä vielä ole siitä porukasta ketään tahallaan vahingoitettu.  Joku törmäys ollut mutta ei mitään vakavaa.  Muuta huonoa ei ole kun kallis harrastus.

Vierailija
60/60 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, montako tajutonta olet nähnyt tälle syksyä? Minä olen katsonut noin 70 peliä, enkä ole nähnyt vielä yhtään kertaa kenenkään jääneen tajuttomana makaamaan jäälle.