Jääkiekko harrastuksena
Olen nyt vuoden verran seurannut jääkiekkoharrastusta sivusta. Miten teidän vanhempien pää kestää sitä, että joka pelissä vähintään yksi lapsi kannetaan tajuttomana pois kentältä? Kun se taklailu nyt vaan on niin tärkeää tässä lajissa. Mua pidetään aivan pimeänä, koska en kestä katsoa näitä murjottuja pikkupoikia.
Kommentit (60)
Meillä ei onneksi ole ollut tuollaisia pelejä. Minkä ikäisille noin paljon vammoja tapahtuu? Että tiedän alkaa varautumaan.
Mun lapsi on pelannut lätkää 11 vuotta monessa eri jengissä pääkaupunkiseudulla. Ikinä ei yhdestäkään pelistä ole kannettu yhtäkään pelaajaa ulos. Joskus on mennyt nilkka tai ranne tms. mutta omin jaloin talutettuna on jäältä tultu. Nämäkin vasta näin isompien peleissä 14-16-vuotiaina, nuori kohta 17-vuotias ja pelaa lätkää edelleen.
Kärjistät nyt pahasti.
9-vuotiaita ovat ja kaksi peliä olen tänä talvena nähnyt sellaista, ettei keneltäkään lähtenyt taju taklailun seurauksena. Mutta ymmärrän, että kiekkofanien mielestä minä olen se, joka kärjistää ja takertuu typeriin pikkuasioihin. Ja olen kaikkien mielestä tosiaan superurpo, kun mua harmittaa yhtä lailla vastapuolen telotut lapset kuin meidän omankin joukkueen.
Kolmen kiekkojunnun äitinä (kuopus enää pelaa, nyt B-junnuissa) näin on käynyt peleissä joukkuekaverille tasan yhden (1) kerran. Ja toissakaudella toiselta kaverilta murtui ranne, tässä ne vakavimmat loukkaantumiset sitten ovatkin olleet. Toki matkan varrella on kolhuja tullut, mutta tilastollisestikin esim. jalkapallo ja sähly ovat loukkaantumisen kannalta vaarallisempia lajeja.
Luulen, että ap ei ole koskaan jääkiekko-ottelussa käynytkään.
Ei ole ap jääkiekko-otteluissa käynyt ainakaan Suomessa. Oikeasti saattaa sattua pahastikin, onhan joku peräti kuollut kun luistin viilsi kaulavaltimon poikki. Todellisuudessa pelaaja kannetaan jäältä hyvin harvoin, ei läheskään joka turnauksessa, saati sitten pelissä.
Eilen olin viimeksi ja yksi kannettiin siinä pelissä ulos tajuttomana. Mutta täällä tulee esiin sama vähättely näköjään kuin siellä kentän laidalla. No, täytyy vaan ottaa oma poika pois noista kuvioista, ei äidin pää kestä. Jalkapallossa ja sählyssä en muuten ole nähnyt sitä, että tahallisesta toisen satuttamisesta kehutaan. Siellä ne on mielestäni enemmän vahinkoja ne, jos jotain sattuu. Sen jotenkin pystyn hyväksymään paremmin kuin tuon taklailun. Ja sehän on tosiaan aloittelevalla kiekkoilijalla sen taklatun syy, kun ei vielä osaa ottaa taklausta vastaan
Vasta 12-vuotiaat saa taklata. Siis sikapelaajilla ei tulevaisuutta lajissa mutta näitäkin pelaajia lajista löytyy. Yleensä laitakahinoissa voi sattua jotain ja kannattaa pienikokoisten pysyä pois.
Kirkko on hieno laji kunhan pelataan taidolla. Sikapelaajat pilaavat lajin mutta onneksi sikailu on merkki taidon puutteesta, joten he karsiutuvat kyllä lajista pois.
Ap:n 'jääkiekkoharrastuksen seuraaminen sivusta' on tainnut olla vain iltapäivälehtien kohujuttujen lukemista.
Etkö ole ymmärtänyt, että ei uutiskynnystä ylitä ne tavalliset pelit, joissa ei tapahdu mitään dramaattista?
Vierailija kirjoitti:
9-vuotiaita ovat ja kaksi peliä olen tänä talvena nähnyt sellaista, ettei keneltäkään lähtenyt taju taklailun seurauksena. Mutta ymmärrän, että kiekkofanien mielestä minä olen se, joka kärjistää ja takertuu typeriin pikkuasioihin. Ja olen kaikkien mielestä tosiaan superurpo, kun mua harmittaa yhtä lailla vastapuolen telotut lapset kuin meidän omankin joukkueen.
Eihän 9 vuotiaat saa vielä edes taklata??
Taidat nyt sotkea tajuttomuuden siihen, että hetkellisesti on ilmat pihalla. Sitä oikeasti sattuu lähes joka pelissä, tajuttomaksi taklailua ei. Terv. ea-vastuussa oleva kiekkoäiti 12 vuoden kokemuksella.
Kasi. Mä luulen, ettei nää meidän junnujen pelit ylitä iltapäivälehtien kynnystä muutenkaan. Mutta täällä näkyy tosiaan tuo sama ilmapiiri heti kuin siellä kentän laidallakin.
Ja se, että ei saa taklata, on varmaan joo hyvä sanoa, sitten kun se on jo tehty. Ja ensi kerralla uudestaan. Lapset nyt vaan tekevät kaikkea kiellettyä. Ja omat vanhemmat + valmennus kehuu kilpaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap jääkiekko-otteluissa käynyt ainakaan Suomessa. Oikeasti saattaa sattua pahastikin, onhan joku peräti kuollut kun luistin viilsi kaulavaltimon poikki. Todellisuudessa pelaaja kannetaan jäältä hyvin harvoin, ei läheskään joka turnauksessa, saati sitten pelissä.
Se kuolema tapahtui lliikuntatunnilla. Jalkapallossa ja sählyssä tapahtu suhteellisesti enemmän loukkaantumisia kuin jääkiekkossa. Ehkä jääkiekossa tapahtuu sitten suurempia onnettomuuksia kun on sattuakseen. Esim. en tiedä jalkapallomaalivahdin menettäneen tajua, kun pallo on tullut päähän. Tiedän yhden jääkiekossa, jossa kiekko pääsi vähän vääntyneiden suojien läpi ja maalivahti meni tajuttomaksi.
Missäspäin Porvoota tuollaista tapahtuu? Oma poika pelannut nyt 10v jääkiekkoa ja yhden kerran on (vastustajan) pelaaja kannettu kentältä taklauksen jäljiltä näiden vuosien aikana. Eikä taklata edes saa alle 12v peleissä. Pahemmin omaakin poikaa on futiskentällä rapattu kuin jäällä.
Niin, no ehkä se sitten on toi ilmat pihalla -juttu. Eli täysin velttona retkottava pää ja raajat alkavat sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä sätkiä ja liikahdella, kun lapsi on kannettu kentän ulkopuolelle. Pahalta sekin joka tapauksessa tuntuu. Ja terveyskeskukseenhan siitä aina lähteä täytyy kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Kasi. Mä luulen, ettei nää meidän junnujen pelit ylitä iltapäivälehtien kynnystä muutenkaan. Mutta täällä näkyy tosiaan tuo sama ilmapiiri heti kuin siellä kentän laidallakin.
Ja se, että ei saa taklata, on varmaan joo hyvä sanoa, sitten kun se on jo tehty. Ja ensi kerralla uudestaan. Lapset nyt vaan tekevät kaikkea kiellettyä. Ja omat vanhemmat + valmennus kehuu kilpaa
Heh heh kyllä siellä on tuomaritkin. Sitä on lapsi nopeasti pelikiellossa, jos tekee sääntöjen vastaisesti. Oma jääkiekkoa pelaava lapseni puhui yksi päivä, että eikö muissa lajeissa opeteta vastustajien ja muiden lajien kunnioittamista? Koska koulussa jalkapalloilijat dissaavat täysin jääkiekkoilijoita. Sekin asenne taitaa tulla kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan on kyse tajuttomaksi taklaamisesta tuon ikäisillä, ilmoita liittoon, sulkevat ko pelaajat/ joukkueet pois sarjasta. Tosin se olisi kyllä tuomareiden asia hoitaa, mutta ehkä se ei sitä kautta oikein ole onnistunut? Tai taklaamisen sallimisesta muutenkaan, tuon ikäiset eivät saa taklata sarjapeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt sotkea tajuttomuuden siihen, että hetkellisesti on ilmat pihalla. Sitä oikeasti sattuu lähes joka pelissä, tajuttomaksi taklailua ei. Terv. ea-vastuussa oleva kiekkoäiti 12 vuoden kokemuksella.
No ei kyllä mene ilmatkaan pihalle joka pelissä! Missä ihmeen jengeissä teidän junnut pelaa??
3
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ehkä se sitten on toi ilmat pihalla -juttu. Eli täysin velttona retkottava pää ja raajat alkavat sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä sätkiä ja liikahdella, kun lapsi on kannettu kentän ulkopuolelle. Pahalta sekin joka tapauksessa tuntuu. Ja terveyskeskukseenhan siitä aina lähteä täytyy kuitenkin
Voitko kertoa millä alueella Suomessa tuollaista on. Tietää varoa turnausmatkoja sinne, jos se on joku alueellinen kulttuuri.
Miksi sinä keksit tällaista juttua? Ei se ole mitään vähättelyä, jos on omin silmin vuosikausia oman lapsensa peliä katsonut eikä ole yhtään kertaa nähnyt ensimmäistäkään tajutonta pelaajaa. Kerran on ambulanssi hakenut jalkansa loukanneen. Ja miksikö ambulanssi? En minä vaan tiedä, sitähän minäkin ihmettelin.
Eikö kenenkään muun lapsi pelaa kiekkoa? Tosin ei pelaa ap:n lapsikaan enää kauaa. Ei tule pärjäämään, kun on alkanut pelätä itsekin