Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pyysi rahaa lainaksi sähkölaskuun

Vierailija
07.04.2016 |

Tai kuulemma sähköt katkeaa ja avausmaksu on tosi iso.
Sanoin että mulla ei valitettavasti ole lainata kun ollaan menossa miehen kanssa iltaa viettämään lauantaina mutta jos ottaa meidän lapset hoitoon lauantaina ja palauttaa sunnuntai iltana niin voin maksaa laskun (muuten se raha menis bensoihin ku viedään lapset hoitoon)

Mä oon nyt hirvee kiristäjä ja yritän hyväkskäyttää kaverini ahdinkoa (näin oli siis sanonut musta toiselle kaverille) vaikka tarkoitukseni oli oikeasti yrittää auttaa niillä resursseilla mikä mulla on.

Mitä mieltä te?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa oikein HAISEE köyhyys:(

Vierailija
22/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt rahapulmista ja totta totisesti olisin ap:n ehdotukseen suostunut, jos tuollaista olisi aikanaan tarjottu. Kuka tahansa suostuisi, jos oikeasti olisi kova rahantarve ja lapset olisivat ihan normaaleita lapsia (tarkoitan tällä siis etteivät jotain täysin käytöstavattomia kauhukakaroita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus on loistava. Itse olisin huippuonnellinen jos kävisi näin.

Vierailija
24/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis joku toisi lapsensa mun luo yöksi hoitoon niin 65e ei olisi siitä riittävä korvaus. Mutta jos oikeasti olisi itsellä noin hätätilanne niin kyllä varmaan suostuisinkin.

Mä en taas en ottaisi korvausta lainkaan, meitä on niin monenlaisia, toiset ajattelee miten hyötyä rahallisesti ja toiset taas miten voisi auttaa toista..

No meitäkin on monenlaisia. Minä en pääsääntöisesti pidä lapsista, ja ne harvatkin joista pidän, en halua heitä luokseni yökylään. Lapsettomalle vuorokausi jonkun kaverin muksujen kanssa on aikamoinen aika, toisekseen mulla ei olisi usein edes ajallisesti mahdollisuutta moiseen. Oon kyllä auttanut sukulaista muutamaan kertaan ottamalla lapset yökylään mutta tätä ei usein tapahdu. 

Muuttuuko se vuorokausi lyhyemmäksi jos saat siitä 100e tai tyyntyykö lapsi-inhosi siedettäväksi jos sinulle maksetaan siitä?

On ihan ok olla suostumatta lapsenvahdiksi erilaisten syiden takia, mutta en ihan ymmärrä että ystävältä yritetään repiä hirveät summat rahaa.

Vierailija
25/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin ihmettelemään, että kuinka kauaksi ap oli viemässä lapsia hoitoon, jos sähkölasku on 65e ja se on mahdollista hoitaa, kun bensoissa säästäis (tuon summan?). Jos taas bensat ei vie 65e:a, niin eikös olisi varaa lainata ainakin osa summasta tai siis maksaa suoraan sähkölaitokselle, niin ei sähköt ainakaan katkea ja kaverilla olisi aikaa hankkia loppuosa summasta.

Tietenkin kaverin pitäisi neuvotella asiasta myös sähkölaitoksen kanssa, kyllä näissä yleensä vähän joustoa on. Riippuu tietenkin kuinka pitkältä ajalta laskut on maksamatta ja monta huomautusta on jo tullut.

No bensoihin menee n. 50e + jos poiketaan kahvilla matkalla.

Ap

Vierailija
26/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi aloittajan pitäisi kenellekään selitellä onko hänellä varaa lainata vai ei. Ei ystävä ole velvollinen mitään lainaamaan vaikka olisi kuinka rahoissa. AP:n tarjous oli oikein hyvä ja kohtuullinen, joka olisi kyllä varmasti kelvannut jos kaveri olisi ollut oikeasti pulassa. Itse ainakin suostuisin vastaavassa tilanteessa - lasku katoaisi ystävän avun ansiosta yhdessä vuorokaudessa ilman että menisi itseltä euroakaan!  Yhtä hyvin voi myös kysyä, että jos kerran olette kerta niin hyviä kavereita että on ok pyytää palveluksia, miksi hän ei voi tehdä samaa sinulle eri muodossa... 

Vierailija
27/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo elämänhallintaongelmista, jos ei osaa varautua sähkölaskun tuloon. Varsinkin jos havahtuu pyytämään lainaa vasta just ennen kuin sähköt ovat katkeamassa.

Mulla on tällainen kaveri. Aina se on pa ja aina pyytämässä lainaa milloin mihinkin, kun omat rahat loppu. Ja aina kun saa rahaa esim. työttömyystuen tai joululahjaksi niin se pitää aina käyttää heti johonkin tuiki tarpeelliseen, kuten kuntopyörään, 700 € älypuhelimeen tai tablettiin.

Vierailija
28/32 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo elämänhallintaongelmista, jos ei osaa varautua sähkölaskun tuloon. Varsinkin jos havahtuu pyytämään lainaa vasta just ennen kuin sähköt ovat katkeamassa.

Mulla on tällainen kaveri. Aina se on pa ja aina pyytämässä lainaa milloin mihinkin, kun omat rahat loppu. Ja aina kun saa rahaa esim. työttömyystuen tai joululahjaksi niin se pitää aina käyttää heti johonkin tuiki tarpeelliseen, kuten kuntopyörään, 700 € älypuhelimeen tai tablettiin.

Onkohan meillä yhteinen kaveri? Mulla kanssa kaveri "aina" rahapulassa. Mutta heti kun saa jotain, tuhlaa kaiken. Viimeksi sai luottokorttiin luottorajaa korkeammaksi ja heti meni tuhlaamaan sen mitä sai. Osti mm vaatetta, kävi kampaajalla ym. Ja taas on rahat loppu ja laskuja rästissä.

Ap:lle : en lainaisi ollenkaan. Käske kaveri sossuun, jos ne maksaisi sen sähkölaskun?

Vierailija
29/32 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvissä rahoissa (ja onhan tuota velkaakin toki pariksikymmeneksi vuodeksi ainakin tiedossa) olen minäkin ja tuttu pyysi muutamata tonnia, sähköt kuulema ovat jo poikki. Muutaman kerran olen lainannut pienehköjä summia ja takaisin on hän maksanut ne. No nyt  vähän aikaa sitten pyysi tonnin ja ansin sen verran. Se ei kuitenkaan oikeestaan  riittänytkään kuten hiljan ilmeni, vaan ois tarvinnu silloin samoin tein muutaman mokoman  lisää. Vaikka häntä nyt hiillosti yhenlainen deadline, niin luulen että jos nyt olisin antanut lisätarpeen verran niin homma ois voinu rueta lipsummaan lapaisesta. Niinpä kehotin kääntymään sossun tahi diakonin puoleen.

Ois hänellä omaisuutta jota myödä ja jotain muutakin rahanlähdettä, ja kenties voisi maksaakin takaisin loppukesästä, mutta silti voi olla että tekis hänelle vain karhunpalvelusta jos syytäis rahaa tulemaan.

Isommista lainailuhommista on mulla ikävä muisto tuolta yli 10 v takaa. Ei sillä että saamati olevat saatavat nyt kirvelisivät tahi rahahammasta kolottaisivat, mutta ku niin hövelisti pumppasin tutulle sillon massia oikeestaan ees kysymäti mihin kaikkeen se meni. Tuntuu nyt ettei hän oikeestaan tainnut ollakaan missään tosihädässä, oisivatko johonki aika yhdentekevään ja mielestäni hyvin tylsään riippuvuuteen enimmälti kuluneet nekin rahat. Ei sitä sillon nuorena osannu aatella, osti vaan itelleen "hyvää" omaatuntoa/hyväksyntää antamalla rahaa. Huono omatunto toki saatto olla, mutta eihän se siitä johtunu että en ollut lainannut hälle rahaa. Pelkäsn että tulisi syyllinen olo ellen lainaisi.

Valihtin helpolta näyttävän tien. Vaan eihän se mitään auttanut. Edelleen on hänellä maksamati se summa enkä ollut vuosiin häneen missään yhteydessä. En mä tainnu siitä katkeruutta tuntea, oikeestaan vaan syyllisyyttä (ylläripylläri: taas syyllisyyttä) siitä että sallin maksamati olevan velan vaivata häntä vuosia.

Sitten sattui syksyllä 2018  pieni fyysillinen haveri mulle ja sairaslomaa viikkoja sain. Rohkenin soittaa hälle ilmottaakseni ettei nyt enää repisi ressiä niistä rahoista. olivathan ne häntä sitten vaivanneetkin eikä ollut kehdannut soitella ja luuli lisäksi että asia ois ollu jo osin hoidossakin. hyvä kuitenni että tuli soitettua, pääassie että hää tietää etten ole nyt niien hynien perään kun on aika ilmeistä ettei hää kuunaan pystynne niitä maksammaa.

Nyt siis päättelin ettei passoaa lähtä tällä kerttaa hyväksynnän ostamisen tielle enää, vaikka se erittäin helpolta ratkasulta tuntuukin, varsinkin kun nyt tällä muudannellarahapulaisella vaikuttaisi olevan totinen tarve ja minulla vielä monta kertaa enempi tilillä kuin reilu 10 v sitten. Voi tulla itelle turpaan myöhemmin jos lankeaa helppoheikkimäisyyksin. Voispa sitä vielä samalla vaivalla tulla ohjattua toinen  syvemmä johonki suohon

Vierailija
30/32 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin ihmettelemään, että kuinka kauaksi ap oli viemässä lapsia hoitoon, jos sähkölasku on 65e ja se on mahdollista hoitaa, kun bensoissa säästäis (tuon summan?). Jos taas bensat ei vie 65e:a, niin eikös olisi varaa lainata ainakin osa summasta tai siis maksaa suoraan sähkölaitokselle, niin ei sähköt ainakaan katkea ja kaverilla olisi aikaa hankkia loppuosa summasta.

Tietenkin kaverin pitäisi neuvotella asiasta myös sähkölaitoksen kanssa, kyllä näissä yleensä vähän joustoa on. Riippuu tietenkin kuinka pitkältä ajalta laskut on maksamatta ja monta huomautusta on jo tullut.

Sinä se sitten jaksat ihmetellä ohi pointin... 

Vierailija
31/32 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

65e on naurettavan pieni summa yli vuorokauden hoidosta. Ilmeisesti kaverilla ei kuitenkaan ole niin toivoton tilanne, kun hänen ei ollut aivan pakko alistua riistettäväksesi.

Vierailija
32/32 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa mitään ja annat kaverisi selvittää omat ongelmansa. Ilmeisesti hän haluaa vain hyväksikäyttöä sinua ilman vastiketta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi